Nanoakvarium, hiss eller diss?

#1 - 19 juni 2012 18:56
Avslutar medlemskap
#2 - 19 juni 2012 19:21
Nano akvarium brukar va riktigt snygga. De Nanos jag sett har mest varit på runt 20L typ :)I de Nanos jag hört och sett har de väl gott en Kampfisk, räkor ( typ 1-3 ) och nån form av småfisk som såg ut som typ bruna Tetror. Fiskarna lär ju må bättre om de får större , men i ett 60L får de ju plats en hel del roliga fiskar :-)
#3 - 19 juni 2012 19:25
DP98 skrev:
Nano akvarium brukar va riktigt snygga. De Nanos jag sett har mest varit på runt 20L typ :)I de Nanos jag hört och sett har de väl gott en Kampfisk, räkor ( typ 1-3 ) och nån form av småfisk som såg ut som typ bruna Tetror. Fiskarna lär ju må bättre om de får större och i ett 60L får de ju plats en hel del roliga fiskar :-)

Ja jag hittade massa som va riktigt vackra. Tydligen var det lite mer jobb med Nanoakvarium, mer vattenbyten och pill för att få bra vatten. Men det passar nog mig som nog är där o pillar för mycket på ett vanligt akvarium. Jag gillar ju allt det där "pillet".
Och ett litet vackert nano vore ju kul, för det blir mer lättplacerat och ett projekt som egentligen roar mig mer. Ett större vill jag ju ha för fiskarnas trivsel, så det skall ju in. Men det kräver mer då det är ltie trångt utrymmesmässigt. Men ett nano som jag kanske kan pytsa över ite räkor och yngel i till att börja med vore ju jättekul att få inreda. gäller att få ett bra hum om hur stort man skall skaffa. Måste nog åka och titta på några och se vad som kan tänkas vara lagom innan jag beställer i så fall. Undrar om man till och med vågar ha salt i ett nano eller om det är dömt att misslyckas pga storleken?
Christer5
#4 - 19 juni 2012 19:29
Du har ju små akvarier redan:)
#5 - 19 juni 2012 19:35
mmm jag vet, men när man ser ett sånt där kubiskt fint litet perfekt inrett nano,,, då suger det till i shoppingtarmen och man tänker, ääähhhh ett till får väl plats ;)
#6 - 19 juni 2012 19:52
När jag började var 60 liter stort och rekommenderat för nybörjare. Jag har jobbat mej upp dock - kör numera mest 3 liter...
#7 - 19 juni 2012 20:10
erikthur skrev:
När jag började var 60 liter stort och rekommenderat för nybörjare. Jag har jobbat mej upp dock - kör numera mest 3 liter...

Läste jag rätt nu? 3 Liter, det måste ju vara .... jättesvårt.... o få att fungera bra.
Men du har alltså så små nanoakvarium och det funkar bra.... inser du nu vem som riskerar att bli pumpad på massa frågor ifall jag inte lämnar datorn snart och "råkar"köpa hem ett snyggt nano ;)
Kanske bäst o bida sin tid lite och i allafall titta på ett i en butik så jag får en humm om hur storleken är Irl.
#8 - 19 juni 2012 20:16
Jag tycker inte storleken på karet är den stora frågan, frågan är vad man stoppar ner i karet! Finns hur många sorgliga relativt stora akvarier som helst, där ägaren stoppar ner väldig aggressiva eller väldigt stora fiskar som inte kan utöva något som helst naturligt beteénde! Värst tycker jag de sk. "monstertankarna" är som saknar inredning och bottensubstrat! Ett litet 30 Liters med räkor och ev. nån väldigt liten fiskart (ej yngel) som har en bra inredning kan vara väldigt harmoniska! I dessa små akvarier tycker jag ryggsäcksfilter eller litet ytterfilter är att föredra helt klart!Så jag vill hissa alla storlekar!:)
#9 - 19 juni 2012 20:37
åheim skrev:
Jag tycker inte storleken på karet är den stora frågan, frågan är vad man stoppar ner i karet! Finns hur många sorgliga relativt stora akvarier som helst, där ägaren stoppar ner väldig aggressiva eller väldigt stora fiskar som inte kan utöva något som helst naturligt beteénde! Värst tycker jag de sk. "monstertankarna" är som saknar inredning och bottensubstrat! Ett litet 30 Liters med räkor och ev. nån väldigt liten fiskart (ej yngel) som har en bra inredning kan vara väldigt harmoniska! I dessa små akvarier tycker jag ryggsäcksfilter eller litet ytterfilter är att föredra helt klart!Så jag vill hissa alla storlekar!:)

Absolut, oavsett storlek så ska man fundera på innehållet. Men en fråga, varför inte yngel?
#10 - 19 juni 2012 21:03
Afrodite skrev:
Absolut, oavsett storlek så ska man fundera på innehållet. Men en fråga, varför inte yngel?
Yngel behöver yta för att växa och matas kraftigt vilket kräver kraftfullare filtrering och mer vattenvolym. Men är det yngel till nån liten art som ska husera i karet även i vuxet tillstånd så är det en annan femma, men inte för att dra upp yngel.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 19 juni 2012 21:21
Afrodite skrev:

Om man har t.ex. Boraras i ett 27 liters nano så har de ett akvarium som är 12 gånger längre, högre och bredare än vad fiskarna är.
Gör man samma omräkning på diskusar så skall de ha ett akvarium som är 240x240x240 cm - dvs på 13.800 liter.
Gör man samma omräkning på paroonhajen så skall den ha ett akvarium som är 33x33x33 meter -dvs ett på 36 miljoner liter vatten.
Nu är detta bara siffror men det står ändå ganska klart att det viktiga är vilka fiskar man väljer till sitt akvarium. Har man ett akvarium på 20 liter så är det lämpliga utbudet betydligt mindre än om man har ett akvarie på 2.000 liter - men också till ett 20 liters akvarium så finns det arter som passar.

Vad gäller din fråga om yngel så håller jag helt med åheim i det han skriver
#12 - 20 juni 2012 05:41
nanos är helt klart riktigt roligt, kan va lite klurigt att få till en bra ballans för växterna å så där men annars är inge märkvärdigt.
men om du vill hålla på att "pilla" mycket med akvariet så ska du ju inte välja att ha räkor. ja har två cirka 20L med räkor å ja behöver aldrig göra nånting med dom mer än att byta vatten. dom städar å håller snyggt å rent själva, ja ansar lite mossa då å då bara, men de är typ 1gång/månad kanske. så de är inte så vidare mycke pilla man behöver göra :)

när ja däremot hade fisk i nanos så vare mycke mera greja med växter å städa å sånt för de va svårare att få ballans å svårare att hålla rent, men de är just de där me filterdelen som kan ställa till det lite kanske, tyckte de va svårt å hitta ett bra filter.

nu kör ja med filter bakom bakgrund där vattnet leds dit genom ett bottenfilter i ett av karen och i det andra så har ja ett eden 501 ytterfilter (väldigt litet ytterfilter) å det funkar bra. små innerfilter tyckte ja inte var så värst effektiva.

kolla mina trådar "3*20L" "första gången med räkor" och "badrummet"
där finna allt om mina små akvarium.
#13 - 20 juni 2012 05:43
åheim skrev:
Yngel behöver yta för att växa och matas kraftigt vilket kräver kraftfullare filtrering och mer vattenvolym. Men är det yngel till nån liten art som ska husera i karet även i vuxet tillstånd så är det en annan femma, men inte för att dra upp yngel.

Ahh, tack för svaret, Lär mig nya saker här var dag :D Då skulle jag troligen kunna ha Guppyyngel, särskilt mina Endler i ett nano (kan va praktiskt att skilja hanar och honor åt) Men inte mina Garra rufa. Kugghjulen klickar i för fullt här och jag blri mer o mer sugen på ett Nano.

Om man har t.ex. Boraras i ett 27 liters nano så har de ett akvarium som är 12 gånger längre, högre och bredare än vad fiskarna är.

Gör man samma omräkning på diskusar så skall de ha ett akvarium som är 240x240x240 cm - dvs på 13.800 liter.

Gör man samma omräkning på paroonhajen så skall den ha ett akvarium som är 33x33x33 meter -dvs ett på 36 miljoner liter vatten.

Nu är detta bara siffror men det står ändå ganska klart att det viktiga är vilka fiskar man väljer till sitt akvarium. Har man ett akvarium på 20 liter så är det lämpliga utbudet betydligt mindre än om man har ett akvarie på 2.000 liter - men också till ett 20 liters akvarium så finns det arter som passar.

Vad gäller din fråga om yngel så håller jag helt med åheim i det han skriver

Boraras är en ny sort för mig... kastar mig över google :-D
Funderar mycket fram och tillbaka på vad jag vill egentligen med mina akvarium och fiskar. Och jag gillar vad jag finner i mina tankar.
Tack för era svar, det är lärorikt för mig.
#14 - 20 juni 2012 05:50
MrH skrev:
nanos är helt klart riktigt roligt, kan va lite klurigt att få till en bra ballans för växterna å så där men annars är inge märkvärdigt.

men om du vill hålla på att "pilla" mycket med akvariet så ska du ju inte välja att ha räkor. ja har två cirka 20L med räkor å ja behöver aldrig göra nånting med dom mer än att byta vatten. dom städar å håller snyggt å rent själva, ja ansar lite mossa då å då bara, men de är typ 1gång/månad kanske. så de är inte så vidare mycke pilla man behöver göra :)

när ja däremot hade fisk i nanos så vare mycke mera greja med växter å städa å sånt för de va svårare att få ballans å svårare att hålla rent, men de är just de där me filterdelen som kan ställa till det lite kanske, tyckte de va svårt å hitta ett bra filter.

nu kör ja med filter bakom bakgrund där vattnet leds dit genom ett bottenfilter i ett av karen och i det andra så har ja ett eden 501 ytterfilter (väldigt litet ytterfilter) å det funkar bra. små innerfilter tyckte ja inte var så värst effektiva.

kolla mina trådar "3*20L" "första gången med räkor" och "badrummet"

där finna allt om mina små akvarium.

Räkor tycker jag är vackra och intressanta, och dom verkar gå ihop med många olika fiskarter, så jag ser egentligen dom som ett komplement, fisken är huvudrätten och räkorna efterrätten... eller nått sånt :D

Jag har sedan igår tänkt massa fram och tillbaka på vad jag verkligen vill ha ut av mina akvarium, och vissa ledord finner jag.
Jag vill ha något VACKERT, ett vanligt akvarium räcker inte, utan det skall vara en riktigt vacker liten instalation där det HÄNDER något. Det är ju lite därför jag varit inne på saltvatten, för det finns så oerhört vackra SMÅ fiskar där. Och det är verkligen en sak som jag funnit, jag är inte så förtjust i stora fiskar egentligen, Jag gillar dom små vackra färggranna. Vet inte om man kan ha en Clownfisk i ett litet salt nano. Men det skulle jag ju älska, att få ha en litet nano med en anemon och ett Clownpar. Vet inte alls om det går och har ju massor mer att lära mig . Jag har ett tag varit inne på att skaffa ett större akvarium för att kunna utöka och ge fiskarna mer rum. Jag vill ju att dom skall må bra. Men jag undrar om jag egentligen inte skulle trivas bättre med att gå ner i storlek och få till något riktigt snyggt i mindre storlek. Jag älskar ju hur ett Nano ser ut. Men har hela tiden tänkt att det kan inte va bra för fiskarna. Men med rätt anpassning och val av arter så låter det ju som om det kan bli riktigt bra. Och det fanns ju snygga kubiska Nano på 30 och 60 liter. Har ju ett 54 idag och det funkar ju fint, så varför skulle inte ett 30 eller 60 kubiskt funka.
Ytterfilter eller sånt där inbyggt filter som är som en hel vägg i ett litet Nano är det jag tänker mig filtermässigt. Helst skulle jag vilja ha någon slags möbel så jag kan gömma ett bra ytterfilter. Kan ju inte något om ytterfilter än, så det måste jag också lära mig mycket mer om.
Men känns som om jag kanske ändå skalat av ett lager och kommit närmre kärnan i vad jag vill... frågar mig än, vill jag ha större eller mindre...eller bägge?
Just nu känns det som om jag ändå kanske är mer sugen på ett Nano.... Tål att tänkas på. Skall kolla in dina trådar för mer inspiration, tack.
#15 - 20 juni 2012 06:05
#16 - 20 juni 2012 06:46
MrH skrev:

Nu har jag det :D
Åhhh vad fint, nu blir man ju avundsjuk så det stänker om det... Det suger i köptarmen så det skriker om det,,,, gömmer plånboken och säger strängt till mig själv.... Läs först, köp sen, läs först, köp sen.... mantra.... mmm funkar sådär... Tack för länken
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 20 juni 2012 07:00
Afrodite skrev:
Boraras är en ny sort för mig... kastar mig över google :-D

Funderar mycket fram och tillbaka på vad jag vill egentligen med mina akvarium och fiskar. Och jag gillar vad jag finner i mina tankar.

Tack för era svar, det är lärorikt för mig.

Det finns faktiskt fler hundra olika fiskarter som man kan ha i nanos (mycket mer än Boraras - det var bara ett exempel) och många av dom hittar här i artregistret på Zoopet.
Sedan kan jag ju också tipsa dig om att det finns en bok på svenska om nanoakvarier;)
#18 - 20 juni 2012 07:40
Hej,
Innan du köper ett nanoakvarium tycker jag du ska köpa Kjells utmärkta bok "Nanoakvarium" eftersom den på ett bra sätt introducerar området. Där hittar du mängder med fiskar och räkor att sukta efter. Bra tips och svar på många frågor.
Faktum med så har vår familj haft mindre problem med de mindre akvarierna (under 50liter) än de som är större.
Fisheye
#19 - 20 juni 2012 09:07
Jag har kört ett (30x30x30cm) 27L nano i omkring 5år med lite olika layout men hela tiden med 9 boraras brigittae och ett gäng amanoräkor. Det har funkat klockrent från dag 1, ett frånfälle av en transportskadad boraras är det enda. Från början hade kuben en skiljevägg med stort filter bakom men det är borttaget för ytans skull och ersatt av ett formadibelt aquaclear hangon filter, det jag ändrat på filtret är insuget, risk för att småfisk kan sugas in i det grova insugsskyddet, så jag satte på ett från en fluval 306 som är större och mindre springor, vill inte ha matta på insuget eftersom det är för bökigt att komma åt och rengöra pga inredningen. Ett otroligt roligt kar att kika på när man uppehåller sig i köket:) Jag har låtit akvariet komma till liv ovanför akvariet litegrann och det är en rolig grej som går att bygga vidare på om man vill.

Så här ser det ut, det som kommit till senare är en nanobelysning för att kunna ha nån växt!
" target="_blank">

Nya bilder!
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/IMG_1525.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/IMG_1527.jpg
#20 - 20 juni 2012 09:32
Ginge det inte bra att ha en 25-liters filterdunk till ett litet nanokar för att försäkra sig om god vattenrening, och kanske också minska antalet problem knutna till dålig vattenkvalitét? Det borde väl också minska antalet vattenbyten?

Själv har jag en sådan som ytterfilter till mitt 720, och det har helt klart minskat vattenbytena tack vare det goda filtreringen av vattnet.
#21 - 20 juni 2012 09:50
perfetto skrev:
Ginge det inte bra att ha en 25-liters filterdunk till ett litet nanokar för att försäkra sig om god vattenrening, och kanske också minska antalet problem knutna till dålig vattenkvalitét? Det borde väl också minska antalet vattenbyten?

Själv har jag en sådan som ytterfilter till mitt 720, och det har helt klart minskat vattenbytena tack vare det goda filtreringen av vattnet.
Lite overkill kanske. Det kommer inte finnas så pass mycket biolast från ett nano att det kommer finnas "mat" till så mycket bakterier som det får plats i 25L filtermaterial och allt material kommer inte till nytta. Sen är det frågan om du kan ha så mycket cirkulation i nanokaret som ett så stort filter kräver! Hur får du dessutom en vanlig dunk så lekagesäker att du vill ha ett sånt filter? Det bästa vore väl isåfall bätte att ha en sump på ett par hundra liter som står i ett skåp under;)
#22 - 20 juni 2012 10:45
perfetto skrev:

25 litersfilter till 720 literskar = 3,5% filter i förhållande till vattenvolymen.

3,5% på ett 20 liters nanokar = 0,7 liter filter

dvs med 0,7 liter filtermatrial till 20 liter så har du samma filtrering som ditt 720 liters.

jag håller med att filtermängd är en "underskattad" fråga. sedan jag gick över till att alltid ha
minst 5% filter så har vattnet blivit klart stabilare, klarar av färre VB.

dagens paket på mellan 50-180 literskar innehåller i bästa fall filter som är 0,5% av vattevolymen.

tro katten det blir fetebelatsning på det filtret.....

tro katten att många frågor här på forumet gällar kloggade filter....

sedan är jag av den åsikten att man skall nog nöja sig med att ha medium / större kar innan man
ger sig på nano.

hur man än vrider på det, så är nano känsligare än större kar.

vingelmånen är klart mindre vid slarv med VB och liknande.

för att inte tala om semstertider, hur många har fiskvakter som man vågar lita på till
100% under 1-2-3-4 veckor...???

.
#23 - 20 juni 2012 17:30
Det finns faktiskt fler hundra olika fiskarter som man kan ha i nanos (mycket mer än Boraras - det var bara ett exempel) och många av dom hittar här i artregistret på Zoopet.

Sedan kan jag ju också tipsa dig om att det finns en bok på svenska om nanoakvarier;)

Ahh den boken kanske inte är helt fel då ;) Jag va iväg idag och spanade lite, Kom faktiskt hem med en bok, men inte just om Nano. Utan IPC stora akvariebok mer generellt en tjock uppslagsbok om fiskar och skötsel... Ett billigt fynd som bara stog på hyllan och ville med. Jag har funderat lite fram och tillbaka om storlek och just nu Lutar det åt 20 Liter, kanske kanske att det får plats med 30, men lutar mer åt 20, skall kolla vad som kan tänkas gå ner i ett 20 liters.

fisheye skrev:
Hej,

Innan du köper ett nanoakvarium tycker jag du ska köpa Kjells utmärkta bok "Nanoakvarium" eftersom den på ett bra sätt introducerar området. Där hittar du mängder med fiskar och räkor att sukta efter. Bra tips och svar på många frågor.

Faktum med så har vår familj haft mindre problem med de mindre akvarierna (under 50liter) än de som är större.

Fisheye

Låter lovande att ni haft mindre problem med dom mindre... kul för mig som just nu står o väljer mellan 20 och 30 liters :D det kan mycket väl hända att den boken hamnar på min beställningslista. Shoppade dock en del annat idag.

åheim skrev:
Jag har kört ett (30x30x30cm) 27L nano i omkring 5år med lite olika layout men hela tiden med 9 boraras brigittae och ett gäng amanoräkor. Det har funkat klockrent från dag 1, ett frånfälle av en transportskadad boraras är det enda. Från början hade kuben en skiljevägg med stort filter bakom men det är borttaget för ytans skull och ersatt av ett formadibelt aquaclear hangon filter, det jag ändrat på filtret är insuget, risk för att småfisk kan sugas in i det grova insugsskyddet, så jag satte på ett från en fluval 306 som är större och mindre springor, vill inte ha matta på insuget eftersom det är för bökigt att komma åt och rengöra pga inredningen. Ett otroligt roligt kar att kika på när man uppehåller sig i köket:) Jag har låtit akvariet komma till liv ovanför akvariet litegrann och det är en rolig grej som går att bygga vidare på om man vill.

Så här ser det ut, det som kommit till senare är en nanobelysning för att kunna ha nån växt!

" target="_blank">

Nya bilder!

http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/IMG_1525.jpg

http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/IMG_1527.jpg

Snyggt!!! kul idé att man kan utnyttja även området ovan akvariet. Väljer mellan 20 och 30 Liters. Jag tror 20 liter passar bäst på möbeln, men är det värt o försöka knö in ett 30 liters? eller skall man nöja sig med 20?

perfetto skrev:

hmm låter lite mycket. visst tänkte jag mig ett bra ytterfilter, men 25 liter till 20 eller 30 liter låter lite snett. Och det får jag nog inte plats med i möbeln under.
#24 - 20 juni 2012 17:35
Kensa skrev:
25 litersfilter till 720 literskar = 3,5% filter i förhållande till vattenvolymen.

3,5% på ett 20 liters nanokar = 0,7 liter filter

dvs med 0,7 liter filtermatrial till 20 liter så har du samma filtrering som ditt 720 liters.

jag håller med att filtermängd är en "underskattad" fråga. sedan jag gick över till att alltid ha

minst 5% filter så har vattnet blivit klart stabilare, klarar av färre VB.

dagens paket på mellan 50-180 literskar innehåller i bästa fall filter som är 0,5% av vattevolymen.

tro katten det blir fetebelatsning på det filtret.....

tro katten att många frågor här på forumet gällar kloggade filter....

sedan är jag av den åsikten att man skall nog nöja sig med att ha medium / större kar innan man

ger sig på nano.

hur man än vrider på det, så är nano känsligare än större kar.

vingelmånen är klart mindre vid slarv med VB och liknande.

för att inte tala om semstertider, hur många har fiskvakter som man vågar lita på till

100% under 1-2-3-4 veckor...???

.

så om jag väljer att ha ett 20 liters så borde 1 liters ytterfilter vara vettigt?
Vad gäller semestertider... jag har 3 små barn, att jag skulle kunna komma hemifrån mer än 1 vecka är helt uteslutet, har inte varit hemifrån mer än 1 vecka sedan jag va..... hm 14år?? så nä det lär inte hända. Och jag har nära anhöriga som själva håller på med akvarier så jag har bra backup som skulle klara en vecka.
Att Nano är känsligare förstår jag absolut. Men man skall väl inte ge upp innan man ens försökt bara för att det är knepigare? I mina ögon är det bara en roligare utmaning om man får jobba lite för att det skall bli bra :D
#25 - 20 juni 2012 17:49
Om jag skulle välja att ha Endlers Guppy, Galaxy rasbora och Crystal red räkor. Vad är rimligt i antal att kunna ha i ett 20 eller 30 liters?
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 20 juni 2012 18:12
Afrodite skrev:
Om jag skulle välja att ha Endlers Guppy, Galaxy rasbora och Crystal red räkor. Vad är rimligt i antal att kunna ha i ett 20 eller 30 liters?

Välj bara en fiskart.

Utan IPC stora akvariebok mer generellt en tjock uppslagsbok om fiskar och skötsel

Kanonbra bok och den var en gång ett måste för alla akvarister.
Men - den har ju antikvitetsvärde nu och är mest kul att ha. Vill du ha en allmän bok så tycker jag akvariets lexikon (även om också den är ruskigt gammal) är ett bättre köp.
#27 - 20 juni 2012 18:15
Problemet med guppys är ju att dom blir fler oavsett ;)
Jag vet inte om jag hade "vågat" ha både rasboror och guppys i 20liter. I 30 så kanske men som sagt, guppys blir snabbt fler.

Edit; Kjell hann före :)
#28 - 20 juni 2012 18:17
Afrodite skrev:
Läste jag rätt nu? 3 Liter, det måste ju vara .... jättesvårt.... o få att fungera bra.

Men du har alltså så små nanoakvarium och det funkar bra.... inser du nu vem som riskerar att bli pumpad på massa frågor ifall jag inte lämnar datorn snart och "råkar"köpa hem ett snyggt nano ;)

Kanske bäst o bida sin tid lite och i allafall titta på ett i en butik så jag får en humm om hur storleken är Irl.

Inte svårt alls - helvattenbyte (dvs 3 liter bara per burk) 2-3 ggr per vecka. Ingen filtrering alls nödvändig. Vattnet preparerat med 1 ml koksalt per liter vatten samt c-vitamin för att neutralisera kloramin. Inte svårt alls - kräver bara lite disciplin. OK - jag matar bara med levande foder - där kanske ligger svårigheten...
#29 - 20 juni 2012 18:26
Välj bara en fiskart.

Men - den har ju antikvitetsvärde nu och är mest kul att ha. Vill du ha en allmän bok så tycker jag akvariets lexikon (även om också den är ruskigt gammal) är ett bättre köp.

Jag va en sväng förbi myrorna och såg den stå i hyllan för 20 spänn. Då känndes den inte direkt svårköpt ;) oj nej, en endaste,,, hmm svårt. Men jag kan fortfarande kombinera med CR räkor antar jag. Snäckor funderar jag också över, är det något som får plats?

freddi36 skrev:
Problemet med guppys är ju att dom blir fler oavsett ;)

Jag vet inte om jag hade "vågat" ha både rasboror och guppys i 20liter. I 30 så kanske men som sagt, guppys blir snabbt fler.

Edit; Kjell hann före :)

Jo, men då kommer det fina i kråksången. Har ju kvar mitt 54 och 63 liters. 54 liters får i så fall så småningom (eventuellt) bli ett rent yngelakvarium. Dvs man väljer dom finaste till nanot och dom andra får gå i 54 liters. Oki nu får vi väl se hur många yngel det blir,,,, men till viss det kan ju det funka tänker jag.

erikthur skrev:
Inte svårt alls - helvattenbyte (dvs 3 liter bara per burk) 2-3 ggr per vecka. Ingen filtrering alls nödvändig. Vattnet preparerat med 1 ml koksalt per liter vatten samt c-vitamin för att neutralisera kloramin. Inte svårt alls - kräver bara lite disciplin. OK - jag matar bara med levande foder - där kanske ligger svårigheten...

låter ändå rätt avancerat. Nyfiken, vad har du för något i dessa 3 litersburkar? levandefoder använder jag i dagsläget mer som ett komplement som ett treat för mina fiskar.
Christer5
#30 - 20 juni 2012 18:45
Välj bara en fiskart.

Jag köpte ganska nyligen Akvariets Lexikon en reviderad upplaga,även om den är gammal så är den väldigt bra, KÖP DEN !
#31 - 20 juni 2012 20:04
20 eller 30 liter här? *bilder* http://afroditea.blogspot.se/2012/06/20-el-30.html

Köpte hem en riktigt söt liten möbel idag som passar så fint mellan två av våra soffor idag.
Skulle vara fint med ett Nano på den. Men 20 eller 30 liter?
Jag hade en mosaikplatta som jag slängde på för måttjämförelse. Dom röda mosaikrutorna är totalt 29 * 29 cm. varje ruta är således ca 2,5cm.
tar man bort en ruta runtom, (totalt 9*9rutor) så blir det 24 * 24 cm stort.
Ett 30 liters är 30*30 i botten, ett 20 liters är 25*25 i botten.
Vad säger ni? för/nackdelar? vill jag ha ett 20 eller 30 liters på den här möbeln?
Christer5
#32 - 21 juni 2012 07:45
Köp så stort som möjligt !
#33 - 21 juni 2012 08:17
Afrodite skrev:
Men man skall väl inte ge upp innan man ens försökt bara för att det är knepigare? I mina ögon är det bara en roligare utmaning om man får jobba lite för att det skall bli bra :D

- Jajjamensan, helt rätt tänkt : ) När jag skulle bygga mitt eget ytterfilter - som fungerar prima - var det mycket domedagsprofetior kring pumpkraft, lyfthöjd, genomströmmning, läckage osv. Det går att göra det mesta om man är noggrann.
#34 - 21 juni 2012 09:01
Är nano intressant så är ju det här nåt att notera i kalendern:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=152933&highlight=utst%E4llning

Annars så, ett femliters akvarium med en vattenspindel är synnerligen intressant och väl tilltaget utrymme. Ett femhundraliters med en paroon är för litet. Har det inte tjatats länge om att det inte bara är storleken som är viktigt, det har ju en viss betydelse vad man gör med grejorna också, eller hur?
Christer5
#35 - 21 juni 2012 09:08
Det kan inte nog tjatas om om storleken !

Helt riktig beror det på vad man har i men många har helt fel arter i sina Nano det blir helt enkelt för litet kar.
#36 - 21 juni 2012 09:30
Christer5 skrev:
Det kan inte nog tjatas om om storleken !

Helt riktig beror det på vad man har i men många har helt fel arter i sina Nano det blir helt enkelt för litet kar.

Då tänker jag... Både 20 och 30 L är väldigt små. Hur stor skillnad gör 10 liter? Innehållsmässigt vad får plats?
#37 - 21 juni 2012 10:21
det är ju så att allt får plats i ett 1,300,000 liters kar.

man får plats med lika många grejer i ett 5 liters, alla grejer får dock vara bra mycket mindre.

en planta som blir 2 meter hög i stora karet, sår inte plats i det lilla, ergo så får man hitta en
planta som är enbart 10-20 cm hög.....

det jobbiga är ju filtreringen i små kar. och därmed svårt att få balans i det hela.

.
Christer5
#38 - 21 juni 2012 13:42
Afrodite skrev:
Då tänker jag... Både 20 och 30 L är väldigt små. Hur stor skillnad gör 10 liter? Innehållsmässigt vad får plats?

Det är rätt dom är väldigt små,det är bara du själv som kan fälla avgörandet:)
#39 - 21 juni 2012 13:55
Afrodite skrev:
Kanske att gränsen för även de allra minsta fiskarna går vid 3OL! 20L kör räkor, 30L ev. även också någon liten fiskart!
#40 - 21 juni 2012 13:56
Christer5 skrev:
Det är rätt dom är väldigt små,det är bara du själv som kan fälla avgörandet:)

Om jag ens kan det själv ;)
Va och tittade på både 20 och 30 liters idag. Funderade på att slå till men kunde inte fatta ett beslut. Har nu ställde en blå låda upptejpad i måtten för 20 och 30 liters på min möbel och kan ändå inte fatta ett beslut. http://afroditea.blogspot.se/2012/06/20-el-30-l-beslutangest.html
Bägge ser ju faktiskt bra ut på lite olika sätt och får plats på möbeln.
Funderar på om något av storlekarna har någon fördel över den andra... Något som kan bli det som får vågskålen att tippa åt ena eller andra hållet.
Sitter och funderar på vad jag kan ha för ytterfilter, om jag behöver utrymme utanför där själva akvariet står eller vad som kan tänkas få plats i dom, om den ena gör att jag inte kan ha vissa växter osv....
#41 - 21 juni 2012 13:57
åheim skrev:
Kanske att gränsen för även de allra minsta fiskarna går vid 3OL! 20L kör räkor, 30L ev. även också någon liten fiskart!

Jag vill ju ha någon liten fisk. Rent krasst. 30 L är lite mer än hälften av mitt akvarium = grovt hälften av det som trivs där nu borde trivas i ett 30 L. Oki väldigt grovhugget, men jag har ju nästan bara smått i guppykaret.
#42 - 21 juni 2012 14:02
Bygert skrev:
Är nano intressant så är ju det här nåt att notera i kalendern:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=152933&highlight=utst%E4llning

Annars så, ett femliters akvarium med en vattenspindel är synnerligen intressant och väl tilltaget utrymme. Ett femhundraliters med en paroon är för litet. Har det inte tjatats länge om att det inte bara är storleken som är viktigt, det har ju en viss betydelse vad man gör med grejorna också, eller hur?

ahh kul, tack för tipset. dock lite långt iväg för min del. Och ställa ut lär jag inte heller göra, jag vill ju ha något vackert för min egen skull hemma. Men kommer det till sthlms trakten någon gång så kommer jag definitivt att titta.
Christer5
#43 - 21 juni 2012 16:43
Men Afrodite, om du skall ha fisk i så skall du välja 30 liter helt klart
#44 - 21 juni 2012 16:47
Christer5 skrev:
Men Afrodite, om du skall ha fisk i så skall du välja 30 liter helt klart

Jag viker mig för grupptrycket och nu bestämmer vi att jag köper ett 30 Liters. Annars kommer jag ju aldrig vidare, jag kan ju inte sitta och välja akvarium i tid och evighet. Och Ett 30 L 30*30*35 Dennerle Nano blir det... Check ett beslutfattat. Nu kommer jag till filter. Ytterfilter vill jag ha. Lika bra att köpa på samma hemsida när jag ändå skall beställa. Men måste lära mig om ytterfilter, har överhuvudtaget aldrig ens sett ett ytterfilter live, så det är helt ny mark för mig.

Annons