När är det storm?

#1 - 1 november 2009 21:43
Hej, man säger ju att malawi fiskar gillar hög cirkulation i akvariumet. Men när går det från att vara hög/bra cirkulation till att bli storm?
#2 - 1 november 2009 21:59
Känns nästan pinsamt att man frågade nu när jag ser att vissa kör 10 ggr karets volym. I mina ögon är det nästan konstigt att vattnat stannar kvar i karet med sånt tryck.

Tar för givet att det inte kommer vara något problem med mitt nya eheim 2080 i mitt 450 liters kar. Ser ju att fiskarna påverkas av strömmen vilket de inte gjort tidigare och undrade då om det kanske var lite för mycket krut, men icke. Jag har Malawi och papegojor.
#3 - 1 november 2009 22:08
jag kör 2000l/h i ett 160liters och det duger bra till fiskar som vill ha lite lugnare vatten, hur mycket vatten som pumpas runt är bara en liten del av ekvationen och det som spelar störst roll är hur utblåset är gjort, ett strilrör eller stort utblås med konform ger lugnt vatten medans en smal samlad stråle ger storm långt tidigare än med den pumpen du kör.
#4 - 1 november 2009 22:09
Jag har dessutom ett strilrör...
#5 - 1 november 2009 22:23
Jag har just nu ett gäng 2 cm långa danios som bränner runt i den strömmaste delen av mitt 160-liters kar, till synes utan att ens behöva anstränga sig. I karet finns ett innerfilter på 1000L/h, en tunze på 2500L/h, och ett ytterfilter på 1200L/h, dvs 29 ggr volymen i timmen. OK, danios är strömfiskar och jag skulle inte hålla skalarer eller slöjstjärtar i det, men nästan allt annat. Det har gått guppies där nyligen t.ex.

Fiskar ur sjöar och större vattendrag klarar *mycket* stark ström innan de börjar tycka det är jobbigt.
#6 - 2 november 2009 05:29
ZZulan skrev:
Jag har dessutom ett strilrör...

det kan du ju fundera över om det är nödvändigt ;)
allvarligt så är ett konformat utblås bättre då det inte hindrar flödet så vore jag du skulle jag nog iaf prova utan strilrör och är det så att det känns lite som en riktad stråle prova med en 3-4cm rör/slangstump på utblåset, den töjs ut med en tändare/kokande vatten och nåt konformat som tex en tratt.
#7 - 2 november 2009 07:20
Det låter mycket intressant Fuzzop. Jag har strilröret utanpå min BTN bakgrund för att jag inte lyckas få dit den på något annat sätt. Man ser den inte när man står upp men sätter man sig dras ögonen till den på grund av det lysgröna, det känns som att det hade varit skönt att bli av med den. Finns det inte något riktigt munstycke från Eheim att sätta på? Jag är osäker på hur jag ska fästa bara en bit slang sådär på karet.

Tror ni mina Papegojciklider pallar trycket från en Eheim 2080 utan strilrör?
#8 - 2 november 2009 18:48
Hm - ramlade på den här tråden på något sätt...
För många killis är så kallad normal filtrering storm nog.
Jag kommer ihåg för några år sedan när jag lämnade ett större antal whitei till en lokal akvarieaffär att jag blev chockad över vad min fd fisk fick uppleva vid sk normal filtrering. Jag tyckte nog det verkade mest vara djurplågeri egentligen.
#9 - 2 november 2009 19:36
erikthur skrev:
Hm - ramlade på den här tråden på något sätt...

För många killis är så kallad normal filtrering storm nog.

Jag kommer ihåg för några år sedan när jag lämnade ett större antal whitei till en lokal akvarieaffär att jag blev chockad över vad min fd fisk fick uppleva vid sk normal filtrering. Jag tyckte nog det verkade mest vara djurplågeri egentligen.
var det på tok för strömmt menar du? förövrigt tycker jag det ofta är pumphysteri här på zoopet och man har 20-30ggr akvarievolymen per timme och man jämför och säger att det är mer strömmt i deras naturliga miljö... visst är det mer vatten som rör sig MEN där är det en hel massa som rör sig och inte en hård stråle som i ett akvarium, därför är dessa jämförelser ganska överflödiga tycker jag! Ett ganska vanlig missuppfattning är tex tanganyika som många tror ska ha orkan i karet när de i själva verket har väldigt lite omsättning på vattnet men lever i syrerika vattenskikt! Jag väljer av den anledningen alltid att använda flera mindre pumpar!
#10 - 2 november 2009 20:55
Tja, Fp. gardneri, Fp. nigerianus, och ett urval lyktögon hade inga problem med ungefär samma nivå på ström som jag har nu. De är iofs alla flodlevande, inte annueller ur regnpölar.

Men det är tre olika frågeställningar här: hur mycket cirkulation man MÅSTE ha, hur mycket cirkulation man maximalt KAN ha, och hur mycket de flesta faktiskt HAR.

Minimum är nästan noll, förutsatt att belastningen är låg, och en del fiskar trivs säkert bäst så, t.ex. scalare och neontetra. Max vad fisken hanterar är väldans högt, så högt att det är direkt svårt att uppnå i akvarium. Mina 29x volymen per timme är inte i närheten - guppies, körsbärsräkor och smådanios hanterar det med lätthet.
Och det folk har och normalt siktar mot är 3-4x volymen per timme, och det funkar med allt, tillochmed rena forsfiskar som Ancistrus, och ger lite större marginal än nollcirkulation.
#11 - 2 november 2009 21:37
åheim skrev:
var det på tok för strömmt menar du? förövrigt tycker jag det ofta är pumphysteri här på zoopet och man har 20-30ggr akvarievolymen per timme och man jämför och säger att det är mer strömmt i deras naturliga miljö... visst är det mer vatten som rör sig MEN där är det en hel massa som rör sig och inte en hård stråle som i ett akvarium, därför är dessa jämförelser ganska överflödiga tycker jag! Ett ganska vanlig missuppfattning är tex tanganyika som många tror ska ha orkan i karet när de i själva verket har väldigt lite omsättning på vattnet men lever i syrerika vattenskikt! Jag väljer av den anledningen alltid att använda flera mindre pumpar!

tror iofs jag redan påpekat att det är just hur vattnet lämnar pumpen som är viktigare än antal ggr akvarievolymen.
många mindre pumpar borde väl ge mindre filtervolym?
ZZulan, ingen aning om vad det finns för tillbehör till eheim men att trä på en slangstump på ett rör är inte så komplicerat, även hårdplast går att modifiera lite med en tändare men man få va försiktig så det inte spricker så en plastslang ger bättre resultat, ingen aning om hur det du har idag ser ut men ett vanligt utblås till ett ytterfilter ser väl ungefär som den här?

http://www.pwss.nu/product.php?productid=4513&cat=842&page=4

annars gör ett eget av el-rör, elrör är inte så snygga men om man ruggar ytan lite kan man lacka det svart.
Kanske en ide för strilröret annars om du mest störs av färgen ;)
#12 - 2 november 2009 21:55
@Åheim: Man kan se på miljön fisken lever i hur strömt det är, eftersom finkornigt material spolas bort först. En fisk som lever såhär... http://www.fishaholics.org/gallery/albums/fulwe%20rocks/061.jpg
...lever alltså i en miljö där det tidvis är så strömt att alla stenar mindre än ungefär 5 cm spolas bort. Mina 29x volymen i timmen gör inte ens att 3mm sand rör sig.

Å andra sidan lever en fisk som lever så här:
http://www.tanganyika-diving.com/wp-content/gallery/gatumba/lepidiolampr-meeli_2927.jpg
i en miljö där sanden hela tiden rör sig men inte spolas bort.

Eftersom vattenrörelsen i sjöar mestadels orsakas av vind avtar strömmen med djupet, och de djupa delarna av alla sjöar har mycket svag ström och bottnen är helt plan slambotten.
#13 - 3 november 2009 07:07
Sedan kan man ju fråga sig hur kraftig cirkulation man i VERKLIGHETEN har och inte bara går på vad som anges på pumparna.
#14 - 3 november 2009 07:35
Karon skrev:
Sedan kan man ju fråga sig hur kraftig cirkulation man i VERKLIGHETEN har och inte bara går på vad som anges på pumparna.

Sant. Särskilt ytterfilter tappar effekt pga slangar och filtermaterial, ofta är flödet bara runt hälften av vad som anges på pumpen.
#15 - 3 november 2009 08:07
en sak man inte skall glömma är hur inredningen ser ut i karet.

har man lite rötter / stenar / blommor i karet, placerade på "rätt ställe" så
får firrarna möjlighet till vila.

jag har haft kar med Endlers guppy med cirka 20ggr cirk, de "sprang runt" i stormen
under en tid, sedan gick de ner och vilade en liten stund bakom rötter / stenar, tillbaka till stormen, ner och vilade, så höll de på hela tiden.

nattetid så gick de alltid ner bakom rötterna / stenarna.

en intressant iaktagelse jag gjorde var att de lekte mer när det var full storm,
än när jag bytte ner till 3ggr.

värst blev det när jag hade full storm och hög temp (27-29 grader), då fullkomligt
exploderade karet med yngel......

.
#16 - 3 november 2009 08:12
Fuzzop skrev:
tror iofs jag redan påpekat att det är just hur vattnet lämnar pumpen som är viktigare än antal ggr akvarievolymen.

många mindre pumpar borde väl ge mindre filtervolym?

ZZulan, ingen aning om vad det finns för tillbehör till eheim men att trä på en slangstump på ett rör är inte så komplicerat, även hårdplast går att modifiera lite med en tändare men man få va försiktig så det inte spricker så en plastslang ger bättre resultat, ingen aning om hur det du har idag ser ut men ett vanligt utblås till ett ytterfilter ser väl ungefär som den här?

http://www.pwss.nu/product.php?productid=4513&cat=842&page=4

annars gör ett eget av el-rör, elrör är inte så snygga men om man ruggar ytan lite kan man lacka det svart.

Kanske en ide för strilröret annars om du mest störs av färgen ;)

Jisses, nu känner jag mig riktigt dum. Jag har alltså borrat i min bakgrund för att sätta på ett fult jäkla strilrör jag inte behöver bara för att jag inte fattade vad den prylen du länkade till var. När jag läste manualen uppfattade jag det som att det var en pryl jag skulle ha för att slangen inte skulle vika sig över kanten på akvariet och därmed stoppa flödet. Det fungerade inte för mig eftersom mitt akvarium är för nära väggen så jag var tvungen att skippa den. Den ingick alltså med pumpen.
#17 - 3 november 2009 09:53
ZZulan skrev:
Jisses, nu känner jag mig riktigt dum. Jag har alltså borrat i min bakgrund för att sätta på ett fult jäkla strilrör jag inte behöver bara för att jag inte fattade vad den prylen du länkade till var. När jag läste manualen uppfattade jag det som att det var en pryl jag skulle ha för att slangen inte skulle vika sig över kanten på akvariet och därmed stoppa flödet. Det fungerade inte för mig eftersom mitt akvarium är för nära väggen så jag var tvungen att skippa den. Den ingick alltså med pumpen.

Jo den känslan får vi alla ibland men det är ju inte helt fel för den sortens utblås gör ju oxå så att inte slangen viker sig på kanten.
Får av din beskrivning fortfarande inte riktigt en bild i huvudet över hur du gjort men pratar vi bara ett litet runt hål i bakgrunden kan det ju bli riktigt snyggt om du bara avslutar en slang i hålet så inget sticker ut, nåja du får nog lägga upp nån liten bild om du ska kunna få några relevanta tips känns det som :)

Annons