När fäller svärdbäraryngel ut färg?

#1 - 11 juni 2005 15:09
Hej!
Jag har två fina svärdbäraryngel som är ungefär en dryg centimeter stora. Men de är ofärgade, ja ofärgade och ofärgade, de är i guppyfärg om jag så säger... grå alltså. Jag undrar när de ska fälla ut färg? Föräldrarna är: mamma ljust orange med vitaktig mage och pappa knallorange med svarta fenor och svärd.

För övrigt har jag fått en ny kull som vimlar omkring i akvariet från samma hona, de är bara några dagar och pyttesmå, jättekul, har räknat till ca 15 stycken men det är ingen lätt match att hålla koll på antalet, de bor i en stort Javamossa.
Lotta :-)
#2 - 11 juni 2005 15:43
Vi upptäckte 12 svärbärar-yngel i tisdags - grunden till att vi vet att det är just svärdbärar-yngel, är att dom är knall orange... och dom är så små att dom måste vara nyligfödda.

Har du guppys i karet också? Kanske det är just guppys som har ynglat?
#3 - 11 juni 2005 15:46
svärdbäraryngel har rätt färg redan från födseln,men det är inte särskilt ovanligt att det blir ursprungsfärgade yngel.
#4 - 11 juni 2005 15:54
Det var det jag misstänkte, att de inte får någon annan färg, usch vad trist, jag som har fått massor. Jag har inga guppys i mitt akvarie, och den enda hona som har kunnat yngla är min feta svärdbärar hona.

Usprungsfärg, hmmm, är det de som kallas gröna? De här som jag har är ju skittråkiga i färgen...

Lotta :(
#5 - 12 juni 2005 11:47
De kanske inte har så mycket färg på kroppen, men hannarna får grönt vackert svärd. Nästan lite neongrönt, med svarta kanter. Det hade i alla fall min hanne.
Han var jättevacker!
Men tyvärr så dominant så han styrde och ställde i hela karet, var till och med på silverhajarna. Så honom fick vi lämna in till en affär, sen blev där bättre ro i akvariet.
Nu har vi bara den svart hannen kvar som får roa sig med alla honor helt själv.

Annons