Hej Jonas,
I sig är det inte svårare än ett stort, problemet är att marginalerna är otroligt små.
Minsta lilla miss så kraschar alltihop, och under den tid man håller på och lär sig så gör man ofta misstag. Normalt brukar man rekommendera 2-300 L att starta med, trots detta var jag flera gånger nära att förstöra mitt 250 l kar i början.
Men, som du skriver har Nano-reef en stor fördel, det kostar inte så mycket och på det sättet kan man känna sig för om detta med saltvattensakvarier passar en. De misstag man gör i ett litet kar blir också billigare att rätta till.
En komromiss kan vara värd att försöka, med nano-reef brukar man mena akvarier på 10-40 liter, om du i stället går upp mot 80-90 L får du större marginaler. Om du är av den tålmodiga (och frågvisa) typen kan du mycket väl lyckas med ett sådant projekt.
Ett förslag kan vara ett akvarium på 70x35x35 cm, 85 liter, vill du ha en djup sandbotten behöver du ett högre akvarium 40-45 cm. Se också till att höjden räcker till för den skummare du väljer.
När det gäller ljus så satsta på lysrör i början, 3-4 rör, förslagsvis 60 cm långa 18W.
Visst går det att ha metallhalogen även på små akvarier men det finns en risk att du får problem med överhettning.
2 pumpar på c:a 6-800 liter/h, ta bort ev. filterpatroner och liknande, det är en fördel om det finns en behållare där du kan köra aktivt kol emellanåt. Montera den ena pumpen så att det blir rejält med cirkulation på vattenytan.
10-15 Kg levande sten, inget grovt grus på botten, antingen helt rent eller ett 1 cm tunt lager med max 2-3 mm kornstorlek. Vill du använda djup sandbotten (8-10 cm) så välj så fin sand som möjligt, inga korn över 2 mm och majoriteten under 0,5 mm.
Doppvärmare och termometer naturligtvis.
En bra bok underlättar en hel del, även i Internets tidevarv, "The Modern Coral Reef Aquarium" av Svein A. Fosså och Alf Jacob Nielsen kan rekommenderas, finns bl.a. på Amazon.com. Svein finns för övrigt på denna lista och är en ovärdelig hjälp när vi hobbyakvarister kört fast.
Gissar att allt detta går loss på c:a 7000 Kr, dessutom behöver du salt samt tester för pH, nitrit, nitrat, salthalt, Ca och KH. Totalt ungefär 1500 Kr.
Vilka djur kan du då ha med denna utrustning? Tja, de flesta faktiskt, naturligtvis inga stora fiskar, musslor, stenkoraller eller andra krävande djur.
Ett förslag kan vara:
2 små Clownfiskar, t.ex. Amphirion ocellaris.
5 små eremitkräftor.
2 små räkor, t.ex. Lysmata debelius.
5 sniglar, Turbo eller Nassarius.
1 ormstjärna.
Ett antal mjukkoraller.
Det som kommer att skilja sig från ett större akvarium är det krävs lite mer skötsel,
framförallt behöver man testa oftare, gärna en gång per vecka det första halvåret. Skummaren skulle jag göra ren minst 2-3 ggr per vecka. Räkna också med 10-15% vattenbyte varje vecka.
Detta med den ökade skötseln kanske inte gäller om man har en djup sandbotten, mitt experiment har bara pågått ett par månader ännu så det är alldeles för tidigt att säga något.
Hör gärna av dig om du vill ha hjälp med något.
Hälsningar
Fredrik