Nano?

#1 - 17 januari 2010 19:41
När/Var går gränsen till "Nano-kar" :confused:
#2 - 18 januari 2010 15:21
Finns nog ingen tydlig uttalad gräns skulle jag tro men personligen tycker jag allt under 40liter borde räknas som nano kar :)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 18 januari 2010 15:25
Som esoxlucius skriver så finns det ingen exakt gräns utan det är ju bara ett begrepp som ungefär betyder litet akvarium.
I den nanobok för sötvatten jag just nu jobbar med så har JAG satt gränsen vid 40 liter, men för saltvatten så brukar man väl ungefär räkna det dubbla som nano.
Men som sagt - det är helt upp till en själv var man vill sätta gränsen
#4 - 18 januari 2010 17:31
Då borde mitt 16L kvala in... Spännande, det är mitt första "Nano"!! :D

(Det blir många "första" när man är total nybörjare.. ;) )
#5 - 18 januari 2010 17:35
Som blivande nanotekniker måste jag få vara lite besserwissig och påpeka att ingen rimlig storlek på akvarium känns särskilt nano! ;)

Skulle dock vara ganska intressant att se ett äkta nano-kar :D
Bilagor:
#6 - 18 januari 2010 17:49
Rockdoll skrev:
Som blivande nanotekniker måste jag få vara lite besserwissig och påpeka att ingen rimlig storlek på akvarium känns särskilt nano! ;)

Vad skulle man ha i?? Skulle virus funka tror du? [:-54]
#7 - 18 januari 2010 17:52
Rockdoll skrev:

Nanotekniker! Spännande.

Nej det är verkligen ett roligt begrepp för små akvarium.
Sitter här och skriver på nanodatorn(laptop). Ska ta min nanobil (smartcar) :P
#8 - 18 januari 2010 17:52
10-20 liter anser jag vara ett nano akvarium.
#9 - 18 januari 2010 18:13
Vad skulle man ha i?? Skulle virus funka tror du? [:-54]

Tja, jag är ingen virusexpert precis, men gränsen för vad som räknas som nanoteknik brukar nog dras vid ett par hundra nanometer i alla fall, så rimligen bör väl ett nanoakvarium ligga i den storleksklassen också, och eftersom det finns virus som är bara ett tiotal nanometer stora bör de ju få plats ;) Frågan är dock om vi räknar på att karets sidor eller volym skall vara nano..? :confused:

(Och nej, jag är inte alls så pass nördig att jag nyss tog fram miniräknaren för att testa med ett exempel... [:o])
#10 - 18 januari 2010 18:15
Sumpan skrev:
Nanotekniker! Spännande.

Nej det är verkligen ett roligt begrepp för små akvarium.

Sitter här och skriver på nanodatorn(laptop). Ska ta min nanobil (smartcar) :P

Det är faktiskt väldigt intressant :)

Haha, ja, det är ganska roligt vad som betecknas med nano idag. Men, det låter väl häftigt och får folk att köpa!

Ledsen om jag kommer lite OT, men det var ju trots alls en fråga om nano!
#11 - 18 januari 2010 18:16
rockdoll skrev:

(och nej, jag är inte alls så pass nördig att jag nyss tog fram miniräknaren för att testa med ett exempel... [:o])

[:-88]

Annons