Nanokar, teknik och tillbehör!

#1 - 15 maj 2005 16:41
Tänkte jag skulle starta denna tråden då jag uppgraderat mitt minikar (ca4L) med en co2 anläggning.
Ni som pysslat med mindre akvarium vet att det kan vara lite klurigt att få det att gå ihop ibland =), men det är ju lit de som ör charmen med det hela med!
Jag Tänkte folk med liksinnat intresse för det minimala skulle få presentera sina skapelser här! Berätta hur ni löst det med teknik och vad ni använder för grejjer till ex rengöring o.s.v., vilka växter och fiskar som passar sig bra i ett mindre kar mm.
Jag kommer att lägga ut lite bilder här på mitt lilla kar + ett på ca ½liter som är nytt på jobbet, det kommer även bilder på ett bygge som kommer att startas imorgon på ännu ett litet kar!
Så även om du har ett lowtec eller använder en hel teknikpark till ditt miniakvarium så berätta lite! Kan väl kanske sätta en gräns på 30L eller nått =)
Shoot!
#2 - 16 maj 2005 19:31
Hur gör man??

Läste i förra tråden och hänger därför på din nystartade. Fast jag har ju inget minikar....ännu!

Men hur gör man??? Vad jag tänkte på hur man får man miljön att fungera?
Ju mindre kar ju svårare har man ju hört.......

Kan man ha fiskar i så små kar (5-10l)? Eller blir mest räkor och snäckor.
#3 - 17 maj 2005 14:40
Hej,

jag efterlyser en bra, tyst, enkelt att sköta innerfilterlösning för mitt nya 15 liters projekt. Med de flesta - även de minsta vanliga - innerfilter blir det storm i vattenglaset. Förslag? Jag hittar en pump från Sicce (modell: mi mouse) som går att regulera ner till 30l/h. Har någon erfarenheter av denna pump? Eller Eheim 2206 Aquaball som går ner till 50l/h? Sist men inte minst tänkte jag på påhängsfilter från Hydor (Bravo 120) har dock aldrig sett sådan live. Något att ha? Tyst? Eller blir man "kissnödig" hela tiden ut av strömmande vatten...

Hejhopp. Ralf

p.s. Luftpumplösning vill jag inte ha... det skall vara en tyst lösning.
#4 - 17 maj 2005 19:20
[QUOTE=Hemma]Läste i förra tråden och hänger därför på din nystartade. Fast jag har ju inget minikar....ännu!

Men hur gör man??? Vad jag tänkte på hur man får man miljön att fungera?
Ju mindre kar ju svårare har man ju hört.......

Kan man ha fiskar i så små kar (5-10l)? Eller blir mest räkor och snäckor.[/QUOTE]

Välkommen!
Det är inte så kinkigt, det beror ju på vad man stoppar i!
Jag gör så att jag byter nästan 100% dan efter jag har bytt vatten i mitt stora kar, tar vatten därur och får påså sätt all gödning mm rätt! Det kan va lite klurigt att dosera annars.
Jag hr fyra st dvärgraasboror i mitt!, det funkar perfa!
#5 - 17 maj 2005 19:23
[QUOTE=ralp]Hej,

jag efterlyser en bra, tyst, enkelt att sköta innerfilterlösning för mitt nya 15 liters projekt. Med de flesta - även de minsta vanliga - innerfilter blir det storm i vattenglaset. Förslag? Jag hittar en pump från Sicce (modell: mi mouse) som går att regulera ner till 30l/h. Har någon erfarenheter av denna pump? Eller Eheim 2206 Aquaball som går ner till 50l/h? Sist men inte minst tänkte jag på påhängsfilter från Hydor (Bravo 120) har dock aldrig sett sådan live. Något att ha? Tyst? Eller blir man "kissnödig" hela tiden ut av strömmande vatten...

Hejhopp. Ralf

p.s. Luftpumplösning vill jag inte ha... det skall vara en tyst lösning.[/QUOTE]
Måste du ha nån pump då? Isånna fall kan jag rekommendera å bygga ett ytterfilter av tex vattenledningsrör eller liknande. Det finns ju små "powerheads" att köpa som är till bordsfontäner och likn. som du kan använda!
Den enda pumpen jag har erfarenhet av ovan är aquaballen, tycker den är lite stor!?
#6 - 17 maj 2005 20:34
Min 12 liter lowtech är avvecklad nu. Därför vill jag prova hur långt man kan kommer med lite mer teknik. Jag har kollad massvis med olika bordsfontänpumpar. De gör dock minst 100 eller 120l/h - då blir det orkan. Hursomhelst har jag beställt Sicce pumpen nu. Skall berättar när den duger något.

När det gäller ytterfilter är jag lite paranoid. Jag gillar inte tanken att ha vattnet utanför karet. Påhängsfilter är nog det enda jag kan gå med på :)

Hejhopp. Ralp
#7 - 17 maj 2005 22:16
ähh. du kan ju inte annat än att få lite vatten på golvet... å det kan ju inte skada såååå mycket, speciellt inte om det är ett nano på några få liter!???
#8 - 17 maj 2005 22:23
lovade ju lite bilder på nanotanken på jobbet!

8x8x8cm
Florapl och sand i botten
Co2
4x54watt T5 belysning :):):)
Crpto, javamossa, rotala å windelöv

Får se hur det tar sig, återkommer med mer bilder!
På dessa är det ganska nyinstallerat och grumligt!
#9 - 18 maj 2005 15:28
Snyggt - brams! Vad är det för "kar"? Det är väl inte en AquaCube från Tropica eller? ;) Är den ihoplimmad eller hel? Vad är det för "fotkonstruktion"?

Hejhopp. Ralp

TILLÄGG: Belysningen känns ju rätt lagom :)
#10 - 18 maj 2005 16:20
[QUOTE=brams]lovade ju lite bilder på nanotanken på jobbet!
8x8x8cm
Co2
På dessa är det ganska nyinstallerat och grumligt![/QUOTE]

Med andra ord 1/2 liter...
Hur mycket fisk i så fall?
Vi ser i alla fall en på bilden.
Regim för vattenbyten?

Jag hade nyligen ett par Endlers i en literflaska men utan växter.
Jag funderade på javamossa men kom inte så långt.
Mycket frekventa vattenbyten och rikligt med dammfoder.
Honan växte till dubbel storlek på ungefär en månad.
Så jag tror inte de mådde alltför dåligt.
#11 - 18 maj 2005 19:05
det är hemma limmat!.. aquacuben är väl en trettio liter ellernått? denna är mycket mindre!
Det är två små guppyyngel som bor där just nu!, dom ska nog få flytta ut!....
Vattenbyte mm ´återstår att se... kanske två ggr i veckan.... göder iallafall med pmdd å tilsätter co2.
"benet" är bara en stripa klisterplast som döljer substratet, då är ju faktiskt karet 11 cm högt! =)
#12 - 18 maj 2005 21:56
här kommer bilderna på mitt 4 lters, har gjort om i det idag! (därför är det lite dimmgt!)
Kommer fota nytt om ett par dagar. sen med jämna mellanrum!

Teknik:
JBL co2 + DIY reaktor (dagtid)
Pro silent 100 luftpump (nattid)
30w coldlightmirror halogen (10h)

Gödning:
TMG + PMDD (tar hela vattenvolymen från mitt stora kar efter gödning i detta!)
JBL AquaBasis

Växter:
Rotala rotundifolia
Ceratophyllum demersum
Microsorum Windelöw
Java mossa
Hydrocotyle Verticillata
Micranthemum umbrosum (tror jag)
Glossstigma

Invånare:
1 Pakistanbotia (yngel)
3 Dvärgneonraasbora
#13 - 19 maj 2005 13:02
Är det svårt att limma ett nanokar? Vad behöver man? Glas, silikon vad mer?
#14 - 19 maj 2005 14:22
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag blir oxå himla sugen på nå´t miniväxtburksaktigt. [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Kanske lite enklare att få dispans för ett sådant hemma ;)[/color][/font]
#15 - 19 maj 2005 20:11
[QUOTE=gladhertha]Är det svårt att limma ett nanokar? Vad behöver man? Glas, silikon vad mer?[/QUOTE]
jag har inte använt så mycket mer. kanske lite tejp kan va bra till hands! Det svåra är ju att det är sä jäkla pilligt! speciellt när det bli sådär jättepytte! Man vill ju ha ganska diskreta fogar!
#16 - 19 maj 2005 20:12
jo dom tar ju inte så stor plats direkt!
#17 - 19 maj 2005 20:13
[QUOTE=Maria - Sjöjungfru][font=Comic Sans MS][color=red]Jag blir oxå himla sugen på nå´t miniväxtburksaktigt. [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Kanske lite enklare att få dispans för ett sådant hemma ;)[/color][/font][/QUOTE]
jo, dom e ju ganska lätta å handskas med... å plats för ett sånt har man alltid!
#18 - 19 maj 2005 20:27
kunde inte låta bli å fota lite idag oxå! här kommer ett dagsfärskt foto! kanske lite klarare än igår! =)
#19 - 19 maj 2005 20:45
Hej!

"Invånare:
1 Pakistanbotia (yngel)
3 Dvärgneonraasbora"

Oj! har dina pakistanbotior ynglat eller har du skaffat yngel. Jag trodde att alla pakistanbotier var vildfångade, men jag har kanske gamla uppgifter.
En av mina är jättetjock, men det är kanske av mat.

Urban
#20 - 19 maj 2005 20:53
[QUOTE=urbanandersson]Hej!

"Invånare:
1 Pakistanbotia (yngel)
3 Dvärgneonraasbora"

Oj! har dina pakistanbotior ynglat eller har du skaffat yngel. Jag trodde att alla pakistanbotier var vildfångade, men jag har kanske gamla uppgifter.
En av mina är jättetjock, men det är kanske av mat.

Urban[/QUOTE]
ne, de har inte ynglat!. den var jätte liten när jag köpte hem den!
#22 - 21 maj 2005 11:59
[QUOTE=brams]kolla den "saken" längst upp till höger! =)
[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]*S* och den var XL :D[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Hade en idé om ett inte riktigt lika pluttigt, men ett hörn som är ca 35x35x35/2.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Skulle få plats på köksbänken.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Känner ju en glasmästare som säkert skulle kunna limma ihop ett sådant.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Måste bara bearbeta sambon lite till ;)[/color][/font]
#23 - 21 maj 2005 13:06
Alla tre karen var ju superballa!
Aaaaah, när ska jag få tid att fixa detta nu då?!!! [:-27]

Och Brams akvarier: jättefina!

Behöver man ha någon slags pump i?
#24 - 22 maj 2005 14:17
ee undrar bara om det finns pyte små doppvärmare eller liknande behöver till mitt yngel kar
#25 - 25 maj 2005 07:16
Ahhh, det var hit mitt inlägg skulle. Skickade den till fel tråd :confused:

Obs nybörjare så ta mina kommentarer för vad de är. Blev biten av det härmed fiskar efter installationen av ett 112 liter för dryg månad sen.
I helgen startade vi ett 32 liters (jag vet att det är över gränsen för Brams definition på mini...) sexkantigt och lite högre än vanliga standardmått. Häri går sen igår 14 st Boraras Brigittae, ursnygga och jättesöta. Försökte fotta igår men det e svårt med ett så litet kar och blixt...Att akvariet har en spegelbaksida gör ju inte sakerna bättre

Jag har handlat av Jan Wester på nya Södermalms Akv. Enligt honom så behövs varken doppvärmare (lampan räcker) eller pump, byt vatten regelbundet. Jag är beredd att chansa. Använder alkottar för att få vattnet lite mjukare men det innebär tyvärr att det oxå blir lite brunt i vattnet.
#26 - 25 maj 2005 08:24
Brams!Lägg gärna in alla nya bilder i din Zoon så att de kommer med i min länksamling.
Har för övrigt lagt in denna tråd i samlingen: http://snurl.com/miniakvarier
<<<(^:>*
#27 - 25 maj 2005 16:27
[QUOTE=Yngel_älskaren]ee undrar bara om det finns pyte små doppvärmare eller liknande behöver till mitt yngel kar[/QUOTE]
det ska finnas en 7wattare som inte har nån termostat, det är den minsta jag sett! annars så tror jag det är överflödigt med en dopppis i små kar!
#28 - 25 maj 2005 16:30
[QUOTE=harbard]Brams!Lägg gärna in alla nya bilder i din Zoon så att de kommer med i min länksamling.
Har för övrigt lagt in denna tråd i samlingen: http://snurl.com/miniakvarier
<<<(^:>*[/QUOTE]
kommer nån dag när jag har tid!...
#29 - 25 maj 2005 16:31
"snygg"...
#30 - 25 maj 2005 18:23
Idag gjorde jag ett fynd. Polaren skulle slänga en minifontän när jag stoppade honom. I fontänen satt det en liten pump som är ställbar mellan 50 och 100 liter i timmen. Dessutom så är den inte mycket större än en tändsticksask. Äntligen kan jag börja bygga på mitt planerade miniakvarium. Det blir ett kar med humlafisk och levande mangrove i köket med naturlig belysning.
MVH
Magnus
#31 - 25 maj 2005 19:15
[QUOTE=Tropfrog]Idag gjorde jag ett fynd. Polaren skulle slänga en minifontän när jag stoppade honom. I fontänen satt det en liten pump som är ställbar mellan 50 och 100 liter i timmen. Dessutom så är den inte mycket större än en tändsticksask. Äntligen kan jag börja bygga på mitt planerade miniakvarium. Det blir ett kar med humlafisk och levande mangrove i köket med naturlig belysning.
MVH
Magnus[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Låter helmysigt, det måste vi få se när det är klart! :D[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Minifontän lät väl ganska kul oxå, kan man inte göra en liten inomhusminidamm av en så´n kankse?:)[/color][/font]
#32 - 25 maj 2005 21:37
Du Brams, jag gillar småfirrar, vad heter dvärgneonrasboran på latin? Jag har ett 25-liter kar med 10 Boraras maculata och lite posthornssnäckor, men det är väl för stort att kasta in en bild på?
#33 - 26 maj 2005 07:48
[QUOTE=Sonja] ... Jag har ett 25-liter kar med 10 Boraras maculata och lite posthornssnäckor, men det är väl för stort att kasta in en bild på?[/QUOTE] Hej Sonja, absolut inte. Jag skulle gärna vilja se dina bilder. Speciellt på hur du löser teknikbiten - framförallt filter - ljus och värmare är ju inte så svårt att lösa.

Hejhopp. Ralf
#34 - 26 maj 2005 22:37
Litet filter!

Jag ska ta några bilder i morgon, eller i helgen. Men filtret är inte så svårt i små kar tycker jag. Jag använder Fluval 1+ och i början innan filtret guckat igen lite och inte flåsar för mycket så trär jag på en bit akvarieslang i lagom dimension som jag antingen trycker in en bit filtermatta i änden på och skär upp lite hål i själva slangbiten och trycker fast på pumppipen :rolleyes:
Eller så trär jag över en bit filtermatta som jag klippt till och gjort hål i, trär den över slangbiten som sen sitter på pipen.
Var det någon som fattade vad jag menade [:P]
Det här låter ju som om det blir väldigt fult, men det syns inte bakom alla flytväxter efter ett tag.
Dessutom så blir pumpen slöare efter ett tag och då kan man ta bort "hindren".
#35 - 26 maj 2005 22:58
Man kan göra bottenfilter väldigt små och osynliga. Man får väga nackdelarna mot att det blir praktiskt och snyggt. Och man kan ha insug i ena halvan av bottnen och utblås i andra så slipper man stormen.
#36 - 27 maj 2005 07:38
Jag har beställt ett 10 liters från Globefish som jag ska ha på skrivbordet.
Jag tänkte INTE stoppa ner pump eller filter.
På rekomendation tänker jag köra med relativt täta vattenbyten med vatten som får stå till sig för att tungmetaller skall försvinna samt spä på med rumsvarm Ramlösa för kolsyrans skull (mat till växterna).
Ni som testat liknande får gärna kommentera.

Fiskar som får gå i? Troligen ett litet stim Rasboror el liknande.
Växter? Ingen aning, HJÄLP, tänker mig lite javamossa på en rot och några flytväxter. Är det någon som har förslag på några snygga växter som skulle göra sig i ett så litet kar.

Belysning, en naken halogenlampa, nackdelen är väl att halogenen främjar alger?! Förslag på alternativ.

/Magnus
#37 - 27 maj 2005 11:27
På den här sidan finns Andrea Pennas fina 20 liters kar. väldigt vackert måste jag säga.

http://www.andreapenna.it/
#38 - 27 maj 2005 13:08
25-liters!

Jag har några småkar på 18-37 liter. En 25-liters har jag gjort så här med: svart blästersand på botten, en rot och lite boklöv.
Växter är några småvuxna Cryptocoryner, liten javaormbunke, liten anubias, javamossa, dvärgsvärdplanta och Limnobium som flytväxt. Den lilla svärdplantan är mest misslyckad. Den får mycket alger på ett sätt som de andra växterna inte får. Jag har sett det i andra, större kar jag har också.
Jag har använt en liten doppvärmare men tog ut den efter ett tag när jag märkte att den lilla Fluval 1+ ger mer än nog med värme.
Fluvalen har jag "strypt" i utflödet med en slangbit som det sitter en liten bit filtermatta i.
Belysningen är det jag är mest missnöjd med. Det är en liten energisparlampa på 9W. Den är inte bra, men bättre än glödlampa. Planerar att fixa en "odlingshylla" med ordentliga lysrör som småkaren ska flytta till. Då blir det nog mycket bättre med ljus/alger ;)
Jag göder med lite TMG och matar med nästan bara levandefoder samt lite, lite pulverfoder åt snäckorna.
Bilden på pumpen är från ett annat, något större kar på 37.5 liter. I 25-litern så sitter pumpen rätt bra dold bakom växterna till höger.
Det finns en del alger som sagt, men jag tycker inte det stör så länge det inte dyker upp cyano.
I karet bor 10 Boraras maculata och 3 posthornssnäckor, som nog blir fler så småningom och karet har varit igång i snart ett år, har jag för mig :rolleyes:
#39 - 27 maj 2005 20:29
[QUOTE=Tropfrog]Idag gjorde jag ett fynd. Polaren skulle slänga en minifontän när jag stoppade honom. I fontänen satt det en liten pump som är ställbar mellan 50 och 100 liter i timmen. Dessutom så är den inte mycket större än en tändsticksask. Äntligen kan jag börja bygga på mitt planerade miniakvarium. Det blir ett kar med humlafisk och levande mangrove i köket med naturlig belysning.
MVH
Magnus[/QUOTE]
kul! Åhh, en sån pump är guld värt, de flesta pumpar går bara ner till 300 l/h.
jag hade humlafisk i mitt lilla i köket i början, kul fisk!
HOppas på bilder när det är installerat!
#40 - 27 maj 2005 20:31
[QUOTE=Sonja]Du Brams, jag gillar småfirrar, vad heter dvärgneonrasboran på latin? Jag har ett 25-liter kar med 10 Boraras maculata och lite posthornssnäckor, men det är väl för stort att kasta in en bild på?[/QUOTE]
vet faktiskt inte vad dom heter... ska kolla upp! Jag har köpt dom på k-mässan. han har massa roliga småfisk! =)
#41 - 27 maj 2005 20:37
[QUOTE=burman]Jag har beställt ett 10 liters från Globefish som jag ska ha på skrivbordet.
Jag tänkte INTE stoppa ner pump eller filter.
På rekomendation tänker jag köra med relativt täta vattenbyten med vatten som får stå till sig för att tungmetaller skall försvinna samt spä på med rumsvarm Ramlösa för kolsyrans skull (mat till växterna).
Ni som testat liknande får gärna kommentera.

Fiskar som får gå i? Troligen ett litet stim Rasboror el liknande.
Växter? Ingen aning, HJÄLP, tänker mig lite javamossa på en rot och några flytväxter. Är det någon som har förslag på några snygga växter som skulle göra sig i ett så litet kar.

Belysning, en naken halogenlampa, nackdelen är väl att halogenen främjar alger?! Förslag på alternativ.

/Magnus[/QUOTE]

Jag kör med halogen... funkar fint!. hade lite problem med trådalger ett tag med det ordna sig när jag fixxa dit co2:n!
Ang växter så försöker jag fixa hem lite pellia mossa, dom har sagtatt det är på G på herkules... har pratat med tropica å den finns hos dom io danmark, det bådar gott! Hoppas att den kommer snart för det är en riktigt nic växt i så små kar!
[QUOTE=Sonja]Du Brams, jag gillar småfirrar, vad heter dvärgneonrasboran på latin? Jag har ett 25-liter kar med 10 Boraras maculata och lite posthornssnäckor, men det är väl för stort att kasta in en bild på?[/QUOTE]
vet faktiskt inte vad dom heter... ska kolla upp! Jag har köpt dom på k-mässan. han har massa roliga småfisk! =)

MVH
Magnus[/QUOTE]
kul! Åhh, en sån pump är guld värt, de flesta pumpar går bara ner till 300 l/h.
jag hade humlafisk i mitt lilla i köket i början, kul fisk!
HOppas på bilder när det är installerat!
#42 - 28 maj 2005 21:44
Hej.
Har inte ett nanoakvarium däremot ett 25 liter som varit "i bruk" sedan sept. förra året.
Tycker det är enklare att ha ett litet akvarium.
Detta akvarium har haft en kampfiskhane och två honor som fick yngel i ett 12 liter akvarium.
Har bara bytt ungefär 1/3 del av vattnet varje vecka.
Finns för tillfället 6 neontetror(som "dansar"):-)
12- 16 platyyngel som bara växer!!
:-):-)
MVH Marta
#43 - 28 maj 2005 22:04
Vet att neontetror inte får yngel speciellt lätt men dom "kör" något sorts "upp och runt varandra" i växterna.
Lek???
MVH Marta
#44 - 30 maj 2005 12:22

De minsta lysrören som finns att beställa i Sverige tror jag är 4w t5 belysning. De blir 22,2 cm med hållare. Det borde gå in i kar som är betydligt mindre om man sätter dem på snedden. Det finns ganska så mycket olika lysrör att välja på till dessa armaturer så då får man det ljus man vill och slipper det "pissgula" från halogenen.

Nackdelen då?

575kr för enkel med rör och 770kr för dubbel.

MVH
magnus
#45 - 1 juni 2005 11:19
16 liters helglasvas

Hej,

hittade det perfekta minikar för räkor i helglas hos en kompis från mig.
Bild på mitt nya "kar" finns här.

mått: 24cmx24cmx29cm (bxlxh)
volym: 16 liter
substrat: aquaclay
filter: resun innefilter magi 200 (max.200l/h)
växter: Taxiphyllum sp. "Taiwan mossa"
inredning: eklöv, alkottar & mangroverot
bakgrund: svart folie
belysning: IKEA 11 watt energisparlampa
planerad: 5 st. Chrystal Red räkor
gödning: ingen CO2, lite TMG (för testa lite vad räkorna kommer klara av)

Genom att byta ut det vanliga filtermaterialet mot komprimerad blå filtermatta är innefiltret strypt vid insuget. Med hjälp av ett strilrör även vid utblåset plus med en liten bit filtermatta i röret (samma princip som Sonja beskrev). Svårt att säger hur mycket filtret pumpar nu men det känns lagom iallfall. Håll tummarna att filtret kommer funkar, att räkorna kommer trivas och att mossan växer :)

Hejhopp. Ralp
#46 - 1 juni 2005 14:03
Jättefint, Ralf! Jag blir otroligt sugen på att skaffa mej nåt liknande småkar, men jag vet inte. Jag har tillräckliga problem med mitt lilla 43-liters (cyano). Ett ännu mindre kanske skulle bli katastrof...

Kommer du tillsätta KNO3 eller är räkor känsliga för höga nitrathalter? Eller kommer de producera tillräckligt själva? Jag menar, eftersom du vill att växterna ska växa. Dessutom skulle jag oroa ihjäl mig för cyano om jag hade alldeles för rent vatten.
#47 - 1 juni 2005 19:46
Tack - Daniel. Räkorna är tyvärr känsliga mot mycket. Jag har haft jättemycket förluster i mitt 54er nu. Så fort filter sätter igen och jag är tvungen att "rensa" för att få ett normalt flöde igen så dör minst en räcka. Mitt 160er f.d. Tangakar är fortfarande under "inkörning"...

Hoppas att det funkar nu. Idag skall jag släpper i några räkor eftersom det kan knappast blir sämre med tanke på alla dödsfall hittils.

Hejhopp. ralp

OFFTOPIC: Nu när jag skulle håva upp de så hittade min första "gravida" räka!!
#48 - 1 juni 2005 20:16
Hej:-)
Mitt 25 liters akvarium fungerar(även om jag går en hård kamp mot posthornssnäckor-:)
Har haft ett 12 liters akvarium i ca 1/2 år (många vattenbyten),med syrepump-något bättre samt ett minifilter-bäst.Placerat i ett fönster(öster) i ett 1/2 år med belysning på kvällen.
Fungerade ganska väl.
MEN INTE SPECIELLT ROLIGT
Akvariet innehöll en mangroverot,javaormbunke samt vattenpest.
MVH Marta
#49 - 1 juni 2005 21:32
snyggt Ralp. Grym vas du har hittat, har kollat runt lite efter nått liknande men oftast så är dom i nån "handblåstlookalike" som förvränger det mesta!
#50 - 2 juni 2005 08:29
[QUOTE=martal] ... samt ett minifilter-bäst. Placerat i ett fönster(öster) i ett 1/2 år med belysning på kvällen. Fungerade ganska väl.
MEN INTE SPECIELLT ROLIGT...[/QUOTE] Hej Martha, vilken minifilter? Märke? Och vad menar du med att det inte var speciellt roligt? Varför?

[QUOTE=brams] ... i nån "handblåstlookalike" som förvränger det mesta! [/Quote] Hej brams, nästan gång du hittar en vas skall du prova att fylla det med vatten. Jag hade samma misstankar som du när jag sag denna vas för första gången men det var inte så farligt. Personligen skulle jag gärna hittar ett mer kubiskt vas med måtten 25x25x25cm = 15,5 liter respektive 26x26x26cm = 17,5 liter. Iallafall med ett bättre förhållande mellan (botten)yta till volym.

hejhopp. ralp
#51 - 3 juni 2005 22:06
Hej.
Jag har använt ett filter som heter EDEN 304 max.l/h 150/min.l/h75.
Tror att företaget gått i konkurs men använder filtret fortfarande.
Har bytt filtermassa:-)
ca pris 279:-
Skulle gärna vilja ha ett nanoakvarium.
MVH Marta
Men inser snabbt att jag inte har dom kunskaperna.
Det ultimata måste var ett 1/2-4 liters akvarium som fungerar.
#52 - 5 juni 2005 13:40
jag sitter på några kar som har måtten 30x30x30 om det är nån som är intresserad!
#53 - 5 juni 2005 15:09
[QUOTE=brams]jag sitter på några kar som har måtten 30x30x30 om det är nån som är intresserad![/QUOTE]

till salu alltså?
för hur mkt?
#54 - 8 juni 2005 07:51
Artikel om nanotanks med räkor

Titta på det den här sidan. Verkligen inspirerande. Hoppas att det blir populärt i Svergie med.

Hejhopp. ralp
#55 - 22 oktober 2005 08:57
Dags att dra igång den här tråden igen. För jag såg igår hos våran lokale handlare ett nanokar med måtten ca: 20x20x20 Och det var ett ytterfilter som hängde på kanten och en belysning. Kanonsnyggt tyckte jag. Han hade några små lavastenar och anubias i. Och ett par räkor. skitsnyggt tyckte jag. Ska försöka smuggla ut ett foto på det idag. ;)
lite drygt 400 spänn kostade det. (Är detta reklam så stryk det sista)
Har ni nått liknande Brams?
#56 - 22 oktober 2005 10:57
Vadå menar du?. om det finns på jobbet?
#57 - 22 oktober 2005 11:10
ja just det.. på jobbet menade jag :D.
Inte för en prisuppgift utan mer för att du kunde säga om det var nått att ha.
#58 - 22 oktober 2005 12:39
njaoe.. jo det finns 12 å 24 liters... men dom är inte kubiska! kommer inte ihåg måtten jusst nu men... är jutroligt att det är 20*20*30!
#59 - 22 oktober 2005 14:10
det här är kubiskt. Inte limmat, utan helt om man säger. Kanske är plast. JAg var där förut, men glömde kameran:(
#60 - 22 oktober 2005 14:29
Har sett dom här i Jönköping också dock för knappt 500 kr i pris.
3-4 liter rymmer de och och dom lär ha en häftig filtrering i förhållade till vattenvolymen.
Dom hade satt upp 4-5 olika varianter bland annat ett salt med en liten levande sten. Räkor, snäckor med eller utan minifiskar i de söta varianterna. Halvstora clown-killies i en burk till exempel. Ganska läckert faktiskt. Mycket lockande faktiskt.
#61 - 22 oktober 2005 14:46
fan, det låter ju skitläckert! Jag såg att dom hade plastbehållare till förvaring för olika kontorsprylar på Åhlens. Tyckte dom var mäkta! Men det ni snackar om verkar ju bättre. Är det alltså filtersystem med?
Vem är det som tillverkar dom?
#62 - 22 oktober 2005 14:47
ja visst var dom lockande. Men det måste ju vara något litet i dom. Typ räka eller humlafisk eller nått liknande..
har fösökkt att hitta dom på nätet. Men har ett kort minne så jagkommer inte ihåg vad dom heter. Sea nånting tror jag..
#63 - 22 oktober 2005 15:05
Jag har bifogat en länk på nått liknande tidigare i denna tråden... Tyvärr funkar den inte längre... men den var ganska "leksaksaktig" Var liksom röd, gul och blå på locket,,. såg lite ut som nått i lego!
Var dom kompletta eller? Pump, filter å värmare?
#64 - 22 oktober 2005 15:09
ja den är komplet. Men inget lock alls. Ser ut som en skrivbordslampa som är fastskruvad över den som belysning. Filtret hänger liksom på utsidan, med ett rör som suger in vattnet i filtret, och sen en minivattenfall som utlopp. Värmare vet jag inte om det är till den. Jag är grymt sugen.:D
#65 - 22 oktober 2005 15:27
Men lamphöljet finns i oilka färger.
:)
Jag tror den kallades Deco-art akvarievas men det är mycket möjligt att jag minns fel.
:confused:
#66 - 22 oktober 2005 15:49
shit va sugen jag blev nu... ni måste ta reda på vad den heter. Fanns den Jkpg? jag har ju vägarn förbi där titt som tätt!
Är det ingen som har en bild?
#67 - 22 oktober 2005 16:06
fixar en bild till i morron. Måste komma ihåg kameran bara. Eller så köper jag en och tar bild hemma. Han som har afärn hade hittat den på nån mässa för inte så längesen.
Är nästan säker på att den heter Sea...... nånting. eller ......sea
#68 - 23 oktober 2005 16:30
Nu är det inköpt. Men mina bilder blir för stora. Hur ska jag få dom mindre?
Men fan så snygg burken är.. kan inte bärga mej, måste börja grejja med det:D
#69 - 23 oktober 2005 16:44
Skickar den på länken istället.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=94870&gid=526660

Coolt va?:D
#70 - 23 oktober 2005 16:57
YES - That's the one...
Men vad planerar du att ha i den?
Mer bilder följer???
#71 - 23 oktober 2005 17:16
JAg har botaniserat lite i källaren, Så det blir vit sand. Egenplockad lavasten frpn thailand,. nålgräs och anubias. Kanske någon räka,
Men är öppen för förslag..
Klart det kommer fler bilder..
#72 - 23 oktober 2005 18:15
Jag lånar tråden lite :P

Jag undrar bara vad det är för växt som ser ut som en rund boll av alger och vad är det för växt som små nano kar brukar ha på botten? den som blir som en gräsmatta`?
#74 - 24 oktober 2005 09:49
[QUOTE=johan_umeå]Jag lånar tråden lite :P

Jag undrar bara vad det är för växt som ser ut som en rund boll av alger och vad är det för växt som små nano kar brukar ha på botten? den som blir som en gräsmatta`?[/QUOTE]
Bollen du snackar om är nog en Cladophora boll. http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=000C&mode=close
Den andra, bottentäckaren kan ju vara vilken som helst. Hur ser den ut?
Några bottentäckarhttp://www.tropica.com/catalog/images/productcard/varenr048B.jpge som är bra till nanokar för att dom är små är ju ex Glossostigma. http://www.tropica.com/catalog/images/productcard/varenr045A.jpg
eller Cuba´n.
annars kan det vara Elocaris, tenellus.....
#75 - 24 oktober 2005 09:53
Shiiiit va avis jag blev nu,,, måste skaffa ett sånt! vart fanns den i Jönköping?
Vet du vilka som tillverkar den eller vilka leverantörer som sitter på den!
I värsta fall får jag ringa till den zoobutiken som du har köpt den i å fråga.:)
MÅSTE ha en sånn!
#76 - 24 oktober 2005 14:24
ok, det fanns alltså ett par olika :P
#77 - 24 oktober 2005 15:03
[QUOTE=ralp]Hej,

hittade det perfekta minikar för räkor i helglas hos en kompis från mig.
Bild på mitt nya "kar" finns här.

mått: 24cmx24cmx29cm (bxlxh)
volym: 16 liter
substrat: aquaclay
filter: resun innefilter magi 200 (max.200l/h)
växter: Taxiphyllum sp. "Taiwan mossa"
inredning: eklöv, alkottar & mangroverot
bakgrund: svart folie
belysning: IKEA 11 watt energisparlampa
planerad: 5 st. Chrystal Red räkor
gödning: ingen CO2, lite TMG (för testa lite vad räkorna kommer klara av)
[/QUOTE]

Otroligt snyggt... har ett runt minikar i fönstret, utan belysning, men tyvärr blir det ganska stora förvrängningar när man tittar in i det.. En fyrkantig vas funkar helt klart bättre....

[QUOTE=Bosse.J]Skickar den på länken istället.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=94870&gid=526660

[/QUOTE]

Otroligt fint nano... Vart hittar man det??? Hur stor volym är det??
#78 - 24 oktober 2005 15:07
[QUOTE=brams]Shiiiit va avis jag blev nu,,, måste skaffa ett sånt! vart fanns den i Jönköping? [/QUOTE]
Djurmagazinet
#79 - 24 oktober 2005 15:35
Jag köpte min på Zooaffären på Torp i Uddevalla. 419 spänn. finns i en massa olika färger. Den finns på länken som jower skickade.

Ska försöka få tag i sånna där bollar oxå för det ser ju lite futtigt ut som jag har gjort det hittills.

Funkar humlafirrar i den? Dvärghummlor eller minihummlor kanske det heter
#80 - 24 oktober 2005 16:42
Ska också kolla in Djurmagasinet då, det här verkar helt klart ballt! :p
#81 - 24 oktober 2005 17:57
uddevalla alltså. ska faen åka dit imorgon!
#82 - 24 oktober 2005 17:59
hur stort är det?
#83 - 24 oktober 2005 18:21
Om det fortfarande är Djurmagazinet du pratar om så vill jag bra tala om att det är en kedja, kanske finns närmare dig än i Uddevalla? Verkar dock inte finnas i gbg, av nån anledning...

Ha d gött!
#84 - 25 oktober 2005 15:53
[QUOTE=brams]hur stort är det?[/QUOTE]

Det är på 3,5 liter. MEn nu har du säkert ett hemma då. Om du var i Uddevalla idag..:D
#85 - 25 oktober 2005 17:30
hmm, kom aldrig iväg till uddevalla men jag var ute på Bäckebols zoo och kika. Kändes som om det var en potensiell butik när det gäller små akvariepaket. Mycket riktigt så fanns den där! Men inte för 419:-. Dom hade unnat sig att sätta en prislapp med 599:- på!!! Jag tyckte det var dyrt. Snyggt var det. Asaballt. Men då väntar jag hellre ett tag å köper ett i Udevalla.
Var å snacka med dom på coopzoot också. Dom skulle tydligen få hem ´sånna om tre veckor. Dom skulle få lite olika modeller också, det verkar lovande!

Övrigt så fick vi in en jusste vas idag, en kub. 15cm... Den var annars bra! Men den slår inte "kittet".

Väntar på uppdatering från dig å ditt nya kar Bosse!
#86 - 26 oktober 2005 10:07
[QUOTE=gjordavljus] Otroligt snyggt... har ett runt minikar i fönstret, utan belysning, men tyvärr blir det ganska stora förvrängningar när man tittar in i det.. En fyrkantig vas funkar helt klart bättre....[/QUOTE] Tack. Foton är tagen strax efter uppstarten och således missvisande. Jag skall återkommer någon gång med aktuell foto.

[QUOTE=Bosse.J] ...Funkar humlafirrar i den? Dvärghummlor eller minihummlor kanske det heter ...[/QUOTE] [QUOTE=Bosse.J]... Det är på 3,5 liter. ... [/QUOTE] Men Bosse! Är du säkert att du ha räknat rätt?! :D Det är ju som att ha tre/fyra mjölkpaket brevid varandra. I ett så litet nano-nanokar skulle jag inte ens våga att släppa räkor i. Personligen tycker jag att burken känns lite för "plastik", "leksaksaktig" men det beror säkert också på färgvalet. Vad sur man blir på Tropica. De har ju klart finaste miniburken: AquaCube. Men tyvärr bara 8 Liter. Skulle de göra en AquaCube dubbel så stor till en fjärdedel av priset (altså cirka 700 sek) - då skulle de sälja MASSVIS - det är jag säkert på... Ingen som kan pratar med de?! ;) Kjell?

Jag är dock mycket intresserad av filtern. Bosse - kan du kolla vad det står på det? Märket (AquaClear, Eheim Liberty?)? Max respektive Min genomflödet? Tycker att det är svart att hitta bra filter för minikar som skall vara snygg, tyst (altså inga membranpumplösningar), lätt att underhålla, räkyngelsäkert och framförallt allt detta UTAN att det blir storm i vattenglaset. Jag har aldrig sett sån där "ryggsäcksfilter" i aktion - en sådan är kanske lösningen.

Tack på förehand. Hejhopp. Ralf
#87 - 26 oktober 2005 19:55
Tror nog att bossemann räknat rätt!... Det verkar vara lite mindre än mitt lilla och det är ca 4.5 liter.... Jag hadde humlafiskar förut.,... det funka fint! Nu har jag raasbora maculata i den, verkar funka fint!
#88 - 27 oktober 2005 06:44
Nej jag hade inte räknat rätt. Det var Pelle på Zooaffären som sa att det var 3,5 liter. Men nu har jag määt och räknat. 1,4x1,4x1,4=2,75 liter. Så det är inte så tungt att bära iväg när man ska byta vatten. Men lite svårt att dosera gödning. Rasbora maculata??. finns inte i artbeskrivningarna. Vad är det för firre??
#89 - 27 oktober 2005 07:04
http://www.djurportalen.nu/artarkiv.php~go~info~id~336
Den heter numera Borara maculatus
#90 - 27 oktober 2005 08:52
[QUOTE=brams] ... ca 4.5 liter.... Jag hadde humlafiskar förut.,... det funka fint! Nu har jag raasbora maculata i den, verkar funka fint![/QUOTE][QUOTE=Bosse.J] ... 1,4x1,4x1,4=2,75 liter. ... Rasbora maculata??. finns inte i artbeskrivningarna. Vad är det för firre??[/QUOTE]
Hej brams, Hej Bosse,

jag är inte känd som djurrättsaktivist och vill absolut inte uppfattas som en sådan som klagar hela tiden. Men. Har ni verkligen tänkt till? 3 eller 4,5 liter det är ju ingenting. Jamfört med det upplevas de 12 liter guldfiskkuporna som rena lyxhotellen.

Även om Boraras är en liten fisk så behöver den ju mer volym en så. Jag har själv B.maculatus och B.merah och provade att stoppa ner B.merah i min 16 liters. De såg ganska "olyckliga" ut. Så nu stimmar mina Boraras tillsammans i 160 liter (fast de gör det något löst). Att stimma i 4,5 liter kan jag tänker mig blir ganska svårt. 160 liter behöver de säkert inte men 20-25 tror jag är det minsta. Över humlefiskar kan jag inte uttalar mig.

I 3 respektive 4,5 liter "kar" skulle jag enbart använder som ren växtkar - odla lite schysst taiwanmossa eller så. Inte ens dvärgräkor (som också en någon form av stim/flockdjur) skulle jag vågar släpper ner där. Eller är jag ute och cyklar? Ingen annan som har synpunkter?

Filtern då? Bosse - kan du inte kommentera lite mer filtern till din burk (se ovan)? Låter ju jättespännande!

Hejhopp. Ralf
#91 - 27 oktober 2005 08:56
Hej Ralf.
Jo jag tänker noga över om det går att stoppa ner något djur överhuvudtaget i det lilla karet. En kampfiskhanne kan ju leva i en flaska med en halvliter vatten i. Så det finns säkert något som går.
Filtret ja. Det heter Red Sea nano filter. Det pumpar 60 liter/ timma. Enligt vad som står på iallafall. Det är en bit filtervadd i ca 2cm tjock och ett svart filtermatta ca 1 cm. Det är bara att öppna ett lock och skölja ur när det blir skitigt. Man hänger filtret precis som du skrev, som en ryggsäck på karets kant.
#92 - 27 oktober 2005 08:58
Tack Guy för länken. Och där står det att dom vill ha 40cm att simma på. Så det kanske inte är en bra ide att skaffa sånna. Men det ska finnas dvärghummlafiskar, enligt vad jag har hört.
#93 - 27 oktober 2005 20:25
Är det bara jag som tycker det är djurplågeri att hålla fiskar i så små kar?
#94 - 27 oktober 2005 20:32
[QUOTE=skrabbe]Är det bara jag som tycker det är djurplågeri att hålla fiskar i så små kar?[/QUOTE]
Det finns väl några till kan tänka. :)
Plus massor som tycker det är djurplågeri att ha fiskar i akvarier överhuvudtaget.
Sedan finns väl också dom som sett fisk trivas även i små burkar.
:D
Jag har håvat upp 100 Endlers guppies ur ett 12 liters akvarium.
Betydligt fler än de 6 jag ursprungligen satte dit med andra ord.
Jag hade senare två unga Endlers i en 1-liters flaska som nog växte betydligt snabbare än de som fick gå kvar i 60-liters burken. OK de fick bättre mat och rejälare vattenbyten.
Men storleken betyder inte allt...
:cool:
#95 - 27 oktober 2005 20:36
[QUOTE=erikthur][QUOTE=skrabbe]Är det bara jag som tycker det är djurplågeri att hålla fiskar i så små kar?[/QUOTE]
Plus massor som tycker det är djurplågeri att ha fiskar i akvarier överhuvudtaget.
Jag hade senare två unga Endlers i en 1-liters flaska som nog växte betydligt snabbare än de som fick gå kvar i 60-liters burken. OK de fick bättre mat och rejälare vattenbyten.
:cool:[/QUOTE]

jag mår ärligt talat illa när jag hör det, stackars fiskar att behöva trängas på en sånn liten yta... men ajg antar att du frågade dom om dom trivdes? Nä just det.

Har du inte hört tumreglen för hur många fiskar man kan ha per liter? 1cm fisk per liter.
#96 - 27 oktober 2005 20:44
Oj då - hur frågar man fiskar hur dom trivs egentligen? :confused:
Man får nog se till yttre tecken som till exempel fortplantning och tillväxt.
Och världen är full av tumregler och förvisso även undantag...
#97 - 27 oktober 2005 20:47
Vad får dig att vilja tränga ner så många fiskar som möjligt i ett så litet akvarium som möjligt? När man istället kan ha ett rymmligt akvarium och bara några fiskar?

Anser du dig att vara en djurvän?

EDIT: Stavfel
#98 - 27 oktober 2005 21:03
[QUOTE=skrabbe][QUOTE=erikthur][QUOTE=skrabbe]Är det bara jag som tycker det är djurplågeri att hålla fiskar i så små kar?[/QUOTE]

jag mår ärligt talat illa när jag hör det, stackars fiskar att behöva trängas på en sånn liten yta... men ajg antar att du frågade dom om dom trivdes? Nä just det.

Har du inte hört tumreglen för hur många fiskar man kan ha per liter? 1cm fisk per liter.[/QUOTE]
Har du frågat dom om dom inte trivs?
Vem är det som har kommit på tumregeln?, en fisk? eller kanske nån som kan snacka med fiskar?
Övrigt så har jag 4 st 1cm maculata på 4,5L vatten. Då är det ju garanterat att dom mår bra eftersom tummregeln säger så!???
Ne, jag tror det varierar från fisk till fisk. Dom verkar må bra, får ett bra foder å nytt vatten 2ggr i veckan!
#99 - 27 oktober 2005 21:03
[QUOTE=skrabbe]Vad får dig att vilja tränga ner så många viskar som möjligt i ett så litet akvarium som möjligt? När man istället kan ha ett rymmligt akvarium och bara några fiskar?

Anser du dig att vara en djurvän?[/QUOTE]
Japp - mina fiskar får till exempel rikligt med levande foder regelbundet liksom rejäla vattenbyten och de flesta lägger ägg eller föder levande ungar i ganska stor utsträckning. Inga flingor här inte. :)
Och du har kanske missat poängen med en detalj. Det var jag som satte 6 Endlers i ett 12 liters akvarium men de var uppenbarligen så nöjda med tillvaron så att de blev 100 innan jag satte stopp för det hela. :rolleyes:
Dessutom så tror jag de flesta sjöar är större än ditt akvarium. Och så ägnar jag mej framförallt åt killis som enligt en naturfilm på TV för ett tag sedan tycktes trivas väl i enbart en elefants översvämmade fotavtryck.
#100 - 27 oktober 2005 21:12
Jag anser att du inte håller fiskar på ett djurvänligt eller lagligt sett, utdrag ur jordbruksverkets regler för hållning av akvariefisk:

"Utrymmen
5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek,
antal och levnadssätt."

När man har hundra fiskar i ett 12 liters akvarium anser inte jag att man uppfyller detta krav.

(Källa: http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff115873/2003-024.pdf)
#101 - 27 oktober 2005 21:16
[QUOTE=brams][QUOTE=skrabbe][QUOTE=erikthur][QUOTE=skrabbe]Är det bara jag som tycker det är djurplågeri att hålla fiskar i så små kar?[/QUOTE]

Har du inte hört tumreglen för hur många fiskar man kan ha per liter? 1cm fisk per liter.[/QUOTE]
Har du frågat dom om dom inte trivs?
Vem är det som har kommit på tumregeln?, en fisk? eller kanske nån som kan snacka med fiskar?
Övrigt så har jag 4 st 1cm maculata på 4,5L vatten. Då är det ju garanterat att dom mår bra eftersom tummregeln säger så!???
Ne, jag tror det varierar från fisk till fisk. Dom verkar må bra, får ett bra foder å nytt vatten 2ggr i veckan![/QUOTE]

Nej jag har inte frågat någon fisk men är du så dum så du tror det kan du väl få göra det.

Jag har för övrigt läst det i böcker och broshyrer och hört det från många duktiga akvarister.
#102 - 28 oktober 2005 04:43
[QUOTE=skrabbe]Jag anser att du inte håller fiskar på ett djurvänligt eller lagligt sett, utdrag ur jordbruksverkets regler för hållning av akvariefisk:

"Utrymmen
5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek,
antal och levnadssätt."

När man har hundra fiskar i ett 12 liters akvarium anser inte jag att man uppfyller detta krav.

(Källa: http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff115873/2003-024.pdf)[/QUOTE]
Endlers brukar föröka sej som guppies brukade göra förr i tiden i alla fall.
Dom har säkerligen inte läst vad jordbruksverket skrivit.
Svårt att sterilisera dem är det nog också... :)
Bär mej emot att ta livet av dem (ibland tar jag dom till affären istället).
Nu är det ju inte så att jag placerat 100 Endlers i en 12 liters burk.
Jag placerade 3 par där - resten ordnade dom själva.
Och jag tar det som ett tecken på att de nog trivdes med omvårdnaden.
Vad gäller det där med levnadssätt så kan man ju möjligen påstå att man kanske bort placera in en liten rovfisk i deras burk för att ge dom ett naturligare levnadssätt hålla antalet fiskar nere kanske???
#103 - 28 oktober 2005 04:57
Och så ägnar jag mej framförallt åt killis som enligt en naturfilm på TV för ett tag sedan tycktes trivas väl i enbart en elefants översvämmade fotavtryck.

Såg också det programmet, fiskarna kläcktes i det översvämmade fotavtrycket, men de trivdes antagligen inte i det eftersom de hoppade vidare till en närliggande bäck.
Oj då - hur frågar man fiskar hur dom trivs egentligen? :confused:

Man får nog se till yttre tecken som till exempel fortplantning och tillväxt.

Förökning är nog inte alltid ett tecken på trivsel, sätt ett par mäniskor i en garderob och de förökar sig nog, men trivs de ? :o
Sedan vet jag att du sköter dina fiskar exemplariskt med vattenbyten och rätt foder och då får du resultat. Genomsnitts akvaristen är tråkigt nog inte lika nogran och därför är det nog bättre med ett större akvarium som har lite slarvmarginal.
#104 - 28 oktober 2005 14:01
[QUOTE=Bosse.J]Hej Ralf.
Jo jag tänker noga över om det går att stoppa ner något djur överhuvudtaget i det lilla karet. ...[/QUOTE] Hej Bosse, vad bra. Det var allt jag ville läsa.

... Filtret ja. Det heter Red Sea nano filter. Det pumpar 60 liter/ timma. Enligt vad som står på iallafall. Det är en bit filtervadd i ca 2cm tjock och ett svart filtermatta ca 1 cm. Det är bara att öppna ett lock och skölja ur när det blir skitigt. Man hänger filtret precis som du skrev, som en ryggsäck på karets kant.
60 liter i timmen. Det gör 1 liter i minuten. Hmmm. 2,75 liter volym. Det gör att hela volymen pumpas drygt 20 gånger per timme genom filtret, det måste väl vara ganska så effektivt - iallafall mekaniskt. Blir det storm i vattenglaset? Låter den mycket när den är igång? Motorljud? "Vattenfallljud"? Känner man att glaset(eller plast) vibrerar mycket när man lägger fingern på kanten?

Tack på förehand för hjälpen! Hejhopp. Ralf
#105 - 28 oktober 2005 14:59
Tycker inte skabbe ska klaga på tropfrog,då tropfrog är en erfaren akvarist vad jag vet.Skabbe verkar mer vara en nybörjare som går efter vad alla böcker och affärer säger?
#106 - 28 oktober 2005 15:39
[QUOTE=ralp][QUOTE=Bosse.J]Hej Ralf.
Jo jag tänker noga över om det går att stoppa ner något djur överhuvudtaget i det lilla karet. ...[/QUOTE] Hej Bosse, vad bra. Det var allt jag ville läsa.

... Filtret ja. Det heter Red Sea nano filter. Det pumpar 60 liter/ timma. Enligt vad som står på iallafall. Det är en bit filtervadd i ca 2cm tjock och ett svart filtermatta ca 1 cm. Det är bara att öppna ett lock och skölja ur när det blir skitigt. Man hänger filtret precis som du skrev, som en ryggsäck på karets kant.
60 liter i timmen. Det gör 1 liter i minuten. Hmmm. 2,75 liter volym. Det gör att hela volymen pumpas drygt 20 gånger per timme genom filtret, det måste väl vara ganska så effektivt - iallafall mekaniskt. Blir det storm i vattenglaset? Låter den mycket när den är igång? Motorljud? "Vattenfallljud"? Känner man att glaset(eller plast) vibrerar mycket när man lägger fingern på kanten?

Tack på förehand för hjälpen! Hejhopp. Ralf[/QUOTE]

Nix ingen storm. Nix den låter nästan ingenting. Vattenfallet kan ju blir större om man har mindre vatten i burken. Nix känner inga vibrationer.

Men fan vet om jag inte skaffar någon dvärghmmla iallafall. Har hört att dom bara ska vara max 1 cm. Och då blir det ju 2,7 st om man ska gå efter tummregeln..;)
#107 - 28 oktober 2005 16:00
Tycker Skrabbe inte har rätt att klaga på sätt och vis. Nästan alla på den här tråden är jätteerfarna! Kanske just därför dom kan hålla i ett kar på 4l? För att dom är så duktiga, sköter sina vattenbyten och ger rätt mat osv. Störst är inte alltid bäst vetdu! Tänkte du på det?

Och om du hade läst rubriken så står det tydligt "Nanokar, teknik och tillbehör!". Vet inte om du missade ordet NANOKAR eller inte. Tråden handlar i alla fall om små kar, små fiskar och små filter! Att komma in och klaga på en tråd som faktist handlar om det och verka som att "Herregud, dom pratar om vilka fiskar dom kan ha i 3,5l?" tycker jag är pantat på en sån här tråd. ´

Tror vi akvarister ser om en fisk mår dåligt eller sämre! Det är väll en av trimumferna i akvaristiken? Eller? Och om vi nu ser det GÖR vi något åt det.......

EDIT
Klaga på djuraffärn som säljer 10l med guldfiskar t.ex! Inte på ett forum FÖR akvarister.
#108 - 28 oktober 2005 16:07
[QUOTE=gladhertha]Tycker Skrabbe inte har rätt att klaga på sätt och vis. Nästan alla på den här tråden är jätteerfarna! Kanske just därför dom kan hålla i ett kar på 4l? För att dom är så duktiga, sköter sina vattenbyten och ger rätt mat osv. Störst är inte alltid bäst vetdu! Tänkte du på det?

Och om du hade läst rubriken så står det tydligt "Nanokar, teknik och tillbehör!". Vet inte om du missade ordet NANOKAR eller inte. Tråden handlar i alla fall om små kar, små fiskar och små filter! Att komma in och klaga på en tråd som faktist handlar om det och verka som att "Herregud, dom pratar om vilka fiskar dom kan ha i 3,5l?" tycker jag är pantat på en sån här tråd. ´

Tror vi akvarister ser om en fisk mår dåligt eller sämre! Det är väll en av trimumferna i akvaristiken? Eller? Och om vi nu ser det GÖR vi något åt det.......

EDIT
Klaga på djuraffärn som säljer 10l med guldfiskar t.ex! Inte på ett forum FÖR akvarister.[/QUOTE]

Jag slutar aldrig att förundras över hur mycke klokheter du kläcker..;)
Jag har suttit och funderat om, och isåfall hur jag skulle svara skrabbe, men det slapp jag ju nu, :D
#109 - 28 oktober 2005 16:18
Jag kanske inte är så erfaren har bara hållt på med fiskar i ca 7 år. Men det är just därför jag ifrågasätter dessa små kar, jag tycker det verkar som djurplågeri och just därför kommenterade jag det, sen är det bara bra om folk kan bevisa motsatsen, det är väl det forum är till för; att dela erfarenheter? Jag har INTE klagat på någon eller påstått mig kunna mer än någon annan om fiskar, det ända jag har gjort är att ifrågasätta då jag tyckte det verkade mycket underligt att ha tillexempel 100 fiskar i ett tolvliters kar.

Jag bara ifrågasätter sånt jag tycker verkar underligt, är det något fel med det? om det nu är så bra som ni säger; varför blir ni så arga och upprörda? Ni har väl knappast gjort något fel om det nu är så ni säger.

No offence.
#110 - 28 oktober 2005 16:21
[QUOTE=gladhertha]Tycker Skrabbe inte har rätt att klaga på sätt och vis. Nästan alla på den här tråden är jätteerfarna! Kanske just därför dom kan hålla i ett kar på 4l? För att dom är så duktiga, sköter sina vattenbyten och ger rätt mat osv. Störst är inte alltid bäst vetdu! Tänkte du på det?

EDIT
Klaga på djuraffärn som säljer 10l med guldfiskar t.ex! Inte på ett forum FÖR akvarister.[/QUOTE]

Sure, du får gärna tycka jag är pantad. Men som sagt, jag ifrågasätter sånt jag tycker är konstigt. Hade det varit så att jag nån gång stött på en djuraffär med guldfiskar i en glasskål så hade jag ifrågasatt det, men nu har jag inte det, så tyvärr.
#111 - 28 oktober 2005 16:29
Paulina, jag har hållt på med akvarium i inte ens 1 år. Och tycker att jag kan mäta mig med i alla fall några av dessa duktiga akvarister. :)

Sen sa jag inte att DU var pantad, utan att det du gjorde var pantat. Du får gärna ifrågasätta saker du tycker är konstigt/fel, men bara om du tänker efter hela tiden så att inte att du tillslut bara säger massa motsvar bara för att tillslut "ha rätt" *upplever detta varje dag på olika forum, chatter, osv osv*...

Läste du inte inlägget erikthur skrev eller? Han hade 6 fiskar i ett 12l *inte sååå farligt, trots allt guppys!!!* och dom FÖRÖKADE sig till 100st! Han fångade UPP dom och sålde/gav bort dom, och vad han nu kunde ha gjort. :)

Sen att vi är "arga och upprörda" vet väll du inget om? Det är för sjutton text. *Och för att du nu ska veta, så är jag lite irreterad. Tänk före, inte efter!*

Tjo
#112 - 28 oktober 2005 16:30
[QUOTE=Bosse.J]

Jag slutar aldrig att förundras över hur mycke klokheter du kläcker..;)
Jag har suttit och funderat om, och isåfall hur jag skulle svara skrabbe, men det slapp jag ju nu, :D[/QUOTE]

Tackar och niger! ;)
#113 - 28 oktober 2005 16:32
[QUOTE=gladhertha]Paulina, jag har hållt på med akvarium i inte ens 1 år. Och tycker att jag kan mäta mig med i alla fall några av dessa duktiga akvarister. :)

Sen sa jag inte att DU var pantad, utan att det du gjorde var pantat. Du får gärna ifrågasätta saker du tycker är konstigt/fel, men bara om du tänker efter hela tiden så att inte att du tillslut bara säger massa motsvar bara för att tillslut "ha rätt" *upplever detta varje dag på olika forum, chatter, osv osv*...

Läste du inte inlägget erikthur skrev eller? Han hade 6 fiskar i ett 12l *inte sååå farligt, trots allt guppys!!!* och dom FÖRÖKADE sig till 100st! Han fångade UPP dom och sålde/gav bort dom, och vad han nu kunde ha gjort. :)

Sen att vi är "arga och upprörda" vet väll du inget om? Det är för sjutton text. *Och för att du nu ska veta, så är jag lite irreterad. Tänk före, inte efter!*

Tjo[/QUOTE]

Jag tänker efter, jag vet precis vad jag skriver och jag står för det också, sen om jag ifrågasätter något och någon föklarar så kan även jag ändra åsikt.

Och jag är mkt van vi både forum och verkliga disskussioner så det är nog inte så stor risk att jag "spårar ur" och skriver oövertänkta saker.
#114 - 28 oktober 2005 16:50
OK då vet vi det.
Ska vi återgå till vad tråden egentligen ska handla om då??
Jag funderar på att ge mig ut i skogen i morron och leta reda på någon fin lite rot eller gren och stoppa i burken. Skulle gärna ha tag i någon mossa av något slag oxå. Kanske skulle vänta till gcg:s auktion för att se om det fanns något kul att ropa in.
Hittar inget om dvärghummlorna nånstans. Men jag har för mig att Hercules hade sånna för ett tag sen när jag var inne.
Någon som vet.
Skulle väl sätta in bild på burken som det ser ut nu oxå. Men då får man väl hela nanokarskåren på sig hehe.. och vi har ju haft en hetsig debatt redan i tråden.:D
#115 - 28 oktober 2005 17:07
Vet inte alls vad du menar med dvärghunlor ? Fiskar, knappast, dvärghumleräkor, kanske. Gå ut i skogen och plocka dig antingen en rot eller kvistar bara du inte tar friska ex. Infusorierisk. Passa även på att plocka med lite löv från ek eller bok. Blir nog snyggt som bottentäckare. Väntar med spänning på bilder från detta annorlunda och spännande projekt. Vill bara säga lycka till.
#116 - 28 oktober 2005 17:11
Man tackar Guy. Dvärghumlafisken ska vara en dvärg av den vanliga humlafisken. Eller har jag drömt???
#117 - 28 oktober 2005 17:52
Har aldrig hört talas om den så du har nog drömt:) Här kommer dock en ganska användbar länk om minifiskar:
http://www.gantschnigg.net/minibecken/mini_2.html
Dock skulle jag inte rekomendera någon av dem till under 10-liter men om man dubbllar och sköter akvariumet rätt så skulle nog flera av dem funka
#118 - 28 oktober 2005 20:08
Gladherta - Word up! =)
Skrabbe - Vi har fattat att du inte gillar det som denna tråden faktiskt (från början i alla fall) hadlar om. Tycker du kan fortsätta i nån annan tråd om du ska gnälla mer, vi vill fotsätta diskutera våra småkar!
Bosse J - Tror inte att det finns nått som heter dvärghumlafisk. Jag vet bara att det finnshumlafiskar. Dom e iof. små. typ 1- 1,5 cm. Det finns ju Dvärgkulfisk också, dock ngt större. Bägge sorter brukar finnas på hekules.
Jag har själv vård av ett 24liters akvarium med jusst humla och dvärgkulfisk som finns hemma hos min bror. Så här ser det ut!
#119 - 28 oktober 2005 22:41
Snyggt kar Brams! Har du byggt det själv?
#120 - 29 oktober 2005 05:12
j-vlar va snyggt. är det riktigt frostat glas? Vad finns det för teknik där?

Som Guy säger så har jag nog drömt. Jag har nog blandat ihop humlorna med kulorna.. :D

JAg får väl bita i det sura nu då och inse att det kanske inte funar med något djur. Men det kan ju bli snyggt med växter oxå.
Skulle det funka med ramlösa i och med att det är så litet??.Som co2 menar jag??
#121 - 29 oktober 2005 05:46
http://www.dwarfpuffers.com/
Finns en hel del att läsa här om man vill läsa om dvärgkulfisk. Måste nog vara en [color=Red]kulig[/color] fisk eftersom den till och med har ett eget forum:D
Skulle det funka med ramlösa i och med att det är så litet??.Som co2 menar jag??

Ja det är ju i alla fall bättre än Porla
#122 - 29 oktober 2005 06:31
:) Har funderat hela natten på vad du skall stoppa i ditt Nanokar och har nu löst problemet. [color=Red]Yngel [color=Black]Du kan ta vilka yngel du vill, guppy, scalarer, [color=Red]you name it[/color], låt dem gå i ditt lilla kar och sköt vattenbyten ocg matning och efter hand som de växer så flyttar du dem till större behållare. Skulle vara häftigt att se ett antal yngel i ett litet kar. Tämker, oops. vet en som jobbar på Pilkington, glas, limma småakvarium. Tack för tipset[/color][/color]
#123 - 29 oktober 2005 06:43
JA yngel har jag allt tänkt på. Det är bara det att jag har inga pilska firrar. Dom leker ju aldrig. Jag försöker att fixa så bra för dom hela tiden. Men nej då. Ingen lek. JAg kanske försöker för mycket.
Men när det väl kommer yngel så hamnar dom säkert i nanoburken. En strumpa för insuget bara, sen plums i plurret.
Inte ska du väl ligga sömnlös heller.. hehe
#124 - 29 oktober 2005 06:54
200 l 10 st Corydoras Adolfoi 5 st Peru Altum 2st pleco

Där har ju redan snygga fiskar att få lek av. Corydoras är en lättlekt fisk nu på hosten.
#125 - 29 oktober 2005 07:56
[QUOTE=Guy Palm]
200 l 10 st Corydoras Adolfoi 5 st Peru Altum 2st pleco

Där har ju redan snygga fiskar att få lek av. Corydoras är en lättlekt fisk nu på hosten.[/QUOTE]

JAg gör så gott jag kan. Men det finns inte tillstymmelse till lek nånstans. Sen har jag ju petat ner Scalarena i samma kar, så det blir väl mat åt dom, om det skulle bli något.
#126 - 29 oktober 2005 10:53
Fundrerar på att bygga ett nanokar. Fast jag vill bygga med några annorlunda mått så det ser lite annorlunda ut.Eller kanske någon annorlunda form.Några tips och ideer? Vill ha under 20L i alla fall. Kommer bygga en egen ramp där en vanlig glödlampa får sköta belysningen.
#127 - 30 oktober 2005 11:50
Kan man ta mossa i skogen och ha i karet?
#128 - 30 oktober 2005 12:13
[QUOTE=brams]Gladherta - Word up! =)
Skrabbe - Vi har fattat att du inte gillar det som denna tråden faktiskt (från början i alla fall) hadlar om. Tycker du kan fortsätta i nån annan tråd om du ska gnälla mer, vi vill fotsätta diskutera våra småkar!
[/QUOTE]

Och jag har fattat att folk på detta forumet varken klarar av kritik eller att diskutera, vilket jag hade fått för mig att forum var till för - disskussioner. Men är man ny på detta forumet är man tydligen inte heller välkommen att komma med sina åsikter.

Tack för mig, adios!
#129 - 30 oktober 2005 12:39

Och jag har fattat att folk på detta forumet varken klarar av kritik eller att diskutera, vilket jag hade fått för mig att forum var till för - disskussioner. Men är man ny på detta forumet är man tydligen inte heller välkommen att komma med sina åsikter.

Tack för mig, adios!

Nu måste jag lägga mig i. Självklart är det meningen att man ska kunna diskutera på ett diskussionsforum. Men det innebär inte att alla trådar automatiskt handlar om huruvida man ska ha fisk i små kar eller ej.
Läser man det TS skrev i ursprungsinlägget kan man bland annat läsa följande:

Jag Tänkte folk med liksinnat intresse för det minimala skulle få presentera sina skapelser här!

Och till er som visat bilder på era nanokar, himla snyggt. Man blir nästan sugen själv. ;) Men en person som kan ha ihjäl en svärmorstunga ska nog inte syssla med sånt. :D
#130 - 30 oktober 2005 18:24
njae, jag har inte byggt det själv... men jag har hängt upp det! :)
Det är ett riktigt jusste bygge. 45 gradigt syrna hörn å en gömd "filterdel" bakom. Det är en microjet som driver filtret. Ljuset är en 25W halogenspote med en "coldblue" lampa.

Skrabbe - Klart du får vara med. Men då får du nog sluta att motstrida det som tråden faktiskt handlar om.
#131 - 30 oktober 2005 20:06
Erbjudande till Skrabbe!

Jag tänkte att du kunde få köpa mitt största nanokar för en symbolisk summa!
Det har varit igång i ca ett år å funkar fint. Fisken å växten ingår.
Sen kan du också vara med å diskutera! ;)
#132 - 30 oktober 2005 22:05
[QUOTE=brams]Jag tänkte att du kunde få köpa mitt största nanokar för en symbolisk summa!
Det har varit igång i ca ett år å funkar fint. Fisken å växten ingår.
Sen kan du också vara med å diskutera! ;)[/QUOTE]

Hahah, gud va kul. Eller typ inte.
#133 - 30 oktober 2005 22:23
Såg en sak,skrabbe,du har också ett nano ;)
#134 - 30 oktober 2005 22:34
[QUOTE=aquasafe]Såg en sak,skrabbe,du har också ett nano ;)[/QUOTE]

Hur menar du? Jag har ett tjugo liters som jag har TVÅ guppys i, inte ett 1,5 liters som jag har två i, det är skillnad.
#135 - 30 oktober 2005 22:42
[QUOTE=aquasafe]Såg en sak,skrabbe,du har också ett nano ;)[/QUOTE]

Var har jag förresten sagt att jag tycker det är fel med nanokar? Det jag ifrågassate var folk som hade väldigt små sådana med mkt fisk, tex som Brams, en liten syltburk med en enda liten fisk, jag tror inte den fisken är lycklig där.
#136 - 31 oktober 2005 00:05
Heh! jo, det var kanske lite elakt. Kunde bara inte låta bli. Men det var inte taskigt elakt, mer roligt elakt!...?
Den bilden var ju iof arrangerad. Guppy ynglet fick vara där i i ca 1 min medans kortet togs. Nu simmar han glatt runt med sina kompisar på 375 liter igen!
Men man kan kalla det supernano i alla fall! Kanske max 30ml! :) (alltså alldeles för liten för att ha sylt i!)
#137 - 31 oktober 2005 10:14
[QUOTE=Bosse.J]Nix ingen storm. Nix den låter nästan ingenting. Vattenfallet kan ju blir större om man har mindre vatten i burken. Nix känner inga vibrationer. ...[/QUOTE] Tack - Bosse - nu måste jag verkligen prova en sådan filter. Verkar vara lösningen för mitt problem.

[QUOTE=gladhertha]Tycker Skrabbe inte har rätt att klaga på sätt och vis. Nästan alla på den här tråden är jätteerfarna![/QUOTE] Rätt och rätt. Jag bjöd in till denna diskussion med mina synpunkter. Fast jag vill inte trampa loss denna igen så vill jag bara "bistår" skrabbe. Eftersom jag också tycker att ett vettig minikar med djur (ryggradslösa eller ej) börjar vid 10 liter. Det tycker jag är det absolut minsta om skall sköter levande djur. Växtkar är en ganska rolig alternativ. Denna diskussion var ju inte alls onödig, eftersom det hittades ju tack vare Guys förslag med tillfällig yngelbur också en riktig bra lösning.

Sedan vill jag bara påpekar att skillnaden från 2, 3 eller 4 liter i själva bottenyta till 16 liter är såååå liten. Om vi tar Bosses exempel: 14cm * 14cm (14cm hög = 2,75 liter) och mitt kar 24cm * 24cm (29cm hög = 16,7 liter). Tjusningen med minikar enligt mitt tycke är just att man kan får plats med det utan att man måste bygga akvariebänk med lecablock eller stora alustativ. Att man inte behöver oroa sig för tillstånd från hyresvärd, att man slipper tänker över helkaklad golv med golvbrunn m.m. Men mitt minikar är ju bara 10cm i kvadrat större än Bosses men bjuder på sex gånger större volym. Denna "lyx" - tycker jag att man kan bjuder sina djur på. Det enda som strylar lite till är att hitta lämpliga burkar. Där ligger begränsningen. Skulle det finnas samma modell som Bosse köpte lite större så skulle han nog tagit det istället och stoppad med god samvete (dvärg/dröm)humlafiskar i ... :D

[QUOTE=brams] Jag har själv vård av ett 24liters akvarium med jusst humla och dvärgkulfisk som finns hemma hos min bror. Så här ser det ut![/QUOTE] [QUOTE=brams]njae, jag har inte byggt det själv... men jag har hängt upp det! :)
Det är ett riktigt jusste bygge. 45 gradigt syrna hörn å en gömd "filterdel" bakom. Det är en microjet som driver filtret. Ljuset är en 25W halogenspote med en "coldblue" lampa.[/QUOTE] J*vla - vad snyggt! Brams. Jag fattar inte varför du skall ha denna redsea burk när du (eller din brorsa) fixar fram så fina miniburkar?! Finns det mer foton på bygget? Utan inredning? :-P Hur kunde du undanhåller oss sånt fint kar/bygge?

Hejhopp. Ralf
#138 - 31 oktober 2005 10:20
jeu!

[QUOTE=brams]Heh! jo, det var kanske lite elakt. Kunde bara inte låta bli. Men det var inte taskigt elakt, mer roligt elakt!...?
Den bilden var ju iof arrangerad. Guppy ynglet fick vara där i i ca 1 min medans kortet togs. Nu simmar han glatt runt med sina kompisar på 375 liter igen!
Men man kan kalla det supernano i alla fall! Kanske max 30ml! :) (alltså alldeles för liten för att ha sylt i!)[/QUOTE]

Det finns faktiskt en hel del inlägg om picco kar(under 10 liter har jag för mig) om man söker på nätet, så det va definitivt ett picco vi arangerade igår! :D
#139 - 31 oktober 2005 10:22
Fan Brams!

[QUOTE=brams][QUOTE=brams]Heh! jo, det var kanske lite elakt. Kunde bara inte låta bli. Men det var inte taskigt elakt, mer roligt elakt!...?
Men man kan kalla det supernano i alla fall! Kanske max 30ml! :) (alltså alldeles för liten för att ha sylt i!)[/QUOTE]

Det finns faktiskt en hel del inlägg om picco kar(under 10 liter har jag för mig) om man söker på nätet, så det va definitivt ett picco vi arangerade igår! :D[/QUOTE]

Du måste ju logga ut från min dator jue! La precis in ett inlägg i ditt namn.....det innan detta alltså.... rörigt
#140 - 31 oktober 2005 10:35
"Fast jag vill bygga med några annorlunda mått så det ser lite annorlunda ut.Eller kanske någon annorlunda form"..."Kan man ta mossa i skogen och ha i karet?"
Varför inte göra ett akvaterrarium med mossa?
http://www.occn.zaq.ne.jp/naru-t/miniterra.htm
http://wrase.hp.infoseek.co.jp/m3/m3.htm
Små akvarier: http://guppylabs.info/october2004/howsmallOct04.htm
#141 - 31 oktober 2005 22:01
[QUOTE=jower][QUOTE=brams][QUOTE=brams]Heh! jo, det var kanske lite elakt. Kunde bara inte låta bli. Men det var inte taskigt elakt, mer roligt elakt!...?

Det finns faktiskt en hel del inlägg om picco kar(under 10 liter har jag för mig) om man söker på nätet, så det va definitivt ett picco vi arangerade igår! :D[/QUOTE]

Du måste ju logga ut från min dator jue! La precis in ett inlägg i ditt namn.....det innan detta alltså.... rörigt[/QUOTE]
plockade bort det nue!
=)
#142 - 31 oktober 2005 22:08
[QUOTE=ralp] J*vla - vad snyggt! Brams. Jag fattar inte varför du skall ha denna redsea burk när du (eller din brorsa) fixar fram så fina miniburkar?! Finns det mer foton på bygget? Utan inredning? :-P Hur kunde du undanhåller oss sånt fint kar/bygge?

Hejhopp. Ralf[/QUOTE]
Hmmm, jag sitter på fler godingar.... det har tidigare funnits bilder på ett liknande kar som var i mitt ägo förr!
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/785/27554DSC00348.JPG
Samma storlek men annan teknik! Tror det är det snyggaste karet jag har haft!
#143 - 5 november 2005 09:37
Bosse J - borde det inte dyka upp några nya bilder nu snart?....
Tycker det har gått tillräckligt lång tid för att märka om systemet funkar eller inte! =)
#144 - 5 november 2005 12:12
Systemet funkar alldeles utmärkt, och ja nya bilder är på G. Men det är inte så stor skillnad mot dom förra bilderna. JAg skulle vilja ha tag i någon liten marktäckare. Tänkte jag skulle kolla in auktionen i gbg snart. Och se om man kunde fynda lite..;)
#145 - 5 november 2005 13:37
hmmm, jo, jag kommer att ha glossotigma att erbjuda då, kanske kan ta med ett skott från HC oxå om du vill?
#146 - 6 november 2005 06:41
Absolut. och har du tur så är det många som vill ha det..;).. Det är auktion ju
Fick aldrig något svar på om du hade frostat glaset i din lilla kub som du visade för ett tag sen. Skitsnyggt var det iallafall
#147 - 6 november 2005 11:40
jo, jag ha´r börjat spara växter vid ansning nu. Man kanske kan få ihop en krona eller två så man kan köpa nått annat med sig hem.
Jo den är frostad! Jag har även en utan frost på...
Jag hade faktiskt med mig en sån kub på förra gbg auktionen men det var ingen som nappa! Jag tror jag hade satt ett lägstapris på 300:-, kan ha vart det som tog emot!?
#148 - 9 november 2005 18:20
hittade jusst denna när jag kollade runt, ganska exakt en sån vas som jag har börjat kika på på jobbet. Nästan samma layout som jag tänkt mä!... =)
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/showthread.php?t=7099
#149 - 10 november 2005 09:39
[QUOTE=brams]hittade jusst denna när jag kollade runt, ganska exakt en sån vas som jag har börjat kika på på jobbet. Nästan samma layout som jag tänkt mä!... =)
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/showthread.php?t=7099[/QUOTE] Jag har sett hans nanocube på shrimpnow.com förut. Om jag kommer ihåg rätt så är det en IKEA-vas.

Hejhopp. Ralf
#150 - 14 november 2005 12:26
Dags att lyfta upp denna tråden igen. Hur går det med era nanokar?
Jag har iallafall röjt runt ordenligt i båda mindre kar här hemma.
Kolla bloggen, orkar inte skriva om det jag preci skrev där =)
http://bramstnk.blogspot.com/
Heppårre!
#151 - 26 november 2005 18:00
har nyss köpt ett 28l. Vad finns det för vanliga fiskar man kan ha där?
#152 - 26 november 2005 20:58
Har du ett filter och doppvärmare . Så kan du ha ett litet stim med nenotetror eller andra små fiskar . Eller kan du använda det som ett yngel akvarium. Du kan inte gör så mkt med ett 28L.
#153 - 27 november 2005 15:55
inte så mkt? det är ju mer än dubbla vad andra har i tråden
#154 - 27 november 2005 20:04
Men det jag säger är för fiskarnas bästa så att säga .
#155 - 27 november 2005 22:58
Jag blir fövånad över dubbelmoralen här i forumet! När det snackas guldfiskskålar blir det ramaskrii om djurplågeri osv. Men dem här minikaren på 1/2L så låter det annorlunda... ååå va ballt... mmm snyggt... var skaffar man ett sånt...! dem är väl minst lika olämpliga att ha fisk i Har jag fel?
#156 - 28 november 2005 12:44
Det är nog inte samma personer som säger de olika sakerna. Det handlar inte om dubbelmoral. Det är olika åsikter om samma sak.
#157 - 28 november 2005 18:56
det behöver ju inte vara djurplågeri för att man stoppar fiskar i "små" behållare. Det kan ju va så att tre småfiskar på 1cm trivs bättre i ett 6liters kar än vad 8 15cm guldfiskar gör i ett hundraliters akvarium.
Det som är problemet med just skålar är att det ofta köps av folk som inte har en susning om hur man ska ta hand om ett djur. Det är då man ska ha en guldfiskkupa, det är skitlätt!! Detär också så att det är just guldfisken som blir rekommenderad. Den är tålig å "behöver" varken pump eller värmare. Guldfisken är ju en fisk som i alla fall vill bli ganska stor, eller i alla fall i förhållande till en kupa på kanske max 30 liter.
Tänk på att många av dom karen som diskuteras ovan är helt utan invånare.
#158 - 28 november 2005 19:26
[QUOTE=sunkan aspidoras] Men dem här minikaren på 1/2L så låter det annorlunda... ååå va ballt... mmm snyggt... var skaffar man ett sånt...! QUOTE]

Om det är snyggt eller om det är ballt eller vad du nu kallar det har väll inte något att göra med fiskförhållanden i småkar att göra? Eller misstar jag mig?
#159 - 28 november 2005 20:17
[QUOTE=sunkan aspidoras] Men dem här minikaren på 1/2L så låter det annorlunda... ååå va ballt... mmm snyggt... var skaffar man ett sånt...! [/QUOTE]

det var ironiskt menad... gladherta
#160 - 29 november 2005 12:38
[QUOTE=gladhertha][QUOTE=sunkan aspidoras] Men dem här minikaren på 1/2L så låter det annorlunda... ååå va ballt... mmm snyggt... var skaffar man ett sånt...! QUOTE]

Om det är snyggt eller om det är ballt eller vad du nu kallar det har väll inte något att göra med fiskförhållanden i småkar att göra? Eller misstar jag mig?[/QUOTE]Nej precis vad jag ville komma fram till! Men använder man dem till rena växtkar då kommer det i ett annat ljus!
#161 - 29 november 2005 19:53
Jo det vet jag också. Men då är det väll inte dubbelmoral *om de nu finns en sådan* om det ena är ett växtkar och det andra en skål med en guldfisk? :P

Ralp, jag fattade det ironiska men det gav inte diskussion något tycker jag. Inte ens ett gott skratt. :P
#162 - 29 november 2005 21:17

EDIT
Klaga på djuraffärn som säljer 10l med guldfiskar t.ex! Inte på ett forum FÖR akvarister.[/QUOTE]Långtifrån alla vet vad nano är kanske inte du heller? Det är en molekyl som är 8ggr större än en atom! Och att kalla dig akvarist har du inte gjort dig förtjänt av! En akvarist skapar en så naturlig miljö som det är möjligt både estetiskt som biologiskt... och sysslar inte med experiment i små burkar för att se om dem kan lyckas att få nån fisk att överleva där!!! Förövrigt det mest korkade inlägg jag har läst..
#163 - 29 november 2005 21:33
[QUOTE=sunkan aspidoras][QUOTE=gladhertha]Tycker Skrabbe inte har rätt att klaga på sätt och vis. Nästan alla på den här tråden är jätteerfarna! Kanske just därför dom kan hålla i ett kar på 4l? För att dom är så duktiga, sköter sina vattenbyten och ger rätt mat osv. Störst är inte alltid bäst vetdu! Tänkte du på det?

EDIT
Klaga på djuraffärn som säljer 10l med guldfiskar t.ex! Inte på ett forum FÖR akvarister.[/QUOTE]Långtifrån alla vet vad nano är kanske inte du heller? Det är en molekyl som är 8ggr större än en atom! Och att kalla dig akvarist har du inte gjort dig förtjänt av! En akvarist skapar en så naturlig miljö som det är möjligt både estetiskt som biologiskt... och sysslar inte med experiment i små burkar för att se om dem kan lyckas att få nån fisk att överleva där!!! Förövrigt det mest korkade inlägg jag har läst..[/QUOTE]
Du kanske har rätt ang nano men som jag har fattat det så betyder nano att nått är väldigt litet. Oavsett om man vet vad det betyder eller inte så kanske man kan ta reda på det innan man yttrar sig. Samma gäller dig!
Finns det inte små naturliga miljöer? Annars så skulle du få lyfta in hela amazonas för att få hållas med småfisk!
Övrigt tycker jag att du ska passa dig lite för hur du yttrar dig. Jag skummade igenom dina tidigare inlägg, det är inte alla som är "superbrighta". Ingen är ju perfekt å kan inte allt! Även om du får det att låta så ibland!
#164 - 29 november 2005 21:38
Du kan aldrig göra det ok med fisk i ½L vatten hur mycke du än försöker!
#165 - 29 november 2005 21:40
Nano är ett prefix i metersystemet, precis som kilo, mega, deci, pico osv.

Nano är 10^-9, en miljarddel eller 0,000000001.
#166 - 29 november 2005 21:42
ja 8ggr större än en atom
#167 - 29 november 2005 21:45
[QUOTE=sunkan aspidoras]Du kan aldrig göra det ok med fisk i ½L vatten hur mycke du än försöker![/QUOTE]
sivitt jag vet så är det ingen som håller fisk i nått så litet. Jag kan bara tala för mig själv, mitt minsta kar är 4,7L där har jag dvärgrasboror som mår prima!

Vill också i detta inlägg passa på att tala om för alla andra som är sugna på å bryta in i denna tråd med en åsikt ang. försmå kar el likn.
Det var inte därför vi startade denna tråden. Ni behöver inte tala om för oss att ni tycker det är fel. Vi kommer inte bli mer övertygade!
Ja vet, starta en egen tråd så kan ni prata samman där!
#168 - 30 november 2005 05:34
Sunkan, jag vet inte VAD du håller på med just nu. Vart vill du komma? Vill du lära oss något? Du får tycka vad du vill om mina inlägg, som jag för övrigt inte tror du kan sätta dej in i, men du får inte yttra dej fritt hej vilt. Även om detta är ett forum. Tror inte du skulle sagt så i IRL (in real life), va?

Jag skulle personligen inte stoppa fiskar i något under 10l, men för dom som lyckas är det ju underbart! Inte sant, Sunkan? Som jag har skrivit sedan innan i denna tråd; Jag tror säkerligen Brams, och alla andra Nanokars-ägare flyttar sina fiskar om dom visar tecken på missnöje!

Läs inte denna diskussion om du inte har något bra att säga. Jag skiter i alla fall om nano är 8gr så stor som en atom.
#169 - 30 november 2005 09:39
Atomer har inte på något sätt en gemensam storlek. Den varierar stort. Och det finns ingen molekyl som heter nano. Nano är som det sagts tidigare ett prefix för 10^-9. Men används även för att säga att någon är väldigt litet.

Sunkan: lugna ner dig. Ingen tar dig seriöst närt du gör sådär. Låt tråden handla om små kar. Du kan starta en egen tråd med hur hemskt det är.
#170 - 4 december 2005 05:27
oj här var det livat värre än vanligt ser jag. :D
Nu är det ju längesen man var här, har haft fullt upp med en massa arbete och annat onyttigt. Missade auktionen gjorde jag också :(
Men nu ska jag försöka lugna ner det lite igen.
Synd på dina småväxter Brams. Att dom inte hamnade hos mej menar jag.
Nu får man fösöka få tag i dom på annat håll.
Det lilla karet fungerar hur bra som helst. MEn det är lite tunnt med växter. Och till (allas) glädje finns det inga fiskar i (ännu)
#171 - 4 december 2005 19:38
[QUOTE=Bosse.J]oj här var det livat värre än vanligt ser jag. :D
Nu är det ju längesen man var här, har haft fullt upp med en massa arbete och annat onyttigt. Missade auktionen gjorde jag också :(
Det lilla karet fungerar hur bra som helst. MEn det är lite tunnt med växter. Och till (allas) glädje finns det inga fiskar i (ännu)[/QUOTE]
http://www.zoopet.com/annonser/showproduct.php?product=619&sort=1&cat=5&page=1
det finns ju fortfarande om du har vägarna förbi. Kan vara läge att skynda på om du ska ha... den börjar trappa ner på kvalité.... Har en "matta" så du kan få hela karet täckt med glosso at once! =)
#172 - 9 december 2005 20:02
½ liter och 2,5 liter!!

Hej! Jag har 2 stycken nanokar. Det ena är ett 2,5 liter Faunarium med 3 stycken Fittonia Mini White. Ett litet problem är att jag har varit tvungen att klippa lite på en stor växt som nästan växt ur akvariet, och nu är det som nån slags "bubbla" runt den. Kan jag bara ta bort den eller?? Jag har även ett pyttelitet på ½ liter som nu står tomt. Det är ett SÅNT HÄR:http://images.google.se/imgres?imgurl=http://workspace2.smilehouse.com/workspace.client_mulletimports/files/mulletimports/productpics/365picture1Upload.jpg&imgrefurl=http://workspace2.smilehouse.com/workspace.client_mulletimports/ShowProduct/0121&h=500&w=400&
fast lite mer fyrkantigt. Vad kan jag göra med det? Om nån har köpt ett "Plantarium Mini" på TeknikMagasinet så vet ni vad jag pratar om!
Tacksam för svar
Calle95
___________________________________________________-
PLANT-LOVER
2,5 liter växtbiotop
½ liter nano STÅR OCH SAMLAR DAMM FÖR TILLFÄLLET
#173 - 9 december 2005 20:46
Död växt i karet

Kom nyss på att stora burken (2,5 liter) inte städats på ett tag. Tog ut den till slasken för att städa. När jag öppnar foderluckan känner jag en doft jag känner igen från när klöverprojektet i ½ liters burken. Alltså FÖRRUTTNELSE!! Jag tänkte: "Fan, har dom dött nu?". Men så var det inte. Nej, 1 växt hade ruttnat. Det var den med hinnan på. Nu har jag städat ordentligt och dessutom lagt i en verklighetstrogen modell av en Skalare. Tog upp den lilla Fluval 1 Plus filtersvamp som jag lagt i, och den hade tagit åt sig av ruttna blad så svampen slängde jag. Karet är nu tillbaka under lampan och växterna ser friska ut!

/Calle95
#174 - 11 december 2005 07:52
[QUOTE=brams][QUOTE=Bosse.J]oj här var det livat värre än vanligt ser jag. :D
Det lilla karet fungerar hur bra som helst. MEn det är lite tunnt med växter. Och till (allas) glädje finns det inga fiskar i (ännu)[/QUOTE]
http://www.zoopet.com/annonser/showproduct.php?product=619&sort=1&cat=5&page=1
det finns ju fortfarande om du har vägarna förbi. Kan vara läge att skynda på om du ska ha... den börjar trappa ner på kvalité.... Har en "matta" så du kan få hela karet täckt med glosso at once! =)[/QUOTE]

Ser ju fint ut, men det ser jävla svårt ut med min tid just nu. Jag trodde att det hade lugnat ner sig. Men det blev värre. skönt att man fick en söndag ledig iallafall.
Passade på att fixa lite med alla burkar igår kväll. Jag hade knappt tittat på dom på en vecka. :(
Har du förästen i "butken" eller hemma??
#175 - 11 december 2005 08:27
Hemma, men det är lite försent nu... Det som fanns kvar ( ett bigpack! ) slängde jag igår. Det luktainget vidare och var helt grått!. Men det höll sig förvånandsvärt länge ändå. Du kan komma förbi och få några skott från min burk om du vill ändå. Den har börjat skuta nu så snart ska det finnas lite till övers. Det är väl inga stora mängder som behövs till din burk heller?
#176 - 11 december 2005 08:46
Nej det ska inte behövas några större mängder. Jag tackar för erbjudandet. Får bara se till att få lite tid över för att hämta. Ska till huvudstaden och jobba i veckan. Iallfall t o m onsdag.
#177 - 12 december 2005 03:06
blev så inspirerad av denna tråd att jag slängde ihop ett nano som står i köket :D 1,8L med javamossa (ska bli rikare fauna så småningom, men ville inte väcka sötnosarna i den större burken bara så där) och snäckor plockade i världens olika hörn. snygga växter och samlade resminnen känns som en fin kombination......blir en uppdatering imorgon mer fler växter 'gnuggar russinhänderna'
#178 - 12 december 2005 10:01
[QUOTE=calle95]Jag har även ett pyttelitet på ½ liter som nu står tomt. Det är ett SÅNT HÄR:http://images.google.se/imgres?imgurl=http://workspace2.smilehouse.com/workspace.client_mulletimports/files/mulletimports/productpics/365picture1Upload.jpg&imgrefurl=http://workspace2.smilehouse.com/workspace.client_mulletimports/ShowProduct/0121&h=500&w=400&
fast lite mer fyrkantigt. Vad kan jag göra med det? [/QUOTE]
Något som är snyggt att ha i smala långa vaser och rör är denna mossa (skrolla ner så att du ser de tre bilderna bredvid varandra längst ner):
http://aquamoss.net/Stringy-Moss/Stringy-Moss.htm
Du behöver ingen näringsgel,mossan växer ändå.
<<<([color=red]^[/color]:[color=red]>*[/color]
#179 - 12 december 2005 11:59
nån som har stringy moss ?
den såg läcker ut.
#180 - 12 december 2005 15:50
[QUOTE=ralp][QUOTE=Bosse.J]Nix ingen storm. Nix den låter nästan ingenting. Vattenfallet kan ju blir större om man har mindre vatten i burken. Nix känner inga vibrationer. ...[/QUOTE] Tack - Bosse - nu måste jag verkligen prova en sådan filter. Verkar vara lösningen för mitt problem.[/QUOTE] Sagt - gjord. Var förra fredag i Stockholm och hittade på Akvarieleasing sån där kar som du - Bosse - har. De hade det på disken med en kampfisk i. (Hmm - inte denna diskussion igen - men josses vad liten den är.) Hursomhelst. De säger att filtret går att köpa seperat men de hade ingen där för tillfället. Senare hittade jag dock en ryggsäcksfiltermodell från Jebo hos Akvarielagret. Billigt dessutom. Nu har jag den installerad i min 16 Liters med en sån skumpatron över insuget. PERFEKT. Lite klent med filtermaterial i själva filtret men det går att fixa i efterhand. Nästan inga vibrationer på glaset längre om man jamför med tidigare innerfilter. Tycker personligen att denna filtertypen är den absolut bästa lösningen för minikar/räkkar.

Hejhopp. Ralp
#182 - 13 december 2005 10:02
[QUOTE=Raven]nån som har stringy moss ?
den såg läcker ut.[/QUOTE]
Mandrom har.Finns även vild i Sverige!Mer om denna och andra mossor:
http://snurl.com/mossa
I detta forum får man ju inte sälja eller skänka bort grejor;är du intresserad så sänd ett meddelande till mig så får vi se vad tomten kan ha i säcken...
<<<([color=red]^[/color]:[color=red]>*[/color]
#183 - 13 december 2005 12:18
[QUOTE=Raven]ralp menar du sån här ?
http://www.akvarieshopen.com/shop/?artnr=999155&ref=%2Fshop%2Fshow%5Fcategory%2Easp%3Fcategory%3D20%26subcategory%3D87[/QUOTE] Samma typ av filter. Finns bl.a. från Eheim, Jebo och AquaClear (Hagen). Sistnämnde är nog snyggast.

Hejhopp. Ralp
#184 - 13 december 2005 14:31
hade fundering på den typen av filter till mitt lilla kar men blev bottenfilter istället.

hört att dom ska låta en del om vattennivån i karet är låg.
#185 - 13 december 2005 18:25
shit vicken grym mossa.... vill helt klart ha!!!
Har byggt feting filtret till mitt 4 liters igår. Lägger upp bilder senare ikväll!
#186 - 13 december 2005 19:04
hur tålig är stringy moss ?

är den hälften så tålig som javamossa kan den skickas med brev året runt typ.
#187 - 13 december 2005 23:52
The comlete guide to &quot;THE nano ytterfilter&quot;!

kolla bloggen för bilder å beskrivning av min senaste skapelse! =)
http://bramstnk.blogspot.com/
#188 - 14 december 2005 00:22
såg ju inte så tokigt ut Brams
#189 - 14 december 2005 10:28
[QUOTE=Raven]hur tålig är stringy moss ?

är den hälften så tålig som javamossa kan den skickas med brev året runt typ.[/QUOTE]
Mycket tålig,växer i Sverige.
<<<[color=red]^[/color]:[color=red]>*[/color]
#190 - 25 december 2005 12:03
[QUOTE=sunkan aspidoras]Du kan aldrig göra det ok med fisk i ½L vatten hur mycke du än försöker![/QUOTE]
Jag håller självklart med dig om att ½ till 1,5 liter är för litet för både fisk och räka. Men, i dessa kar håller man enbart växter! Mindre djur såsom yngel tycker jag är minst 6 liter tillfälligt. En räka eller två kanske 7 liter. Men dom som har så små kar med räkor vet nog vad de gör! Visar räkan minsta tecken på missnöje så flyttar de nog på den. Men dom som lyckas gör det jättebra! Jag har bara hållit på med akvarier i 1 år så jag är nog inte så erfaren. Jag skulle ALDRIG lyckas med ett djur i 4 liter. Men som sagt, dom som kan sina räkor vet nog vad dom gör!
#191 - 26 december 2005 00:26
brams, vad har du för bottenmaterial i 375an?
#192 - 26 december 2005 20:25
[QUOTE=akan]brams, vad har du för bottenmaterial i 375an?[/QUOTE]
jag har bara sand och lite jord som har fått luftas ur ganska rejält!
#193 - 26 december 2005 20:28
Brams vade inte 0.4-0.8 rådasand du hade ?
#194 - 27 december 2005 20:37
[QUOTE=Raven]Brams vade inte 0.4-0.8 rådasand du hade ?[/QUOTE]
ehh, jo!
#195 - 28 december 2005 14:27
Vad räknas som nano-kar då? :) Har ett 21l sexkant räkkar nu, istället för skålen. Får man joina tråden?
#196 - 28 december 2005 16:01
På första inlägget står det en gräns för nano, tror det var 31 liter!
#197 - 28 december 2005 19:35
30l var det ja! Yes, jag är innanför linjen! ;)

Då ger jag lite info då.
21 liter sexkant.
Filter: Jebo "ryggsäcksfilter" 501, 250l/h *jättenöjd med det*
Belysning: just nu okänd, men tillhör rampen från Aquael, delvis, tydligen är det en annan del som är tillagd från Jebo?
Grå-svart sand, två små rotbitar, svärdplanta, gallerplanta, sån där söt "växtboll" :P, något myriophyllum liknande?, javaormbunke, C. cornuta, okänd växt från IKEA, Cryptocoryne jadu, den lilla bottentäckaren?, som ni märker glömmer jag namnen rätt fort :P:P
Innevånare: Crystal red räkor, 7 st vuxna och ca 20 st räkbäbisar :P sedan finns det dock en körsbärsräka som jag lagt i, hellre det en att vara ensam i 63l. :)

Bilder kommer imorgon. Finns det någon fisk som inte är stimfisk och inte äter räkbäbisar? Och såklart liten.
#198 - 29 december 2005 10:24
Hur sätter man fast riccia på botten? Har en riktigt fin bit som flytväxt som jag vill sätta fast?
#199 - 29 december 2005 12:09
Den är väl bara att sätta fast som vilken växt som helst. Eller blandar jag ihop det med en annan växt?;)
#200 - 29 december 2005 12:45
fiskelina mot en sten typ.
#201 - 29 december 2005 12:52
okedoki, ska försöka :) Dom har ju inte direkt rötter, hur växer dom fast då?
#202 - 29 december 2005 12:54
[QUOTE=calle95]Den är väl bara att sätta fast som vilken växt som helst. Eller blandar jag ihop det med en annan växt?;)[/QUOTE]

Hejhopp.
Riccia fluitans är en mossa som flyter. :)
#203 - 29 december 2005 13:33
Eller hårnät.
#204 - 29 december 2005 20:54
det går bra med fiskelina eller nått nät, precis som det sagts tidgare....
Den växer alldrig fast, den "hänger" liksom fast i tråden (eller nätet). Därför är det viktigt att man är noga med å ansa den innan den bli för bullig! Den får inte växa så att den täcker ljus för det innersta lagret som den sitter fast med. Då dör den å tuffsen flyter up... Eh!, du fattar nog när det händer :)
#205 - 29 december 2005 21:04
Okej, satte fast den med lite tandtråd *hade inget annat hemma*. :P
#206 - 29 december 2005 22:59
tandtråd? brukar inte de innehålla ämnen?
#207 - 29 december 2005 23:04
[QUOTE=akan]tandtråd? brukar inte de innehålla ämnen?[/QUOTE]

fluor om inte annat men enligt undersökningar ljuger dom flesta fabrikörer om mängden om det ens finsn nåt så det kan va ofarligt.
#208 - 30 december 2005 10:18
hmm.nja det tror jag inte det var..ska läsa en extra gång i så fall..Har bundit en massa saker med tandtråd. :D
#209 - 11 januari 2006 17:52
nÅ, hur går det för er... inga nya bilder som ni vill dela med er av?
#210 - 12 januari 2006 05:58
[QUOTE=brams]lovade ju lite bilder på nanotanken på jobbet!

8x8x8cm
Co2

På dessa är det ganska nyinstallerat och grumligt![/QUOTE]
En liten tillbakablick från en helt annan tråd...
Det är visst du jag snackade med om el-CO2! Känner igen bilderna alltför väl! Var inne härom veckan och köpte ett gäng guldtetra...
#211 - 12 januari 2006 06:31
Vad har ni för CO2-källa till era nanokar, mäsk eller tub?
Man skulle kanske kunna ha en liten (verkligen liten) burk, typ 2-3cl eller nåt?

Verkar kul =)
#212 - 15 januari 2006 17:34
Vilka bra filterlösningar finns det för ett 12l? Är tänkt som ett räkkar. Vattenbyte 30% vecka. Har funderat på följande:
Något luftpumpsdrivet. Ett billifilter?
ett "ryggsäcksfilter", har redan ett i mitt 21l, nöjd med det. Vet någon snarlika priser?
Tips mottages!
#213 - 15 januari 2006 18:24
Såg ett litet kar för 329kr med ett ytter filter och en lampa över. Det var i röd färg och var säkert inte större änn 2-5L . Kan man ha fiskar i det eller ?
Så jäkligt litet ut ! ;)
#214 - 15 januari 2006 18:35
2-5l räcker inte ens till räkjer
#215 - 15 januari 2006 18:41
Okej.. Hmm.. vrf säljs dom då ?Med ett filter och lampa ?:)
#216 - 15 januari 2006 18:43
Ett sånt här menar du? Det är på ca 2,5 liter, och vi hr snackat om det förut i den här tråden, det är bara att scrolla lite..:D
Jag står lite still med det. Det är lite mer utväxt än på bilden.
#217 - 15 januari 2006 18:46
Ahh ett sådant var det :D

Vad gör man med sånna små kar då ? Dom är jävligt dyra ;) Kan man inte ha yngel lr nått där i ?
#218 - 15 januari 2006 18:49
[quote=platy5]Ahh ett sådant var det :D

Vad gör man med sånna små kar då ? Dom är jävligt dyra ;) Kan man inte ha yngel lr nått där i ?[/quote]

knappt det ;) Lite växter...:P tkr det är ett sett att lura kunden faktiskt...det står t.o.m XL på den [:P] [:D]
#219 - 15 januari 2006 18:51
Tanken var att det skulle gå att ha någon liiiiten firre i. Men det är nog för litet. Jag har ialfall inte hittan någon. Sen kan dom ju bli grymma växtburkar. Om man inte är lika kass som jag på växtburkar.
Men jag kanske kan lära mej.
#220 - 15 januari 2006 18:52
[QUOTE=gladhertha]knappt det ;) det är ett sett att lura kunden faktiskt...det står t.o.m XL på den [:P] [:D][/QUOTE]
gillar att bli lurad..;)
#221 - 15 januari 2006 18:54
Hahah växt burkar ;) du kan ju köpa ett vanligt plast akvarium på ung 5L för mindre än en 50lapp :) Och använda det som en växt burk.
Om det går att ha låt oss säga ny födda guppy yngel runt 3st i de.. Så köper jag nog de lilla karet iaf :D
#222 - 15 januari 2006 18:58
Alla gör som dom vill med sina slantar. Jag ville inte ha en plastburk för en 50lapp..
Dom gjorde iallafall intryck på dej, eftersom du ville veta mer om dom..
Det akn bli snyggt utan fiskar oxå.
Annars kan du skaffa en lite större plastburk för 75 spänn till dina guppys..:D
#223 - 15 januari 2006 19:04
Haha najee :) vill ha sådant akvarium Finare ! å roligare. Men när jag tänker efter så födde jag upp mina yngel i sånn yngel-vagga i akavriet. Dom är ju mkt mindre än nano akavriet :) Jag har redan en plast burk på 5L men har ingen användning utav den mina fiskar äter inte sina yngel :)
#224 - 15 januari 2006 19:07
Haha, va e de me de här karen? Alla vill ju ha dom. Jag tycker dom är fula. Ser plastiga och leksaksaktiga ut!
#225 - 15 januari 2006 19:11
[QUOTE=gladhertha]Haha, va e de me de här karen? Alla vill ju ha dom. Jag tycker dom är fula. Ser plastiga och leksaksaktiga ut![/QUOTE]
Skillnaden på Pojkar och Män är storleken på deras leksaker..
Med andra ord är jag en liten Pojke.. ;)
#226 - 15 januari 2006 19:17
[quote=Bosse.J]Skillnaden på Pojkar och Män är storleken på deras leksaker..
Med andra ord är jag en liten Pojke.. ;)[/quote]

hmm.....jaha [;)]
#227 - 15 januari 2006 19:19
Eller om det var priset på leksakerna. Jag kan ha blandat ihop nått..:D
Och isåfall är jag ingen liten Pojke,.. hehe
#228 - 15 januari 2006 19:50
Haha.. Men jag har forf. inte försståt vad är dom här karen till för ?:D
#229 - 15 januari 2006 19:55
Inte jag heller. Men jag gillade det när jag såg det. Så jag köpte det, och tänkte jag skulle fixa till nått kul med det.
MEn jag har lagt ner tanken på nått djur i. Men växter kan ju gå. Eller möjligtvis ett väldigt temporärt kar för nått yngel. För det är verkligen för litet för fiskar eller räkor eller nått annat djur.
#230 - 15 januari 2006 20:03
Bosse.J, lite växter och posthornsnäckor kanske kan va nåt
#231 - 15 januari 2006 20:04
Ähh skit samma.. Inget för yngel .. Inget för mig då :D Haha.
#232 - 16 januari 2006 02:58
[QUOTE=gladhertha]Vilka bra filterlösningar finns det för ett 12l? Är tänkt som ett räkkar. Vattenbyte 30% vecka. Har funderat på följande:
Något luftpumpsdrivet. Ett billifilter? ett "ryggsäcksfilter", har redan ett i mitt 21l, nöjd med det. Vet någon snarlika priser? Tips mottages![/QUOTE]
Hej Hanna, absolut bästa filterlösningen (enligt mig) är kombinationen av ryggsäcksfilter MED billiskumpatron över insuget. Rycksäckfilter spara plats (utanför karet) och ger ingen storm i vattenglaset. Tyst dessutom. Och skumpatronen ökar filteryta och gör filtret "räkyngelsäker".

Har AL slut på Jebo 501? Hur ser ditt 12 liters ut då? Vanligt limmad eller hittade du den vasen jag letar efter i snart ett år?!

Hejhopp. Ralf
#233 - 19 januari 2006 21:25
Glömde, köpte faktiskt två filterpatroner att sätta på också! ;) Räksäkrat!
501 fanns inte inne, så det blev ett 502..:D 12l är ett vanligt limmat...
Hm...vilken vas :rolleyes: [:P]
#234 - 21 januari 2006 11:16
Funkar det att byta vatten med kolsyrat vatten istället för att ta direkt från kranen?
Kan man använda sånna man köper på mataffärer, typ loka eller innehåller dom saker som inte är bra för växter/fiskar?
Om man har ett 1l så kanske man skulle tjäna på att byta med sånt vatten ist för att ha en hel CO2 anläggning där man vill ha burken, eller?
#235 - 21 januari 2006 11:40
tja Leonard vill du ha algodling så funkar det.
ger alldeles för ojämn co2 tillgång för att funka bra i längden
#236 - 21 januari 2006 13:57
ok, tack!
#237 - 5 februari 2006 10:29
Hur anpassar man en mäskanläggning till små kar? Ska man ha mindre flaskor, smalare slangar eller en helt annan blandning?
#238 - 5 februari 2006 11:27
mindre jäst så bubblar de mindre.
sen kan du om du så vill köra 25 liters dunk typ ;)
#239 - 5 februari 2006 12:12
hur mycket ska man ha för ett litet kar? 1-20liter

Kan man istället för att byta ut mäsk hela tiden, istället bara tillföra socker?
#240 - 5 februari 2006 12:40
`för ett litet kar 2-3st petflaskor för jämn tillfärsel.

nej går inte att bara tillföra socker då jästsvamparna dör av alkoholförgiftning.
#242 - 5 februari 2006 22:10
spelar väl ingen roll hu mycket jäst man har. Svamparna förökar ju sig kraftigt och inom kort så har du maxat förökningstakten... Skulle väl vara dom första timmarna det skulle märkas nån skillnad!?!?!?
#243 - 7 mars 2006 20:42
Nanokar a lá IKEA

Mitt andra nano är avvecklat nu. Men idag såg jag en vattenväxt i en snygg plastvas på IKEA och köpte den. Med hjälp av lite turkisk sjösten blev det jättefint! Tog självklart bort etiketten... Säg gärna vad ni tycker om det!
Bilder på mitt Nanokar a lá IKEA[;)]:
#244 - 7 mars 2006 21:06
Kan tillägga att det där stora gröna uppe vid ytan är flytväxter.
#245 - 23 mars 2006 20:51
kollat igenom tråden för jag tänkte starta ett nano kar /lowtech men kan inte hitta några tips om vad man bör ha för bottenmatterial?
#246 - 24 mars 2006 09:10
Bottenmaterial kan vara jord. gjordavljus här på ZOopet gjorde ju något liknande. Han hade en bit liggunderlag i botten, ovanför blomjord och högst upp fint grus som du väljer själv. Det kanske blir grumligt men det lägger sig. I mitt nanokar hade jag i en eller två droppar AquaSafe. Det är dock avvecklat men jag har ju lagt in bilder tidigare i tråden. Vill du ha något levande i funkar ju alltid posthornssnäckor.
#247 - 24 mars 2006 09:46
Kan man ha vanlig växtnäring eller måste man ha näring för akvarieväxter?
#248 - 24 mars 2006 09:51
Vanlig växtnäring funkar nog inte. Men du kan ju pröva så länge du inte har en katt som vill dricka:p ;) ! Annars innehåller jorden näring så det räcker.
#249 - 24 mars 2006 19:24
vanlig växtnäring = ammonium = algodling
#250 - 13 september 2006 18:57
Köpte ett litet kar i helgen, kunde inte motstå det så det blev ett impulsköp :p
Det är på 15 liter, tyvärr har jag ändå inte plats för det så det får nog stå oanvänt tills jag flyttat, men var tvungen att visa ändå :)

http://web.telia.com/~u59004263/minikar.jpg
#251 - 13 september 2006 18:59
Nice det där med tändsticks asken:D
#252 - 16 september 2006 20:15
kulkul!
hoppas på lite fler bilder när det är upopstartat...
hittade detta på en dansk motsvarighet till våran plantsap!
http://www.akvarieplanter.dk/hjemmebygget-8l-nanoakvarium.html
#253 - 17 september 2006 07:49
Vilken snygg ramp han gjorde! Dock tycker jag nano akvarier skall vara öppna så det blir lite mer liv i det.
#254 - 19 september 2006 16:59
Har precis byggt mig en nanoburk på 15 liter, men den ser ju fördjävlig ut, måste fixa nån ram/list, vart får jag tag på sånna billigt?
#255 - 19 september 2006 18:57
Har precis byggt mig en nanoburk på 15 liter, men den ser ju fördjävlig ut, måste fixa nån ram/list, vart får jag tag på sånna billigt?

Det är väl bara att knalla in på bauhas, bygg-upp, optimera eller något.
#256 - 19 september 2006 20:03
OK, tack för hjälpen.
#257 - 20 september 2006 14:47
waah.. att jag inte hittat denna tråden innan...
riktigt kul läsning och snygga kar.. bra debatterat osv...

själv har jag ett 20 liters helglas med riccia, flytväxter, javamossa och några H.formosa som trivs oerhört bra. dock börjar de bli för många så de får nog bli uppdelade snart...
ingen co2, ingen filtrering, vattenbyte 30% 2 ggr/vecka
belysning med vanlig sketen glödlampa på 25watt

dock har jag problem med andmat som jag får rensa ofta, men det får man ju tåla istället för algblomning...

planerar att bygga ett överrinningsfilter till det, men får se hur det blir. tidigare körde jag med en gammal eheim aquabee, men det blev sandstorm, så en yttre behållare a ngt slag får det bli...
#258 - 20 september 2006 15:15
pester skrev:
...själv har jag ett 20 liters helglas med riccia, flytväxter, javamossa och några H.formosa som trivs oerhört bra.

Photos? ;)

Hejhopp. ralp
#259 - 21 september 2006 14:31
kommer när jag fått tag i en schysst diggi =)
#260 - 28 september 2006 20:52
:confused: i morgon får jag hem ett 19l akvarium med belysning och pump :) ska bli kul.. tänkte ha mina amanoräkor i där som går i mitt 160l.. blir det för stor omställning för dom när dom flyttas till ett såpass mycke mindre kar??

tips på inredning motages varmt oxå.. har javamossa som ja ska ha i i alla fall. mer vet ja inte:confused:
#261 - 3 oktober 2006 20:42
kunde inte hålla mig... hittade ett gammalt eheim ytterfilter i källaren.. så nu har mitt nano en genomströmning på 10 ggr volymen... men det blir ingen sandstorm ändå som tur e... även slängt i lite rötter och så fort vattnet fixat sig ska jag ha i ett par ancistrusyngel också...
#262 - 1 november 2006 19:24
Hej!

Tänkte ev. bygga mig ett eget nanokar men funderar lite på filtrering.
Har ni några bra tips på filter man kan hänga på utsidan, typ Red Sea Nano eller liknande och var man kan få tag på dem?

/Tommy
#263 - 29 november 2006 18:13
Halloj! har inte "orkat" läsa igenom precis hela den här tråden. Men när jag kom till de där små karen som sålts i butiker, med typ en påhängspump och lampa som hör till. Ni vet vad jag menar hoppas jag? (synd att alla jag sett varit i så klatshiga färger) Vet någon om själva pumpen går att köpa för sig. Om jag uppfattat det rätt så skulle den gå att "hänga" på en fyrkantig vas eller såä oxå, skulle ju vara effektfullt med det där vattenfallet, även om jag inte vill ha det lilla karet i "fin" färg. Eller har någon sett karet i diskreta färger oxå, kanske bara är så att de tagit slut fortast i de affärer jag varit?
/Robert
#264 - 29 november 2006 20:13
tand: Jag har ett Red Sea nano, det kostade löst 199kr från Zoomässan som ligger i Kungsbacka, det är ju långt för dig att åka, men det kanske finns nånstans närmare dig.
Jag har det iaf till ett 2l nanokar. Jag har det som växtkar, ett low-tech med anubias nana och najas sp. Jag testar ju en variant av Walstad tekniken (enda skillnaden är väl att jag göder med pmdd och matar ingenting alls). Det funkar sådär iom att med ryggsäcksfilter så luftas den mesta CO2:n ur och det kommer alger. Jag har iof skaffat Ampullaria som varit väldigt effektiva och rensat alla alger!!! *imponerad* Men det löser ju inte problemet jag har. Jag tycker det är lite jobbigt, fast det finns ju inget alternativ till filter till ett 2l.
Jag tycker att själva filtret som ryggsäcksfilter till burkar upp till ca 8-10l funkar okej. Det låter inte alls så mkt och det är väldigt enkelt att förstå (starta och rengöra). Jag rekomenderar detta filter till små burkar som ej ska vara low-tech växtkar =)
#265 - 1 december 2006 20:48
tips på nanobelysning =)
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382662
billigaste t5 armatur jag hittat... och ljuset är helt okej... ca 45 cm lång...
har den till alla mina småkar... enda nackdelen är att sladden äär 5 meter lång... men det kan man ju antingen leva med eller koppla om...
#266 - 2 december 2006 15:00
Är det verkligen t5???
Känns inte som att ett 8watt lysrör (t8 eller t5) kan vara 45cm långt, ett 15watt t8 är ju 45cm. :confused:
#267 - 2 december 2006 15:17
det är ett t5... armaturen är efter en mätning ca 35 men sladdfästet är ca 5 och hängkroken ca 5... röret är dock kortare... ca 27 cm...
#268 - 13 december 2006 20:31
tänkte bara visa mitt lilla nanokar på 19l som jag har yngel i.. dålig bild men ni ser nog.
#269 - 25 februari 2007 21:40
Jag tycker att det är svårt att få tag på små kar, om man inte bygger själv vill säga, ska iallafall ringa djuraffärn imorrn och fråga om dom kan ta in ett par 19 liters så jag kan börja tillverka min egen designade lysarmatur.
EDIT: Beställde ett 28 liters istället de kostade bara 30 kr mer än 19 litarn. Hoppas att det fortfarande räknas som nano?
#270 - 27 februari 2007 21:03
robinason skrev:
Halloj! har inte "orkat" läsa igenom precis hela den här tråden. Men när jag kom till de där små karen som sålts i butiker, med typ en påhängspump och lampa som hör till. Ni vet vad jag menar hoppas jag? (synd att alla jag sett varit i så klatshiga färger) Vet någon om själva pumpen går att köpa för sig. Om jag uppfattat det rätt så skulle den gå att "hänga" på en fyrkantig vas eller såä oxå, skulle ju vara effektfullt med det där vattenfallet, även om jag inte vill ha det lilla karet i "fin" färg. Eller har någon sett karet i diskreta färger oxå, kanske bara är så att de tagit slut fortast i de affärer jag varit?

/Robert

mennar du http://www.pwss.se/product.php?productid=3459&cat=646&page=1

har ett sånt i 31L , men jag har inte hittat det filtret och köpa löst tyvärr.
#271 - 27 februari 2007 21:24
har fått hem mitt 28l nu, väldigt nöjd faktiskt.
http://i108.photobucket.com/albums/n33/landstrykeren/Bild001-1.jpg
#272 - 1 april 2007 15:56
Bump*
#273 - 1 april 2007 18:01
För mig funkar det ok, men mitt 2l nanokar =)
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1211358
Jag funderar på att byta layout, det är rätt så krångligt att komma på nåt i ett 2l. Jag har som sagt Ampullaria snäckor i karet, och det funkar skitbra! Fiskar och sånt är ju alldeles för stort, så snäckor blir skitbra. Dom äter ju alger också! =) Enda nackdelen för mig är att dom kryper ut karet ibland, men det är bara att lägga i dom i burken igen =)
Jag tror inte dom lagt nån rom än (ovanför vattnet, dvs i köket :S)....

Jag ska även starta ett 20-35l, blir typ växtkar med räk- och snäckodling =) Bilder kommer, när jag har råd att starta upp det =)
Jag kommer nog köpa ett 24l helglas på Hornbach eller nåt sånt AquariumNature kar på 31l eller 37l med belysning + filtrering. Men troligast är att det blir typ ett 24l (kanske lite tråkigt med vanliga dimensioner på karet, roligare med kub iof) + 2st kompaktlysrör + Eheim Aquaball 2206 som filter, med massa räkor + snäckor =) Ska bli skitkul! Kommer också göda med EasyCarbo, som kolgödning + PMDD + bikarbonat för att hålla pH och KH uppe lite för snäckornas och räkornas skal, eller så har jag i nån kalksten i karet.
#274 - 1 april 2007 19:28
Får ett nytt 19 liters på tisdag, där ska mina körsbärsräkor bo hade jag tänkt. Ska prova mitt nya filter jag köpte i tjeckien för 40 kr också.
#275 - 1 april 2007 20:15
Föresten, så är jag jäkligt sugen på nån sorts nanokar från AquaticNature ( http://www.aquatic-nature.be/2eng_aquariums.html ). Mest är jag sugen på "Aqua Paradise", ett 31l, fast ganska svag belysning, men jag kan ju sätta in extra lysrör (det är kompaktlysrör, tror jag) isf. Skitsnygga iaf!
Är 990kr för ett sånt ett ok pris?
Är det ok att betala 1800kr för "AN Evolution", 37l med filter, belysning (bättre än i det andra set:et)?
Är runt 1300kr rimligt för ett set av Cocoon akvariumen med belysning och filter?
#276 - 2 april 2007 14:45
Dom är ju coola och så, men jag hade aldrig lagt ut så mycket på ett sånt litet kar. Roligare att fixa lyset själv.
#277 - 2 april 2007 15:52
kanske det.

Jag ska iaf börja med att köpa ett litet helglaskar och bygga rampen själv, mm.
Sen kanske jag köper ett "Aquatic Nature Aqua Paradise" för 990kr =) och kör med CO2, mm: Är Jäkligt sugen på det, men får spara ett tag isf...
#278 - 2 april 2007 15:55
Ja visst var dom jäkligt snygga, men som sagt kör på ett vanligt helglas så bygger du en egen ramp. Det kan också blir riktigt snyggt faktiskt, tuffare med custom än köpesgrejer.
#279 - 2 april 2007 16:17
nja. Jag tycker iaf dessa Aquatic Nautre karen var snyggare (än vad mitt nog kommer bli).
Även Red Sea karen (på 4l) är rätt coola och AquaCube! =)

Man "kan" inte göra en lika snygg ramp, som från ett köpt akvarium, så att det sitter så slimmat och lite snyggare design är helt fyrkantig (som iaf min kommer bli)... smaken är som baken :)
#280 - 2 april 2007 18:24
Yes, hade iaf tänkt att bara ha körsbärsräkor i mitt nya 19l eftersom jag misstänker att dom äter upp ev fiskrom.
#281 - 8 april 2007 14:17
Om ni har vägarna förbi någon av Lagerhause butiker så säljer de cd-boxar 13.5x13.5 i någon form av plast. Kostade 99:- så jag köpte en bara för att testa. Hittills har den hållt bra med både grus och vatten. Skickar med en bild utifall någon blir sugen att köpa.

http://ragepower.com/~herbgrow/nano/nanokar1.jpg
#282 - 8 april 2007 14:28
Granit har stora glasvaser - både fyrkantiga och runda - som jag sneglat länge på. Någon som har testat dem?
#283 - 8 april 2007 15:40
herbgrow skrev:
Om ni har vägarna förbi någon av Lagerhause butiker så säljer de cd-boxar 13.5x13.5 i någon form av plast. Kostade 99:- så jag köpte en bara för att testa. Hittills har den hållt bra med både grus och vatten. Skickar med en bild utifall någon blir sugen att köpa.

http://ragepower.com/~herbgrow/nano/nanokar1.jpg

Tufft, finns det större också?
#284 - 8 april 2007 17:15
vill ha ett förslag på ett mini mini filter till nanokar........
#285 - 8 april 2007 17:43
Tufft, finns det större också?

Inte vad jag kan minnas, men jag hade bråttom så jag tittade inte så noga. Tog första bästa. :)
#286 - 8 april 2007 20:04
era nanokar är as kola
#287 - 9 april 2007 19:02
bra filter till små kar är ryggsäcksfilter tycker jag.
Det finns ett som heter Red Sea nanofilter, pumpar upp till 60l/h (går att justera styrkan till lägre om man vill)! Jag har detta och tycker om det! :)

Herbgrow: Det såg ju skitbra ut! :D Verkligen intressant.
#288 - 17 april 2007 14:40
letar som en blå efter ett sånt:D
#289 - 17 april 2007 14:41
hahaha leonard, när jag söker på google på det så får jag bara träff på dej ju:D
#290 - 17 april 2007 17:01
http://www.redseafish.com/Filters.asp
Har sett det på en del ställen, på nätet och här i Gbg.
#291 - 17 april 2007 17:19
Ett sånt skulle jag vilja ha. Vore skönt att ha ett filter som inte är som en orkan.
#292 - 18 april 2007 20:01
Kan man inte koppla ett vattenflöde mellan ett nanokar och ens vanliga akvarium? På så sätt behövs inget särskilt filter för nanokaret och inga särskilda vattenbyten eller gödningar för det lilla heller?
#293 - 6 maj 2007 22:01
#294 - 7 maj 2007 06:49
För att få en lugn och liten pump i ett litet kar köpte jag en Elite 799. Till den kopplade jag Clas ohlssons dimmer kontakt.(39kr) en sådan man kopplar i ett uttag precis som en timer. På så sätt kan jag enkelt reglera bubbelhastigheten till det filter man vill ha.
#295 - 7 maj 2007 15:43
brams skrev:

Såg mysigt ut:) Ska försöka ta kort på mitt räkkar så jag kan visa det här sen.
#296 - 7 maj 2007 16:45
jag bygde en egen pump ut av två rör och en luft pump as bra!:)
#298 - 8 maj 2007 08:09
#299 - 8 maj 2007 11:30
24.an var nice. väntar på att få se bilder är det har växt till sig!
#300 - 8 maj 2007 18:35
24l: Jag bytte rampen mot 2st skrivbordslampor: http://bp3.blogger.com/_u1fGoxLr_9s/RkDEgD-dbRI/AAAAAAAAAao/JOWLpl5bIv4/s1600-h/22.jpg
Blev det bättre/sämre estetiskt?
Jag kommer nog också byta ut min Bacopa australis mot Micranthemum umbrosum och sätta in lite Rotala wallichii där bak också!

http://bp0.blogger.com/_u1fGoxLr_9s/RkDC2T-dbQI/AAAAAAAAAag/ACbRysoGg_c/s1600-h/23.jpg
#301 - 8 maj 2007 19:14
Leonard skrev:
24l: Jag bytte rampen mot 2st skrivbordslampor: http://bp3.blogger.com/_u1fGoxLr_9s/RkDEgD-dbRI/AAAAAAAAAao/JOWLpl5bIv4/s1600-h/22.jpg

Blev det bättre/sämre estetiskt?

Jag kommer nog också byta ut min Bacopa australis mot Micranthemum umbrosum och sätta in lite Rotala wallichii där bak också!

http://bp0.blogger.com/_u1fGoxLr_9s/RkDC2T-dbQI/AAAAAAAAAag/ACbRysoGg_c/s1600-h/23.jpg

Tycker nästan att det blev det, de var mysigare förut! Men bättre för växterna antar jag.
#302 - 8 maj 2007 20:33
ok, jag ska köpa några med vita, blåa lysrör om ett tag, hoppas det blir bättre då =) Nu ser vattnet lite pissigt ut :)
Bra med komentarer! :)

Funderar på att sätta nåt ryggsäcksfilter på karet i stället. 60l/h blir väl för lite? och 200l/h kanske för mkt? Vad tror ni passar bäst till 24L?
#303 - 6 juli 2007 13:19
köpte mig ett "nytt"? nanokar i dag som heter "Aqua Box". tyckte designen var den bästa jag sett fram tills nu på en så kallad "billig allt i ett kitt".

http://akvaforum.no/images/aquarium/15568_070529031514.jpg

en norsk kille som skriver lite om det..

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1022&thread_id=19082&message_id=92114#92114

kommer med bilder när jag e klar :D
#304 - 6 juli 2007 13:36
tjena!..har haft mitt akvarium ett halv år så ja e inte expert..mitt vatten ser ganska piss färgat ut även om ja byter vatten..tycker ni ja ska köpa nya lys rör?
#305 - 5 augusti 2007 17:27
Snickrade ihop en underram och en överram med lite belysning till ett 10l kar jag haft stående. Lampan är en vanlig 20w lågenergilampa, vilka växter/mossor tror ni kan trivas under den belysningen ?
Finns det nån liten fisk som går att ha eller är det sniglar och räkor som gäller ?
Hade även ett litet AquaEl innerfilter på 260l/h 2.2w liggandes som får sitta i nanot.

Shot with Canon PowerShot G7 at 2007-08-05

[COLOR=#22229c]
Shot with Canon PowerShot G7 at 2007-08-05[/COLOR]
#306 - 5 augusti 2007 17:44
Jag har några småkar där jag satt ner någon liten rot som jag fäst smalbladig javaormbunke på och det blir riktigt snyggt med tiden. Jag låter då roten luta från botten upp mot ena bortre hörnet på karet. Då der det ut som en vägg av växter till sist. Men dom växer rätt sakta.

Man kan ha t ex Boraras maculatus eller Boraras brigittae i ett så litet kar, eller ett par av de mer småvuxna killisorterna.
Annars är ju ett gäng räkor kul att kika på, plus lite snäckor som också städar.
#307 - 5 augusti 2007 22:36
Sonja skrev:
Jag har några småkar där jag satt ner någon liten rot som jag fäst smalbladig javaormbunke på och det blir riktigt snyggt med tiden. Jag låter då roten luta från botten upp mot ena bortre hörnet på karet. Då der det ut som en vägg av växter till sist. Men dom växer rätt sakta.

Man kan ha t ex Boraras maculatus eller Boraras brigittae i ett så litet kar, eller ett par av de mer småvuxna killisorterna.

Annars är ju ett gäng räkor kul att kika på, plus lite snäckor som också städar.

Ja javaormbunkar på rötter är grymt snyggt, har fastnat helt för det nu. Om ni vill ha lite insperation så kan jag rekomendera den här sidan http://www.aquabo.dk/index.php?pid=4
Du får ladda upp några bilder sonja!
#308 - 6 augusti 2007 03:17
Guppy funkar väl också i ett sånt kar, iaf Enlers eller nån annan vildform. Annars är räkor super tycker jag! :D

Din belysning och snickeri blev bra tycker jag.
#309 - 9 augusti 2007 17:20
Så här blev karet med lite inredning, har 6st Crystal Red i det.
Skulle vilja ha tag på nån posthornssnäcka, var får man tag i det ? Finns inte på nån butik här uppe, finns det nån butik som kan skicka upp med posten måntro ??

#310 - 10 augusti 2007 21:47
Köpte12 körsbärsräkor som jag tänkte ha i mitt sällskapsakvarium tills jag byggt ett räk-kar. Visade sig att min killi klarade av att ta en hälften så stor räka så alla skulle få bo i yngelkassen tills räk-karet är klart. Eftersom yngelkasse är tråkigt hittade jag en annan tillfällig lösning. Jag har nu en räk-damm på tre liter. En ca fem centimeter hög damm med grus i botten, en rot, flytväxter och ett stenröse i ena hörnet. Under stenröset sitter en fontänpump med filtermatta runt som pumpar upp vatten genom ett hål i översta stenen. Tyvärr är själva karet en underdel till ett miniväxthus och i grön plast. Det hade annars varit riktigt snyggt. Det intressanta är att vissa räkyngel lyckas klättra upp på stenarna och försöker ta sig ner i hålet vattnet kommer upp genom.
#311 - 11 augusti 2007 09:04
Kul idé Ponchu. Hoppas dom klarar sig bra tills du fått igång deras kar. Jag har själv sett hur mina räkor försöker klättra upp genom vattenflödet från ett ryggsäcksfilter. De verkar vara på jakt efter filtermulm som sitter på filtermattan.
#312 - 14 september 2007 13:19
ADA Thailand Nano Contest:
http://www.adana-th.com/nanocontestpage.htm
(aktualiserar bara tråden lite)
#313 - 14 september 2007 14:33
harbard skrev:
ADA Thailand Nano Contest:

http://www.adana-th.com/nanocontestpage.htm

(aktualiserar bara tråden lite)

Fina burkar de där.
#314 - 1 juni 2008 22:50
dags att bumpa denna tråden för att berätta om mitt nanoprojekt jag kört igång nu när solen kommit fram... hade ett helglas på 25 liter stående och en laddning pelliamossa jag inte visste vad jag skulle göra med... ställde karet i fönstret och tog vatten från min 375a och la i mossan, kanske bore binda den på nåt men det gör jag när jag känner att jag fått det att börja växa... så nu är frågan, vad ska jag göda med tycker folket? eftersom jag inte ska ha fiskar i och endast ser det ovanifrån så bryr jagmig inte om alger... mina funderingar går direkt til en flaska flytande blåkorn längst in i städskrubben, tror ni det kommer funka?
#315 - 2 juni 2008 09:35
Vandal skrev:
dags att bumpa denna tråden för att berätta om mitt nanoprojekt jag kört igång nu när solen kommit fram... hade ett helglas på 25 liter stående och en laddning pelliamossa jag inte visste vad jag skulle göra med... ställde karet i fönstret och tog vatten från min 375a och la i mossan, kanske bore binda den på nåt men det gör jag när jag känner att jag fått det att börja växa... så nu är frågan, vad ska jag göda med tycker folket? eftersom jag inte ska ha fiskar i och endast ser det ovanifrån så bryr jagmig inte om alger... mina funderingar går direkt til en flaska flytande blåkorn längst in i städskrubben, tror ni det kommer funka?

Nej, jag tror att det är alldeles för starkt och kommer att dräpa pellian...
Jag skulle nog tatt Aquacare +. men väldigt lite...
#316 - 2 juni 2008 14:53
skippar nog det ja... kör nog istället med bytesvatten... inte svårt o släpa in en hink lite då å då... får se om jag pallar börja göda nån gång...

Annons