Nån som testat detta?

#1 - 8 september 2008 07:20
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=298&Itemid=206
Nån som vet om detta funkar bra, jag menar, blir det en exakt, (elr så gott som) temperaturåtergivelse fast man täcker skiten med silikon??
#2 - 8 september 2008 07:27
Hade ett dylikt hemmabygge i båten i några år och det funkade utmärkt. Hur exekt temperatur det anger kan jag inte svara på men varför skulle silikonet påverka det? Om givaren ligger i vattnet kontinuerligt så borde den nog ange rätt temperatur do jag inte kan tänka mig att silikonet skulle isolera något. (egna tankar, inte vetenskapligt bevisat)
#3 - 8 september 2008 07:35
JLi skrev:
Hade ett dylikt hemmabygge i båten i några år och det funkade utmärkt. Hur exekt temperatur det anger kan jag inte svara på men varför skulle silikonet påverka det? Om givaren ligger i vattnet kontinuerligt så borde den nog ange rätt temperatur do jag inte kan tänka mig att silikonet skulle isolera något. (egna tankar, inte vetenskapligt bevisat)

Tycker nog att den borde ge en ganska exakt återgivelse som du säger, bara tänkte om nån hade testat och visste. Får köra med en vanlig termometer parallelt ett tag och testa helt enkelt.
Tack för ditt svar, då blir det till att ordna det nu! :)
#4 - 8 september 2008 08:18
Vad är skillnaden mot de digtala termometrar, med givare i vattnet och display vid sidan, som finns på marknaden idag, avsedda för akvarier? :confused:
#5 - 8 september 2008 09:23
JeanM skrev:
Vad är skillnaden mot de digtala termometrar, med givare i vattnet och display vid sidan, som finns på marknaden idag, avsedda för akvarier? :confused:

Priset kanske?
#6 - 8 september 2008 11:02
Ok
#7 - 8 september 2008 11:03
Jag ställer mig något tveksam till att silikonet behövs överhuvudtaget. Om det nu skulle komma in vatten i givaren (vilket jag inte tror) så veti tusan om det påverkar mätningen något.
För ett par år sedan körde jag utan att silikonera givaren, nu hade jag bara en sån där termometer man klistrar på rutan som jämförelse, så helt säker kan jag ju inte vara på om den visade någon grad fel.
Guest
#8 - 8 september 2008 13:00
Precis som Heeke har jag med kört med givaren i karet utan silikon.
Tror min funkade i två år och kostade 39:- (den hade även min-max mätvärde)
Däremot tror jag inte silikonen är negativt (mätvärdet borde bli detsamma med), men i mitt fall behövdes det inte.

För ett tag sen fick jag tipset att köpa en ungstermometer (med sensor)som varnar vid en förvald temp, det kommer bli mitt nästa inköp.
#9 - 8 september 2008 13:47
Då e d bara till att tuta och köra då! :)
#10 - 8 september 2008 20:45
har kört med liknande digital termometer i ett av mina kar i flerar år nu, bra funktion är just max o min temp. Annars problemfritt.
#11 - 9 september 2008 01:56
tror ändå inte billigare digitala termometrar är så exakta på graden hit eller dit.
hade 3st liggandes som jag monterade på exakt samma ställe mest för att jag var nyfiken på hur lika dom mätte och det skiljde alltid närmare 2 grader på 2 av dom. ingen visade exakt samma.
#12 - 9 september 2008 21:53
Silikonet på verkar inte mät värdet i sig men kan ge en fördröjning som bör vara försumbar i sammanhanget. Om jag skulle velat göra en givare mer vatten tät vilket före kommer i mitt jobb. Då skulle jag värmt på en krympslang som är godkänd för livsmedelsändamål (dom avger inget giftigt). Jag är inne på att skaffa en digital "kött termometer" att ha i karet så är inte givarens tätheten ett bekymmer.
#13 - 9 september 2008 22:08
Har provat med stektermometer för jag ville ha larm när det blev för varmt.
Och det funkade utan silikon i ett par dar. Sen larmade det och stod att jag hade över 80 grader i akvariet.
Så jag tog en bit luftslang och täppte till i ena änden och mosa in en ny stektermometer där och har gått som en klocka efter det. Dock visar den 1 grad för varmt med det är bara att lära sig att leva med.

Annons