När göda växterna?

#1 - 23 juni 2003 20:52
Jag ger mina växter näringslösning sent på kvällen eftersom det är på natten som de växer mest. Men jag kanske gör fel, det är ju på dagen som de tar upp Co2 och ljusenergi. Men man ska ju också helst vattna landlevande växter på kvällen.

Vilket är bäst för akvarieväxterna? Spelar det någon roll?
#2 - 23 juni 2003 21:09
Ursprungligen skickat av maliin

...eftersom det är på natten som de växer mest.

Gör dom? Det skulle vara intressant att få vetahur du kommit fram till det. Jag försökte vid ett tillfälle göra liknande experiment men jag kom inte fram till något definitivt. Jag fick dock en känsla av att växterna tog upp mer järn under dagen än under natten. (Men det är mycket osäkert om det verkligen var så)

Men man ska ju också helst vattna landlevande växter på kvällen.

Beror inte det på att man vill att växterna skall hinna ta del av så mycket vatten som möjligt innan det avdunstar på grund av högre temperatur och en eventuell gassande sol.

Vilket är bäst för akvarieväxterna? Spelar det någon roll?

Jag tror faktiskt inte det spelar någon roll. Man bör ju låta växterna ha tillgång till gödningsämnen dygnet runt.

Peter
#3 - 23 juni 2003 22:09
Tack för svaret. Då behöver jaag inte bryta mina invanda rutiner.

Mitt påstående att växterna växer mer under natten är helt ovetenskapligt och kanske helt fel.

Jag tycker mig ha sett att de växer mer under den tid jag har akvariet släckt. Men det kan ju också bero på att akvariet faktiskt är släckt under längre tid än det är tänt. Jag har bara tänt mellan 9-10 timmar. Och när de tar upp mest järn det har jag inte mätt, men jag vet att du har gjort det (följde tråden).

#4 - 24 juni 2003 10:52
Det är kanske även är så att växterna växer som mest under natten för att du göder på kvällen innan ljuset slocknar.

Precis som du själv kommer fram till så är det ju även den mörka perioden som är längst varvid det blir lite knepigt att jämföra. Växer dom 10 mm under 14 timmars mörker så motsvarar det en växthastighet på 7 mm under den ljusa perioden. Samma växthastighet, men vi uppfattar skillnaden som störst från det att vi släcker och det att lyset tänds.

Jag gissar även att tillväxten är proportionerlig mot respirationen förutsatt att alla näringsämnen finns tillgängliga. Respirationen är konstant över hela dygnet förutsatt att det finns tillräckligt med syre. Värt att googla på. R.Be hade någon bra länk till en botanik-sajt som jag får rota fram.
#5 - 24 juni 2003 14:27
Tack för svaret. Tar gärna emot länken om du hittar den.:-)
#6 - 24 juni 2003 15:29
Här är den
http://www.biologie.uni-hamburg.de/b-online/e00/contents.htm

En googling med

site:biologie.uni-hamburg.de respiration compensation

ger denna sida:
http://www.biologie.uni-hamburg.de/b-online/library/falk/Photosynthesis/newPhoto.htm

Som förklarar det här med kompensationspunkten: När fotosyntesen avtar när ljuset långsamt blir svagare så kommer växten till en punkt där respirationen och fotosyntesen är lika stora. Vid denna "kompensationspunkt" så är inte växten produktiv.

Rent logiskt/intuitivt borde det betyda att växterna förlorar kol och därmed blir "mindre", men jag gissar att det är lite mer komplext än så. Jag tycker mig också ha sett att växterna har växt under natten, trots att dom inte borde göra det. Någon botaniker/biolog får gärna upplysa oss =)
#7 - 24 juni 2003 16:48

Lärorikt. En tanke bara, kanske helt fel... Artikeln handlade generellt om hur jordbruksgröda fotosyntesar. Är det kanske så att vissa vattenväxter kan ta upp Co2 på det fjärde sättet och därför fortätta att vara produktiva trots bristen på ljus?

Citat från länken defdac angav

Why a 4 carbon pathway? Well, this pathway is found in plants well adapted to high temperatures, dry climates and high light levels. Under these conditions, C4 plants are more effective users of carbon dioxide. The enzyme that joins the three carbon compound to carbon dioxide has a high affinity for CO2 even when the CO2 concentration is low. <b>This allows the plants to photosynthesize, even when conditions are adverse</b>
#8 - 24 juni 2003 17:19

Lärorikt. En tanke bara, kanske helt fel... Artikeln handlade generellt om hur jordbruksgröda fotosyntesar. Är det kanske så att vissa vattenväxter kan ta upp Co2 på det fjärde sättet och därför fortätta att vara produktiva trots bristen på ljus?

Doh! Att jag inte tänkte på det. Så kan det ju naturligtvis vara!

Annons