Är det någon som har nanochromis transvestitus? Jag har köpt fem stycken nyligen och är lite nyfiken om det är någon som har erfarenhet av dessa fiskar. Jag har lite funderingar om det går att ha andra fiskar med dem?
Hälsningar
Carros
PatrikMalmo
#2 - 1 november 2005 18:52
Har dem inte längre, men har haft. De är mest aggro inom arten, men även rätt aggro utåt, mot andra arter. Går i vart fall fint att hålla med vildguppy, men räkna inte med några yngel från Guppyn. Kan tänka mig att många tetror/barber samt andra stimfiskar funkar fint med dem, så länge det inte blir för mycket konkurrens om bottenytan. Det är rätt tuffa firrar, men jäkligt granna.
Jag har köpt några fantomentetror så vi får se hur det fungerar. Nanochromis transvestitus är väldigt vackra, framför allt honan som är färggrannare än hanen.
men man kan väll hitta på nått annat namn än transvestitus.
när jag såg det där namnet trodde jag att hanarna försökte likna honorna och bete sig som honor :p
HazelCR
#8 - 3 november 2005 04:26
[QUOTE=Tastyfish]men man kan väll hitta på nått annat namn än transvestitus.
när jag såg det där namnet trodde jag att hanarna försökte likna honorna och bete sig som honor :p[/QUOTE]
Även namn på orter kan vara underliga? :)
PatrikMalmo
#9 - 3 november 2005 07:14
Fantomtetror borde gå bra - rätt kvicka. trasvestitusen är jäkligt grann, helt enig. För övrigt så är ju flera av de västafrikanska ciklidernas honor färgrannare än hannen - gäller för alla Nanochromis jag sett, samt även Pelvicachromis. Honorna brukar dessutom "ragga" mer aktivt på hannarna än dvärgcikliderna från Sydamerika gör. En hona i lekdräkt är en verklig juvel!!
Igår när transvestiterna fick kompisar så blev det genast aktivare, inte så att det jagade undan tetrorna men de var väldigt nyfikna. Köpte även en hästnosmal och den får vara ifred än så länge.
Ja, det är ett underligt namn på dessa fiskar. För denna fisk är det så att honan är färggrannare än hanen. Jag vet inte om det finns någon annat namn för dessa, har själv bara hört nanochromis transvestitus.
[QUOTE=HazelCR][QUOTE=Tastyfish]men man kan väll hitta på nått annat namn än transvestitus.
när jag såg det där namnet trodde jag att hanarna försökte likna honorna och bete sig som honor :p[/QUOTE]