När ärdet dags?

#1 - 6 oktober 2008 10:36
Jag undrar bara när ser man när det är dags att storstäda akvariet?

Jag har 130 liters akvarium

Slamsuger varanan vecka i akvariet o tar halva av akvariet o sen veckan där på gör jag det andra hälften har varit förskonad av allt för ofta sjukdomar i akvariet har fått drygt 3 ggr

Akvariet har varit i drift i drygt 1år

Tänkte bara man behöver inte storstäda akvariet om man har inte haft allt ofta sjukdomar?

Mvh Peter
#2 - 6 oktober 2008 12:55
du gör för möe behöver inte göra så ofta och 50% vatten byte varje vecka låter inte som en bra ideé räcker med 10-30% och hur gör du med pumpen du gör vell inte ren den lika ofta?
#3 - 6 oktober 2008 22:16
kan ju säga om jag inte slam suger ofta botten så ser jag på fiskarna att dom mår inte bra av det:) jag använder 2 pumpar en ytterfilter o en innerfilter

yterfiltret bytter jag så fort det är dålig sprut från pumpen o samma sak på interfiltret :)
#4 - 7 oktober 2008 06:14
Du byter väl inte filtermaterialet så fort det blir dåligt sprutt?
Det räcker om du sköljer av gojset. Byter filterpatronerna gör man för att materialet blir gammalt och oelastiskt, dessutom en i taget. Likaså bör du inte slamsuga ner i bottenmaterialet utan ta det som ligger ovanpå. Får du så mycket att du behöver slamsuga varje vecka så övermatar du garanterat.
Håller helt med BlueJ att 50 % varje vecka är för mycket, det är sällan så radikala åtgärder behövs. 10-30% är helt tillräckligt.
Fiskarna är inte alls intresserade av prydlighet, utan det är mest vi människor, som tycker att ett gnistrande kar är snyggt.
Håll koll på dina vattenvärden (dropptest) då lär du dig hur stora vattenbyten du ska göra, och du ser om du övermatar.
#5 - 7 oktober 2008 10:26
Egentligen ska du aldrig behöva tömma och göra rent allt och starta om. Om det är det du menar med storstädning
#6 - 8 oktober 2008 09:59
Mumin skrev:
Du byter väl inte filtermaterialet så fort det blir dåligt sprutt?

Det räcker om du sköljer av gojset. Byter filterpatronerna gör man för att materialet blir gammalt och oelastiskt, dessutom en i taget. Likaså bör du inte slamsuga ner i bottenmaterialet utan ta det som ligger ovanpå. Får du så mycket att du behöver slamsuga varje vecka så övermatar du garanterat.

Håller helt med BlueJ att 50 % varje vecka är för mycket, det är sällan så radikala åtgärder behövs. 10-30% är helt tillräckligt.

Fiskarna är inte alls intresserade av prydlighet, utan det är mest vi människor, som tycker att ett gnistrande kar är snyggt.

Håll koll på dina vattenvärden (dropptest) då lär du dig hur stora vattenbyten du ska göra, och du ser om du övermatar.

Jag byter sällan filtret till pumpen skjöljer det oftast den så mycket det går
Jag kan säga att jag övermatar inte mina fiskar jag ger dom en gång torr foder o en gång frysta mygglarver varje dag o ser att dom äter upp allt det som man ger till fiskarna
Jag brukar byta vatten mellan 10-30 liter vatten från akvariet
Det är sant som du sa att fiskarna är inte så pryda men samtidigt vill man ju undvika få sjukdomar bland fiskarna :)
#7 - 8 oktober 2008 10:01
eriahl skrev:
Egentligen ska du aldrig behöva tömma och göra rent allt och starta om. Om det är det du menar med storstädning

Ja det är det som jag menar det
men ok då vet jag det att man behöver inte göra det utan försöker byta vatten o slamsuga då i då i akvariet

Annons