När flytta Apistogramma yngel?

#1 - 30 juni 2008 09:28
Hallå!

Vart iväg nu en vecka och precis innan jag åkta så märkte jag att mina kakaduer hade lekt, honan hade färgat och såg äggen inne på i kokosnöten.

Riktigt kul att dem äntligen lekt så jag bad farsan slänga i lite flingor i burken medans jag var borta så mat hade dem iaf. Nu när jag kom tillbaka så är ynglen frisimmande och kanske 2-3 mm stora och honan gör ett jättebra jobb med att sköta dem.

Nu undrar jag bara när man skall flytta på dem? Vill ha så många överlevande som möjligt och det får man väl bäst i speciella odling och uppfödningskar? Just nu kanske det inte är så akut att flytta dem me tanke på hur bra honan tar hand om dem men när tycker ni att jag skall flytta på dem?
Och när jag väl flyttar dem skall jag använda hävert metoden?
#2 - 30 juni 2008 10:00
Beroende från apistogramma till apistogramma men har för mig att i regel efter en månad så börjar mamman stöta bort ynglena, så efter ungefär 3 veckor rekomenderas att du separerar ynglena frän föräldrarna. Om du inte har några större fiskar i akvariumet som skulle kunna vara något hot mot ynglena, och om du flyttar hanen i tid, så kan dom växa upp i akvariumet med mamman. Vet dock inte om det är 100% chans att mamman låter dom vara efteråt, men med mycket inredning och utrymme så går det bra.

Annons