När befruktas honan?

#1 - 16 mars 2004 11:34
Har olika levandefödare bla Guppy och svärdbärare. Jag undrar när man kan flytta honan till ett yngelakvarium? Har flera som börjar bli runda om magen men undrar när hannen befruktar honan. Är det så att säga tidigt i processen eller senare?
#2 - 16 mars 2004 13:23
Har dom börjat bli runda så är honan väl redan befruktad?! Ynglen växer i hennes livmoder eller liknande..
#3 - 16 mars 2004 14:35
Jag har hört att det tar ca 4 veckor mellan yngelgångerna. Jag har idag stoppat ner min tjocka hona i en "kasse" och hoppas att det snart blir något. Det är 4 veckor + en dag sedan jag köpte de.
#4 - 16 mars 2004 17:19
Först och främst vill jag tacka för svar. Tycker att det är ett mycket bra forum detta.

Sen undrar jag om det är fler som märkt att vissa guppys verkar vara av dålig kvalité. Köpte två st guppys förra veckan och de hamnade i var sitt kar. Det dröjde inte länge förrän de började se dåliga ut. Fenor drog ihop sig och började fransas samt att guppyn började se blek ut. Idag var den ena död.
Är det för att de är så uppodlade eller vad tror ni?
#5 - 16 mars 2004 18:13
stress kanske?
#6 - 16 mars 2004 22:06
Jag köpte också guppys tidigare och de levde inte länge, de droppade av en efter en. Har bestämmt mig för att inte ha guppys i mitt akvarie. De känns ändå som en sån där fick som "alla" har. Bättre att någon som kan hålla dem vid liv köper dem..=)

//Karin
#7 - 16 mars 2004 22:13
Jag minns när jag var liten... då klarade guppyna allt. Men med dages odlingar så är dom inte lika lätt att hålla. Har hört/läst här från flera håll att det är förädlingen mm + genetiska grejer som mixtras med som gör att de inte är lika tåliga längre.
#8 - 16 mars 2004 23:15
Frågan har inget entydigt svar, när honan blir befruktad går inte att svara på, däremot när fiskarna parar sig och när äggen blir befruktade, men det är två helt olika tidpunkter för levandefödare.

Levandefödare har s.k. förrådsbefruktning, det betyder att de parar sig lite då och då, och honan sparar små sädespaket tills det finns mogna ägg. Dessa paket kan hålla upp till 6 månader efter parning, själv har jag dock på Black Molly märkt en avsevärd försämring i kullarnas storlek redan efter några månader. Nyare paket lär också konkurrera ut gamla paket nästan fullständigt.

Äggen börjar bildas och mogna strax efter senaste kull, jag har inte exakt datum för befruktningen, men gissar att det händer ca 1 vecka efter senaste kullen. Resten av graviditeten mognar ynglen färdigt och brukar för Guppy födas ca 29 dagar efter senaste kullen. Black Molly tar upp till 7 veckor mellan kullarna.

I och med förrådsbefruktningen kan alltså honan få en ny kull utan att para sig igen. Hanen är rätt onödig större delen av tiden för levandefödare.

Om du vill flytta honan till ett yngelakvarium så tänk på att under sista veckan före nedkomsten finns stor risk att de yngeln föds för tidigt om honan utsätts för stress eller kyla. Så flytta antingen minst en vecka före eller sista dagen före beräknad nedkomst (då brukar de klara sig).

Annons