Har ett par tjusiga, dock ej inte artbestämda ciklider, som jag såg i affären och bara var tvungen att ha, handlaren mumlade nånting vagt om "Golden Mary", men på den referensen hittar jag inget... I alla fall, tre sådana i ett 375 liters kar, Kolsten, murad och staplad i stället för bakgrund (japp, hela vägen upp) och röd och svart skiffet "i" baljan... Har biltemas 0.1-0.7mm bläster i karet, en sådär 4 cm.. har en säck till som jag funderar på att ösa i, men jag oroar mig lite för att Ancistrusarna, och Siameserna inte ska orka hålla sanden så pass i rörelse att den inte alstrar aneroba bakterier... specielt som jag har starka funderingar på att i alla fall binda upp större delen av sanden med en lågt växande växt, typ Marselia hirsuta.
Fram tills dess att vad växt än blir vad har växt till sig, och ger ett snyggt intryck, skulle jag behöva nånting som "rotar runt" lite... Funderat på Khuli ål, eller vad den nu igentligen heter... *håller upp stora skylten med texten AMATÖR* Lite osäker på om den skulle gräva ner sig i sand, och om den i så fall skulle trivas i sanden även efter att växtligheten börjar breda ut sig. Den grävde ner sig duktigt i mitt tidigare 250 kar.. köpte 4 st, såg dem inte på lite runt 2 år, o tömde baljan för att flytta den, när det helt plötsligt fans över 20 st... och de fanns mest överallt i karet. Det var dock med engelsk sjösten..
Andra alternativ? Sniglar av något slag hörde/läste jag nånting om nån som hade, som grävde ner sig så fort ljuset tändes, och sen förbled under sanden hela dagen, kanske inte det mest aktuella då jag har ett par praktbotier som ska flyttas över var det tänkt... det kan dock hända att de får stanna där tills det gröna växt till sig, o sandmängden kan minskas genom att dammsuga upp den genom grönskan. (lätt gjort då den är så finkorning, snarare e problemet att inte fylla pumparna vid dagligt bruk, två fluval 403 ger rätt bra snurr i ett 375 kar.)
Alla alla råd motages tacksamt, goda givetvis mer tacksamt i efterhand än dåliga, men sånt vet man inte förens man provat, eller hur*- )
B!