När är det dags att silicona om ett akvarium?

#1 - 3 april 2007 08:33
Hej

Jag har precis köpt mig ett beggat 375 liters av märket LLi och undrar över siliconets hållbarhet. Det är ett alu-profil kar med ca 15 år på nacken, bara en person har haft det och det har hela tiden vart fyllt med vatten.

När jag känner på siloconet så känns det fortfarande smidigt och vad jag kan se så är det rejält med silicone, ca 2 cm på varje sida av kanten, det sitter inte löst vad man kan känna men 15 år är en lång tid...

Hur resonerar ni, ska man kanske göra det för att vara säker eller håller det några år till?

/Oskar
#2 - 4 april 2007 16:52
Ingen vis gammal räv som har något att säga? Är 15 år väldigt gammalt för ett akvarium?
#3 - 4 april 2007 18:49
Jag har ett igång som snart fyller 30.
:)
#4 - 4 april 2007 18:56
Jag köpte ett som var 12-13 men jag beslutade mig för att silikona om det när det ändå var tomt för att slippa göra det igenom om ett par år och för att vara säker. Visst, det kan hålla 30 år men det är rätt skönt att riva bort allt silikon och göra om det hela ordentligt så att man vet att det är frächt
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 4 april 2007 19:28
Är silkonet mjukt och smidigt så ser jag ingen anledning till att limma om det. Om man skall limma om så bör man dessutom helst skära ner hela akvariet vilket är minst sagt jobbigt om det har ram.
#6 - 5 april 2007 07:35
Hej

Då tror jag att jag tar och startar upp det snarast... Siliconet verkar vara smidigt.

Någon som känner till märket LLi förövrigt? har aldrig hört det märket tidigare.
#7 - 6 april 2007 07:41
silicona om när de läcker är väll en bra tummregel :P

Är ju rätt mycke jobb o slitsamt nästan så man köper ett nytt

Annons