När blir apistogramma borellii könsmogen?

#1 - 17 juli 2014 14:34
Precis som rubriken lyder, så undrar jag om någon här vet ungefär hur gamla ap. borellii är när de blir könsmogna?

I början på maj månad köpte jag 1+1 och de har fortfarande inte visat några som helst tecken på att vilja leka med varandra. Inte heller för varken revir eller lekgrottor.
#2 - 17 juli 2014 17:32
Hur stora är dina?
Min nuvarande hona är, med ögonmåttmätt, ca 2.5 cm och hannen ca: 5. De parar sig hela tiden.
När jag haft stora yngel har de visat sig "intresserade" av honan redan vid 1 cm, men de har knappast varit könsmogna.
När du byter vatten så se till att det blir ganska mycket kallare (typ simulera ett regn) för detta gör dem mer parningsvilliga. Sedan är levande foder i några dagar definitivt något som ökar på villigheten. Så ut och jaga en del mygglarver och cyklops och mata dem!
/fisheye
#3 - 17 juli 2014 17:44
Svarta mygglarver några dagar på raken brukar funka. Sedan kan det också bero på att hanen inte finner denna hona speciellt intressant. Personligen så skulle jag sätta till ytterligare en hona :).

//Inger
#4 - 17 juli 2014 19:40
Tack för era svar, de är mycket uppskattade!

Min hona är med ögonmått 2,5-3 och hanen 3,5-4. Så de borde väl vara könsmogna?

En till hona har funnits i tankarna men jag har inte lyckats komma över någon ännu.

Så med andra ord är planen:
-Mata med levandeföda/svarta mygg ett par dagar
-Gör sedan ett vattenbyte som sänker temperaturen(vanligtvis brukar den sjunka med 2grader)
#5 - 17 juli 2014 19:54
Voila och du kommer ha yngel!
fisheye
#6 - 17 juli 2014 20:21
Uppdaterar med resultat när det provats!
#7 - 18 juli 2014 20:17
Jag gjorde ett vattenbyte ikväll. Tempen fick jag endast ner med 2 grader. Det räckte åtminstone för att Herr borelli skulle öppna ögonen för vackra fru borellii. Han har flörtat och försökt men frun bryr sig inte det minsta.
#8 - 21 juli 2014 20:01
Herr borellii flörtar fortfarande med sin hona. Peppar peppar!
#9 - 23 juli 2014 16:44
Nu har de lekt! Vattenbytet som sänkte temperaturen med 2 grader var det enda som behövdes, dock gör jag vattenbyte en gång i veckan och sänker det alltid med två grader... Så lite konstigt att det inte hänt tidigare men just nu.

Annons