när behöver man en saltvattenspump?

#1 - 10 februari 2005 14:22
Håller på att starta upp ett bräckvattensakvarium, och började fundera på, vid vilken salthalt är det bättre med en saltvattenspump än en sötvattens dito?(om det nu är nån skillnad)? vid vilken salthalt riskerar en sötvattens pump att gå sönder?

tacksam för svar.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 februari 2005 14:26
[QUOTE=plorozen]Håller på att starta upp ett bräckvattensakvarium, och började fundera på, vid vilken salthalt är det bättre med en saltvattenspump än en sötvattens dito?(om det nu är nån skillnad)? vid vilken salthalt riskerar en sötvattens pump att gå sönder?

tacksam för svar.[/QUOTE]
Det enda som kan bli förstört av saltet i sig är väl oftast "impellerstången" eftersom den ofta är gjord av metall. Denna rostar i saltvatten och därför brukar den vara keramisk i saltvattenpumpar men det lär väl vara enda skillnaden.
#3 - 10 februari 2005 14:32
oj, fel av mig. externfilter menade jag (är van att säga pump om allt som flyttar på vatten typ)
då är det alltså lämpligare med en filter anpassat för saltvatten om man öht har salt i vattnet?
#4 - 10 februari 2005 14:40
Som Kjell säger är den enda metall saltvattnet kommer i kontakt med impeller-stången, och på de flesta filter är den numer gjord i keramik, inte metall. Fluvals ytterfilter har t.ex. keramik-impeller-stång.

Är du osäker, be att få kolla i affären.
#5 - 10 februari 2005 14:55
har för avsikt att beställa via internet, så det är itne riktigt ett alternativ.
anledningen till att jag undrade var att jag såg några eheim externfilter avsedda för sötvatten, gick att få i saltvattensversioner.
och därför undrade jag om det var någon idé öht med att använda sötvattenspumpar.

men nu vet jag. tack så mkt allihopa.
#6 - 11 februari 2005 07:52
eheim har också keramik
#7 - 11 februari 2005 10:54
Man bör inte använda ytterfilter i saltvattensakvarium. Så det verkar konstigt med ett ytterfilter i saltvattensutförande.

Förövrig har jag använt samma pumpar i sötvatten och saltvatten, kännde inte till att det finns särskilda saltvattensopumpar. Jag har använt powerheads med metall impellerstång i 2 år i saltvattenskar utan att märka några problem, vare sig på pumpen elloer på fiskarna.
MVH
Magnus
#8 - 11 februari 2005 11:04
Nu skulle han väl ha ett bräckvatten, och de flesta bräckvattensakvarier har så låg salthalt så de fungerar precis som sötvattensakvarier.

Problemet är f.ö. inte fisken, det är de ryggradslösa djuren. De tål inte metalljoner, ur rostfritt är det främst kromet som är otrevligt. Det är inte "döden i karet", men det är aldrig bra att få in tungmetall-joner i ett korallakvarium.
Sen rostar impellerstången; det finns ingenting som heter rostfritt i saltvatten. Jag har själv haft en gammal eheim vars impellrstång rostade.

Annons