Tack alla för era svar! Det verkar vara ett bra forum här där man kan få hjälp med sina undringar, det uppskattar jag. Barnen kommer att bli jäteglada när de får höra att de redan namngivna mollysarna (Holley Blinkers, Mollly Blinkers och Bärgarn Blixten; väldigt Bilar-inspirerade namn... :d ) ska få flytta in. Det värsta som skulle kunna hända vore ju att alla låg döda i akvariet nästa dag, det vill vi ju inte... Bra då att vi kan fråga er. :) Tackar för alla nitrit-tips. Nitrittest ska vi köpa då. Behöver vi Ph-test också??? Det verkar finnas hur många tester som helst, men vilka är nödvändiga:confused: Ett stim kardinaltetror står högt på önskelistan, men jag har förstått att de är känsliga, så de får komma sist, tror jag. 2-3 svärdbärare och någon mal har vi väl tänkt oss också. Vet inte om det blir för mycket fisk. Dottern vill abslout inte ha någon mal, för hon tycker att de är fula [:o], men vi försöker bearbeta henne och säga att de är jättebra fiskar och att de säkert kan vara jätteskojiga eftersom de lever på botten och är annorlunda jämfört med andra fiskar, så hon börjar mjukna i frågan.
Det här med tester.
Jo, det är inga som helst problem att släng ut 1-2-3-4-5 månadslöner på alla tester.
Men.............
I min värld är det bara 1, kanske 2 tester som är av intresse för den "normale" akvaristen.
Nitrittestet är enligt mig A och O. Bör / måste finnas med alltid. Ända tills den dagen man tror sig begripa allt. Då skall man gå och köpe ett till.....dvs alltid ha ett hemma.
Det är förmodligen den mest välinvesterade ~100 lappen inom akvarievärlden.
Det som kan vara av intresse är oxå KH. Som mäter buffringen. Säger KAN, för det beror mycket på vart man bor. Har man mjukt vatten i kranen är det nog värt att ha lite hemma. Har man som jag har, väldigt mycket kalk i vattnet (skåneslätten) så är det mest trams.
PH..........Varför det ?
Det enda som är av intresse för fiskarna är att PH't är stabilt. De skiter mångt och mycket i om det är rätt eller fel PH i karet. Det som är jobbigt, är om PH't jojjar upp och ner. Men det gör det extremt sällan om man sköter karet i övrigt med stabila vattenbyten, ingen övermatning, rensning av döda blommor etc etc.
Gällande fiskmängden.
NUUUU tar vi det liiiite lugnt.
3-4 mollysar + 2-3 svärdbärare + 1 mal.....sedan är det fullt.
Om inte då, så kommer det att bli fullt när alla yngel kommer.
Skulle vilja säga att antingen får det bli ett mindre gäng tetror (8-10 st),
eller svärdbärarna.
En mal hit eller dit kanske vi kan strunta i.
.