Nano i Sjöstan

#1 - 25 september 2013 23:10
Idag var det så äntligen dags. Mitt 31 liters nano kom. Har studerat alla ni erfarnas inlägg i veckor. Har tänkt mig en liten tank med mycket växter. Har tänkt ha ett litet stim Danio Margaritatus och räkor. Just nu är det dock bara karet och jag och ett växt-inköp inplanerat.

/Jens
#2 - 26 september 2013 05:21
Oj! Detta kommer att bli riktigt snyggt. Varför inte prova någon oryzias istället för danio, jag har själv O.woware i ett nanokar.
#3 - 26 september 2013 06:26
Tack Joakim, jag har på nått sätt fastnat för Danion. Tycker de är superläckra. :)
#4 - 26 september 2013 06:40
Min dotter, som är 5, hjälpte mig. Blir vårt projekt det här. Höll på hela kvällen igår. :)
I med filter och vattenstart. Nu väntar jag spänt på att allt ska lägga sig.

Kul är det verkligen! De sista fem bilderna är från imorse.
Ikväll bär det av för fiskinköp. :)

/Jens
#5 - 26 september 2013 07:08
Snyggt! Vad är det för akvarium och teknik?
#6 - 26 september 2013 08:16
Tack! :)

Karet är ett Aquatic Nature Cocoon 3 (31 L) med medföljande Flow 200 hang on filter. Värmaren en Jäger 25 W och CO2 är ett Tropica System Nano CO2 kit.

/Jens
#7 - 27 september 2013 21:25
Igår inhandlades uppstartsfiskarna. Fyra stycken Danio Margaritatus. Två honor och två hanar. Försökte fota dem ikväll men de är ju så snabba! :)

/Jens
#8 - 27 september 2013 21:44
Snyggt! 👍
#9 - 28 september 2013 02:01
Tack, lång väg kvar innan allt är stabilt...

/Jens
#10 - 30 september 2013 18:19
Jag tycker mig redan se lite småfläckar av mörkgröna alger på de storbladiga växterna. Vad har jag gjort för fel? Har bara tänt 5-6 timmar om dagen så här i uppstarten.
Vad bör jag göra åt det, mer gödning, ingen gödning? Tänt längre eller kortare?

/Jens
#11 - 1 oktober 2013 18:06
Är detta något väntat, eller borde jag göra något annorlunda?

/Jens
#12 - 1 oktober 2013 18:12
Är det prickar, sitter algerna fast?
#13 - 1 oktober 2013 18:34
Ja de sitter fast på de lite större bladen som små mörkgröna prickar och små fläckar.
#14 - 2 oktober 2013 21:29
Har bytt ut Flow 200 hang on'en mot en Aquaclear 20. Vilken skillnad! Tyst som jag vet inte vad och plats för mer media.
Fråga:
Just nu sitter CO2 diffusorn precis under insuget till hang on filtret, är det ok? Upplever det som betydligt färre CO2 bubblor i karet nu.

/Jens
#15 - 2 oktober 2013 21:30
Jens79 skrev:
Har bytt ut Flow 200 hang on'en mot en Aquaclear 20. Vilken skillnad! Tyst som jag vet inte vad och plats för mer media.

Fråga:

Just nu sitter CO2 diffusorn precis under insuget till hang on filtret, är det ok? Upplever det som betydligt färre CO2 bubblor i karet nu.

/Jens

Motsatt sida, halvvägs upp på rutan :)
#16 - 2 oktober 2013 21:32
Mathias hur menar du nu?
#17 - 2 oktober 2013 21:55
Att du ska ha filtret på ena sidan och diffusorn på andra sidan, mitt på rutan, kanske lite längre ner, det ser du. Flödet från filtret ska träffa bubblorna. På samma sida är inte lika bra.
#18 - 2 oktober 2013 21:56
Ok, tack!
#19 - 3 oktober 2013 13:27
Här kommer en uppdatering med bilder. En vecka efter uppstart.

/Jens
#20 - 4 oktober 2013 12:57
Vilket fint akvarium! :)
Den där växten med rosa toppar (rotala wallichii), på höger sida i akvariet är en av mina favoriter, men jag har inte fått tag i den på ett tag, så vart köpte du din?

Jag har tänkt att köpa ett nytt hang-on filter till mitt nano, hade tänkt mig Aquatic Natures "Flow", men läste nu att du valde att byta? Hur upplevs flödet i Aquaclear, är det väldigt kraftigt även när det är på ett minimum? Jag har ett 20liters nano nämligen och har noterat att mina fiskar inte verkar trivas när det blir för strömt.
#21 - 4 oktober 2013 13:02
Nano i Sjöstan

Hej och tack LS10!
Wallichiin är köpt på Akvarielagret. Såg att det fanns nya små där igår.
Flow-filtret kan jag INTE rekommendera! Aquaclear'en är mycket bättre. Det är inte superlite drag på lägsta, men tillräckligt lågt för att jag vridit upp den en bit i mitt 31 liters.
Om du mot all förmodan vill ha ett Flow som är använt i en vecka så har jag ett du kan få billigt. ;)

/Jens
#22 - 4 oktober 2013 13:05
Nano i Sjöstan

OBS! Det är INTE mindre flöde på lägsta i ett Flow!
#23 - 4 oktober 2013 13:10
Nano i Sjöstan

Dessutom, med Flow, så är du tvungen att filtrera med kol. Jag hittade iaf inget sätt att göra det på utan.
#24 - 4 oktober 2013 14:08
Btw, vad har du för fiskar i ditt? Mina Danio Margaritatus verkar gilla när jag vräker på lite mer ös i karet. :)

/Jens
#25 - 4 oktober 2013 14:42
Tack för bra tips! Låter som det får bli ett Aquaclear då. :) Vart köpte du ditt, såg det inte på Akvarielagrets lista?
Jag har ett ganska väl ingånget nano, som har klarat sig bra utan ett filter ett tag, så vill mest ha lite strömt för att jag har tänkt börja med CO2 igen.

Jag har Boraras merah, (eller boraras brigittae, Moskitorasbora som den kallas i handeln). De har kommit mycket mer igång och simmar över hela akvariet nu när det inte längre finns ett filter som ger vattenrörelser, men vem vet om det kan ha en annan orsak än själva avsaknaden av filter.

Jag har haft mina funderingar att byta till ett 30liters nano och i så fall skulle det nog inte bli för strömt med ett Aquaclear, men samtidigt känns det dumt att riva upp ett välfungerande akvarium.
#26 - 4 oktober 2013 19:40
Nano i Sjöstan

Jag köpte mitt filter via PWSS.

Gillar dina fiskar, hur många har du?
#27 - 4 oktober 2013 20:42
Då ska jag kolla på filtret där. Är dock inte så förtjust i PWSS, har strulat en del när jag handlat därifrån tidigare, men de kanske har blivit bättre.

Jag har sex stycken, vill inte ha fler då jag tycker 20liter är i minsta laget för att hålla fisk.
Men jag har ett större akvarium också, där får det plats lite mer fisk. :)

Hur går det med algerna för dig då, har de gett med sig??
#28 - 5 oktober 2013 10:07
Nano i Sjöstan

Min första beställning på kar och teknik blev försenat. Bl.a. Pga att karet var restat.
Filtret kom dagen efter beställning.
#29 - 5 oktober 2013 12:21
Nano i Sjöstan

Ja just nu har jag inga alger alls. :)
Karet fyller ju två veckor på onsdag, så det är tidigt än. Håller koll på Nitrit-nivåerna. Har tänkt mig köpa sex till Galaxy framåt mitten av veckan.

/Jens
#30 - 6 oktober 2013 19:34
Nano i Sjöstan

Ja jag har ju bara ett litet Nano. Fyra Galaxyrasbora, men shit vad häftiga de är. Har två hanar och två honor och de två honorna är helt klart tuffast och mest sociala. De vågar sig fram och utnyttjar hela akvariet. Stör jag dem så stimmar de med hanen längst ner till vänster. Han visar sig då och då. En av hanarna har dock anekterat nedre högra hörnet och där står han. Kan bara skrämmas därifrån.
I övrigt så verkar uppstarten gå bra än så länge. Ingen Nitrit än. Dock så har jag något slemmigt vitt på CO2-slangen. Ingen aning om vad det är.
Växterna har iaf tagit sig på de två veckorna vi varit igång.

/Jens
#31 - 6 oktober 2013 20:16
Nano i Sjöstan

/Jens
#32 - 7 oktober 2013 06:38
Ser mycket fint ut, skall bli kul att följa detta projekt :)
Galaxyn är en favorit hos mig med, har haft den i flera omgångar.
#33 - 7 oktober 2013 13:19
Nano i Sjöstan

Tack Pia! :)
#34 - 7 oktober 2013 19:43
Nano i Sjöstan

Alltså... Jag har två frisimmande yngel i karet!
Det levande jag matat med är Copepods så tror inte det kommit med maten.
Kan mina första fyra Galaxyrasbora redan ha ynglat av sig?

/Jens
#35 - 11 oktober 2013 07:43
Nano i Sjöstan

Så... Första krisen förhoppningsvis förbi. Fick en Nitritspik för två dagar sedan. Följde alla råd jag kunde hitta här. Bytte lite vatten, slutade mata och använde Sera Bio Nitrivec. Idag visade testet på noll.
Växterna verkar trivas. De växer iaf och frodas. Ynglena har jag inte sett röken av, men jag såg dem ju iofs inte innan heller. De dök ju upp när jag matade med levande i måndags.
Ska försöka uppdatera med bilder senare idag.

/Jens
#37 - 11 oktober 2013 13:17
Snyggt!

Ser jätte fint ut :D
#38 - 11 oktober 2013 13:35
Tack xanadu! :)
#39 - 11 oktober 2013 19:31
Nano i Sjöstan

#40 - 11 oktober 2013 20:43
Nano i Sjöstan

Måste bara få nämna en anekdot i mitt korta akvarieliv.
Precis innan jag startade upp mitt lilla nano så var jag och min snart 5-åriga dotter på Södermalms Akvarieaffär. Där träffade vi Janne. Janne är btw anledningen till mitt lilla vackra, trycksatta, CO2-system.
Janne tog in mig och min dotter in bland sina kar på "lagret". Vi fick se ormhuvudsfiskar och årstidsfiskar och allt annat underbart.
Tack Janne!

/Jens
#41 - 12 oktober 2013 21:36
Nano i Sjöstan

/Jens
#42 - 12 oktober 2013 22:02
Wallichiin tar sig allt därbak, kul!

Mina siameser slaktade min, jag har ett evigt och obotligt hat mot den fisken!
#43 - 12 oktober 2013 22:21
Nano i Sjöstan

Ja kul som fan! :)
Jag har inte mätt, men det känns som att alla växter (förutom Anubisarna) har dubblat sin längd.

/Jens
#44 - 14 oktober 2013 16:28
Nano i Sjöstan

Försöker med en dålig bild visa hur mycket mina Ammania sp Bonsai vuxit. Halva plantan är iaf mörkare grön och bladen rundare.

/Jens
#45 - 14 oktober 2013 18:19
Nano i Sjöstan

Wallichin har nått vattenytan. :)

/Jens
#46 - 16 oktober 2013 20:39
Nano i Sjöstan

Lite bilder igen. :)

/Jens
#47 - 19 oktober 2013 13:22
Nano i Sjöstan

På PWSS finns extralampa till belysningen. Det finns med 6500K och 10000K. Dessutom då finns en blåvit variant. Någon som vet vilken som följer med karet? Vilken variant ska man köra på?

/Jens
#48 - 19 oktober 2013 19:04
Det blir ju bara snyggare och snyggare! :)

6500K brukar ge ett ganska behagligt ljus har jag för mig, 10000K är starkare och därmed vitare och blått används mest till saltvattenakvarium. Har för mig att 6500K ska liknas med solens sken och att det därmed ofta rekommenderas till sötvattensakvarium.
#49 - 19 oktober 2013 19:19
Nano i Sjöstan

Tack! :) kul med läsare av tråden och feedback!

/Jens
#50 - 19 oktober 2013 21:22
Fin utvecklingen sedan starten!
#51 - 19 oktober 2013 22:06
Nano i Sjöstan

tack! :D
#52 - 19 oktober 2013 22:08
Nano i Sjöstan

Fler bilder i höstmörkret.

/Jens
#53 - 20 oktober 2013 08:08
Snygg snigel! Vilken art?
#54 - 20 oktober 2013 10:10
Nano i Sjöstan

Snäckan är en Vittina Semiconica.

/Jens
#55 - 21 oktober 2013 18:42
Nano i Sjöstan

Wallichin skulle behöva ansas. Är det bara att kapa och plantera om?

/Jens
#56 - 24 oktober 2013 20:16
Nano i Sjöstan

Det har flyttat in ett gäng räkor i karet.
Städar roten noga. Mina Danio Margaritatus har stimmat bättre och syns mer nu när de fått nya grannar.

/Jens
#57 - 24 oktober 2013 20:29
Av alla mina risiga bilder, så var nog de två sista de risigaste. Bjuder på det.....
Det är linsen på mobilkameran som är smutsig, inte karet. :)
Gör ett nytt försök under morgondagen.

/Jens
#58 - 24 oktober 2013 21:59
Kul med räkor! Är det vanliga körsbärsräkor eller extra röda?

Själv var jag på akvarielagret nyligen, men det blev ingen r. wallichi, shoppade en massa annat så plånboken räckte inte riktigt till så här innan löning.. :p
Däremot fick jag hem filtret Aquaclear från PWSS idag, men just nu låter det betydligt mer än jag hade väntat mig. :( Avvaktar lite och hoppas det ger med sig, brukar göra det ibland.
Lite lustigt att ett sånt här litet filter kan låta så mycket när det jag har till mitt 240liters akvarium är nästan helt knäpptyst.
#59 - 25 oktober 2013 06:22
Nano i Sjöstan

Räkorna är Sakura! :)
Ja på Akvarielagret kan man spendera mycket pengar... ;)
Jag var själv hos Janne på Södermalms Akvarieaffär och köpte mer CO2. Där kan man handla mycket kul med.

Tråkigt med filtret! Mitt är nästan knäpptyst. Har du använt den lilla plastbiten så att den hamnar "i lod"? Har du fräst på i full fart ett tag för att få ur all luft? Jag upplever det som att det lilla ljud som uppstår kommer från resonans i locket. Kolla så att det ligger rätt.

/Jens
#60 - 25 oktober 2013 21:29
Jag grejade lite med filtret idag och tycker det blev tystare efter det. Dock inte lika tyst som jag vill ha det, bor i en liten etta så kan inte precis komma undan från ljudet. Men förhoppningsvis blir det tystare med tiden, det har jag varit med om förr.

Ja Södermalms akvarieaffär är kul att gå till och väldigt kul med att få lite expertråd. :)
#61 - 26 oktober 2013 21:40
Nano i Sjöstan

Nu är jag nära mitt mål. Har 10 Danio Margaritatus, 20 Sakura räkor och en snäcka. Funderar på om jag kanske ska ha 5 Galaxy till.
Snäckan min har jag inte sett av idag. Är de rymningsbenägna? Hoppas hon finns där någonstans. Hon är ju min lilla dotters favorit.
Mina Danio är verkligen underhållande. De två mest utfärgade hannarna har, mot allt man har läst, intagit var sitt revir. Varsit bakre hörn av karet. Har några honor som kromar sig runt dem. Stimmar gör fem av dem.
De äter bara maten som inte ligger på ytan, så jag matar i utblåset. Lite torrfoder samt Copiopoder.
Har redan gjort av med en liten CO2-tub. Köpte en ny av Janne på Södermalms Akvarieaffär. Han var lika trevlig som vanligt, och vi diskuterade mätning av CO2-nivåer.
Hoppas Snäckan Stella hittar fram imorgon.

/Jens
#62 - 28 oktober 2013 18:53
Nano i Sjöstan

Min snäcka lyser fortfarande med sin frånvaro. :(
Som sagt, är de rymningsbenägna?

/Jens
#63 - 30 oktober 2013 19:40
Nano i Sjöstan

Behöver ansa Wallichi som det inte får plats mer med. Om någon skulle vara intresserad, hur skickar man?

/Jens
#64 - 31 oktober 2013 21:52
Nano i Sjöstan

Äntligen så stimmar mina Margaritatus. 15 stycken är de nu. Växterna verkar fortfarande trivas. Räkorna likaså. Snäckan är dock puts väck.

/Jens
#65 - 3 november 2013 23:38
Nano i Sjöstan

Dags för ansning. Gick igenom alla växter (som växt som f*n). Har ju någon liten grundidé. Jobbar mot den.

Så här såg det ut innan:

Så här ser det ut nu:

/Jens
#66 - 18 november 2013 18:02
Nano i Sjöstan

Det var ett tag sedan jag skrev något här. Karet tuffar på och så här dags trodde jag att det skulle vara balans i karet. Framförallt få jag inte haft några större katastrofer fram till nu. Men inatt så dog en av mina större Galaxys. Han var nog nästan fullvuxen, så funderade först på om det kunde vara av ålder. Men sedan några dagar tillbaka så har jag även en Galaxy som står högt nära ytan och "kippar" med munnen. Övriga gömmer sig bakom roten som vanligt, men kanske ser jag de lite mer sällan nu. Gjorde ett 30% VB för 3 dagar sedan. Körde då i en fulldos Nitrivec för att se om det är Nitrit (inget utslag på testen). Nu iom dödsfallet så gjorde jag ett VB även idag.
Någon som har några tips på vad som kan vara galet eller har tips på vad jag kan göra?

/Jens
#67 - 18 november 2013 18:22
Nano i Sjöstan

Jag lyckades fota den sjuka killen. Hoppas någon kan hjälpa mig med vad det kan vara.
Kanske ska lägga till att han inte äter heller. De övriga ser pigga ut och äter. :(

Tacksam för svar..
Jens
#68 - 18 november 2013 20:14
Nano i Sjöstan

Ingen? :(
#69 - 3 december 2013 23:04
Nano i Sjöstan

Lite bilder från idag. Ansade i förrgår :

/Jens
#70 - 4 december 2013 06:19
Så härligt nanokar :)
#71 - 4 december 2013 07:59
Verkligen mycket läckert!

[SIZE=1]Note to self: Måste göra om mitt nano. :)[/SIZE]
#72 - 5 december 2013 22:08
Nano i Sjöstan

Tack PiaJo och Knax! :)
Alltid kul med lite feedback.
Samtidigt som jag gillar min rot så undrar jag om jag gjort mig själv en björntjänst. Mina Galaxy är skygga och gömmer sig allt som oftast där bakom.

/Jens
#73 - 8 december 2013 22:37
Det kanske kommer att de blir tuffare?
För min del så var mina moskitorasboror väldigt skygga i början. Nu har jag haft igång karet länge (minst ett år, säkert längre) och rasbororna är inte det minsta skygga, reagerar inte ens vid plötsliga rörelser eller när jag stoppar ner handen. Spelar ingen roll om jag har en massa gömställen, som nu, eller nästan kalt i karet som jag hade för en tid sen.
#74 - 8 december 2013 23:19
Nano i Sjöstan

Låter lovande LS10! Tålamod är en akvarists bästa vän. ;)

/Jens
#75 - 3 januari 2014 22:07
Vattenbyte och ansning av växter. Räkorna trivs och har fått ett helt gäng med räklingar nu. Mina Danio verkar också nöjda med tillvaron.
För er som kommer ihåg så var min plan från början ett större kar. Detta är fortfarande i planeringsstadiet, men inom en ganska snar framtid drar jag igång!
Ganska kul att jag växlat tema och biotop när jag funderat bara genom att följa alla era kar här på Zoopet. Gått från SA till Malawi, tillbaka till SA medan frun här hemma skulle vilja ha Discus.
Drömma och planera är alltid kul. Vet inte vad det landar i än men lovar att lägga upp en projekttråd här i Forumet.

/Jens
#76 - 4 januari 2014 17:06
Dåligt med Nanos just nu här på Zoopet. Dåligt med intresse av tråden med. Får väl se om det blir mer intresse när projektet och karet blir större eller om det är guldmedlemsskap som krävs för att få intresse i tråden. Ska fixa medlemsskap.
Just nu har jag plats för ett ca 360l. kar, men det jag ser framför mig är på minst 500+ liter.

/Jens

Annons