När försvinner de vita prickarna??

#1 - 24 mars 2008 21:50
[FONT=Comic Sans MS]Har nu medicinerat sedan i tisdags med Punktol 1000 och idag (måndag) lade jag i 4:e omgången. [/FONT][FONT=Comic Sans MS]Men mina praktbotia har fortfarande vita prickar på sig. När försvinner prickarna? [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Min nya praktbotian är väldigt mager men då jag har matat med flingor (ytterst lite) har den farit runt vid ytan och ätit. Har oxå vid något enstaka tillfälle även gett tablett till malarna. Kommer den att klara sig? tycker att den bara blir magrare.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Efter medicineringen står det att man ska köra med aktivtkol i 24 timmar och sedan tillsätta en dos JBL Acclimol i akvariet, men hur länge? Sedan står det att man ska tillsätta JBL Filterstart till filtret eller JBL Denitrol till akvarivattnet. Är detta en engångstillfälle eller ska man tillföra detta i omgångar?[/FONT]
#2 - 25 mars 2008 09:35
Prickarna försvinner när parasiterna kläckts. Tiden det tar beror mycket på vilken vattentemperatur du har. När parasiterna kläcks, kan medicinen döda dem.

Var beredd på att du får köra flera behandlingar - ofta får man behandla upp till 4 gånger på raken innan vitaprick försvinner helt.

Nu vet jag inte om Punktol också är antibakteriellt - eftersom det står i bruksanvisningen att du bör tillsätta bakteriekulturer antar jag att det är det. Du har alltså att göra med en ny uppstart av akvariet när medicineringen är över, med alla de problem med nitrit och så vidare man har då. Så du får följa gången vid uppstart, och då behöver du troligen tillsätta bakteriekulturer mer än en gång.
#3 - 26 mars 2008 21:03
tycker att prickarna bara blir flera på mina praktbotia. Har hållt på i över en vecka nu och har medicinerat för 5.e g idag.
Nått som jag inte förstår är varför den ena botian bara blir magrare? Den äter ju så fort den kommer åt de få gånger jag matar måttligt.
#4 - 26 mars 2008 21:09
Är ditt akvarie nytt? Om det är det kan det hända att det sitter kolfilter i och det måste i så fall tas ut. Har du höjt temperaturen? Hjälper oftast att höja till 28-30 grader om fiskarna tål det. och som Jens A. skrev kan det hända du får behandla länge, tyvärr.

Ge inte upp...
#5 - 26 mars 2008 21:23
[FONT=Comic Sans MS]Nä, startade det precis innan jul. detta med pricksjukan började när jag tog hem den stora botian från jobbet. köpte därefter en ny för lite sällskap. [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]ingen annan fisk har drabbats.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Har inget kolfilter. kör med Fluval 2+.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]tempen har jag höjt från början till 28. och idag efter att jag gjorde vattenbyte började fjärildcikliderna leka. [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]får väl kämpa vidare, men det ser dåligt ut för den lilla nya botian.[/FONT]
#6 - 26 mars 2008 21:33
Tråkigt att höra :(

Botior är ju ganska kända för att vara känsliga för vita prick.

Blir den för sjuk tycker jag du ska avliva den, de lider mycket på slutet. Har själv haft vita prick i två av akvarierna här hemma och det är verkligen ingen höjdare.
#7 - 26 mars 2008 21:54
ja, de är ju väldigt känsliga, men de är fina och en hejare på att hålla snäckor borta från akvariet. har ingen erfarenhet av vita pricksjukan.
ja, får nog ta och göra mig av med den lilla botian.
#8 - 26 mars 2008 23:04
Gör ett vattenbyte och behandla med en ny kur, du ska köra full dos varannan dag och ett vattenbyte(30-50%) innan du påbörjar en ny.

Men jag är nästan säker på att dina nyttobakterier inte tar skada av den medicin du har (man kan aldrig vara säker). Det är nog mer att om du skulle rengöra filtret innan(grovt) för att öka preparatets verkan. Men jag tycker nog att du ska ta det säkra före det osäkra, och jag hoppas att allt går bra för dig.

MVH /Tobias
#9 - 27 mars 2008 10:49
Du kanske bör prova annan medicin?

Jag blev av med sjukdomen först efter fjärde omgång och då bytte jag medicin. Varje omgång har varat i en vecka. Efter två dagar (alltså 7+2 från starten) bytte jag ca 30 % vatten och dagen efter startade kuren igen. Efter tre omgångar var allt fritt. Men efter 3-4 veckor upptäckte jag prickar på en fisk och startade allt från början men med annan medicin.

Under tiden höjde jag temperaturen och hade en extra pump (inner filter) för att få bra vattencirkulation (högre temp. = mindre syre i vatten). Temperaturen hamande på 30-32 grader men mina fiskar klarade det bra. Högre temperatur snabbar på parasiternas utveckling och det går fortare att komma åt de frisimmande. Jag tror att temp. över 30 grader dödar de med

Ge inte upp, du lyckas till slut
Anna
#10 - 27 mars 2008 13:47
Det brukar räcka med att hålla över 26 grader. Det är som Anna säger ju hörgre temp ju högre syreförbrukning men ju snabbare blir dom firsimmande och det är då dom dör av medicinen.

MVH /Tobias
#11 - 27 mars 2008 19:13
Jag hart temp på 28 och kör vattenbyte varannan dag innan ny dos medicinering. Jag gjorde en grov rengöring av filtret innan medicinering.
Om jag skulle byta till en annan medicin ska jag då köra med aktivt kol innan? Fundera på Protozin i stället.
#12 - 28 mars 2008 09:30
my1 skrev:
Jag hart temp på 28 och kör vattenbyte varannan dag innan ny dos medicinering. Jag gjorde en grov rengöring av filtret innan medicinering.

Om jag skulle byta till en annan medicin ska jag då köra med aktivt kol innan? Fundera på Protozin i stället.

Jag tror inte att du bör göra vattenbytte så ofta. Då tar du bort även de verksamma ämnen. Om du ska använda kol så tar det väl en tid innan alla partiklar tas upp?:confused:

Jag skulle prova med protozin (har använt och funkade bra) efter att ha väntar ett par dagar och byt ca 30 % vatten (så att gamla medicin försvinner/minskar), utan att filtrera med kol. Dosera som det står på burken. Två dagar efter sista doseringen byt vatten och kör igen. 2-3 gånger (2-3 veckor med protozin) brukar det ta innan man blir av med alla parasiter. Sen kan du ta aktiv kol.

Lycka till
Anna
#13 - 28 mars 2008 17:15
det står att "om så behövs kan behandlingen upprepas med full dos den 3:3, 5:e osv dvs varannan dag. gör i så fall ett delvattenbyte på 30-50% omedelbart före efterdoseringen"
får väl pröva protozin och se i fall det hjäper.
tack för svaren.
#14 - 29 mars 2008 14:29
Flyttade över mina två praktbotia idag till ett litet akvarium. prövar nu med salt, som jag köpte idag på zoo. De hade inte protozin. Får se vad som händer.

Det underliga är att ingen av de övriga fiskarna har fått vita prick.
Ska man fortsätta att medicinera ifall det finns vita prick kvar i akvariet eller kan jag börja rena vattnet från medicin?

Kollade idag nitrit o pH. nitrit var ok,<0.3 och pH oxå ok, låg på 8.
#15 - 29 mars 2008 14:36
my1 skrev:
Flyttade över mina två praktbotia idag till ett litet akvarium. prövar nu med salt, som jag köpte idag på zoo. De hade inte protozin. Får se vad som händer.

Det underliga är att ingen av de övriga fiskarna har fått vita prick.

Ska man fortsätta att medicinera ifall det finns vita prick kvar i akvariet eller kan jag börja rena vattnet från medicin?

Kollade idag nitrit o pH. nitrit var ok,<0.3 och pH oxå ok, låg på 8.

Tycker du ska fortsätta medicinera även det andra några dagar.

Den höga ph:n och flytten kan ha blivit för mycket för din nya lilla praktbotia. De är ju så känsliga mot vita prick så minsta lilla kan bidra till sjukdomen.
#16 - 26 april 2008 23:03
HJÄlP Mig :(

Alltså jag blir så jävla less. Kan någon svara på det här (för att jag hittar ingenting om vars jag kan skriva ett EGET inlägg)

Men jag köpte mina älskade fiskar för ungefär 3månader sedan. Dom fick VITA PRICKSJUKAN för några veckor sedan och jag köpte medicinen Punktol1000. Jag har behandlat dom 3gånger men ser ingen skillnad. Eller jo, men en SÄMRE skillnad. Dom har fått vitt slem på sig och dom mår inte alls bra. Vissa har inga stjärtfenor för jag antar att några biter på dom som mår sämre. Jag har 28grader i vattnet. Jag har ingen pump för jag har en rund skål, men jag har ändå en syreslang. Vad har hänt? jag har hett i rätt mängd som det står. Men jag fattade ingenting om det som stod nånting om kol? men dom på affären sa att det behövde man inte bry sig om. VAD SKA JAG GÖRA? :( orkar fan inte. Blir jämt såhär då jag skaffar djur. Är så ledsen :( svara snälla.
#17 - 26 april 2008 23:03
HjÄlp Mig :(

Alltså jag blir så jävla less. Kan någon svara på det här (för att jag hittar ingenting om vars jag kan skriva ett EGET inlägg)

Men jag köpte mina älskade fiskar för ungefär 3månader sedan. Dom fick VITA PRICKSJUKAN för några veckor sedan och jag köpte medicinen Punktol1000. Jag har behandlat dom 3gånger men ser ingen skillnad. Eller jo, men en SÄMRE skillnad. Dom har fått vitt slem på sig och dom mår inte alls bra. Vissa har inga stjärtfenor för jag antar att några biter på dom som mår sämre. Jag har 28grader i vattnet. Jag har ingen pump för jag har en rund skål, men jag har ändå en syreslang. Vad har hänt? jag har hett i rätt mängd som det står. Men jag fattade ingenting om det som stod nånting om kol? men dom på affären sa att det behövde man inte bry sig om. VAD SKA JAG GÖRA? :( orkar fan inte. Blir jämt såhär då jag skaffar djur. Är så ledsen :( svara snälla.
#18 - 27 april 2008 02:40
Vore ju bra om du höll dig till ett inlägg och inte 4 st.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1133558#post1133558
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1133556#post1133556
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1133552#post1133552
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1133551#post1133551

Har du lust att berätta hur stor skål du har samt vilka och hur många fiskar du har? Har du andra akvarier än den runda skålen? Användandet av aktivt kol går till som så att man placerar en påse(eller platta) med aktivt kol i sin filterbehållare(ytterfilter/innerfilter) och låter alla gifter från medicinen absorberas av det aktiva kolet.

Tycker du luktar som ett riktigt forumtroll men mitt omdöme sviktar efter 6 stora gingroggar...
#19 - 27 april 2008 07:21
Troll eller inte så ska hon iaf absolut INTE använda aktivt kol UNDER behandling med Punktol. Gjorde just det misstaget med våra i början. Står med små bokstäver längre ner på instruktionen.
Aktivt kol skall endast användas EFTER avslutad behandling.

Jag tycker Anelia ska byta medicin och prova något annat märke.
Förmodligen har de dragit på sig lite följdsjukdomar oxå så som fenröta och svamp. Därför tror jag det kan vara lite kört för dessa stackars fiskar (om det nu inte är troll vill säga).
#20 - 27 april 2008 08:50
Du, jag tänker inte bråka utan chans till försonings... men var i mitt inlägg finner du beskrivet att det ska användas aktivt kol under behandling med punktol?

Sen kan det ju tyvärr vara som så att det finns en riktig människa bakom signaturen "Det gråtande Italien" och då får man vara himla nöjd med att det här inte är ett hästforum..
#21 - 27 april 2008 08:55
Ursäkta om du missförstod mig men det var hon som nämnde aktivt kol ;)

Nu när jag läser igenom det ser jag att det lätt kan tolkas som om det var du som skrev om aktivt kol, sorry [:o]
#22 - 27 april 2008 08:57
Du behöver inte be om ursäkt, vi har inte bråkat..
#23 - 27 april 2008 09:12
Gör du delvattenbyten mellan behandlingarna?

MVH /Tobias

Annons