Nano och Slim-Line

#1 - 14 oktober 2008 18:48
Det var nog en del som tänkte att mandelmassan gått några veckor över före-bästa-datum uppe i krukan på mej när jag satte Slimline i min 50x50x50-kub... Men resultatet blev ju riktigt lyckat - och varför inte dra till riktigt ordentligt nu när man fick sej ett litet nano-kar på styvt 5-6 liter.
Karet köpte Ansjo till mig i tyskland, och det har en liten lampa ovanpå och ett litet sött filter. Lampan har även en cool blå "månskens"-lampa som ger ett riktigt mystiskt ljus.
Jag hade några bitar slimline liggandes och jag har sågat till tre bitar med en liten hobbysåg (vars handtag givetvis gick sönder precis när jag satte igång...), och sedan "rakat" av bitarna baktill så att de blivit tunna, drygt 1 cm, för att inte ta så mycket spejs i burken. Sedan har jag figursågat kanterna så att de fogats ihop snyggt.
Här är några bilder på projektet. Nu skall bara siliconet härda.
Jag återkommer med fler bilder senare när det är dags för vattenfyllning, plantering o.s.v.
:)
#2 - 14 oktober 2008 18:52
wooow! :) ännu ett häftigt akvarium!!

schysst med en egen akvarieimportör!! ;) :D

vad blir det liv i karet då?
#3 - 14 oktober 2008 19:00
Precis samma grej som jag ska göra MaxB! Din rackare. Ska köpa mig ett cocoon imorgon, med en liten lampa och ett "sött" filter, sånt påhängsfilter. Ska bli kul att prova grejsa med slimline. Funderar dock på att köra röd gnejs. Min burk är väl på en 10L

Vad ska du ha i karet? Jag är osäker själv ännu, blir väl räkor antar jag.
#4 - 14 oktober 2008 19:03
smurfmats skrev:
wooow! :) ännu ett häftigt akvarium!!

schysst med en egen akvarieimportör!! ;) :D

vad blir det liv i karet då?

Ja, det kan ju inte bli "Dvärgciklider för hela slanten" iallafall.:D
Det blir väl några räkor, kan jag tänka mig - men först skall det i små fina rötter och lite mossor/växter!
#5 - 14 oktober 2008 19:03
Jaha, där sprack det... ;)
Har ett 10-15 liters med slimline.
Fast blev ju brädad där kan man säga..
#6 - 14 oktober 2008 19:06
Johanski skrev:
Precis samma grej som jag ska göra MaxB! Din rackare. Ska köpa mig ett cocoon imorgon, med en liten lampa och ett "sött" filter, sånt påhängsfilter. Ska bli kul att prova grejsa med slimline. Funderar dock på att köra röd gnejs. Min burk är väl på en 10L

Vad ska du ha i karet? Jag är osäker själv ännu, blir väl räkor antar jag.

Ja, det blir väl några räkor. Ett påhängsfilter blir det kanske i detta karet också - trots att det medföljande filtret är extremt litet kommer det ändå vara "i vägen".
Cocoon-karen är för jädra snygga - jag skall nog skaffa ett par såna också - något större än detta.
#7 - 14 oktober 2008 19:08
NIC skrev:

Oj, jädrar - kan man få se en bild på det, månne? Det skulle vara intressant!
Har du SL runt om eller endast på baksidan?
#8 - 14 oktober 2008 19:10
MaxB skrev:
Oj, jädrar - kan man få se en bild på det, månne? Det skulle vara intressant!

Har du SL runt om eller endast på baksidan?

Bara baksidan, hade bara till ena sidan så jag hoppade över det.
Det enda störiga är egentligen att det var 2 långsmala bitar som jag fick tag i så man ser skarven imellan lite grann.. men, men..
Jag ska lägga in en bild och länka upp, ge mig 5 minuter bara.
#9 - 14 oktober 2008 19:11
Haha, vilket skoj projekt!

Ska bli spännande att se hur det blir.
#10 - 14 oktober 2008 19:23
Sådär nånting.
#11 - 14 oktober 2008 19:24
MaxB skrev:
Ja, det kan ju inte bli "Dvärgciklider för hela slanten" iallafall.:D

Det blir väl några räkor, kan jag tänka mig - men först skall det i små fina rötter och lite mossor/växter!

hehe, det finns ju en gräns för dem med! :D

ska bli riktigt kul att följa ditt miniprojekt! :)
#12 - 14 oktober 2008 19:42
Trollsvans skrev:
Haha, vilket skoj projekt!

Ska bli spännande att se hur det blir.

NIC skrev:
Sådär nånting.

smurfmats skrev:
hehe, det finns ju en gräns för dem med! :D

ska bli riktigt kul att följa ditt miniprojekt! :)

Trollsvans! Ja, jag tycker också att det skall bli kul - det är ju något magiskt med såna här pyttekar.

Det var la fränt, NIC! Ser skönt ut!

Smurfmats! Jo, och det finns nog en gräns för hur små kar kan vara och ha SL i dom, till slut blir det ju som att skvätta lite vatten på en pyttebit SL!
#13 - 14 oktober 2008 19:48
Här går man å väntar efter ett diskusprojekt av dig å så kommer Tangyanika, räkor, scalarer och nu Nano?.. När kommer dit förnuft till fånga igen :) ?

Jag smittades faktiskt av dina scalarer och köpte 4st ALTUM trots att jag sagt till mig själv att jag inte ska ha scalarer. Fast altumen lägger ju inte ägg så.
#14 - 14 oktober 2008 20:02
Mysigt projekt! hur mkt får man ge för ett nytt komplett nanokar i sverige?

Skulle passa väldigt fint på mitt skrivbord[:I] Btw kan man ha ngn firre i sådana små kar?
#15 - 14 oktober 2008 20:20
rick skrev:
Här går man å väntar efter ett diskusprojekt av dig å så kommer Tangyanika, räkor, scalarer och nu Nano?.. När kommer dit förnuft till fånga igen :) ?

Jag smittades faktiskt av dina scalarer och köpte 4st ALTUM trots att jag sagt till mig själv att jag inte ska ha scalarer. Fast altumen lägger ju inte ägg så.

Jaaaa, men det blir nog Discus också... fast inte i den här lilla kuben då!:D

Häftigt med dina Altum - dra in ett par bilder på dom!
#16 - 14 oktober 2008 20:25
Mysigt projekt! hur mkt får man ge för ett nytt komplett nanokar i sverige?

Skulle passa väldigt fint på mitt skrivbord[:I] Btw kan man ha ngn firre i sådana små kar?

Vet inte riktigt hur priserna ligger, men kanske någon tusenlapp - med allt.
Små rasboror kan man ha - några stycken.
Kolla in dom pyttesmå rasbororna (Boraras Brigittae) som jag har i räk-kuben, 50 st. - dom är svinsnygga!

Det finns säker många fler tips på småfiskar man kan ha i nano-kar, Endlers...? - ni som vet kan väl hojta till!
#17 - 14 oktober 2008 21:05
[COLOR=blue]Det här är ju t.o.m. rimlig storlek för mig att skaffa ju :p[/COLOR]
[COLOR=blue]Åhhh... Jag vill verkligen ha fler kar, men det händer så mycket just nu så jag har knappt tid till det jag har [:o] Ett tips ni som inte är färdiga med er skolgång, välj inte Naturlinjen om ni vill ha massa tid till annat ;)[/COLOR]
[COLOR=#0000ff][/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Ska bli kul att se vad man kan göra med ett såpass litet kar:)[/COLOR]
#18 - 14 oktober 2008 21:14
Det blev skitsnyggt Mats, bara att gratulera:).
Tösen tog hand om mitt nanokar jag köpte som hon numera kör CR räkor i och hon tjatar redigt om att hon vill ha fisk med, men det är karet för litet för. Kanske man skulle köpa ett större kar till henne....
#19 - 14 oktober 2008 21:30
ansjo skrev:
Det blev skitsnyggt Mats, bara att gratulera:).

Tösen tog hand om mitt nanokar jag köpte som hon numera kör CR räkor i och hon tjatar redigt om att hon vill ha fisk med, men det är karet för litet för. Kanske man skulle köpa ett större kar till henne....

Ansjo - du har PM ang. kar till tösen!
#20 - 15 oktober 2008 11:43
Nu du Mats.. ett 10L AN cocoon för 300KR med lysramp och påhängsfilter. Prima grejor det :D
#21 - 15 oktober 2008 12:05
Johanski skrev:
Nu du Mats.. ett 10L AN cocoon för 300KR med lysramp och påhängsfilter. Prima grejor det :D

Härligt!!!:) 300 spänn låter som ett bra pris!
Upp med lite bilder nu bara!
#22 - 15 oktober 2008 12:12
Med tanke på att den går på över 800 på pwss så är det nog ett kanonpris tror jag :D Nu har jag beställt lite mossor också.

Pixxx:
#23 - 15 oktober 2008 13:22
Johanski skrev:
Med tanke på att den går på över 800 på pwss så är det nog ett kanonpris tror jag :D Nu har jag beställt lite mossor också.

Pixxx:

Mmmm... Dom där Cocoon-karen är så läckra - och det är riktigt tjusigt att det är ett påhängsfilter, jag måste nog beställa ett sådant!

Mossor är jag mycket intresserad av. Vilka har du tänkt att ha - och var har du beställt dessa?
#24 - 15 oktober 2008 13:28
Köpte av Anettejt på plantswap. Var någon mix med riccia, taiwan, java osv. Sen beställde jag även lite taiwanmossa separat av en annan kille.
#25 - 15 oktober 2008 13:49
Johanski skrev:
Köpte av Anettejt på plantswap. Var någon mix med riccia, taiwan, java osv. Sen beställde jag även lite taiwanmossa separat av en annan kille.

OK! Jag kan PM:a Anettejt, och kolla runt lite på annonserna!

Här är ett par bilder på "månskensljuset", man är ju bra sugen på att få dra igång nu - när siliconet härdat klart!
#26 - 15 oktober 2008 13:54
En grej till... För dom som undrar hur jädra små dom här burkarna egentligen är, så tog en bild med en dvd-skiva som jämförelse...
#27 - 15 oktober 2008 14:52
Haha, den är verkligen liten! :D Den är sååå snygg. Gjorde du slimlinen smalare när du satte i den? Hur gjorde du då?

Min kub har ju också månbelysning inbyggd i lampan, kul ju ^^
#28 - 15 oktober 2008 15:05
Johanski skrev:
Haha, den är verkligen liten! :D Den är sååå snygg. Gjorde du slimlinen smalare när du satte i den? Hur gjorde du då?

Min kub har ju också månbelysning inbyggd i lampan, kul ju ^^

Aha, det är en liten "mån"-lampa i din ramp också - fränt!

Japps, jag gjorde SL-skivorna smalare, eller tunnare rättare sagt. Jag tog en lång, vass kniv och bara skar av, eller "hyvlade" av det där ganska mjuka materialet, baktill, som plattorna är konstruerade av. Plattorna blev i genomsnitt 1 cm tjocka. Sedan fick jag småtälja lite här och var så att det blev en hyfsat flat yta att sätta mot glaset.
#29 - 15 oktober 2008 15:10
Här är en bild ovanifrån på tjockleken.
#30 - 15 oktober 2008 15:26
maxb skrev:
jaaaa, men det blir nog discus också... Fast inte i den här lilla kuben då!:d

häftigt med dina altum - dra in ett par bilder på dom!

[attach]14450[/attach]

[attach]14451[/attach]
#31 - 15 oktober 2008 17:13
rick skrev:
[attach]14450[/attach]

[attach]14451[/attach]

Ooooh Lordy Me! Så exceptionellt vackra... Här har du ju "drämt in" ett par ton inspiration kan jag lova... Ja, jisses!
Får man fråga var du köpt dessa...? Kostnad?

Jag har aldrig haft Altum - men alltid varit sugen! Någon gång måste ju bli den första.. Verkligen Grattis!:)
#32 - 15 oktober 2008 17:17
De hade Altum på Imazo senast jag var där, och ett utpris i affär på ca 5-600:-/st.
Det är nästan så man börjar bli sugen igen, och jag har ju beställt en lite större kub;)!
#33 - 15 oktober 2008 17:32
ansjo skrev:
De hade Altum på Imazo senast jag var där, och ett utpris i affär på ca 5-600:-/st.

Det är nästan så man börjar bli sugen igen, och jag har ju beställt en lite större kub;)!

NNNNÄÄÄÄÄOOOEEEEEJJJ!!!!!! Du får helt enkelt inte skaffa Altum... Nu...
Då måste jag ju konvertera från Härmapa till... Härm-KING-KONG!
#34 - 15 oktober 2008 17:34
Kan du inte klämma i ett par altum i din nano-kub:D?
#35 - 15 oktober 2008 17:36
ansjo skrev:
Kan du inte klämma i ett par altum i din nano-kub:D?

Det finns ett 960....
#36 - 15 oktober 2008 17:38
Med Troffar....
Tänk dig det karet med ett tiotal Altum och ett bra gäng med någon större tetra, typ Svart fantom....
Lite OT sådär:p!
#37 - 15 oktober 2008 17:45
ansjo skrev:
Med Troffar....

Tänk dig det karet med ett tiotal Altum och ett bra gäng med någon större tetra, typ Svart fantom....

Lite OT sådär:p!

Just nu skiter (iallafall jag) i att det är lite OT - Altum är något jag är sugen på (tänk vad skönt - inga lekar och yngel att bekymra sig för) - bara tanken på att de finns tillgängliga gör att jag kan tänka mig en riktigt knasig make-over i 960-baljan....

Och för dom som inte tycker om att det blev lite OT nu, så... snart skall det bli mer bilder på nanot!
#38 - 15 oktober 2008 17:52
MaxB skrev:
Ooooh Lordy Me! Så exceptionellt vackra... Här har du ju "drämt in" ett par ton inspiration kan jag lova... Ja, jisses!

Får man fråga var du köpt dessa...? Kostnad?

Jag har aldrig haft Altum - men alltid varit sugen! Någon gång måste ju bli den första.. Verkligen Grattis!:)

400kr st på akvarielagret i sthlm. Helt oki pris.. Dyker upp lite
Altum ibland dock måste man vara förbannat kvick för att
få tag på dem innan alla andra hittat ;)
#39 - 15 oktober 2008 17:57
rick skrev:
400kr st på akvarielagret i sthlm. Helt oki pris.. Dyker upp lite

Altum ibland dock måste man vara förbannat kvick för att

få tag på dem innan alla andra hittat ;)

Ja, jag såg på din Avatar att det var i sthlm-området en sekund efter att jag postat... men, bara det faktum att det tydligen finns ett fåtal lite här och var gör ju att man kan se lite ljusare på Altum-fronten (förhoppningsvis) och att man faktiskt skulle kunna köpa sig en "flock"...
#40 - 15 oktober 2008 18:01
MaxB skrev:
Ja, jag såg på din Avatar att det var i sthlm-området en sekund efter att jag postat... men, bara det faktum att det tydligen finns ett fåtal lite här och var gör ju att man kan se lite ljusare på Altum-fronten (förhoppningsvis) och att man faktiskt skulle kunna köpa sig en "flock"...

Japps.. Gör ett projekt du med nya plattisar och en gigantisk flock med Altum. Det vore nåt att hänga i gran det ;)
Dock så slåss redan mina småskitar till altum lite lätt med varann.. Undrar hur det är med ett stort stim när de är större ;)
#41 - 15 oktober 2008 18:04
rick skrev:
Japps.. Gör ett projekt du med nya plattisar och en gigantisk flock med Altum. Det vore nåt att hänga i gran det ;)

Dock så slåss redan mina småskitar till altum lite lätt med varann.. Undrar hur det är med ett stort stim när de är större ;)

Jo man såg på formen att de är små, ännu... men det blir ju hur bra som helst senare... tror jag.

Jodå - här finns resurser - inte ekonomiskt direkt - men plats- och planeringsmässigt - så, visst blir det både Discus och Altum så småningom!
#42 - 15 oktober 2008 20:42
MaxB skrev:
Altum är något jag är sugen på (tänk vad skönt - inga lekar och yngel att bekymra sig för)

[COLOR=blue]Jag fortsätter lite på OT ;)[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Du oroar dig för för mycket yngel... Tänk på mig! Jag kämpar för att få :p Lite orättvist där, vill du byta;)[/COLOR]
#43 - 15 oktober 2008 20:43
MaxB skrev:
Jo man såg på formen att de är små, ännu... men det blir ju hur bra som helst senare... tror jag.

Jodå - här finns resurser - inte ekonomiskt direkt - men plats- och planeringsmässigt - så, visst blir det både Discus och Altum så småningom!

[COLOR=blue]Hahahah... Hur många kar har du nu? :p[/COLOR]
#44 - 15 oktober 2008 20:51
Längtar tills du börjar inreda den lilla rackaren! Jag funderar själv på att ha riccia som bottentäckare samt en pytteliten rot som står upp mitt i gräset. Kan nog bli riktigt snyggt tror jag.

Har någon någon (;)) aning om hur man fäster riccia på botten, så den ev. täcker botten?
#45 - 15 oktober 2008 21:51
Var i Göteborg får man tag i såhär små kuber utan att bli ruinerad? Hade passat grymt på skrivbordet!

Johanski, tror det hade blivit grymt snyggt med Riccia och en rot i mitten!
#46 - 15 oktober 2008 23:07
Inte ska du väl byta ut ditt skitsnygga 960 tanga-kar mot ett Altum kar?!?! Ush :)

Skaffa några calvus eller nått om du har yngelproblem.
#47 - 16 oktober 2008 08:25
Riccia måste jag kolla upp (ja, jag är ju helt värdelös på växter och kan ingenting om det...[:o]).

Limmet! Nej, jag skall fortsätta med T-ciklider i 960-burken! Men det är alldeles snart dags för en make-over och jag tänker köra troffar. När Kjelle och Maria-Sjöjungfru var hemma hos mig i lördags och levererade lite grejer från Ansjo - efter zoopet-träffen - så suckade dom bara när jag sa att jag skulle göra om karet. Kjelle sa; Och så skall du väl skaffa trista Discusar igen...:D

Jaaa, det skall jag, men inte i just det karet!

Matte! Vänta bara tills du får yngelöverflöd...:)
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 16 oktober 2008 09:03
MaxB skrev:
Limmet! Nej, jag skall fortsätta med T-ciklider i 960-burken! Men det är alldeles snart dags för en make-over och jag tänker köra troffar.

Det var ju det värsta - ett akvarium med bara troffar, kan det bli tråkigare:p;)
#49 - 16 oktober 2008 09:12
Det var ju det värsta - ett akvarium med bara troffar, kan det bli tråkigare:p;)

Haha:D Du é för härlig, Kjelle!:)
Njaaee, bara troffar är kanske att ta i, hade väl tänkt mig några stöddiga compressiceps också... änna. Har lite sköna stenidéer just för denna blandning.
#50 - 16 oktober 2008 09:53

svar ja....det kan bli tråkigare......

ett styck 110 liters trasigt kar med enbart lite intorkad grus på botten......

[SIZE=1]"funderar på att i ren ilska ta fram hammaren och banka på eländet"[:(!][/SIZE]
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 16 oktober 2008 09:56
Kensa skrev:
svar ja....det kan bli tråkigare......

ett styck 110 liters trasigt kar med enbart lite intorkad grus på botten......

[SIZE=1]"funderar på att i ren ilska ta fram hammaren och banka på eländet"[:(!][/SIZE]

Gränsfall:D
#52 - 16 oktober 2008 10:02
Åhh, vad ni triggar upp mej nu alltså! Bara för att troffar är så "tråkiga" skall jag göra ett helvetes fränt och roligt projekt - och då kanske 960-tråden livas upp lite - för den är tråkig just nu!:)
#53 - 16 oktober 2008 13:56
MaxB skrev:
Riccia måste jag kolla upp (ja, jag är ju helt värdelös på växter och kan ingenting om det...[:o]).

Limmet! Nej, jag skall fortsätta med T-ciklider i 960-burken! Men det är alldeles snart dags för en make-over och jag tänker köra troffar. När Kjelle och Maria-Sjöjungfru var hemma hos mig i lördags och levererade lite grejer från Ansjo - efter zoopet-träffen - så suckade dom bara när jag sa att jag skulle göra om karet. Kjelle sa; Och så skall du väl skaffa trista Discusar igen...:D

Jaaa, det skall jag, men inte i just det karet!

Matte! Vänta bara tills du får yngelöverflöd...:)

[COLOR=blue]Bra! Inga TRÅKIGA Duscus :p Visst är de snygga, men så långsamma att man nästan blir nervös:p[/COLOR]

[COLOR=blue]Haha... Jag väntar;)[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]btw. Troffar livar ju upp karet lite, konstant i rörelse :D[/COLOR]
#54 - 16 oktober 2008 14:01
matte159 skrev:
[COLOR=blue]Bra! Inga TRÅKIGA Duscus :p Visst är de snygga, men så långsamma att man nästan blir nervös:p[/COLOR]

[COLOR=blue]Haha... Jag väntar;)[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]btw. Troffar livar ju upp karet lite, konstant i rörelse :D[/COLOR]

Ja, du har fattat grejen Matte!!!:) Troffarna är ju helt underbara att kolla på!

Men, jag tycker ändå att Discus är otroligt fina och intressanta - inte det minsta trista!:)
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 16 oktober 2008 14:31
matte159 skrev:

Ja, precis konstant i rörelse precis som dom där batteridrivna plastfiskarna man kan köpa och man slipper ju dessutom byta batteri[:o]
#56 - 16 oktober 2008 16:29
NIC skrev:

inte för detta jag skriver har nåt med tråden att göra(sorry Mats)så har faktiskt Tenkare ifrån Rydebäck det minsta karet jag har sett med Slimline sorry kunde inte låta bli;):D
#57 - 16 oktober 2008 16:33
Ja, precis konstant i rörelse precis som dom där batteridrivna plastfiskarna man kan köpa och man slipper ju dessutom byta batteri[:o]

[COLOR=blue]Hahahah...:D Precis, det är ju bara fördelar med Troffar :p[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Visst, jag har ju aldrig ägt någon Discus och jag blir inte förvånad över att de har ett speciellt beteende, man har ju sätt hur ynglen äter på föräldrarna och jag vet inte om det finns någon annan fisk som gör så. Men, som jag skrev innan, de är ju så lååångsamma :p[/COLOR]
[COLOR=#0000ff][/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Har du någon favorit-räka du ska slänga i karet, det lilla menar jag???:)[/COLOR]
#58 - 16 oktober 2008 17:07
inte för detta jag skriver har nåt med tråden att göra(sorry Mats)så har faktiskt Tenkare ifrån Rydebäck det minsta karet jag har sett med Slimline sorry kunde inte låta bli;):D

Wow, det skulle vara fränt att få se! Är hans kar alltså mindre än 5 liter, som mitt är? Dessutom med SL. Har han SL runt om, alltså på alla sidorna utom framrutan?
#59 - 16 oktober 2008 17:16
matte159 skrev:
[COLOR=blue]Hahahah...:D Precis, det är ju bara fördelar med Troffar :p[/COLOR]

[COLOR=blue][/COLOR]

[COLOR=blue]Visst, jag har ju aldrig ägt någon Discus och jag blir inte förvånad över att de har ett speciellt beteende, man har ju sätt hur ynglen äter på föräldrarna och jag vet inte om det finns någon annan fisk som gör så. Men, som jag skrev innan, de är ju så lååångsamma :p[/COLOR]

[COLOR=#0000ff][/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Har du någon favorit-räka du ska slänga i karet, det lilla menar jag???:)[/COLOR]

Det var jäsiken vad Kjelle var Hot, Hot, Hot idag.
Ahh, Discusarna är helt underbara att studera - jag kan ärligt talat inte fatta hur folk kan tycka att de är långsamma och tråkiga - de rör sig majestätiskt mellan blad och grenar, fajtas lite sinsemellan, honor och hanar spelar för varandra - och leken är försiktig och känslig, deras yngelvård en fröjd för ögat och själen... ja, vad kan man mer begära. Ett par timmar framför karet i en skön fåtölj, en god whisky i näven - ja, det är Discusfröjd det!

Troffarna är heta och ivriga, har hela tiden tokiga upptåg för sig, leker villigt och ofta och är ju så fantastiskt fina att titta på.

Så att nu jävlar skall här satsas helhjärtat på riktigt urtråkig fisk för min del - och det kopmmer att bli fantastiskt kul, vänta bara! Sedan är det ju lite hetsande när "Chefen" trackar en lite också - då måste man visa resultat!:)
#60 - 16 oktober 2008 17:17
MaxB skrev:
Wow, det skulle vara fränt att få se! Är hans kar alltså mindre än 5 liter, som mitt är? Dessutom med SL. Har han SL runt om, alltså på alla sidorna utom framrutan?
Tror det är mindre än 5 liter sen tror jag också att han har det runt om,men det sista där med runt om vill jag kanske ha osagt men på baksidan vet jag att han har.Ska skicka han ett PM så han får svara själv;):D
#61 - 16 oktober 2008 17:21
Tror det är mindre än 5 liter sen tror jag också att han har det runt om,men det sista där med runt om vill jag kanske ha osagt men på baksidan vet jag att han har.Ska skicka han ett PM så han får svara själv;):D

Fasen vad tufft! Ja, då är vi fler som fått den här lite "tokiga" idén. Kul!:)
#62 - 16 oktober 2008 17:22

Du din... ;):p
#63 - 16 oktober 2008 17:26
Har inte Slimline på 3 väggar, bara på baksidan. Men det blir till att sätta på alla sidor när jag ska göra omm lite i det. Just nu går mina 2 enda kvarvarande CR och en CB i det karet. Har inte måtten men jag tror det ligger på 6-7 liter. Inte säker dock. Ska göra en filterhörna i det också. Sen har jag inget ljus i det nu längre min sista lampa gick förrigår och jag har ju glömt bestölla ny lågenergiare på 6400K. Hoppas jag får imorgon annars efter helgen.

EDIT:
Ska måtta karet när jag fått min övertrötte son att somna. Försöker med musik just nu. Dire straits, fungerar inte det blir det ACDC som brukar vara ett säkert kort. :)
#64 - 16 oktober 2008 17:28
MaxB skrev:
Fasen vad tufft! Ja, då är vi fler som fått den här lite "tokiga" idén. Kul!:)
Där går räkor också i den om jag inte minns fel,och en liten liten pump hade han i den.Det var inte så länge sedan jag var hemma hos han men mitt minne sträckor sig max en vecka:D

Man ska vara lite orginel tycker jag så din ide gillar jag skarpt Mats som du har gjort,det blir lite som en grott miljö och det kan vara fräckt med lite färgglada räkor där i,men skulle man inte kunnat falsa kanten lite utåt så dem två kanterna inte hade synts så mycket:)
#65 - 16 oktober 2008 17:28
Då leder du kanske ändå MaxB. ;)
#66 - 16 oktober 2008 17:29
Se där!! då leder du Mats:D
#67 - 16 oktober 2008 17:38
Där går räkor också i den om jag inte minns fel,och en liten liten pump hade han i den.Det var inte så länge sedan jag var hemma hos han men mitt minne sträckor sig max en vecka:D

Man ska vara lite orginel tycker jag så din ide gillar jag skarpt Mats som du har gjort,det blir lite som en grott miljö och det kan vara fräckt med lite färgglada räkor där i,men skulle man inte kunnat falsa kanten lite utåt så dem två kanterna inte hade synts så mycket:)

Kanten... hmm... är det kanten du såg på karet uppifrån, dessa kanter syns inte när man tittar framifrån. När man tittar rakt in i karet framifrån syns bara de mjuka tunna kanter som plattorna har naturligt.

Edit; ahh jag tror jag fattar vad du menar, att tunna ut kanteerna framtill ytterligare. Visst det skulle man kunna göra men de är bara en halv cm tjocka och det gör inte så mycket tycker jag...
#68 - 16 oktober 2008 17:42
NIC skrev:
Då leder du kanske ändå MaxB. ;)

Haha:D Njaa, jag tävlar ju inte - så det är bara fränt att någon annan har gjort likadant, innan!:)
#69 - 16 oktober 2008 17:42
MaxB skrev:
Kanten... hmm... är det kanten du såg på karet uppifrån, dessa kanter syns inte när man tittar framifrån. När man tittar rakt in i karet framifrån syns bara de mjuka tunna kanter som plattorna har naturligt.
Jag tänker på dem rakt framifrån om man inte kan skära till dem så dem blir snedskurna eller det kanske ser konstigt ut:confused:då skulle det ha en mer följdsam form kanske för ögat:)
#70 - 16 oktober 2008 17:43
Jaglärde mig en sak när jag satte slimline i mitt 84liters. Sätt biten på plats och rita längs med kanterna, klena sen in med svart silicon fram till strecket så blir du av med kanten.
#71 - 16 oktober 2008 17:45
Jag tänker på dem rakt framifrån om man inte kan skära till dem så dem blir snedskurna eller det kanske ser konstigt ut:confused:då skulle det ha en mer följdsam form kanske för ögat:)

Japp, jag är med dig! Men de kanterna är så tunna ändå - men visst, man hade kunnat jobba sig lite mer på denna detalj. Det får bli till nästa gång dock!

Nu försvinner jag en stund - jag skall inreda nanot lite och fylla på vatten. Gissa om det kommer bilder senare ikväll?
#72 - 16 oktober 2008 17:51
MaxB skrev:
Japp, jag är med dig! Men de kanterna är så tunna ändå - men visst, man hade kunnat jobba sig lite mer på denna detalj. Det får bli till nästa gång dock!

Nu försvinner jag en stund - jag skall inreda nanot lite och fylla på vatten. Gissa om det kommer bilder senare ikväll?

Gillar att du är mycket för att lägga upp bilder och videosnuttar!
Ditt 600 kar män..... :eek:
#73 - 16 oktober 2008 19:02
6,72 liter. Av någon anledning har jag tidigare haft för mig att det rymmer 10 liter, Var jag fick det från vet jag inte.??
#74 - 16 oktober 2008 20:38
Aha, Tenkare! Jag mätte upp mitt; 5,7 liter - så det var liiiite större än jag trodde. Jaja, big deal (no pun intended).
Okej, nu har jag "slängt" i lite stuff i kuben. Det första som jag känner måste åtgärdas är filtret - det tar alldeles för mycket plats och är i helheten ganska fult. Antingen så skaffar jag ett litet smutt påhängsfilter, men jag har en fråga till er kunniga; om man har ett fåtal räkor och lite snigelsnäckor i det här karet, kan man köra helt utan pump då? Rent instinktivt vill jag bara lyfta ut filtret - det funkar dock riktigt bra, rejält drag och faktiskt helt tyst.

Nu skall bara växterna få "resa" sig lite och ta fart - sedan lite "kräfs" i skålen!:)

Här är några bilder och en liten filmsnutt;

" target="_blank">
#75 - 16 oktober 2008 20:50
Det där kommer bli så läckert Mats, fysatan. Hoppas bara jag lyckas minst lika bra.

En kopp nyponsoppa såhär på kvällen? ;)
#76 - 16 oktober 2008 20:53
Johanski skrev:
Det där kommer bli så läckert Mats, fysatan. Hoppas bara jag lyckas minst lika bra.

Du kommer att lyckas bättre!!! Jag är fullständig amatör på detta...[:o]
Fasiken vilken frän kopp!
#77 - 16 oktober 2008 20:58
Johanski skrev:

Sedär!
Satt bara och väntade på nattbelysningen och vips så var det ett kusligt sken i burken. Snyggt!
#78 - 16 oktober 2008 21:02
Du kan köra räkor utan filter, lite oftare vattenbyten bara.
#79 - 16 oktober 2008 21:09
Tenkare skrev:
Du kan köra räkor utan filter, lite oftare vattenbyten bara.

Oohh-lala! Det är så alltså? Då tror jag banne mig att jag skall testa det - vill ju få ut den där svarta tuben som tar plats...

OK, här är en bild till, med lite perspektiv uppifrån så man ser hur karet är disponerat - det blir lätt så platt när man fotar rakt framifrån.
#80 - 16 oktober 2008 21:19
snyggt
#81 - 16 oktober 2008 21:51
Tack Tenkare, det värmer gôtt!

Ja, nu jävlar drog jag ur filtret - ett svinbra litet filter skall erkännas, men det tar för mycket plats. Blir det nödvändigt hänger jag på ett litet påhängsfilter!

Nu får jag plats med en liten Cuba också!

Så här blev det;
#82 - 16 oktober 2008 22:00
MaxB skrev:
Tack Tenkare, det värmer gôtt!

Ja, nu jävlar drog jag ur filtret - ett svinbra litet filter skall erkännas, men det tar för mycket plats. Blir det nödvändigt hänger jag på ett litet påhängsfilter!

Nu får jag plats med en liten Cuba också!

Så här blev det;

Riktigt smutt litet kar du fått till där MaxB.
Tyckte innan att pumpen inte var SÅ mycket i vägen, (för ögat) men det är ju helt klart snyggare utan!
#83 - 16 oktober 2008 22:08
NIC skrev:
Riktigt smutt litet kar du fått till där MaxB.

Tyckte innan att pumpen inte var SÅ mycket i vägen, (för ögat) men det är ju helt klart snyggare utan!

Jaa, NIC! Visst är det så? Det här känns redan bättre!:)
#84 - 16 oktober 2008 22:25
MaxB skrev:
Du kommer att lyckas bättre!!! Jag är fullständig amatör på detta...[:o]

Fasiken vilken frän kopp!

Jag har en discuskopp också, avis? ;)
#85 - 16 oktober 2008 22:31
Johanski skrev:
Jag har en discuskopp också, avis? ;)

Fasiken också! Ja, jag blir avis!

Men då måste jag kontra med en übercool kaffekopp från BOSS - dom som gör musikprylar - som ser ut som en av deras Distpedaler... om man är freak på gitarrgrejer, that is...
#86 - 16 oktober 2008 22:36
Haha, den var faktiskt riktigt läcker :D

Förresten, var har du din lilla kub? Min står bredvid min datorskärm, riktigt häftigt att bara blicka in i kuben och föreställa sig medans man sitter här. Tog flera minuter att skriva det här inlägget för jag bara satt och glodde in i kuben. Iofs är det massa filtergojs över all mossan och lite här och där. Jag längtar så tills mossan börjat ta sig och växa upp ur bajset ;)
#87 - 16 oktober 2008 22:47
MaxB skrev:

Men då måste jag kontra med en übercool kaffekopp från BOSS - dom som gör musikprylar - som ser ut som en av deras Distpedaler... om man är freak på gitarrgrejer, that is...

Den där koppen var riktigt läcker!!
En sån kopp är nog det enda som skulle kunna få mig att börja dricka kaffe! :D
Har förresten lagt upp bilder på mina bosspedaler i gitarrtråden.
#88 - 16 oktober 2008 22:47
Johanski skrev:
Haha, den var faktiskt riktigt läcker :D

Förresten, var har du din lilla kub? Min står bredvid min datorskärm, riktigt häftigt att bara blicka in i kuben och föreställa sig medans man sitter här. Tog flera minuter att skriva det här inlägget för jag bara satt och glodde in i kuben. Iofs är det massa filtergojs över all mossan och lite här och där. Jag längtar så tills mossan börjat ta sig och växa upp ur bajset ;)

Nanot står precis där jag sitter och donar...
#89 - 16 oktober 2008 22:49
Hahaha, fasiken vad fjuttigt det är. Hur kul som helst ju! :D Jag som tyckte mitt var litet.
#90 - 16 oktober 2008 22:49
NIC skrev:
Den där koppen var riktigt läcker!!

En sån kopp är nog det enda som skulle kunna få mig att börja dricka kaffe! :D

Har förresten lagt upp bilder på mina bosspedaler i gitarrtråden.

Aha, då får jag dit å kolla!
#91 - 16 oktober 2008 22:50
Johanski skrev:
Hahaha, fasiken vad fjuttigt det är. Hur kul som helst ju! :D Jag som tyckte mitt var litet.

Javisst, det är nästan lika litet som koppen...:)
#92 - 16 oktober 2008 22:50
MaxB skrev:
Nanot står precis där jag sitter och donar...

Där har vi en heineken med, gamla burkarna också, har den stått där ett tag elr? ;):p
#93 - 16 oktober 2008 22:57
NIC skrev:
Där har vi en heineken med, gamla burkarna också, har den stått där ett tag elr? ;):p

Åh, en finkännare, minsann! Nja, jag köpte den burken (plus 9 st. till i en låda) igår på ica - folköl...[:o] - händer ingenting, men smakar gott!
#94 - 16 oktober 2008 23:01
MaxB skrev:
Åh, en finkännare, minsann! Nja, jag köpte den burken (plus 9 st. till i en låda) igår på ica - folköl...[:o] - händer ingenting, men smakar gott!
Ja just det, det är sant, melissarna har fortfarande de burkarna.
Heineken är oftast första valet! [:-159]<--- [SIZE=1]kolla, kjell håller med[/SIZE] ;):p
#95 - 16 oktober 2008 23:05
NIC skrev:
Ja just det, det är sant, melissarna har fortfarande de burkarna.

Heineken är oftast första valet! [:-159]<--- [SIZE=1]kolla, kjell håller med[/SIZE] ;):p

Ja, det är jävlar inte ofta han gör det! Han fnyser åt allt jag gör - och ändå skall han ha ner mig till tyskland nästa år och tävla i ciklidutställningen - bygga T-ciklidformationer i sten!
:D
#96 - 16 oktober 2008 23:14
MaxB skrev:
Ja, det är jävlar inte ofta han gör det! Han fnyser åt allt jag gör - och ändå skall han ha ner mig till tyskland nästa år och tävla i ciklidutställningen - bygga T-ciklidformationer i sten!

Haha, då e d bara till att följa med! :p
#97 - 17 oktober 2008 04:03
MaxB skrev:
Aha, Tenkare! Jag mätte upp mitt; 5,7 liter - så det var liiiite större än jag trodde. Jaja, big deal (no pun intended).

Okej, nu har jag "slängt" i lite stuff i kuben. Det första som jag känner måste åtgärdas är filtret - det tar alldeles för mycket plats och är i helheten ganska fult. Antingen så skaffar jag ett litet smutt påhängsfilter, men jag har en fråga till er kunniga; om man har ett fåtal räkor och lite snigelsnäckor i det här karet, kan man köra helt utan pump då? Rent instinktivt vill jag bara lyfta ut filtret - det funkar dock riktigt bra, rejält drag och faktiskt helt tyst.

Nu skall bara växterna få "resa" sig lite och ta fart - sedan lite "kräfs" i skålen!:)

Här är några bilder och en liten filmsnutt;

" target="_blank">
Visst går det att köra utan pump täta vattenbyten som Tenkare sade,men även att du har en liten luftpump sidan om och en slang ner för rörelse i vattnet eller ytan så räkorna kan yngla av sig++jag märkte att min vas började lukta lite ifrån vattnet.Så jag skaffade en litet bilifilter som är luftdrivet och vips så försvann doften och räkorna började få ungar,så helt går nog inte:)
#98 - 17 oktober 2008 07:33
Visst går det att köra utan pump täta vattenbyten som Tenkare sade,men även att du har en liten luftpump sidan om och en slang ner för rörelse i vattnet eller ytan så räkorna kan yngla av sig++jag märkte att min vas började lukta lite ifrån vattnet.Så jag skaffade en litet bilifilter som är luftdrivet och vips så försvann doften och räkorna började få ungar,så helt går nog inte:)

Jag skall kolla efter ett litet smutt påhängsfilter - några tips, du/ni/någon?
#99 - 17 oktober 2008 08:32
Testa ditt Eheim 2250 som jag köpte till dig i Tyskland:p!
#100 - 17 oktober 2008 09:11
ansjo skrev:
Testa ditt Eheim 2250 som jag köpte till dig i Tyskland:p!

..så kan du hämta räklingarna hos grannen! :D
#101 - 17 oktober 2008 09:59
Groaaarr.. hmmm.... Tack för de användbara tipsen!;)

Nä, bra sås reder sig själv! Det finns ett litet Eheim Liberty för några hundralappar som verkar käckt och dessutom går att få tag på. Har kollat Aquatic Nature och Red Sea, med AN-filtrerna tycks inte gå att köpa separat och Red Sea filtren kan jag inte hitta svenska återförsäljare på...
Det får bli ett Eheim Liberty.
#102 - 17 oktober 2008 15:39
MaxB skrev:

Grymt =) Väntar på att Line6 ska skicka mig lite muggar med tanke på hur mkt prylar av dem jag använder i mitt spelande.. Men jag verkar få vänta länge ;)
#103 - 17 oktober 2008 16:09
En fråga, vad är det för speciellt med ett nano kar?
#104 - 17 oktober 2008 17:06
rick skrev:
Grymt =) Väntar på att Line6 ska skicka mig lite muggar med tanke på hur mkt prylar av dem jag använder i mitt spelande.. Men jag verkar få vänta länge ;)

Jädrar att jag inte sitter på jobbet nu. Min - och bara min - kaffekopp är en Line6... Knasigt va? Jag tar med mig kameran på måndag och tar ett snapshot på koppen som är tung, stadig, gjord av redigt gods och säkerligen rymmer en halvliter java.
#105 - 17 oktober 2008 17:17
JojjeN skrev:
En fråga, vad är det för speciellt med ett nano kar?

Halloj JojjeN!
Det är egentligen inget speciellt med nanokar - förutom att de är pyttesmå.
Jag tror att de flesta människor får en speciell känsla av miniatyrsaker. Man skulle kanske kunna jämföra med Bonzaiträd - där man med mycket möda och lång tid formar trädet, klipper det och böjer till det så att det till slut "krymper" ihop och antar miniatyrform (till och med bladen). Bonzaiträdet blir en nästan exakt pyttekopia av ett enormt mycket större träd - en Ek till exempel.
Åtminstone jag blir alldeles hänförd när jag ser ett fint Bonzaiträd. Jag får exakt samma känsla när jag ser ett pyttelitet nanokar - som liksom "härmar" ett stort kar - det är något med den nästan omöjliga "litenheten"...

Sedan är ju många facinerade av små grejer i allmänhet - små mobiltelefoner, små mp3-spelare o.s.v. Det är något magiskt med små prylar, speciellt om de har ett stort innehåll.

Prova själv någon gång med ett nano - det är riktigt kul!:)
#106 - 17 oktober 2008 17:41
MaxB skrev:
Sedan är ju många facinerade av små grejer i allmänhet - små mobiltelefoner, små mp3-spelare o.s.v. Det är något magiskt med små prylar, speciellt om de har ett stort innehåll.:)

Det låter som om du tänker högt när du står och pinkar:D?
#107 - 17 oktober 2008 17:47
ansjo skrev:
Det låter som om du tänker högt när du står och pinkar:D?

Ja, man kan undra hur det kan komma så mycket ur en sån liten grej...

Nej, jädrar nu tänkte jag högt om den där Valnöten jag har uppe i benskålen!:)
Bilagor:
#108 - 17 oktober 2008 20:34
Jag provade Körbärsräkor i ett 45 liters förra året, konstaterade att jag dels är färgblind så jag såg inte de röda räkorna. Dessutom var jag tvungen att ta på glasögonen för att försöka se räkorna, som jag endo inte såg:mad:

Så det var inte riktigt min grej.

Kan se mig själv framför ett nano med räkor[:o] Måste bli en komisk syn med någon som knappt ser burken, hukandes framför för att hittan några skaldjur, som jag inte ser;)

Är väl risk för att man skulle ta fel mellan glaset med bajerskt och nanaon:D
#109 - 17 oktober 2008 22:51
MaxB skrev:
Halloj JojjeN!

Jag tror att de flesta människor får en speciell känsla av miniatyrsaker. Man skulle kanske kunna jämföra med Bonzaiträd - där man med mycket möda och lång tid formar trädet, klipper det och böjer till det så att det till slut "krymper" ihop och antar miniatyrform (till och med bladen). Bonzaiträdet blir en nästan exakt pyttekopia av ett enormt mycket större träd - en Ek till exempel.

Åtminstone jag blir alldeles hänförd när jag ser ett fint Bonzaiträd. Jag får exakt samma känsla när jag ser ett pyttelitet nanokar - som liksom "härmar" ett stort kar - det är något med den nästan omöjliga "litenheten"...

Sedan är ju många facinerade av små grejer i allmänhet - små mobiltelefoner, små mp3-spelare o.s.v. Det är något magiskt med små prylar, speciellt om de har ett stort innehåll.

Fyfan vad sjysst beskrivning män!!! *Lyfter på hatten*
Har själv tagit in ett par växter utifrån just för att bonzaia de. Svårt som attan, den längsta klarade sig i ca 7 år, ett granskott på ca 10 cm som antog miniatyrformen perfekt, skitsnyggt, sen råkade jag slarva eller så blev skiten tonåring och sa ifrån.. Lite OT sorry.. Men det är som du säger; samma sak med nano, vad är egentligen meningen med smått skit när man kan ha större?... Jo just därför att det går! :)
#110 - 17 oktober 2008 23:52
NIC skrev:
Fyfan vad sjysst beskrivning män!!! *Lyfter på hatten*

Har själv tagit in ett par växter utifrån just för att bonzaia de. Svårt som attan, den längsta klarade sig i ca 7 år, ett granskott på ca 10 cm som antog miniatyrformen perfekt, skitsnyggt, sen råkade jag slarva eller så blev skiten tonåring och sa ifrån.. Lite OT sorry.. Men det är som du säger; samma sak med nano, vad är egentligen meningen med smått skit när man kan ha större?... Jo just därför att det går! :)

NIC... You are my man! Jag visste att jag inte var ensammen...!!!
#111 - 21 oktober 2008 10:14
Jösses... ibland undrar jag om det är nåt fel på mina sök-kunskaper på nätet.
Jag är lite sugen på ett Aquatic Nature Flow 60 - som ett litet hang on-filter till nanot, det verkar lagom och bra.
Jag kan bara inte hitta någon som säljer detta filter separat, varken i sverige eller någon annanstans...
Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig med en länk till nåt bra plejs?
#112 - 21 oktober 2008 10:25
#113 - 21 oktober 2008 10:31
Johanski skrev:

Perfekt Johanski! Lite läskigt att det är på tyska bara - men jag förmodar att det bara är att trycka in sin adress och köra på...

Hittar du fler såna här sidor (gärna engelska) så kläm in dom här...

Alltså, att hitta återförsäljare för hela AN akvariepaket är ju enkelt - men att hitta filtren separat...
#114 - 21 oktober 2008 10:44
Hittar fasiken ingen annan sida, kanske är jag som är dålig på att leta. Hittade en på nederländska, men där var filtret dessutom dyrare.
#115 - 21 oktober 2008 10:48
Johanski skrev:
Hittar fasiken ingen annan sida, kanske är jag som är dålig på att leta. Hittade en på nederländska, men där var filtret dessutom dyrare.

Tack skall du ha för hjälpen! Jag får la göra ett försök med tysken... Det skall fixa sig!:)
#116 - 21 oktober 2008 10:51
MaxB skrev:
Halloj JojjeN!

fast det är ju klart.....ibland så gillar man stooora saker oxå.....
stooora motorer....stora förstärkare....stora brö....stora lönekuvert....
stora sängar....etc etc etc....

.
#117 - 21 oktober 2008 10:53
Jag glömde svara på din fråga angående tips på filter,men jag ser du är inne och svarar nu du är helt inne på rätt, ett påhängsfilter har själv inte hittat ett litet till min vad där jag har räkor.Så om du hittar ett Mats så skicka gärna en länk var man kan beställa ett sådant så skulle jag vara evigt tacksam.
#118 - 21 oktober 2008 10:56
Kensa skrev:
fast det är ju klart.....ibland så gillar man stooora saker oxå.....

stooora motorer....stora förstärkare....stora brö....stora lönekuvert....

stora sängar....etc etc etc....

.

Helt rätt Kensa!!!:) Inget utesluter det andra! As above, so below.
#119 - 21 oktober 2008 11:03
Jag glömde svara på din fråga angående tips på filter,men jag ser du är inne och svarar nu du är helt inne på rätt, ett påhängsfilter har själv inte hittat ett litet till min vad där jag har räkor.Så om du hittar ett Mats så skicka gärna en länk var man kan beställa ett sådant så skulle jag vara evigt tacksam.

Ja, det får allt bli ett litet påhängsfilter - så vattnet rör sig en aning.
Jag har kollat på ett litet filter från Eheim som heter Liberty 100 - ett smutt filter som kan vara käckt. Tror dock att det pumpar lite väl starkt i ett 5-6-liters...

Därför har jag också spanat in Aquatic Nature Flow 60 - som tycks vara perfekt för så här små kar.
AN-prylarna hittar man ju hos de flesta återförsäljare, men då följer filtren med själva akvariet - i ett paket. Jag skulle vilja köpa filtret separat och då tycks det genast bli svårare.
Man kan ju ringa runt och kolla om de möjligtvis säljer filtren separat ändå...

Jag skall dock pröva att köpa ett flow60 från tyskland - kolla johanskis inlägg ovan, med länk.

Jag skriver in här om det funkar!
#120 - 21 oktober 2008 16:31
Aquatic Nature Flow 60 var minsann inte lätt att hitta, så det är nog inte dina sökkunskaper som felar.
#121 - 21 oktober 2008 18:04
Ja, det får bli "tysk höst". Bara för att det är så jävla svårt att få tag i AN-filtret - så skall jag ge mig fan på att få hem ett.
But, meanwhile... Det "lilla" medföljande filtret har satts tillbaka och roten som står framför det kommer att flyttas bakåt när ett påhängsfilter installerats.
Jag har petat in lite Taiwanmossa - som tycks ha en läskig förmåga att genast sätta sig fast där man placerar den. Bara en liten stund efter att jag klämt fast några trådar vid roten är det som att den vill klänga på SL-bakgrunden (se bild).
Jag band fast lite Riccia (stavning?) på en sten också. Om jag nu har gjort helt fel med denna så säg till!!!
#122 - 21 oktober 2008 18:43
Riccian kommer att släppa, du behöver fästa den med nät. Kolla Anettej's svar i min nano-tråd så får du bra tips. Fick också hem en tuss riccia idag! Och imorgon får jag hem taiwanmossa, ska då försöka få tag i lite nät så jag kan börja med mina mossväggar.
#123 - 21 oktober 2008 19:01
Johanski skrev:
Riccian kommer att släppa, du behöver fästa den med nät. Kolla Anettej's svar i min nano-tråd så får du bra tips. Fick också hem en tuss riccia idag! Och imorgon får jag hem taiwanmossa, ska då försöka få tag i lite nät så jag kan börja med mina mossväggar.

OK J. Min Ricciaplätt är ca 6x4cm stor... Vad för nät kan man använda, jag menar; hönsnät... är ju lite grovt kanske...?
#124 - 21 oktober 2008 19:10
MaxB skrev:
OK J. Min Ricciaplätt är ca 6x4cm stor... Vad för nät kan man använda, jag menar; hönsnät... är ju lite grovt kanske...?

Är helt off topic i fråga om nät till mossa. Men din kommentar om hönsnät fick mig att skaratta och tänka till:)

Jag vet att det finns plastnät på apoteket, de är till för att lägga på sår så att bandaget inte fastnar i såret. Dessa borde vara "kliniskt rena" och kan vi ha dem i öppna sår borde de även fungera till våra vänner fiskarna.

Kanske helt knasigt förslag, men....
#125 - 21 oktober 2008 19:15
c90368 skrev:
Är helt off topic i fråga om nät till mossa. Men din kommentar om hönsnät fick mig att skaratta och tänka till:)

Jag vet att det finns plastnät på apoteket, de är till för att lägga på sår så att bandaget inte fastnar i såret. Dessa borde vara "kliniskt rena" och kan vi ha dem i öppna sår borde de även fungera till våra vänner fiskarna.

Kanske helt knasikt förslag, men....

Du tog den ur munnen på mig där... Faktum är att jag tänkte på just de här antiseptiska "näten" som finns för sårbeläggning på apoteket - men... det känns som att man kanske skulle ha något större maskor än så...?
#126 - 21 oktober 2008 19:22
MaxB skrev:
Du tog den ur munnen på mig där... Faktum är att jag tänkte på just de här antiseptiska "näten" som finns för sårbeläggning på apoteket - men... det känns som att man kanske skulle ha något större maskor än så...?

Jag tror att de finns med olika maskstorlek, ända upp till en centimeters rutor.
#127 - 21 oktober 2008 19:50
c90368 skrev:
Jag tror att de finns med olika maskstorlek, ända upp till en centimeters rutor.

NYT!

(now you're talkin')

#128 - 21 oktober 2008 21:25
Även på trädgårdsfirmor och järnaffärer finns det ett grågrönt plastnät av olika sorter och storlekar, som används tex till myggnät.
Men som sagt, Surgifix från Apoteket är ett elastiskt nät som finns i olika storlekar men är vitt och kanske lite för synbart.
#129 - 23 oktober 2008 18:23
Fick lamporna idag :) Men satan vad växterna tagit stryk, Blir till att göra om i det akvariet litegrann. Dom har ju varit vana vid 15w 6400K lågenergi till att ha 25 w vanlig lampa i många dagar. Men nu med dom nya lamporna ska det nog gå bra.

[ATTACH]14632[/ATTACH]

[ATTACH]14633[/ATTACH]

[ATTACH]14634[/ATTACH]
#130 - 23 oktober 2008 19:04
Tenkare skrev:
Fick lamporna idag :) Men satan vad växterna tagit stryk, Blir till att göra om i det akvariet litegrann. Dom har ju varit vana vid 15w 6400K lågenergi till att ha 25 w vanlig lampa i många dagar. Men nu med dom nya lamporna ska det nog gå bra.

[ATTACH]14632[/ATTACH]

[ATTACH]14633[/ATTACH]

[ATTACH]14634[/ATTACH]

Ahh, det var kul att få se ditt kar! Jättefint! Släng gärna in en bild senare när växterna tagit lite fart igen.
#131 - 23 oktober 2008 19:10
Vad är det för bottensubstrat, Tenkare? ADA Aquasoil? Jag gillar färgen skarpt!
#132 - 23 oktober 2008 19:16
Det är Aquatic natures fertisoil http://www.aquatic-nature.be/2eng_fertisoil.html såg nu att dom kommit med olika storlekar på den. Jag har samma i mitt mollyhotell, där känns det riktigt snyggt men det kan ha med att jag har 2*36w compactrör till ca 80 liter vatten :) Växer så det knakar :D
#133 - 23 oktober 2008 19:19
Riktigt tjusig färg på det där. Både jag och Mats har Aquaclay som iofs är bra och även där växer det kanon, men i det ena karet har jag oranga räkor som inte syns så bra mot det röda substratet.
Kanske skulle göra en move-over på dessa räkor...
#134 - 23 oktober 2008 19:20
Visst kan jag slänga in bild när det tagit sig, men gissar på att jag får klippa ner helferin har iofs ganska mycket i mitt molly jag kan ta av. Cuban tar sig nog, hade grönvatten ett tag i mollyt då tog cuban stryk där. Men på ett par veckor har det verkligen repat sig.
#135 - 23 oktober 2008 20:03
Det var ju en possitiv överaskning! Får man fråga om du köpt fertsoil i Sverige eller beställt ifrån dem??

Tenkare skrev:
Det är Aquatic natures fertisoil http://www.aquatic-nature.be/2eng_fertisoil.html såg nu att dom kommit med olika storlekar på den. Jag har samma i mitt mollyhotell, där känns det riktigt snyggt men det kan ha med att jag har 2*36w compactrör till ca 80 liter vatten :) Växer så det knakar :D
#136 - 23 oktober 2008 22:05
köpt det i lomma. Prata med din lokala handlare så kan dom kanske ta hem till dig. Det var rätt dyrt men gör underverk med växterna.
#137 - 25 oktober 2008 23:49
Hur går det Mats, några räklingar som flyttat in ännu?
#138 - 26 oktober 2008 12:11
Johanski skrev:
Hur går det Mats, några räklingar som flyttat in ännu?

Nej, det är tomt ännu - men snart så!:)
#139 - 16 december 2008 19:01
Ja, nu förstår jag att ni väntat och våndats i ofattbar spänning över hur det går med det lilla nano-karet!
Jag skall inte hålla er på halster längre - idag fick jag hem ett Aquatic Nature Flow 60 - hang on filter. Det var inte svårare än att beställa det i affären... 160:- kostade det - funkar toppen och är nästan helt ljudlöst.
I burken var det fullt av javamossa så det rensade jag bort och städade undan lite - sniglar grisar ner ganska bra.
Så, nu är det lite mer tomt. Lite Riccia är uppbunden på en rot - vattnet flödar på bra - så det är bara lite sköna småväxter och räkor som skall i så blir saken biff!
Här är några bilder så länge!:)
#140 - 16 december 2008 22:22
Snygga växter Mats, jag tycker mig känna igen dessa från någonstans. Vad har du tänkt för räkor i karet?
Hur låter filtret, det är inget man vill ha på nattduksbordet om man har dålig prostata eller:D?
#141 - 16 december 2008 22:51
Tjena boys.

Fin liten balja det där Max..hade glömt bort den här tråden tills du nu uppdaterande den. :)
#142 - 16 december 2008 22:59
ansjo skrev:
Snygga växter Mats, jag tycker mig känna igen dessa från någonstans. Vad har du tänkt för räkor i karet?

Hur låter filtret, det är inget man vill ha på nattduksbordet om man har dålig prostata eller:D?

Kanske... Crystal Black.. eller vad de nu kallas...?
Filtret låter knappt nåt alls - ett litet svagt surrande bara - som en bättre massagestav ungefär!:D
#143 - 16 december 2008 23:00
Markus1984 skrev:
Tjena boys.

Fin liten balja det där Max..hade glömt bort den här tråden tills du nu uppdaterande den. :)

Jag hade nästan glömt av tråden själv - men nu jädrar skall det sättas lite fart med grejer i nanot!:)
#144 - 16 december 2008 23:01
Intressant filter faktiskt..finns det stora 'på-hängs'-filter?
#145 - 16 december 2008 23:03
Men varför har du hundmat som bottenmaterial! 8)
#146 - 16 december 2008 23:13
Markus1984 skrev:
Intressant filter faktiskt..finns det stora 'på-hängs'-filter?

Njaee... är osäker på om det gör det i större utsträckning - vet att det fanns varianter förr i tiden som man drev med luftpump... men... det finns ju pyttesmå slutna ytterfilter som funkar som de större. EHEIM gör ett litet fränt som heter Ecco.
#147 - 16 december 2008 23:14
Peter1904 skrev:
Men varför har du hundmat som bottenmaterial! 8)

Det är näringsrikt och ger fiskarna en god dos av näringsämnen som räcker hela dagen. Har kört PAL en längre tid nu men funderar på att byta till Frolic!
#148 - 16 december 2008 23:36
Kanske du kunde låna ett lekpar diskus av mig och stoppa ner i kuben:p?
#149 - 16 december 2008 23:41
ansjo skrev:
Kanske du kunde låna ett lekpar diskus av mig och stoppa ner i kuben:p?

Ska du ha yngel så...!:D
#150 - 17 december 2008 00:23
Black Crystal är en snygg räka. Har själv försökt få tag på den, dock inte hittat den i någon affär här i Göteborg. Nån som vet om det går att få tag på Black Crystal här i Göteborg?

MVH/Freddan
#151 - 17 december 2008 00:36
Det borde du kunna få tag i från de flesta affärerna om du beställer.
Att de inte har dem hemma är kanske inte så konstigt då det kan vara ganska varierande åtgång, men de borde kunna ta hem åt dig.
#152 - 1 februari 2009 13:41
Den här lilla nano-kuben på ca. 6 liter har ju stått utan räkor i sedan uppstart för ganska längesedan. Nu har jag sett flera fina nano-projekt som blommat upp, så det är dags att skaffa lite mer växter - små sådana - och köra igång.
#153 - 1 februari 2009 17:49
Jaha, och jag har inte förstått vad du har väntat på;)?
I min nanokub som jag körde igång ungefär samtidigt har redan CR räkorna släppt en kull:)....
#154 - 1 februari 2009 18:34
Himla fint nano maxb!

Hur har du tänkt att få ok bakterier i det utan några invånare, är inte räkorna känsliga, dvs svårt att börja med dessa? Eller funkar det inte så kanske?

Hur ofta har du tänkt att byta vatten osv?
#155 - 2 februari 2009 07:14
MaxB skrev:
Den här lilla nano-kuben på ca. 6 liter har ju stått utan räkor i sedan uppstart för ganska längesedan. Nu har jag sett flera fina nano-projekt som blommat upp, så det är dags att skaffa lite mer växter - små sådana - och köra igång.

[COLOR=blue]Du har verkligen teknik på att få kar att se fantastiska ut! Själv kämpar man tills svettpärlorna dyker upp i pannan av ren frustration :p[/COLOR]
#156 - 2 februari 2009 07:42
ansjo skrev:
Jaha, och jag har inte förstått vad du har väntat på;)?

I min nanokub som jag körde igång ungefär samtidigt har redan CR räkorna släppt en kull:)....

Bowman skrev:
Himla fint nano maxb!

Hur har du tänkt att få ok bakterier i det utan några invånare, är inte räkorna känsliga, dvs svårt att börja med dessa? Eller funkar det inte så kanske?

Hur ofta har du tänkt att byta vatten osv?

matte159 skrev:
[COLOR=blue]Du har verkligen teknik på att få kar att se fantastiska ut! Själv kämpar man tills svettpärlorna dyker upp i pannan av ren frustration :p[/COLOR]

@ Ansjo - Nej, jag vet inte själv vad jag väntat på - har väl haft "större" tankar i skallen en tid...;)

@ Bowman - Jag har haft ett par Guppyhanar gåendes i burken (och där är en jädra massa småsnäckor också) så jag får väl hoppas att det räcker. Jag byter väl nån liter i veckan - sisådär.

@ Matte - Det här lilla karet har bytt utseende titt som tätt. I och med att jag inte har några djur i det så kan jag ju labba lite med inredningen. Nu har jag flyttat en del smårötter så långt bak som möjligt i karet. Nästa grej är att försöka dölja så mycket som möjligt av det (faktiskt pyttelilla) innerfiltret - och sedan några små fina plantor i mitten... (skall bara hitta dessa någonstans - då jag är värdelös på växter...[:o])
#157 - 2 februari 2009 07:56
Såg nu på första inläggen att detta är exakt ett sånt kar som jag har ju ;)
Snyggt e de iaf, mitt står på bänkskivan bredvid vasken och det är väl bara en tidsfråga innan tanten pytsar diskmedel i men än så länge går det fint :D
#158 - 2 februari 2009 08:28
drd skrev:
Såg nu på första inläggen att detta är exakt ett sånt kar som jag har ju ;)

Snyggt e de iaf, mitt står på bänkskivan bredvid vasken och det är väl bara en tidsfråga innan tanten pytsar diskmedel i men än så länge går det fint :D

Japps, vi har samma modell - liksom Ansjo - mitt och Ansjos är på ca 6 liter - ditt var på 17 va?
Jag tror dessutom att vi har likadana innerfilter - men du ser ju hur "stort" filtret blir i det här lilla.
Sedan gjorde jag ju ett litet experiment med slimline och detta snor ju såklart lite spejs också.
#159 - 16 mars 2009 18:09
Tänkte göra en liten rokad i 50x50x50-kuben, och flytta över lite räkor (äntligen) till det här lilla nanot. Jag tog ett par plantor som stått väldigt mörkt och gått ner sig lite, och flyttade över dom hit och det tog bara några dagar så började de bli fina igen. Så nu har det gått lite sniglar och grisat i det här karet flera månader, så det skall väl finnas lite skit för räkorna att plocka åt sig. Här är några bilder!:)
#160 - 16 mars 2009 19:01
Vad fint det har blivit! :D
#161 - 16 mars 2009 19:05
Väldigt snyggt! Du har lyckats helt suveränt med att få det att se större ut än vad det egentligen är :D
#162 - 16 mars 2009 19:31
Ser häftigt ut.

Var inte påhängsfiltret tillräkligt? (innerfiltret ser ju aningen stort ut där i) Vad som hade gjort det hela ytterligare lite snyggare hade varit om du hyvlat/slipat ner sidor slimlinen i vinkel så de var nästan millimetertun i framkant.

mvh ljung.
#163 - 16 mars 2009 20:28
Tack skall ni ha!:)
Påhängsfiltret funkade jättebra - men det blev jädrigt jobbigt brum efter ett tag som jag inte fick väck - så det gamla filtret fick åka tillabaka i - och det är helt käfttyst. Jag får lägga örat intill för att ens höra det. På någon vänster skall jag även se till att dölja det bättre.
Ja, idén med att slipa slimlineskivorna i vinkel är kanon - det får bli till kommande projekt! Men (som vanligt) det ser inte så farligt ut irl - faktum är att karet ser "mindre" ut på bild också.

Annons