Nanoreef - bra nybörjargrej?

#1 - 26 mars 2002 06:39
Är jättesugen på att testa saltvatten men är något avskräckt främst pga kostnad men även svårighetsnivå.

Har letat lite och hittat information om sk nanorev (http://www.nano-reef.com). Är detta något man skulle kunna testa för att ära sig grunderna om vattenvärden, belysning och allt annat? Eller är det extremt svårt och inte ens värt ett försök?

/Jonas

Ändrat av - salo den 2002/03/26 07:40:02
#2 - 26 mars 2002 08:08
Hej Jonas,

I sig är det inte svårare än ett stort, problemet är att marginalerna är otroligt små.
Minsta lilla miss så kraschar alltihop, och under den tid man håller på och lär sig så gör man ofta misstag. Normalt brukar man rekommendera 2-300 L att starta med, trots detta var jag flera gånger nära att förstöra mitt 250 l kar i början.

Men, som du skriver har Nano-reef en stor fördel, det kostar inte så mycket och på det sättet kan man känna sig för om detta med saltvattensakvarier passar en. De misstag man gör i ett litet kar blir också billigare att rätta till.

En komromiss kan vara värd att försöka, med nano-reef brukar man mena akvarier på 10-40 liter, om du i stället går upp mot 80-90 L får du större marginaler. Om du är av den tålmodiga (och frågvisa) typen kan du mycket väl lyckas med ett sådant projekt.

Ett förslag kan vara ett akvarium på 70x35x35 cm, 85 liter, vill du ha en djup sandbotten behöver du ett högre akvarium 40-45 cm. Se också till att höjden räcker till för den skummare du väljer.

När det gäller ljus så satsta på lysrör i början, 3-4 rör, förslagsvis 60 cm långa 18W.
Visst går det att ha metallhalogen även på små akvarier men det finns en risk att du får problem med överhettning.

2 pumpar på c:a 6-800 liter/h, ta bort ev. filterpatroner och liknande, det är en fördel om det finns en behållare där du kan köra aktivt kol emellanåt. Montera den ena pumpen så att det blir rejält med cirkulation på vattenytan.

10-15 Kg levande sten, inget grovt grus på botten, antingen helt rent eller ett 1 cm tunt lager med max 2-3 mm kornstorlek. Vill du använda djup sandbotten (8-10 cm) så välj så fin sand som möjligt, inga korn över 2 mm och majoriteten under 0,5 mm.

Doppvärmare och termometer naturligtvis.

En bra bok underlättar en hel del, även i Internets tidevarv, "The Modern Coral Reef Aquarium" av Svein A. Fosså och Alf Jacob Nielsen kan rekommenderas, finns bl.a. på Amazon.com. Svein finns för övrigt på denna lista och är en ovärdelig hjälp när vi hobbyakvarister kört fast.

Gissar att allt detta går loss på c:a 7000 Kr, dessutom behöver du salt samt tester för pH, nitrit, nitrat, salthalt, Ca och KH. Totalt ungefär 1500 Kr.

Vilka djur kan du då ha med denna utrustning? Tja, de flesta faktiskt, naturligtvis inga stora fiskar, musslor, stenkoraller eller andra krävande djur.

Ett förslag kan vara:

2 små Clownfiskar, t.ex. Amphirion ocellaris.
5 små eremitkräftor.
2 små räkor, t.ex. Lysmata debelius.
5 sniglar, Turbo eller Nassarius.
1 ormstjärna.
Ett antal mjukkoraller.

Det som kommer att skilja sig från ett större akvarium är det krävs lite mer skötsel,
framförallt behöver man testa oftare, gärna en gång per vecka det första halvåret. Skummaren skulle jag göra ren minst 2-3 ggr per vecka. Räkna också med 10-15% vattenbyte varje vecka.

Detta med den ökade skötseln kanske inte gäller om man har en djup sandbotten, mitt experiment har bara pågått ett par månader ännu så det är alldeles för tidigt att säga något.

Hör gärna av dig om du vill ha hjälp med något.

Hälsningar
Fredrik

#3 - 26 mars 2002 10:58
Tänkte att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter av små saltvattensakvarium. Jag blev mer eller mindre idiotförklarad av mina akvaristvänner när jag sa att jag skulle sätta upp ett 56L saltvattenkar, men det skulle visa sig att karet fungerade bekymmersfritt i ca 3år innan jag sålde det p.g.a. studier.

Jag hade precis avslutat en praktikperiod på tropicariet i kolmården och detta var precis i samband med en zoo-mässa i norrköping. Vi fick låna fisk och levande sten samt saltvatten av tropicariet till ett saltvattenskar på 250L som vi satte upp på mässan. Efter att mässan var avslutad ville tropicariet inte ha tillbaka något eftersom vi hade haft vita prick under första dagarna på mässan, så jag förbarmade mig över den levande stenen (ca 15kg), fiskarna (4st clownfiskar) och en anemon.

Jag tillverkade en snillrik ytavrinning-skummare-filter av glas och fyllde denna med siporax (sintrat glas med stor filteryta) Denna ställdes i bakkant av mitt 56L-kar och testades innan fisk och levande sten lades i. Den visade sig fungera alldeles ypperligt och satte god cirkulation på vattnet. Övrig utrustning i karet var: En cirkulationspump på 400L/h, 2st lysrör (triton), doppvärmare, samt testutrustning för vattenvärden och salthalt.

Efter att allt var iordningsställt lades stenen och fiskarna i och jag tog lite prover på vattnet som visade sig ha lite höga halter av nitrit och nitrat. Detta rättades till genom att byta en del av vattnet. Värdena var ganska höga de följande två veckorna, men därefter började de att sjunka dramatiskt för att knappt bli mätbara överhuvudtaget. Clownfiskarna hade flyttat in i anemonen och allt var frid och fröjd, så jag började att mata lite försiktigt med räkor och artemia. Allt gick bra och jag behövde inte göra mycket mer än att se till att salthalten höll sig på en bra nivå, samt att byta lite vatten någon gång då och då.

Senare skaffade jag mig några räkor och några mjukkoraller som också trivdes i karet. Jag hade som sagt karet igång i ca 3år utan några komplikationer. Så visst går det att hålla ett litet saltvattensakvaruim igång.

Om du är intresserad av att se hur min ytavrinning-skummare-filter byggs så kan maila mig så skickar jag över en skiss på hur den ser ut.

MVH

Morgan
#4 - 26 mars 2002 15:04
Hejsan Bobby.
Jag är intresserad av att veta hur du byggde din ytavrinning-skummare-filter.

/Christian W
http://www.saltvatten.info

#5 - 2 april 2002 09:31
Tack för uttömmande och bra svar!

Ska fortsätta att fundera lite, någon gång kommer det säkert att bli dags att testa lite saltvatten.

Mvh/

Jonas

Annons