Nano mer "låsbart" lock/täckglas?

#1 - 28 mars 2013 19:19
Tänkte jag skulle införskaffa mig ett nanokar till en perfekt mörk tråkig hörna i köket. Problemet är att det är på köksbänken och att katterna (som älskar vatten :confused:) lätt kommer åt nano´t.

Var och kollade lite idag på en lokal affär, men av de karen som dom hade hemma så var det inte något som lämpade sig. Dock kunde dom ta in det mesta sa dom. Annars är ju en beställning från Tyskland ett alternativ. Dock så gillar jag att gynna de lokala butikerna.

Det jag efterlyser tips om är alltså:
Ett nanokar med lock/täckglas som katter inte pillar upp så lätt? Gärna runt 20-30 liter, modell ganska billig :)

På mitt nuvarande lilla 54liters så fick jag lov att sätta en stor svart dekal över matningsluckan, annars pillades den upp hela tiden.
#2 - 28 mars 2013 20:50
En som borde vara kattsäker är fluval edge, 23L tror jag det är, men den är inte alls billig... :) Zolux nano och fluval ebi har båda täckglas, men tror bägge har ett litet runt hål i som "mathål", så det kanske katterna lyckas pilla upp med? Har för mig att juwel har ett 30L, hittar inte vad det skulle kosta men har ju juwels plastlock på så det kanske skulle funka.
#3 - 28 mars 2013 21:26
DU kan ju alltid låta en glasmästare skära till ett glas åt dig med lite klackar som du kan limma på själv så att det ligger kvar..
#4 - 29 mars 2013 06:41
Jag har ett Zolux 20l med tättslutande täckglas. Mina katter får trots ideliga försök inte upp det. Ett annat tips är att lurpassa på dina katter med en blomspruta. Ge dom en hård stråle i nacken varje gång de rör akvariet så lär de ge upp inbrottsförsöken efter ett tag. Funkar finfint.
#5 - 29 mars 2013 07:33
Zolux och Aquaels små nano borde fungera rätt bra (de är i princip exakt likadana). Locket sitter lite trögt och nedsänkt och handtaget är litet och kan väl troligen placeras mot en lämplig vägg eller så för att ytterligare försvåra för katterna.

[ATTACH=CONFIG]60817[/ATTACH]
Möjligen kan man behöva silikona fast de svarta kanterna så inte katterna får grepp där. De är i mitt tycke både snygga och billiga kar (på bilden är det ett Aquael ShrimpSet 30).
#6 - 29 mars 2013 14:31
Tack för tipsen!

Har kollat lite på Fluval Edge tidigare, men jag vill gärna ha ner en BTN Slimline och gömma pump och värmare bakom.

Zolux/Aquael har jag sett att handlarna här har på lager, har dock inte sett något uppackat. Trodde dom var utan täckglas! För det priset så känns ju ett sådant givet!

Till glasmästaren lär jag åka hur som haver, behöver ett täckglas till mitt 125l. som jag tänkte ha som backup här hemma.

Blomsprutan funkar sådär, ena katten blir bara glad och gosig när den kommer fram (samma katt som gärna sitter på golvet i duschen. När man duschar ...)! Kanske dags att bära in högrtyckstvätten?
#7 - 24 april 2013 15:01
Jag har ett sådant som Hampusr visar och mina katter (3 st) har inte lyckats pilla av locket än så länge....

Jag har även tre stycken cocoon med lösa lock som ligger ovanpå och där flyttar katterna glaset så de kommer i och kan dricka där vattnet strömmar ner från pumpen, men de har än så länge inte lyckats fånga någon fisk då det är så smala springor så de kommer inte ner till själva vattnet.
#8 - 9 maj 2013 15:39
Nu har jag precis varit och inhandlat ett Aquael Shrimp Set på 20l. Handlade även på mig en BTN Slimline-bakgrund och lite ny sten. Shrimpsoil köpte jag för någon vecka sedan.

Så nu skall jag kapa och silikona bakgrund! :D Vill komma igång med hard-scape´andet! Det kanske dyker upp en projekttråd på det hela. :)
#9 - 11 maj 2013 20:57
Härligt :-) Lycka till!!

Annons