Nånting som grävar i riktigt fin sand?

#1 - 20 november 2004 01:13
Har ett par tjusiga, dock ej inte artbestämda ciklider, som jag såg i affären och bara var tvungen att ha, handlaren mumlade nånting vagt om "Golden Mary", men på den referensen hittar jag inget... I alla fall, tre sådana i ett 375 liters kar, Kolsten, murad och staplad i stället för bakgrund (japp, hela vägen upp) och röd och svart skiffet "i" baljan... Har biltemas 0.1-0.7mm bläster i karet, en sådär 4 cm.. har en säck till som jag funderar på att ösa i, men jag oroar mig lite för att Ancistrusarna, och Siameserna inte ska orka hålla sanden så pass i rörelse att den inte alstrar aneroba bakterier... specielt som jag har starka funderingar på att i alla fall binda upp större delen av sanden med en lågt växande växt, typ Marselia hirsuta.

Fram tills dess att vad växt än blir vad har växt till sig, och ger ett snyggt intryck, skulle jag behöva nånting som "rotar runt" lite... Funderat på Khuli ål, eller vad den nu igentligen heter... *håller upp stora skylten med texten AMATÖR* Lite osäker på om den skulle gräva ner sig i sand, och om den i så fall skulle trivas i sanden även efter att växtligheten börjar breda ut sig. Den grävde ner sig duktigt i mitt tidigare 250 kar.. köpte 4 st, såg dem inte på lite runt 2 år, o tömde baljan för att flytta den, när det helt plötsligt fans över 20 st... och de fanns mest överallt i karet. Det var dock med engelsk sjösten..

Andra alternativ? Sniglar av något slag hörde/läste jag nånting om nån som hade, som grävde ner sig så fort ljuset tändes, och sen förbled under sanden hela dagen, kanske inte det mest aktuella då jag har ett par praktbotier som ska flyttas över var det tänkt... det kan dock hända att de får stanna där tills det gröna växt till sig, o sandmängden kan minskas genom att dammsuga upp den genom grönskan. (lätt gjort då den är så finkorning, snarare e problemet att inte fylla pumparna vid dagligt bruk, två fluval 403 ger rätt bra snurr i ett 375 kar.)

Alla alla råd motages tacksamt, goda givetvis mer tacksamt i efterhand än dåliga, men sånt vet man inte förens man provat, eller hur*- )
B!
#2 - 20 november 2004 08:30
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=167
är mest sannorlikt den fisk du har.
Dessa fiskar är duktiga på att äta växter, så att du vet...
#3 - 20 november 2004 09:48
ShadowDawn, tackar, men nä, det där är inte vad jag har, cikliderna i fråga är kanon blå, med jätte gula fenor. lite som den här, fast hela stärtfenan är gul och kroppen / huvuder är klart blå.. fantastiskt skarpa färgert. http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=69

Jag har gått igenom fisk/bild arkivet ett par gånger och bara hittat avlägset liknande fiskar... Ingen tur alls altså.. fast det gör igentligen inget, de e så fantastiskt snygga, och de SER ut att trivas än så länge.. det hade klart varit lättare om man viste mer exakt vad de e "vana vid" men men.

Fast, nu tror jag vi kom från ämnet lite, nån som har en aning om vad jag ska ha för nånting som kan rota i min snadbotten regelbundet, utan att gräva runt i det för agresivt, så att all sanden sitter i pumpen ?

Jag kan aldrig hålla mig till ämnet :- )
B!
#4 - 20 november 2004 10:37
#5 - 20 november 2004 12:22
En sån kanske ? http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=494
#6 - 20 november 2004 14:45
*Pekar o vrålar*

"Såna såna såna såna !!!"

Pseudotropheus sp. "acei"

Hhum, jäkla namn.. men visst e de snygga?

Tackar, nu vet jag i alla fall vad det är jag har för nånting, nu ska jag bara lista ut mer om dem :- )

Så, några takar på det där med nånting som rör runt lite försiktigt o botten ?

B!
#7 - 20 november 2004 14:51
"tankar på" Gud, att man inte kan stava...

Nå, hittade Pseudotropheus sp. "acei" i bild/fiskarkivet här, inte kan jag påstå att DE såg ut som mina...
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=813

Men men, mina är ju snyggare, så jag ska inte klaga. (mina ser identiska ut med de på bilden Ray länkade till.)

Tackar en hemsk massa.
B!
#8 - 21 november 2004 11:58
De har olika färger beroende på fångstplat, din variant kommer från Luwala reef ...... fisken heter alltså Pseudotropheus sp."acei" luwala reef .
#9 - 21 november 2004 19:54
Mm, det listade jag ut av bildtexten, helt fantastiskt, jag tackar så mycket..

Då var det bara ursprungsfrågan kvar... finns det en lämplif fisk att ha till o rota i botten på ett väldigt fint sandlager, eller ska man satsa på någon form för snäcka?

Tackar otroligt mycket för all hjälp!
B!
#10 - 9 december 2004 20:53
hallå! Mr B: så du fick kuhliiyngel! åfan.. hmm kuhlis bör väl ha sand, men mina har sten.. du vet väl att det är riktigt svårt, om inte omöjligt, att få kuhliis att leka?
#11 - 9 december 2004 22:41
"Malaysisk sand-/trumpetsnäcka" är väldigt duktig på att gräva runt i fin sand, åtminstone ett par centimeter ner. Förökar sig snabbt i hårt/bräckt vatten. Har hårt skal med "lock" och klarar troligen botior.
Mvh Cecilia
#12 - 9 december 2004 22:46
Jupp. malaysiska grävsnäckor är mycket bra att ha. jag har väldigt många och de funkar utmärkt...
#13 - 10 december 2004 00:07
Hoppsan, här vakna en gammal tråd till liv, det tackarman för...

Khulisarna.. de förökade sig på egen hand, inte riktigt säker på hur det gick till, delning kanske.. många fler, något mindre, när jag tömde baljan... Trodde faktiskt att de dött, o funderade på att skaffa nya, men kom inte så låmgt, utan blev bostadslös, och fick göra mig av med alltihopa.

Malaysisk sand/trumpetsnäcka, låter intressant, ska bara kika lite på dem, o se vad de är förnånting "igentligen"

Tackar så mycket...
B!

#14 - 10 december 2004 07:40
Jag vet inte vilken botiasort du har, men de flesta botia arterna klarar även trumpetsnäckorna (trots att de har så kallad "dörr"). Men om nu botiorna skall flytta till annat kar senare så kan du ju alltid tillsätta snäckorna efter deras flytt? Om snäckorna överlever så kommer de att föröka sig enkelt...

Kan tillägga att ex prktbotior tex klarar av att "ta" stora ampullariasniglar som ex Pomacea bridgesi (golfbolls storlek på snäcken och med "dörr")...

Skulle ju vara lite synd om snäckorna blir mat på direkten...

/Sabina

Annons