Nån som vet vad detta är för sår?

#1 - 6 augusti 2010 10:45
Vet inte vad jag ska behandla mot - bakterier? Parasiter? Bara salt?

Köpte denna hanne i måndags, kollade noga i karet han gick i och såg inget sår på honom eller någon annan, inga andra sjukdomstecken. Denna hanne och en annan stor fajtades lite om herraväldet. Vid inkoppningen såg jag något på sidan men det var först när jag släppte ut honom som jag verkligen såg såret. Eftersom jag var hundra på att jag inte sett det i karet tänkte jag att han fått sig en smäll när de hämtade upp honom osv men det försvinner inte så jag blir mer tveksam. Ska behandla hela karet med eSHa 2000 då kliandet blivit bättre men har sett nån enstaka nån gång som kliat sig och jag vill få bort dessa förbannade parasiter en gång för alla. Räcker det att låta honom gå i vanliga karet och eSHa honom med eller är detta något som behöver specifik behandling?

Han är hur pigg som helst, visar inga tecken på sjukdom. De trasiga fenorna står honan för, hon är inte helt med på att han ska vara inne och simma i hennes revir.

(15:28: laddar upp en bild till.)
#2 - 6 augusti 2010 11:13
Det ser faktiskt ut som en gammal skada som börjat läka, hur länge har du haft honom?
#3 - 6 augusti 2010 11:48
ansjo skrev:
Det ser faktiskt ut som en gammal skada som börjat läka, hur länge har du haft honom?

Sen i måndags står det ;)

"Köpte denna hanne i måndags, kollade noga i karet han gick i och såg inget sår på honom eller någon annan, inga andra sjukdomstecken."
#4 - 6 augusti 2010 11:49
Bara sen i måndags. Det vore ju fantastiskt om det är en sårskada och inte nån sjukdom. Hoppas lite kick av ektozon och eSHa 2000 hjälper honom på traven att läka.
#5 - 6 augusti 2010 13:27
Jag skulle definitivt vänta och se, och min aning är fortfarande en gammal skada...:)
#6 - 6 augusti 2010 13:31
Tack ansjo! *håller tummarna*
#7 - 9 augusti 2010 11:43
Har nu medcinierat i tre dagar, försöker idag fjärde dagen kolla om det blivit någon skillnad. Det jag ser att det inte är lika stor bula, inte lika mycket vitt ludd eller lika mycket rött - däremot ser det ut som att ett fjäll står rätt ut.
Finns det någon som kan ge tips på vad jag bör göra - avvakta, ektozon/inte ektozon nästa vattenbyte eller isolera och medicinera och i så fall mot vad? Han är pigg och frisk, fjantar runt för fjärilshonan så jag nästan blir generad ibland. Jag har liksom ingen aning om det är ett vanligt sår hur lång tid det kan ta att läka.
#8 - 9 augusti 2010 12:04
Kollade nu och såret är värre igen. Precis som igår är det finare precis när lampan tänds och sen blir det värre under dagen. Tror att kanske kardianlerna är där och nafsar som jag såg tidigare under veckan. Så nu blir det isolering och esha för herrn trots allt. Skit oxå.
#9 - 9 augusti 2010 12:28
Ser ut som fisktuberkulos vilket är vanligt på fjärilar o många andra dvärgciklider. I tyskland brukar det t.om stå tuberkolosfri i annonsen för dem som säljer fjärilciklider.
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fisk/Fisksjukdomar/Mycobacterium-sp/
#10 - 9 augusti 2010 12:58
Iiik. [:-10] Det har jag inte haft en tanke på, tänkte att det var en bitskada som har svårt att läka. Eller den läker lite över varje natt men blir sedan värre under dagen (antagligen för att han blir nafsad där). Borde man inte märka något mer på honom än såret i så fall? Hur stor risk är det att andra fiskar är smittade? Finns det nån medicin?
#11 - 9 augusti 2010 14:31
Hittade en ljusar fläck på honan som inte varit där tidigare. Inget sår eller prick. Tog henne till karantänen och hannen. OM det skulle var tuberkulos - innebär det att alla fiskar säkert kommer att smittas eller kan det hålla sig till några stycken bara?
Bilagor:

Annons