Nano räkakvarium

#1 - 16 oktober 2008 20:38
Så, tänkte jag startar upp en tråd här så man kan få diskutera lite idéer.

Häromdagen köpte jag ett Aquatic Nature cocoon 10L för 300KR, mycket bra pris ;) Nu har jag startat det och klämt i filtergojs, lagt i svart sand samt en skifferplatta under sanden med mossa bunden fast på, i hopp om att skapa en liten gräsmatta.

Mina planer är att göra mossväggar, med hjälp av taiwanmossa eller dylikt, på tre av väggarna. Mer om detta kommer när jag fått tag i mossa och hittat rätt nät att fästa den med.

Ska fota mer imorgon för att visa hur det ser ut med vatten och grus i. Mossan är just nu alldeles brun av filtergojs som jag klämt i, men jag hoppas den klarar att växa igenom det och bli grön och fin.
#2 - 16 oktober 2008 20:42
Johanski skrev:
Så, tänkte jag startar upp en tråd här så man kan få diskutera lite idéer.

Häromdagen köpte jag ett Aquatic Nature cocoon 10L för 300KR, mycket bra pris ;) Nu har jag startat det och klämt i filtergojs, lagt i svart sand samt en skifferplatta under sanden med mossa bunden fast på, i hopp om att skapa en liten gräsmatta.

Mina planer är att göra mossväggar, med hjälp av taiwanmossa eller dylikt, på tre av väggarna. Mer om detta kommer när jag fått tag i mossa och hittat rätt nät att fästa den med.

Ska fota mer imorgon för att visa hur det ser ut med vatten och grus i. Mossan är just nu alldeles brun av filtergojs som jag klämt i, men jag hoppas den klarar att växa igenom det och bli grön och fin.

Det skall bli spännande att följa! Dina mossidéer vill jag ta del av - jag kommer att fråga massor av frågor då jag helt novis inom detta område - och sedan kommer jag att härma en hel del också!:p
#3 - 16 oktober 2008 21:05
oj oj! Körde själv igång ett 16L häromdagen! Kul att byta ut lite idéer :D Första frågan: Räkor? :)
Andra frågan: watt på lampan?
#4 - 16 oktober 2008 21:10
13W, 6500K på lampan jag har, borde nog funka. Väldigt mycket ljus för så lite vatten dock, hoppas mossorna klarar det? O,o

Jag ska nog köra körsbärsräkor i det här, börjar smått ;) Fick även ett kanske 20L helglasakvarium av akvariehandlaren gratis, blir nog någon annan sorts räka där i framtiden. Men det är som sagt ett framtida projekt.
#5 - 19 oktober 2008 21:28
Har fotat lillkuben snabbt nu, satte i en rot för att prova, men kan nog inte se om den gör sig bra föränn jag fått lite mossa på den, samt mossväggarna jag snackat om. Men jag är otroligt nöjd med hur "gräsplätten" blev, förutom att mossan ser förjävlig ut så syns ju inte skifferstenen ett dugg, och sticker inte upp heller. Nu är det bara ha tålamod och vänta på den extremt snabbväxande mossan :confused:

Sen lite bilder på hur det ser ut var mina kar står.. fasiken, inte undra på att flickan tycker det börjar bli fullt med akvarium. Det är ju ett i varje vrå i våran lilla tvåa [:o]
#6 - 19 oktober 2008 21:37
Johanski skrev:
Har fotat lillkuben snabbt nu, satte i en rot för att prova, men kan nog inte se om den gör sig bra föränn jag fått lite mossa på den, samt mossväggarna jag snackat om. Men jag är otroligt nöjd med hur "gräsplätten" blev, förutom att mossan ser förjävlig ut så syns ju inte skifferstenen ett dugg, och sticker inte upp heller. Nu är det bara ha tålamod och vänta på den extremt snabbväxande mossan :confused:

Sen lite bilder på hur det ser ut var mina kar står.. fasiken, inte undra på att flickan tycker det börjar bli fullt med akvarium. Det är ju ett i varje vrå i våran lilla tvåa [:o]

Mumma! Det ser mycket lovande ut! Den där mossan, vad heter den? Det är just såna täckande mossor jag är på jakt efter.
#7 - 19 oktober 2008 21:41
Köpte ett paket av anettej som tydligen ska vara "Javamossa, taiwanmoss, singaporemoss" i ett, jag lyckades absolut inte skilja dem åt så jag knöt bara fast hela klumpen på stenen och grävde över den med grus. Får se hur det ser ut sen när den växt fram ur mulmen som just nu ligger över den.

Tack förresten! Fan vad jag längtar tills den börjar röra sig. Har 1ml PMDD i karet nu, stor dos! ;)
Guest
#8 - 19 oktober 2008 21:51
Johanski skrev:
Köpte ett paket av anettej som tydligen ska vara "Javamossa, taiwanmoss, singaporemoss" i ett, jag lyckades absolut inte skilja dem åt så jag knöt bara fast hela klumpen på stenen och grävde över den med grus. Får se hur det ser ut sen när den växt fram ur mulmen som just nu ligger över den.

Och Riccia Fluitans var det åxå med. (Den är lätt att skilja från de andra för den flyter upp om du inte binder ner den i nät)
Taiwan går enkelt att sortera ut med, den har grövst struktur av alla och ser nästan ut som en julgran i grenarna.

Lägg den inte under sanden bara, och ljuset du har funkar fint med den mossan. :)
#9 - 19 oktober 2008 21:58
Tack för det Anette! Orkar dock inte ta upp och hålla på och sortera nu, får väl bli efter det växt lite. Ingenting är just nu nedgrävt i sanden, allt är fastbundet på en skiffersten som är ligger på bottenglaset, sen sten runtom, så det borde nog gå bra!

Tack för mossorna förresten ^_^

Edit: Då är det små ricciadelar som ligger i hörnet vid pumpen och trycker då, kanske det växer till sig? :D
#10 - 19 oktober 2008 22:04
Förresten, har du något schysst tips på nät jag kan använda till riccia? Alt. var man kan hitta det?
Guest
#11 - 19 oktober 2008 22:36
Varsågod! :)

Vanligt myggnät funkar fint till Riccian. (billigt o bra på Granngården)
Titta in på min hemsida, både under 125L och under växter så ser du mina Riccia project. (som säkert ger dig mersmak ;))
Läs även i gästboken, där jag detaljerat har skrivet hur man gör med Riccian.

Jepp, det är Riccian som flyter i ditt hörn, om du ruskar till i mossan lite som du bundet ner så kommer det flyta upp mer.
Och ja, den växer fort så du har snart till ett litet project. :)
#12 - 28 oktober 2008 00:42
Trevligt litet projekt måste jag säga och du har inspirerat mig till att strunta i vanliga krukväxter helt och hållet och istället bara köra 1-2st nano räkakvarium + mitt 160liters akvarium i min lilla 27kvm lägenhet :)

Är din pump/filter i kuben något som syresätter kuben eller vad har den för funktion? räcker det med vattenbyten en gång i veckan för att syresätta vattnet tillräckligt eller?
#13 - 28 oktober 2008 00:54
Vad kul att man skapar idéer! Precis det jag vill med mina projekt, visa hur jag upplever just de akvarium jag skriver om. Just nu står det lite still i räk-kuben, väntar på att mossorna ska ta sig lite, byter vatten en gång i veckan, men använder då vatten från mitt 350L så. Är bara tre små malaysiska sandsnäckor där i.

Det är ett påhängsfilter och fungerar som ett vanligt filter, dvs syresätter vattnet och ett hem för bakterier ;) Har klippt blå 10PPI filtermatta i kuber och satt i, ser ut att funka bra.

Har själv just nu:
540L
125L
30L
10L

I min lägenhet som är en tvåa på runt 60 kvadrat. Tycker själv det ryms fler kar, men vettefasiken om flickan instämmer ;)
#14 - 1 november 2008 14:57
hur går det med räkorna då? rolle har fått in säkert 20 st, köpte 5 av dem till mitt kar, han hade både crystal red och cherry...
#15 - 9 november 2008 21:01
Ok, för det första så ryms det MÅNGA fler kar, som vi gärna vill se projekttrådar på... å så måste du visa bilder nu när du fått ett gäng körsbär av mig :)
#16 - 9 november 2008 21:24
Vad fint :)
#17 - 9 november 2008 23:08
Inte ännu, ska ta tag i sågen och fiskelinan och fixa till det i veckan, så blir det fint ;)

Ps. tusen tack för räkorna inka
Guest
#18 - 29 november 2008 22:10
Är lite sugen på att skaffa mig några Cocoon kar till räkor.
Men hur är detta hangon filter? Räksäkert?
Eller har du moddat ditt? Är lampan bra?
(sorry för att hijacka din tråd, men, men...)
#19 - 30 november 2008 20:47
Anettejt skrev:
Är lite sugen på att skaffa mig några Cocoon kar till räkor.

Men hur är detta hangon filter? Räksäkert?

Eller har du moddat ditt? Är lampan bra?

(sorry för att hijacka din tråd, men, men...)

Riktigt nöjd med filtret faktiskt, inga räkor har tagit sig in ännu. Sen får man en svamp med som man sätter på insuget. Dock har den ett hål undertill, så räklingar kan säkert ta sig in. Jag fick ju däremot 7-8 små räkor av en annan zoopetare, alla dessa är kvar sen 2-3 veckor, så de verkar inte kunna ta sig in. Har inte moddat det något, men kanske blir strumpbyxa över om jag märker att räkynglena alla försvinner vid senare tillfälle.

13W 6500K är lampan på, och mossan verkar växa på bra, dock långsamt. Göder ju ingenting i burken. Kan ta en bild på hur det ser ut senare.

Det är okej, fråga på! Är otroligt nöjd med mitt cocoon, så kör på!
Guest
#20 - 30 november 2008 22:03
Johanski skrev:
Det är okej, fråga på! Är otroligt nöjd med mitt cocoon, så kör på!

Tack! :)
Var i väg i dag o köpte 3st. 2st 28L och ett 37L.
18W ligger ljuset på i 28L, det borde ju räcka bra till mossorna.
Skall testa hangon filtret sen, men jag byter nog ut allt mitt ordinarie filtermaterial till grovt. Fick med 1m 10x10 (värde 945:-) gratis, så jag har lite att leka med. Kommer nog modda insuget med grovt där med.
Frågan är hur mycket man vågar stoppa i? Är det bara den ena kammaren som man kan ha filter i?

Ja släng gärna upp en bild, kul att jämföra varandras Coccon ju. ;):)
Mina är inte igång förren tidigast tisdag, skall våga mig på att flytta 54L till köksbordet först. (med räkor o grus i)
#21 - 30 november 2008 23:01
Anettejt skrev:

Frågan är hur mycket man vågar stoppa i? Är det bara den ena kammaren som man kan ha filter i?

Vad kostade dina cocoon?

Jag tröck ner blå grov filtermatta klippt i kuber i hela filtret :D Dock är det ju ingen avskiljande del mellan, så jag antar att det är okej? Ja, funkar iaf för mig ännu.
Guest
#22 - 30 november 2008 23:05
Johanski skrev:
Vad kostade dina cocoon?

Jag tröck ner blå grov filtermatta klippt i kuber i hela filtret :D Dock är det ju ingen avskiljande del mellan, så jag antar att det är okej? Ja, funkar iaf för mig ännu.

Det vill du nog inte veta! ;) (köpt av grossist)
Ta gärna en bild på hur du har fyllt upp med kuber, skulle hjälpa mig en hel del. :)

Test startade precis ett filter, och det var tyst o bra. :)
#23 - 30 november 2008 23:07
Anettejt skrev:
Det vill du nog inte veta! ;) (köpt av grossist)

Ta gärna en bild på hur du har fyllt upp med kuber, skulle hjälpa mig en hel del. :)

Test startade precis ett filter, och det var tyst o bra. :)

Haha, okej! :D

Ja, jag ska göra det. Har vattenbyte i alla karen imorgon, så kan nog ta mig i kragen och fota lite också. Det är egentligen inte mer komplicerat än att jag har försiktigt droppat ner några kuber blå filtermatta, och vattnet verkar rinna på bra genom hela filtret.

Ja, jag gillar verkligen de här små behändiga påhängsfiltrerna. Kanonbra!
#24 - 30 november 2008 23:47
Anettejt skrev:

Ja släng gärna upp en bild, kul att jämföra varandras Coccon ju. ;):)

Mina är inte igång förren tidigast tisdag, skall våga mig på att flytta 54L till köksbordet först. (med räkor o grus i)

Här är mina 2 cocooner.
18,5L med Red Crystal
31L med White Pearls.

Sen har man egenbyggda små "cocooner" oxå. :p
Man har fastnat i nanoträsket.
Guest
#25 - 1 december 2008 00:28
Jenny054 skrev:
Här är mina 2 cocooner.

18,5L med Red Crystal

31L med White Pearls.

Sen har man egenbyggda små "cocooner" oxå. :p

Man har fastnat i nanoträsket.

Jättetrevliga! :)
Jo jag är ju med fast i räkträsket, men har hittills "fulat" mig igenom med att köra räkor i "vanliga" kar, anledningen att jag ville köpa dessa är utseendet. Alla skall stå i köket, det kommer bli snyggt! (hoppas jag)
Nano, nano -Over and out!! :D;) (för er som inte begrep hänvisar jag till en 80?-tals serie...)
#26 - 1 december 2008 00:32
Mork & Mindy var det väl
#27 - 1 december 2008 09:16
Vill också ha!!!!!! Har i någon månad varit väldigt sugen på ett 30-liters med räkor, och sådana här trådar hjälper ju knappast... Vad är det för påhängsfilter ni "nanoiter" använder? De jag har sett när jag har sökt på nätet har varit fula grova grå saker, men ni verkar alla ha någon annan sort?
#28 - 1 december 2008 12:18
Tamarind skrev:
Vill också ha!!!!!! Har i någon månad varit väldigt sugen på ett 30-liters med räkor, och sådana här trådar hjälper ju knappast... Vad är det för påhängsfilter ni "nanoiter" använder? De jag har sett när jag har sökt på nätet har varit fula grova grå saker, men ni verkar alla ha någon annan sort?

Go for it! Filtret följer med till alla cocoon, mycket behändig liten sak.
#29 - 1 december 2008 14:37
Tamarind skrev:

Dom medföljer som Johanski skriver, men dom grå & lite fulare från Eheim är ju lite bättre med.. :)
Guest
#30 - 4 december 2008 02:02
Så då har jag äntligen satt upp mina första två. (28L)
Snacka om att man ser sina gula räkor bra i den blåa grusen. :)

Nu är bara frågan vilka räkor/färg på räkor man skall ha i det grå?
Kommer bli en hel del riccia i detta så gröna går ju bort.
http://www.akvaristen.anettejt.se/C.jpg
#31 - 4 januari 2009 01:56
Ursäkta det sena svaret. Det ser ju kanon ut Anette!

För mig går det bara bra i räkträsket. En räka har dött sen starten, och jag har INGEN aning om varför. Alla andra mår bra, och två stycken går nu med rom, så därför ska jag iväg och köpa ett begagnat 60L imorgon. Ska köra gödning, bra ljus och massa fin mossa i det karet. Räkor och dvärgguramis blir det nog.

Annars växer det på bra i burken, mossan verkar gilla belysningen, har blivit rysligt fin. Börjar dock snart bli dags att ansa den, så det blir lite kortare.

Ja, det händer väl inte speciellt mycket egentligen, men hur mycket kan det hända på 10L vatten? ;)
#32 - 6 januari 2009 20:25
Hej, jag undrar bara hur man löper såna lampor du har och om det går att ha ett vanlgit filter till räkakvariet?

Funderar på att skapa ett eget så vill bara ställa några frågor.
#33 - 23 februari 2009 14:24
Nu ska jag bannemig ta mig i kragen och göra en mossvägg. Provade ställa skifferstenen som är helt övervuxen med riccia mot bakrutan. Det ser skitläckert ut. Så nu ska jag bara få hem lite nät och fixa hela bakrutan alldels grön.

Såhär ser det ut just nu, igenvuxet med mossa kan man säga.
#34 - 23 februari 2009 14:35
Fan va snyggt asså Johanski
#35 - 23 februari 2009 16:57
Riktigt snyggt!

Gjorde mycket effekt att flytta mossan, gillade inte riktigt hur den låg innan. (När jag såg i webcam)
#36 - 1 mars 2009 12:50
Har blivit några fler räkor här sen jag startade :)
#37 - 1 mars 2009 12:57
:)

Hur ofta byter du vatten?
#38 - 1 mars 2009 15:08
ca 30% en gång i veckan, göder med pmdd då också.
#39 - 1 mars 2009 15:15
Johanski skrev:
ca 30% en gång i veckan, göder med pmdd då också.

Törs man det med räkor? PMDD alltså?
#40 - 1 mars 2009 15:18
Du tycker mina räkor ser påverkade ut? ;) De gökar som aldrig förr
#41 - 1 mars 2009 15:26
Johanski skrev:
Du tycker mina räkor ser påverkade ut? ;) De gökar som aldrig förr

De ser VÄLDIGT fina ut! Jag är i planerartagen efter att nyligen ha beställt en cocoon och håller på att läsa på om räkor, har sett på flera håll att det finns tveksamheter om räkor och PMDD... Därav frågan! Fenomenalt att det går att kombinera!
#42 - 1 mars 2009 15:33
Räkor är väl känsliga för nitrat, och om man har ett sällskapsakvarium med hög fisklast samt räkor, och utöver det doserar nitrat (kno3) så kanske det blir problem? Bara en teori jag har. Har man bara räkor i ett kar blir det ju knappast någon nämnvärd last.

Jag doserar även med en sån liten doseringsspruta, mycket lättare att få rätt mängd med en sådan än med vanliga kryddmått och dylikt.

Edit:

Är själv sugen på en till cocoon, den på 28 Liter (cocoon 5). Räkorna börjar bli lite väl många i burken här bredvid datorn :)
#43 - 1 mars 2009 16:28
Johanski skrev:
Räkor är väl känsliga för nitrat, och om man har ett sällskapsakvarium med hög fisklast samt räkor, och utöver det doserar nitrat (kno3) så kanske det blir problem?

Precis det hände ju med mig, fick ju flytta bort mina körsbär från 200 liters eftersom där blev för mycket nitrat av fisk lasten och PMDD:

Annons