Nano 30 Liter, mitt första projekt :-)

#1 - 22 juni 2012 10:35
Avslutar medlemskap
#2 - 22 juni 2012 17:22
Spännande!
Har själv startat ett 30l nano för snart tre veckor sen, så ska bli kul att få lite inspiration :)
#3 - 22 juni 2012 17:27
Mrjoa skrev:
Spännande!

Har själv startat ett 30l nano för snart tre veckor sen, så ska bli kul att få lite inspiration :)

Kul! Finner att jag sitter och googlar var minut jag får över. Har fått lite tankar om innehållet. Tänker mig just nu i banorna blå guppys och blå tigerräkor. försöka hålla lite färgtema :D Får se om den tanken kvarstår tills den dagen det är dags för invånarna att flytta in :D
#4 - 22 juni 2012 17:46
Test remsor: Som du skriver finns det en hel del övrigt att önska med dessa. Jag tror du tänker lite fel i den frågan.
Enligt min åsikt är det bättre att inte använda tester än sådana som garanterat visar fel. Risken är överhängande att du vidtar fel åtgärder om du har ett felaktigt test resultat. Att testa och sedan säga asch, det är stickorna det är fel på blir inte häller bra. Om du skall testa så använd grejor som i alla fall har en chans att ge dig rätt indikationer. Att bara testa för testandets skull är ju att bokstavligt slänga pengar i sjön, eller?
#5 - 22 juni 2012 18:10
nja det beror ju lite på vad man testar.
Tex nitriter. stickan lär ju inte ge utslag om det inte finns några. sen kan man ju inte säga HUR illa det är, men utslag är ju ändå utslag. Den kan ju inte reagera vid frånvaro. Och åtgärden, byta vatten lite extra... det tar ju ingen skada om man skulle byta lite extra vatten en vecka eller så.
Så för att softmäta o bara ha ett humm tror jag kan fungera, men då skall man ju vara medveten om att det inte är exakta värden.
#6 - 22 juni 2012 18:23
De fungerar inte alls, ofta!

De kan visa nitrit fast det inte är det i karet. Stoppa i toapapper istället, det fungerar lika bra men det är mångt billigare.

De suger, spara hundringen istället. Jag kör inte på tester (möjligtvis nitrit)

Inte ens i mitt nya brukas tester, jag provar en annan teori gällande fri tillgång på gödning istället :)
#7 - 22 juni 2012 18:33
De fungerar inte alls, ofta!

De kan visa nitrit fast det inte är det i karet. Stoppa i toapapper istället, det fungerar lika bra men det är mångt billigare.

De suger, spara hundringen istället. Jag kör inte på tester (möjligtvis nitrit)

Inte ens i mitt nya brukas tester, jag provar en annan teori gällande fri tillgång på gödning istället :)

Ajdå, e dom såååå illa. verkar ju värre skit än jag trodde i så fall.. hmm undrar om man kan korrigera ordern i så fall.

*rättelse* Jag mailade dom och bytte produkten, valde ett vanligt nitrittest istället... så nu får vi hoppas att det vinner bättre gillande ;)
#8 - 22 juni 2012 19:37
Afrodite skrev:
Ajdå, e dom såååå illa. verkar ju värre skit än jag trodde i så fall.. hmm undrar om man kan korrigera ordern i så fall.

*rättelse* Jag mailade dom och bytte produkten, valde ett vanligt nitrittest istället... så nu får vi hoppas att det vinner bättre gillande ;)
Smart moove!:)
#9 - 25 juni 2012 08:54
Fick mail från aquaristic idag.Dels med kostnaden för leveransen. 28E (11kg) och att dom tar inget ansvar överhuvudtaget för leveransen då det innehåller ett Nanoakvarium. Det innebär att finns det skador på Nanoakvariet när det anländer så får jag stå för det.
Känns lite knepigt om jag skall acceptera det. Dom skickar med UPS, och har inte dom någon försäkring för sina försändelser?
Och hur kan ett företag inte ta något som helst ansvar? Om jag skulle få akvariet med skador så kan jag ju omöjligt veta om det e skador som uppstog under leveransen eller om det va skadat redan när dom sände det.
#10 - 25 juni 2012 09:13
Afrodite skrev:
Fick mail från aquaristic idag.Dels med kostnaden för leveransen. 28E (11kg) och att dom tar inget ansvar överhuvudtaget för leveransen då det innehåller ett Nanoakvarium. Det innebär att finns det skador på Nanoakvariet när det anländer så får jag stå för det.

Känns lite knepigt om jag skall acceptera det. Dom skickar med UPS, och har inte dom någon försäkring för sina försändelser?

Och hur kan ett företag inte ta något som helst ansvar? Om jag skulle få akvariet med skador så kan jag ju omöjligt veta om det e skador som uppstog under leveransen eller om det va skadat redan när dom sände det.

Du kan inte beställa genom den butik du brukar handla i? Då har du garanti genom dom isf.
#11 - 25 juni 2012 09:16
MonkanS skrev:
Du kan inte beställa genom den butik du brukar handla i? Då har du garanti genom dom isf.

Prisskillnaden är rätt stor.
För ett 30 L Dennerle får jag ge 29E.
Att hitta liknande priser i sverige är ju inte ens att tänka på.
Men om någon har tips om vart jag hittar ett 25-30 L Kubiskt med rundade hörnor fram så är jag öppen för förslag. Blocket har jag kammat noll på.
Och i butik har jag inte hittat ett endaste under 1500 för ett 30 L.
#12 - 25 juni 2012 09:18
Afrodite skrev:
Prisskillnaden är rätt stor.

För ett 30 L Dennerle får jag ge 29E.

Att hitta liknande priser i sverige är ju inte ens att tänka på.

Men om någon har tips om vart jag hittar ett 25-30 L Kubiskt med rundade hörnor fram så är jag öppen för förslag. Blocket har jag kammat noll på.

Och i butik har jag inte hittat ett endaste under 1500 för ett 30 L.

Ok.. då förstår jag.
#13 - 25 juni 2012 09:22
Facebook-grupp typ denna? Efterlysning där?

http://www.facebook.com/groups/209033199183421/
#14 - 25 juni 2012 09:34
MonkanS skrev:
Facebook-grupp typ denna? Efterlysning där?

http://www.facebook.com/groups/209033199183421/

Sån grupp vore smart, dessvärre är jag mer sthlmsbo än Norrköping :D
#15 - 25 juni 2012 09:46
Och det finns inget sådant i Sth eller där omkring? En sån stor stad? Synd..
Christer5
#16 - 25 juni 2012 09:48
Eftersom det är så stor risk så tar dom inger ansvar,i Sverige är det många företag som inte skickar akvarium just på grund av detta.

Det bästa är nog att beställa i någon lokal akvarieaffär eller hämta på annan ort.
#17 - 25 juni 2012 10:34
Christer5 skrev:
Eftersom det är så stor risk så tar dom inger ansvar,i Sverige är det många företag som inte skickar akvarium just på grund av detta.

Det bästa är nog att beställa i någon lokal akvarieaffär eller hämta på annan ort.

mm, lite surt,,, skall man beställa någon annanstans kanske. eller ska man chansa. vet inte hur stor risken är att ett 30L Nano går sönder i transporten. Ett stort är ju en större risk. Men dom små nano är ju ändå rätt kompakta.
#18 - 25 juni 2012 10:41
Kan man använda ett större ytterfilter i ett 30L?
http://www.zooplus.dk/shop/fisk/filter_pumpe_akvarium
om jag skulle beställa från zooplus istället så måste jag beställa ett annat ytterfilter. Kan man ha ett ytterfilter för 100L i ett 30L akvarium?
#19 - 25 juni 2012 11:45
Vad ska gå i karet då? :-)
#20 - 25 juni 2012 11:49
DP98 skrev:
Vad ska gå i karet då? :-)

förhoppningsvis guppy/endler och räkor.
#21 - 25 juni 2012 12:01
Kan väl aldrig ha för stort filter? :) Kan man bara reglera utblåset så det inte blir hela havet stormar borde det nog funka.
#22 - 25 juni 2012 12:02
Afrodite skrev:
Kan man använda ett större ytterfilter i ett 30L?

http://www.zooplus.dk/shop/fisk/filter_pumpe_akvarium

om jag skulle beställa från zooplus istället så måste jag beställa ett annat ytterfilter. Kan man ha ett ytterfilter för 100L i ett 30L akvarium?

allt beror på.....

gällande storlek på filter så är det dels avhängigt vilken sorts fisk man har, dels hur man kan kontrollera
vattenströmmen i karet.

ett normalt standardpaket har oftast filter som taktar på 3-4ggr vattenvolymen i cirkulation.

till 30 liter = 30 x 3/4 = 90 -120 liter per timme.

nu kan man nästan alltid gå upp till 5-6 ggr utan att det blir kaos. man kan säkra insuget med förfilter
så att fisk inte sugs in i pumpen.

Ex Malawis gillar normalt att det är ganska strömt

Går man upp därefter till 7-8 ggr vattenvolymen så blir det ofta lite mer "intressant".

det som brukar sätta stopp för det är ofta som sagt var insuget, samt den totala strömningen
som bli i karet.

insuget kan man som sagt var ganska enkelt råda bot på med diverse förfilter. Smidigaste/billigaste
lösningen är att trä på antingen ett färdig skumfilter som sitter oftast på bilifilter på insuget, det är
nästan alltid så fina att de hindrar småfisk att flyga runt inne i pumpen.

strömmen i karet löser man nog enklast med strilrör, om det är fetemycket vatten so skall sprutas
runt, så koppla på 2 strilrör.

ex så har jag i mitt 240 kar scalarer, som är ganska "vindkänsliga" en total cirk på 8 ggr vattenvolymen.
Tre pumpar, alla har strilrör, alla scalararer svävar så grasiöst genom karet utan problem.

.
#23 - 25 juni 2012 12:24
Kensa skrev:
allt beror på.....

gällande storlek på filter så är det dels avhängigt vilken sorts fisk man har, dels hur man kan kontrollera

vattenströmmen i karet.

ett normalt standardpaket har oftast filter som taktar på 3-4ggr vattenvolymen i cirkulation.

till 30 liter = 30 x 3/4 = 90 -120 liter per timme.

nu kan man nästan alltid gå upp till 5-6 ggr utan att det blir kaos. man kan säkra insuget med förfilter

så att fisk inte sugs in i pumpen.

Ex Malawis gillar normalt att det är ganska strömt

Går man upp därefter till 7-8 ggr vattenvolymen så blir det ofta lite mer "intressant".

det som brukar sätta stopp för det är ofta som sagt var insuget, samt den totala strömningen

som bli i karet.

insuget kan man som sagt var ganska enkelt råda bot på med diverse förfilter. Smidigaste/billigaste

lösningen är att trä på antingen ett färdig skumfilter som sitter oftast på bilifilter på insuget, det är

nästan alltid så fina att de hindrar småfisk att flyga runt inne i pumpen.

strömmen i karet löser man nog enklast med strilrör, om det är fetemycket vatten so skall sprutas

runt, så koppla på 2 strilrör.

ex så har jag i mitt 240 kar scalarer, som är ganska "vindkänsliga" en total cirk på 8 ggr vattenvolymen.

Tre pumpar, alla har strilrör, alla scalararer svävar så grasiöst genom karet utan problem.

.

Tack för svaret,Allt det där låter Jättebra... men du glömde en sak, jag har Aldrig sett eller hållt i ett ytterfilter, det du skriver är nästan (och jag skriver nästan för jag börjar läsa mig till en del) grekiska för mig.
Om jag förstår dig rätt så kan det alltså gå att ha ett större filter om man kan filter och vet hur man får det att fungera med lägre hastighet.
Låter som om det ändå för mig är bättre att hitta ett filter som är avsett för 30 L :( då får det väl bli o beställa från någon annan sida. vad svårt det skall vara att hitta det man vill ha på en och samma sida.
#24 - 25 juni 2012 12:48
Afrodite skrev:
Tack för svaret,Allt det där låter Jättebra... men du glömde en sak, jag har Aldrig sett eller hållt i ett ytterfilter, det du skriver är nästan (och jag skriver nästan för jag börjar läsa mig till en del) grekiska för mig.

Om jag förstår dig rätt så kan det alltså gå att ha ett större filter om man kan filter och vet hur man får det att fungera med lägre hastighet.

Låter som om det ändå för mig är bättre att hitta ett filter som är avsett för 30 L :( då får det väl bli o beställa från någon annan sida. vad svårt det skall vara att hitta det man vill ha på en och samma sida.

njau, sådär språkbegåvad är jag inte att jag kan skriva på grekiska, min kunskap om det språket är klart begränsad.

Svenska, Danska, Norska, Engelska, Tyska, Italienska, och några hälsningfraser på Japanska och Kinessika klarar jag av.

Så, du har lite fel i när du antyder att jag skriver på Grekiska.......:D

Men....det är ganska enkelt egentligen.

Vi tar denna pump som exempel:

http://www.pwss.se/product.php?productid=513&cat=304&page=1

Där står det att den pumpar runt 1000 liter / timme.

Med omräkning på 3/4 så får man fram att den funkar "perfekt" till kar på cirka 250-300 liter.

Om man kopplar på ett strilrör, se länk:

http://www.pwss.se/product.php?productid=2984&cat=0&page=1

Så skulle det utan problem vara OK för ett kar på 150-160 liter.

Och om man sätter på 2 strilrör + ett bilifilter på insuget, se länk (den där svampgrejen som
sitter på plaströret):

http://www.pwss.se/product.php?productid=1893&cat=1098&page=1

så skulle det förmodligen vara OK till ett kar på cirka 125 liter.

Dvs ....det blir bara att räkna baklänges.

ex

30 liter x 5 = 150 liter genomströmning med strilrör + skumgummi om du skall ha räkor....

(vilket du bör ha iaf....obereonde vilken pump du har),

.
#25 - 25 juni 2012 12:52
fast om man nu skall ha ytterfilter till en liten nanokub, så är nog EDEN 501 det som är bäst.

.
#26 - 25 juni 2012 12:55
Afrodite skrev:
förhoppningsvis guppy/endler och räkor.
Najs , blir nog bra :-)
#27 - 25 juni 2012 12:55
Kensa skrev:
fast om man nu skall ha ytterfilter till en liten nanokub, så är nog EDEN 501 det som är bäst.

.

Ahhh nu börjar vi tala ett språk jag behärskar ;)
Men tack för förklaringen, det blev mycket tydligare. Själv va jag ju inne på Tetratec ex 400. Men det verkar inte helt säkert att det blir den ändå. Vill ju helst beställa Dennerle 30L (enbart karet) + ytterfilter från en och samma sida. Men jag ger inte upp riktigt än, letar och letar. Har tittat lite på Eden 501 också, Den verkar vettig, står att den skall vara tyst, dock ganska många som klagat på att den läckt.
#28 - 25 juni 2012 13:21
då får jag göra ett lite inlägg om eden 501. jag trodde länge att det skulle vara ett grymt ytterfilter till nano kar, ack så fel jag hade.
det var verkligen inte vad jag förväntade mig.

för det första, det låter väldigt mycke för att vara så litet.
för det andra så var flödet sjukt dåligt, och det blev sämre efter bara några dagar utan att filtret var speciellt smutsigt.
har vart å skruvat å tryckt å klämt för att försöka få någon skillnad på flödet men icke.
sen är det väldigt svårt att hantera slangarna då dom har ganska smal diameter så blir dom väldigt hårda och svåra att böja som man vill ha dom.

så ja skulle faktiskt inte rekommendera det, kommer snarast att byta ut mitt mot ett påhängsfilter istället.
#29 - 25 juni 2012 13:44
Tack för recentionen. Den ligger helt i linje med andra åsikter jag hittat om just Eden 501. Så jag försöker än så länge leta efter Tetratex ex 400 istället.
#30 - 25 juni 2012 14:37
[ATTACH=CONFIG]54234[/ATTACH]

Tetratec ex 400 till ett nano på 30 liter, funkar kanoners. Ställbart flöde, det här lär kicka Edens röv..
#31 - 25 juni 2012 14:43
[ATTACH=CONFIG]54234[/ATTACH]

Tetratec ex 400 till ett nano på 30 liter, funkar kanoners. Ställbart flöde, det här lär kicka Edens röv..

Ahh perfekt, bättre kan det ju knappast bli. Kul att se att det funkar, du sopar ju banan åt mig när du testar. TACK!
#32 - 26 juni 2012 16:44
Ett steg närmre. Om jag förstått rätt så är nu mitt akvarium och filter påväg med båt från tyskland.
Har även köpt in lite mer saker till mitt lilla projekt.
-En ledlampa med moonlightfunktion, även i ett redan upplyst rum så är skillnaden mellan vit-blått och Blått ljus markant (se bilderna på vasen)
-Min favoritsand 5L ( Ljus ca 2mm stor)
-Flytväxt Phyllanthus fluitans. Blev tvungen att fylla på lite då mina fiskar åt upp det jag hade som lördagsgodis :(
-Siliconlim för montering.
http://afroditea.blogspot.se/2012/06/check.html

Som marktäckare så hade jag tänkt mig Marsilea Hirsuta. Men funderar lite, har sett någon snygg växt som ser ut som massa små stjärnor. Någon som vet vilken det är och om den är svårskött? Eller är det någon som har andra förslag på en snygg marktäckare till ett 30 Liters. Liten låg kompakt och lättskött tack :D
[TABLE="width: 247"]
[TR]
[TD][/TD]
[/TR]
[/TABLE]
#33 - 1 juli 2012 18:53
Vad gäller väremfrågan så kommer jag definitivt att avvakta. Har haft ett 12 liters igång en liten stund nu, på den plats som är ämnad att 30 Liters skall stå när det kommer. med samma belysning som 30 Liters kommer att få.
Temperaturen har legat konstant mellan 24-25 grader (dag som natt) vilket känns helt oki. Det kan ju hända att det blir helt andra värden till vintern.
#34 - 1 juli 2012 19:57
suck

du har en deprimerande kurva på dina kar

den går ju neråt i storlek,,,,,enligt din underskrift iaf....

vore ju roligare om det stod 63 - 540 - 300 - 1200 - 3000...........

.
#35 - 1 juli 2012 21:52
gällande värme frågan så kan ja varmt rekommendera denna modell http://www.akvariumbutiken.se/varmare_47/doppvarmare_48/aqsn_5_w_doppvarmare_i_plast_fran_aquael_459.html

finns i olika watt antal, beroende på storlek av akvarium.
väldigt liten smidig sak som går lätt att gömma i akvariet, dessa går ej att ställa tempen på utan höjer ett vist antal grader beroende på storlek av akvarium. fungerar riktigt bra.
ja hade 10watt i mina 25-30Liters å den höjde ganska precis 2grader.
#36 - 2 juli 2012 05:25
Trevlig liten modell, tack för tipset. Om det visar sig att jag behöver lite stödvärme i vinter så verkar den väldigt liten och smidig.
#37 - 2 juli 2012 07:00
Kensa skrev:
suck

du har en deprimerande kurva på dina kar

den går ju neråt i storlek,,,,,enligt din underskrift iaf....

vore ju roligare om det stod 63 - 540 - 300 - 1200 - 3000...........

.

smaken är som....
Men sedan står dom inte i tidsordning, mer i storleksordning. kronologiskt borde det i så fall stå 3-54-63-12-30, har även ett runt 150 L som står men som används som terrarium. Inte alls förtjust i det. Bara ett vanligt helglas som jag inte kommer våga använda som akvarium, måste nog limmas om i så fall, och det vågar jag inte ge mig på.
Men visst, det är inte omöjligt att ett stort letar sig hem, men inte just nu. Mannen har visserligen godkännt att jag kan köpa ett större med möbel om jag vill. Men jag tvekar. Måste fundera lite mer än så länge på vad jag verkligen vill ha.
Mina garra rufor gillar jag ju, men dom måste ha ett eget akvarium, och det begränsar det hela lite. Men i dagsläget får dom bo kvar i 63 Liters.
Mitt 30 Liters kubiska som är på väg och borde anlända i veckan har jag längtat efter och suktat efter ett tag, det skall bli jättespännande att få inreda, jag vet att jag vill ha räkor i det, så långt är klart. och inredningsmässigt har jag köpt lite rötter och växter som jag vill ha, har ritat upp en skiss på hur jag vill ha det. men sedan har jag lite tveksamheter att fundera över innan jag sätter igång.
Jag tycker att blå tigerräkor är jättefina, och har läst att dom tål pmdd, samtidigt har jag två amanoräkor som jag gillar som jag också skulle kunna tänka mig i 30L, men tror inte jag vill blanda. så måste fundera lite över vilken sort jag vill ha i. Nackdelen med amano är ju att dom hoppar och är lite mer rymningsbenägna och jag vet inte om jag vill ha lock på 30 L. Måste få hem det och se hur det ser ut och vad det finns för för och nackdelar med locket.
Sedan utöver räkor vill jag ha någon fisk i. Funderar på Endler, men samtidigt är jag inne på att jag vill ha blått i karet. Så kanske blå guppy istället?. snyggaste hade ju varit blå endler, men det är ju inte det lättaste :S
Så har lite fundering att göra innan jag bestämmer mig.
12 L är ju bara en temporär lösning för småttingyngel, så den kommer väl snart försvinna när det problemet är ur världen.
Och sedan kommer vi till 54 liters, mitt lilla .... ja jag vet inte.. det är det röriga där det blivit fisksoppa av allt.
5 kardinaltetror som jag egentligen inte alls vill ha, guppy, endler, garra rufa ynglena som står på tillväxt för att flytta till 63 Liters, en liten ancistrus och crystal red räkor. En riktig röra som behöver få redas upp lite. Men det löser sig så småningom på ett eller annat sätt.
Visst vore det kanske lättare med ett större kar som vore lättare att få balans i och som slukade mer fisk, men just nu,,, nä vill få ordning på vad jag har först och få mitt 30 Liters hem och iordning. Sedan får jag fundera lite. Vill jag ens ha mitt 54 liters? Jag vill ju inte ha hemmet fullt med akvarier.

*tillägg* Ändrade till kronologisk ordning nu.
#38 - 4 juli 2012 11:47
Men var är den.. otålig... Enligt säljaren skickades paketet från tyskland den 26e juni, gick med båt och anlände till sverige den 28e. Skulle levereras med DHL. Men jag har fortfarande inte fått något paket.
Har fösökt söka efter paketet men det finns inga uppgifter... suck, skulle vilja att den kommer senast den här veckan.
På tisdag får jag leverans av blå och deepblue Caridina cf. Cantonensis och till dess vill jag ju att Nanot står klart. I nödfall får dom väl flytta in i det lilla 12 liters. Men det e klart man vill få flytta in invånarna i rätt kar från början.
Christer5
#39 - 4 juli 2012 12:51
Har du inte erhållit information om hur du kan spåra din försändelse ?
#40 - 4 juli 2012 17:16
Christer5 skrev:
Har du inte erhållit information om hur du kan spåra din försändelse ?

Jo, men det står inget mer än att den är sänd till sverige den 26e precis som företaget angett, sedan är det blankt :(
Christer5
#41 - 4 juli 2012 17:21
Du kan försöka att ringa till DHL och uppge försändelsens nummer så kanske dom kan hjälpa dig.
#42 - 4 juli 2012 17:32
Christer5 skrev:
Du kan försöka att ringa till DHL och uppge försändelsens nummer så kanske dom kan hjälpa dig.

Jag får testa det i morgon om den inte dyker upp, tack för tipset.
#43 - 4 juli 2012 18:16
Om du har ett tracking nummer kan du kolla på DHL\s hemsida vart paketet befinner sig dygnet runt.
#44 - 4 juli 2012 18:38
bossep skrev:
Om du har ett tracking nummer kan du kolla på DHL\s hemsida vart paketet befinner sig dygnet runt.

Jo men det är det jag har gjort, men det är blankt :(
Christer5
#45 - 4 juli 2012 18:55
Det är konstigt det borde finnas i DHL s system om det verkligen är skickat, men har du tracking nummer så borde sändningen vara upphämtad hos leverantör.
#46 - 4 juli 2012 19:27
Christer5 skrev:
Det är konstigt det borde finnas i DHL s system om det verkligen är skickat, men har du tracking nummer så borde sändningen vara upphämtad hos leverantör.

Jadå, dom finns i deras system. Det syns att det är skickat den 26e. men senaste datum det finns någon uppgift är 28e. sedan är det blankt. Jag borde ju ha fått paketet vid det här laget, men det verkar ha fastnat någonstans längs vägen.
Jag funderar på om det verkligen är så att det anlänt till sverige eller om det är så att det står på en lastpall i tyskland och väntar på avfärd.
#47 - 5 juli 2012 07:33
Paketet lokaliserat.
Ringde DHL eftersom dom va angedda som leverantör och hade deras kollinr. Men enligt DHL så vad det inte alls skickat med dom fasten det va direktlänkat till dom från det kollinr på beställningssidan. Utan med dutche post och borde därför varit övertaget av svenska posten. Ringa ringa.. knappa sig förbi diverse röstbrevlådor och telefonrobotar som bara hävdade att mitt paket inte fanns och inte gick att hitta. Innan jag hittade fram till en riktig person som kunde informera mig om att paketen anlände till Sverige igår och hade fått nya svenska kollinr och det va därför jag inte kunde hitta dom i systemet. Men i bästa fall borde dom bli utkörda till mig idag.
Men även fast jag lämnat mitt mobilnummer, hemnummer och mail så kommer jag inte få någon information om När dom kör ut det. För dom som kör ut har ingen telefon, utan dom chansar bara.
Jahapp, så hade jag inte ringt hade jag inte fått veta att jag måste hålla mig hemma idag. Om det nu ens blir idag... Verkar va ett smart system... eller inte..
Jaja, stranden får tydligen vänta idag och jag får sitta hemma o vänta akvarium :S
#48 - 5 juli 2012 09:44
Reviderar... vart är paketen?
Jag undrar hur många kockar dom egentligen blandat in i leveranssoppan.
Företaget jag köpte av har skickat med DHL, DHL i sin tur har använt sig av Deutche post, sen gick det med sjöfart och togs över av FEDEX enligt 17track.net. Sen kom det till svenska tullen och blev liggande där ett par dar (därför det dröjde). Sen överlämnandes det till posten och fick nytt kollinummer, troligen hade det även ett annat kollinummer från FEDEX, vilket förklarar varför jag inte kunde hitta paketet från när det lämnade hamnen i tyskland.
Nu skulle det levereras idag enligt posten. och leverantören för posten där jag bor är vanligen SMLBC, Dom va precis här, men hade inget paket till mig (liten ort alla känner alla varianten) och han hade inte sett mina paket heller. Nähä, men vart är dom då?
Nu är det återigen blankt på kollinummrena, denna gång dock via posten.
Hur krångligt kan det va att skicka ett paket från tyskland? Dom gånger jag skickat efter från Shanghai så har det gått på ca en vecka och jag har kunnat ha koll på paketet varje steg hela vägen. Men tyskland verkar va knepigt värre. Jaja,,, hoppas det dyker upp snart som gubben ur lådan. Men lite kul är det hur knepigt det kan göras. Ibland känns det som att ju knepigare och längre man tror att det är, ju lättare är det i verkligheten och tvärtom :D
#49 - 5 juli 2012 12:28
Gissa vad jag just fått :D
http://afroditea.blogspot.se/2012/07/gissa-vad-jag-har-fatt-med-posten.html

men holy mother of..... det där filtret,,, det är ju ENORMT! skall det verkligen vara såååå stort till bara ett litet 30 L. Själva filtret är ju stort som mitt 12L och väger 5,5 kg (inklusive paketeringen).
#50 - 5 juli 2012 12:32
Afrodite skrev:
Gissa vad jag just fått :D

http://afroditea.blogspot.se/2012/07/gissa-vad-jag-har-fatt-med-posten.html

men holy mother of..... det där filtret,,, det är ju ENORMT! skall det verkligen vara såååå stort till bara ett litet 30 L. Själva filtret är ju stort som mitt 12L och väger 5,5 kg (inklusive paketeringen).

Haha, jag valde ju efter co2-anläggningen. De hade rett dig gott med ett litet eden :)
#51 - 5 juli 2012 12:39
Haha, jag valde ju efter co2-anläggningen. De hade rett dig gott med ett litet eden :)

Ähh skall det va så skall det va ordentligt eller nått [:-9]

Men för mig som aldrig ens sett ett ytterfilter och föreställde mig någon liten burk stor som en creme fraise bytta så va det ju en mindre chock...
Tittar på den och undrar, hur skall jag NÅGONSIN kunna lära mig den där och få ihop det här? Och hmmm måste jag kanske ändå gå hela vägen ock också skaffa co2?
nä fy det här börjar se läskigt ut.
Jag börjar med att göra rent akvariet en extra gång och sätta på den frostade baksidan, det känns tryggt.
#52 - 5 juli 2012 12:47
Jag hjälper dig om du behöver det :)
#53 - 5 juli 2012 12:56

Tack, det uppskattas, för jag kommer verkligen behöva det. Just nu går jag ut i köket, tittar på det, och konstaterar, ähh vi börjar med att flytta på det lilla 12 L istället och samlar lite mod först :D
#54 - 5 juli 2012 13:07
Oki, första frågan, möbeln, blir osäker, håller den?
Har ju en vit snygg möbel som jag köpte till. Tar nu ut lådorna för att se så att filtret får plats ordentligt. Och ser då att väggarna e ju faktiskt tunnare än vad dom såg ut att vara med lådorna i. Ajdå.. miss i planeringen.
Sätter mig på den, knakar lite, men jo den verkar hålla, gungar lite... rasar inte i backen än...
Hmm.
Jag har en möbel som är snarlik din Mathias (om det inte är samma) dock träfärgad, så det är inte helt likt tack o lov, känns som om jag bara gör som dig annars. ett klassiskt IKEA nattbord. Den är tjockar väggar på. skall man ta den ändå.
Hur vet man om möbeln liksom räcker till tyngdmässigt?
#55 - 5 juli 2012 13:13
Mätte nu.
Den vita möbeln. Tvä väggar 0,8cm tjocka, bakväggen tunn tunn spånskiva
Den Träfärgade. 1,8cm tjocka väggar på bägge sidor och dörren på framsidan lika tjock. bakväggen, lite tjockare spånskiva.
Känns som en no brainer. det får bli träfärgade, hållbarheten borde vara mer än dubbla.
#56 - 5 juli 2012 13:28
Oki, möbel på plats, matta under akvarium på plats. frostat baksida på på plats. Grön matta + dämpande matta inuti möbeln på plats (här skall inte minsta lilla vibration kunna störa min ro).
Tittar mot köket, det är dags att hämta åbäket... dags att öppna brochyren och bruksanvisningen och hoppas att det finns med en beskrivning på svenska eller åtminstonde en vettig engelska.
Christer5
#57 - 5 juli 2012 13:38
Bilder ?
#58 - 5 juli 2012 13:42
det står... "smörj in tätningringen med konventionellt smörjmedel, tex vaselin"
Hur viktigt är det? Jag tror inte jag har något vaselin hemma. enda smörjmedel jag har är nog WD40 och det tror jag inte är så lämpligt.
#59 - 5 juli 2012 13:45
#60 - 5 juli 2012 13:47
bilder kommer jag plåga sönder er med varje steg längs vägen :D
Här är senaste.
http://afroditea.blogspot.se/2012/07/jikes-manga-delar.html
#61 - 5 juli 2012 13:59
steg 3. Nippeln i mitten under locket som skall gå att vrida på?
Hur mycket skall den gå att vrida på?
Det står att man skall vrida på den och sedan stänga locket. Men den går ju liksom bara att ha i ett läge när locket är stängt.
SKall den gå att vrida ett helt varv? FÖr det gör den inte på min.
#62 - 5 juli 2012 14:59
Ta en bild på berörda del :)

Jag gjorde det enkelt för mig. Ur med korgarna, bort med plasten runt mediat, på med slangarna, i med vatten och i med pluggen.
#63 - 5 juli 2012 15:25
Afrodite skrev:
steg 3. Nippeln i mitten under locket som skall gå att vrida på?

Hur mycket skall den gå att vrida på?

Det står att man skall vrida på den och sedan stänga locket. Men den går ju liksom bara att ha i ett läge när locket är stängt.

SKall den gå att vrida ett helt varv? FÖr det gör den inte på min.
Ursäkta men vad för nippel under locket? det enda som sitter under locket är väl impellern....
#64 - 5 juli 2012 15:42
åheim skrev:
Ursäkta men vad för nippel under locket? det enda som sitter under locket är väl impellern....
liten instruktionsvideo kanske;)
&feature=related" target="_blank">
&feature=related
#65 - 5 juli 2012 18:39
Ta en bild på berörda del :)

Jag gjorde det enkelt för mig. Ur med korgarna, bort med plasten runt mediat, på med slangarna, i med vatten och i med pluggen.

Jag gjorde det knepigt, jag läste instruktionsboken :D Hade nog gått lättare utan.

åheim skrev:

Mitt ovanpå locket, typ mellan dom två svarta grunkorna som sticker ut så finns ett litet svart plastlock man kan lyfta på. och under den finns en liten nippel att vrida på.
Men jag löste det, det är på plats nu och är uppe och kör :D

Oki det är inte snyggt, dom där slangarna är hemska och skall bytas så fort jag lyckas ta mig till närmsta bauhause.
Men det är i allafall uppe och igång :D
Stenarna ovanpå roten är just för att dränka den, så dom skall bort dom med så fort den slutar flyta.
http://afroditea.blogspot.se/p/fiskarna.html

I vevan så fick jag flytta tillbaka mian guppyyngel så att det blev lite mer ordning o reda, men då försökte garra rufa ynglen äta upp guppyynglen. Dom han väl äta upp en handfull innan jag lyckades jaga rätt på garra rufa ynglen och slänga tillbaka dom till sitt eget lilla kar.
Och som vanligt så protesterade mina kardinaltetror och började spela döda. Men nu efte rett tag så är dom uppe och simmar alla 5 igen.
Va nästan synd att dom inte strök med, jag e så trött på dom. DOm bara äter mina yngel och beklagar sig då fort jag petar i karet.
tråkig sort. Men men. alla andra verkar glada över att ordningen börjar bli återställd :D SÅ jag får glädjas åt det.
Första steget klart. tjohoo
#66 - 5 juli 2012 18:46
Snyggare slangar finns ej att finna. dina var lite långa dock..
#67 - 5 juli 2012 18:51
jodå, jag har redan hemma, men inte alla tillbehör än :D
Jag har samma slang fast den är helt genomskinlig, den här är ju lite sotfärgad. och sen har jag den utan tryck på, den här står det ju tetra på. fast jag funderar på att göra en liten specialare och koppla in smalare slangar av den sort jag vill ha. Har inte kapat dom än avsiktligt, eftersom jag ändå ämnar byta ut dom. Skall kolla om jag på ett smidigt sätt kan sätta in lite tunnare mjukare slangar. Tänker att mina endler och räkor som jag ämnar ha där i ändå vill ha ganska lungt i vattnet, så jag behöver ju inte något tryck direkt.
dom där plastmojängerna som hängde med skippade jag. Just nu är det slangarna direkt ner i byttan. bara strilröret och munstycket längst ut på.
#68 - 5 juli 2012 18:55
blir filtret tystare? tycker det brummar lite mer än önskvärt.
Tänker att det kanske är så i början.
Annars får jag ta o isolera skåpet lite mer så att det inte hörs ut.
Christer5
#69 - 5 juli 2012 18:58
Du kanske fortfarande har luft kvar i filtret,om du skakar lite lätt så märker du om det finns luft.
#70 - 5 juli 2012 19:06
åheim skrev:
liten instruktionsvideo kanske;)
&feature=related" target="_blank">
&feature=related

Tackar. det är nu jag tittar och konstaterar att jag gjort heeeelt fel ;)
Nädå, det såg rätt ut, men hade ju varit förargligt :D
#71 - 5 juli 2012 19:09
Christer5 skrev:
Du kanske fortfarande har luft kvar i filtret,om du skakar lite lätt så märker du om det finns luft.

ska testa, men jag tror det mest är det där motorbrummandet jag hör.
hur mycket ytcirkulation måste man föresten ha?
Nu har ju jag monterat så att det nästan inte är någon alls.
Mina Phyllanthus fluitans gillar ju nästan stillastående vatten och eftersom jag tänkte ha endlers och räkor i och dom också vill ha det lungt så försökte jag göra det så lungt som möjligt i karet. Men undrar om jag inte lyckades lite väl bra, det är ju kav lungt, inte en krusning på ytan.
#72 - 5 juli 2012 20:27
Klantmiss...
Sitter och tittar och beundrar mitt nya akvarium. Och så ser jag. ... Men HUR har jag planterat växterna egentligen?
Visst jag satte den mest ljuskrävande tilltäckta "mattan" i mitten. Men jag har planerat några växter bakom rötterna. där lär dom ju få minimalt med ljus. hur tänkte jag då?
Lär få plantera om dom i morgon. ja ja, det löser väl sig.
Någon som har ett bra tips på en trevlig bakgrundsväxt som inte kräver särkskilt mycket ljus. För hur jag än ställer dom längst bak så lär rötterna skugga lite.
#74 - 6 juli 2012 06:07
åheim skrev:

Tack. Tror jag behöver ta en tur rätt snart, helst idag och handla lite. Skall se om man kan hitta eller beställa den.
Sen är jag i dagsljus inte alls nöjd med bottensubstratet, det blev för ljust. Så det är lika bra att byta nu i början innan akvariet kommer igång.
Så bottensubstrat, nya växter, nya slangar åker upp på shoppinglistans här närmast.

Annons