När blir Körsbärräkor könsmogna?

#1 - 20 september 2007 10:57
Ungefär hur långa (mina är ungefär 15 mm) är de när de börjar yngla av sig?
Är det lätt att se rommen på dem?
Är det lätt att se vilka som är honor respektive hanar?

/Kristofer
#2 - 20 september 2007 11:20
Honorna är röda & hanarna e väldigt färglösa. När honan blir könsmogen får hon en ljus äggfläck på "nacken". Hanarna stimmar då som tokar. Sen syns rommen tydligt under magen, dom hänger som en "klump" & e ljust gula små korn som blir större med tiden & sen läggs dom i javamossan (hos mig iaf)
Söta som bara den när dom e så små att dom knappt syns.

Lycka till!

Mvh Eva
#3 - 20 september 2007 12:36
Läggs de i javamossan? Bär inte honan rommen tills äggen kläcks? :/
#4 - 20 september 2007 12:39
Jo, honan bär äggen till dess att de kläcks. Räklingarna brukar efter att de blivit "frisimmande" tycka om att sitta i tex javamossa och leta efter mat.
#5 - 20 september 2007 13:14
Jo, honan bär tills dom kläcks. Men jag har sett dom lämna honan rakt ut i javamossan vid 3 tillfällen. Honan har alltså suttit i javamossan då. Det ser ut som att honan lägger dom där faktiskt. & så ser det vansinnigt kul ut! :D

Mvh Eva
#6 - 20 september 2007 18:28
Det är inte alls säkert att rom som släpps rakt ner sådär är befruktad.
#7 - 20 september 2007 18:30
Nej, det vet jag inte ifall den e förstås...
#8 - 21 september 2007 16:08
Ett annat fenomen jag just upptäckt och funderar över är hur det kommer sig att både de röda och de "färglösa" bär på rom hos mig. Någon mer som noterat detta? Hur/när får hannarna tag på romen?

Först tänkte jag att det var som hos en del havslevande räkor att de byter kön. De är hannar när de är unga och blir sedan honor. Detta stämmer dock inte då man redan när de är rätt små kan se röda och färglösa individer.
#9 - 21 september 2007 17:13
Dom som bär rom är honor. Färglösa honor är antingen väldigt unga, just körsbär blir bara bättre i färgen ju äldre de blir. Eller så är det en ganska dåligt färgad hona.
Hanarna befruktar honorna innan rommen vandrar ner. Det är dom sk "räkracen" man kan se när alla hanar simmar runt som galningar och letar efter parningsvilliga honor. När dom hittar en lämplig hona dyker de ner på ryggen på henne och kryper ner under henne. Befruktningen av rommen sker då buk mot buk. Dagen efter brukar rommen ha vandrat ner till under stjärten på henne och sen går dom med rommen i tre veckor innan den kläcks.
#10 - 24 september 2007 05:39
Av mina 5 stycken har jag räknat till 2 stycken bleka hanar och 2 färgglada honor. Den sista har hållit sig gömd när de andra har synts till. Igår kväll tyckte jag mig se rom på den då observerbara honan. Spännande :)
#11 - 24 september 2007 07:15
stophe skrev:
Av mina 5 stycken har jag räknat till 2 stycken bleka hanar och 2 färgglada honor. Den sista har hållit sig gömd när de andra har synts till. Igår kväll tyckte jag mig se rom på den då observerbara honan. Spännande :)

vad kul, då ser du skillnad på kön på dom nu :)

Annons