Nanokar - Vad tänka på?

#1 - 1 maj 2011 21:26
Tjenare allihopa =)
Skulle åka och titta på malgrotta idag och kunde inte låta bli när jag såg ett Fluval Edge 24L stående i butiken.
Och nu står denna på arbetsbordet =P (kar nr.3.. börjar se ett mönster här)

[ATTACH=CONFIG]44543[/ATTACH]
[SIZE=1]Fyllde karet för att testa att det är tätt och inte låter apa.[/SIZE]

Jaha.. Spännande! Köra lite räkor kanske.. kanske lite yngel tillfälligt om jag får några =)

Nu är jag här i alla fall.. bör kolla lite vad det är som gäller med dessa små akvarium.
Ska man köra på nåt sånt där bottensubstrat med näring typ Naturesoil?

Inredning har jag inte alls hunnit tänka på.. blir lite speciellt när man inte får i större saker.
Någon fin rot och ganska lite växter koncentrerat till mitten kanske?

Alla tips är extremt välkomna! =)
Mvh Bass
#2 - 2 maj 2011 06:46
tja egentligen inte annorlunda 'än ett större kar. men man får beakta att det kan va lite svårare att få till balansen i karet. så håll lite extra koll på värden kanske. möjligen lite tätare VB.

annars är det bara att inreda på.

visst kan du köra på naturesoil om du vill. men det går lika bra med kattsand ( i min mening)

eller vanlig sand. jag hade nog kört på blästersand för att det inte ska se för "klumpigt" ut. sanden är ju så fin så i ett sånt litet kommer det mer se ut som grus i miniatyr :) lyckas man då få till stenar som ser ut som klippor i miniatyr så har du kommit en bra bit på väg till att få till ett snyggt nano-kar :D
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 2 maj 2011 09:42
Just denna typen av akvarium fungerar ju dåligt som växtakvarium (svag belysning) och därför finns det väl ingen anledning att använda använda bottenmaterial typ Nature Soil efterom det är mest lämpligt i växtakvarier.
#4 - 2 maj 2011 11:44
Tjenare Kjell, kom nyss hem med BTN guide om nanoakvarium =) Ska bli intressant ^^

Jo, jag såg i din tidigare tråd att det fanns plus och minus med karet. Taskigt ljus, samtidigt knappt nå alger på rutorna pgr av detta.
Funderade på att klämma in LED sen också.

Jag vill inte ha det som ett renodlat växtakvarium, det vet jag men samtidigt vill jag att de växter jag har ska må bra.
Kanske lika bra att köra sandbotten och göda lite bara?

Ska bli intressant detta.. var i butiken och skulle handla lite inredning.. kom hem med bara lite sand och BTN boken =)
Blir svårt att inreda känns det som, en jäkligt kul också!
#5 - 2 maj 2011 11:46
På DM bytte vi de vanliga 10V halogenerna mot motsvarande fast i LED. bättre ljus.

sen kan man ju köra på växter som itne behäver så mycket ljus. som anubias tex.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 2 maj 2011 11:47
Bass skrev:
Tjenare Kjell, kom nyss hem med BTN guide om nanoakvarium =) Ska bli intressant ^^

Jo, jag såg i din tidigare tråd att det fanns plus och minus med karet. Taskigt ljus, samtidigt knappt nå alger på rutorna pgr av detta.

Funderade på att klämma in LED sen också.

Jag vill inte ha det som ett renodlat växtakvarium, det vet jag men samtidigt vill jag att de växter jag har ska må bra.

Kanske lika bra att köra sandbotten och göda lite bara?

Ska bli intressant detta.. var i butiken och skulle handla lite inredning.. kom hem med bara lite sand och BTN boken =)

Blir svårt att inreda känns det som, en jäkligt kul också!

Bra köp - ja boken alltså :D

Jag hade nog bundit fast några små anubias på små rötter/stenar och kört som dekoration. Dom klarar sig ju utan görning t.o.m.
#7 - 2 maj 2011 11:50
mossa? t.ex X-mass moss är sjukt snygg
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 2 maj 2011 11:56
freddi36 skrev:
mossa? t.ex X-mass moss är sjukt snygg

Jag hade mossa i mitt Edge-akvarium och det fungerade enbart vid "gluggen".

Bra idé annars att byta ut standardbelysningen mot LED som hannesc skriver om - det ger klart starkare ljus i gluggen.
#9 - 2 maj 2011 12:06
behöver mossa så mycket ljus?
javaurmbunke kan du ha. den behöver inte mycket ljus. köp då winderlöv, den blir inte så stor och den är snygg för den har flikiga blad.
#10 - 2 maj 2011 13:05
Javaormbunkar blir ju jättestora, även windelöv tror jag.
#11 - 2 maj 2011 13:07
jo de är nog inte jättetoppen i ett sånt kar. kan ju funka iof men hade nog hellre haft något annat ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 2 maj 2011 13:21
freddi36 skrev:
behöver mossa så mycket ljus?

javaurmbunke kan du ha. den behöver inte mycket ljus. köp då winderlöv, den blir inte så stor och den är snygg för den har flikiga blad.

Jag testade flera mossor och de funkade inte (men jag hade det inte direkt under ljsugluggen). Javaormbunken blir alldeles för stor - kolla på det bifogade fotot;)
#13 - 2 maj 2011 13:23
asså antingen är Brams jäävligt liten eller så blir javaormbunke större än va man tror
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 2 maj 2011 13:35
hannesc skrev:
asså antingen är Brams jäävligt liten eller så blir javaormbunke större än va man tror

Christian är inte liten;)
#15 - 2 maj 2011 13:45
antog att det var så... ;)
#16 - 2 maj 2011 13:47
ehh.. mina winderlöw har inte växt en millimeter sen jag köpte dom, och det var för ca etthalvår sedan. jag tror nästan dom är plastväxter om det inte hade varit för att det kommer nya blad och att de har blivit grönare.
#17 - 2 maj 2011 13:50
nu har jag ju inte Winderlöw men min vanliga java har växt så in i h-vette i SA-kuben. men visst, där göder jag ju +co2
#18 - 2 maj 2011 14:00
dom har blivit grönare sen jag började med pmdd
#19 - 6 maj 2011 05:43
har du tänkt att satsa på belysningen så kan du köpa färdigmoddad ramp till edge av http://www.nanotuners.com funderar själv på de!

kanske nån som har en sån på foumet som kan göra utlåtande?
#20 - 6 maj 2011 07:05
Jag har javaormbunkar i mitt edge och det funkar bra. Har dom längst ute i hörnen och då växer dom sig inte så fasligt stora verkar det som...
#21 - 6 maj 2011 07:52
Winderlöw blir jag inte klok på. Den går från nästan död till kraftig tillväxt på några veckor för att sedan stanna igen. Mina har fått alger om de står för ljust, vilket inte varit några problem med den vanliga javaormbunken eller needleleaf som är en snyggare variant.

Hittar du en liten planta kan du säkert ha den ganska länge innan den växter ur karet så att säga.
#22 - 10 maj 2011 09:58
Ska försöka få tag på winderlöw =) Tror de kommer göra sig bra i karet ^^

Annons