När blir det yngel? (Platy)

#1 - 19 maj 2004 13:04
Hej,
jag har nyinköpta platy, varav 3 st började få tjocka magar. Jag köpte dom för 4 1/2 v sedan och kände nu att det säkert börjar bli dags för yngelbur eftersom dom är svarta på magen. Jag har plats för två honor i yngelburen så jag har lyft ur dom nu. Det ser ut som något vitt på undersidan av magen och dom lägger sig som "S" och det ser ut som dom krystar, dock vill jag inte hålla dom i den trånga yngelburen om det är långt kvar fortfarande. Hur vet jag det?

Vilken dräktighetstid har platy? Stämmer som jag tror att jag hört någon gång att det tar 5 veckor.

Nu ska jag åka bort över helgen - vill inte lyfta ur dom ur yngelburen förrän barnen är födda eftersom dom blir mat då - bergis.

Någon med erfarenhet? Gör jag rätt?

MVH
Anno
#2 - 19 maj 2004 14:25
men ta ut föräldrarna när ynglen e födda.
#3 - 19 maj 2004 19:13
Jag har fått ett par kullar med Platys och för mig har det varit en månad plus minus några dagar mellan kullarna.
Har aldrig upplevt att dom "lägger sig som ett S" förut men det kanske dom gör...
Stress kan göra att dom "håller inne" ynglena ett tag bara för att jvlas =)

Ett ganska säkert tecken, om du skulle ha möjlighet att ha akvariet under uppsikt är att honan simmar nästan panikartat upp och ner mot en sida på akvariet, senast fick jag se detta och satte henne genast i en yngelkasse...3-4 minuter senare var jag stolt "fader" till 25-30 små yngel =)

Lycka till
#4 - 19 maj 2004 19:46
Tack för svaren,
jag åker bort om 12 timmar - måtte dom hinna föda innan jag åker så att jag kan lyfta ur mammorna och låta ynglen vara ifred i buren.

Det är så spännande!

Det kanske också är så att dom är stressade över "buren" och håller inne ett tag av den anledningen. Simma upp och ner i en bur är ju också lite svårt. Däremot har en av dom hoppat ur buren två gånger så jag har fått lov att lyfta tillbaka henne - tydligt tecken på att dom hellre skulle vilja vara med sina polare utanför buren...

Anno

Annons