när blir an ancistrus könsmogen?

#1 - 18 december 2005 20:13
när blir en ansistrus könsmogen? när den är så och så lång..?
när den är så gammal..?
skiljer det sig från hanne och hona?
#2 - 25 december 2005 02:22
Kommer helt ann på hva slags ancistrus du har?

ancistruser finnes i mange forskjellige maks størrelser, så man bør være spesifikk vedr hvilken ancistrius det er snakk om :)
#3 - 25 december 2005 12:10
Vanlig Ancistrus som man köper för en femtilapp på djuraffären blir lekmogen ungefär vid 6-7 cm, då är den inte fullt ett år gammal. Ibland börjar de leka direkt när de kommit upp i den storleken, ibland tar det ett tag innan de "fattat galoppen"...
#4 - 25 december 2005 12:37
Tant Nancy: Har förstått att du är något av en expert på ancistrus. Skulle du kunna hjälpa mig? Eller någon annan???
Jag köpte en ancistrushanne i onsdags och en hona (?) i fredags.
Hannen är alldeles spräcklig, vet inte om det är normalt?:confused:
Honan har små skäggstrån på överläppen! :confused: Hon är ca 6 cm. Dom är inte ett dugg intresserade av varandra och hannen verkar livrädd för honan, om det nu är en sån...
Han är mycket större än henne och helt skäggig.
Ursäkta att jag stjäl tråden men det har ju lite med ämnet att göra...:p
#5 - 25 december 2005 13:53
Oj, då hoppar jag också på den tråden... Jag var helt säker på att bara hanarna hade skägg och honan var helt slät på huvudet??!
Mina stor "hane"? är omkring 13-15cm (svårt att mäta för "han" gömmer sig alltid i en båt!) och har tjock "borst" på huvudet och "honan"? ca 10-11cm utan borst. Jag har även en massa ungar i varierande storlek 4-6cm, och man börjar kunna se "skägget" på en del av dom.
Min första "hona" dog strax efter att jag hittade dom första ungarna, så då fick jag överta en "syster" till henne.
Den stora "hanen" har jag haft i 7-8 år, " honan" är bara 2-3 år. Hur gamla blir dom i genomsnitt?
#6 - 26 december 2005 00:00
Ancistrushonor kan ha något enstaka skäggstrå, men knappast redan vid 6 cm... jag tror att du fått en ung hanne Birgitta.... Ett tips är att gå med i en akvarieförening, de flesta har vuxna Ancistrusar att sälja, och då får man garanterat rätt kön.
#7 - 26 december 2005 09:25
[QUOTE=Tant Nancy]Ancistrushonor kan ha något enstaka skäggstrå, men knappast redan vid 6 cm... jag tror att du fått en ung hanne Birgitta.... Ett tips är att gå med i en akvarieförening, de flesta har vuxna Ancistrusar att sälja, och då får man garanterat rätt kön.[/QUOTE]

Typiskt!!!:( Jag var lite rädd för det... Han i affären sa bestämt att det var en klar hona. Jag hann inte titta så noga på den i affären utan litade, tyvärr, på honom. Han hade ju sett den längre.
#8 - 26 december 2005 10:58
Då tycker jag att du ska ta kontakt med honom i butiken och fråga vad som gör att han tycker att det är en klar hona! Helt klart läge för ett byte tycker jag....
#9 - 26 december 2005 11:08
[QUOTE=Tant Nancy]Då tycker jag att du ska ta kontakt med honom i butiken och fråga vad som gör att han tycker att det är en klar hona! Helt klart läge för ett byte tycker jag....[/QUOTE]

Så det är helt säkert en hanne...?
Jag som var så glad att jag fått tag på en så stor hona till den ensamme hannen![:(]
Nu vet jag inte var jag ska leta... Här i stan sa hon i affären att det är omöjligt att beställa en stor hona, finns bara yngel!
Där jag köpte denna "hona" så var hon/han den största!
Får söka vidare då...

Jag undrar om det är därför den större, riktigt skäggige hannen ser så konstig ut på kroppen. Som om han hade ödleskinn!!! Inte prickig alls... Han är kanske stressad. Den lille verkar tuffare.
#10 - 26 december 2005 16:05
Får jag också ställa en fråga inom samma ämne?
Jag har en ancistrus som jag hela tiden varit säker på att den var en hona, men den har små, små, 1-2 mm "skäggstrån" nu, den är drygt ett år skulle jag tro. Köpte den i Mars 05, då var den ca 4 cm. Är det en hona eller en hane?

Annons