Nån som limmar kar i GBG

#1 - 4 september 2007 22:01
Jag skulle ev behöva nån firma som limmar ihop akvarium på plats i Göteborgs trakten. Nån som vet vart jag skall vända mig?? Skall ev hämta ett kar av modell större å måste plocka ner det. Jag har aldrig limmat/silconat akvarium innan så jag vågar inte göra det själv. Karet e ca 1m3 å går det läck e det mindre kul [:o]
#2 - 5 september 2007 05:51
Skulle tro att de flesta glasmästerierna gör detta åt dig. Ring runt till dem och hör efter på priser då det kan skilja en hel del.
#3 - 5 september 2007 08:58
ansjo skrev:
Skulle tro att de flesta glasmästerierna gör detta åt dig. Ring runt till dem och hör efter på priser då det kan skilja en hel del.

En hel del glasmästare avsäger sig dylika projekt, just på grund av risken att det inte blir bra, kanske att du kan få hjälp via någon bra akvarieaffär som kan förmedla hjälp från en akvariebyggare?;)
#4 - 5 september 2007 09:31
Skall kolla med min lokala fisk affär. Han e rätt bra. Tropisk akvarie import eller vad han nu heter.
#5 - 5 september 2007 09:34
Marinakvariet i Mölndal säger på sin hemsida att de göra akvarium efter önskemål, http://www.marinakvariet.com/index.php?Itemid=51&option=com_content
#6 - 5 september 2007 10:30
Tackar! Dock står det inget nummer på sidan för deras banner täcker ju hälften av "knapparna" så jag åker dit. Hoppas dom kan hjälpa mig :D
#7 - 5 september 2007 10:37
Freke skrev:
Tackar! Dock står det inget nummer på sidan för deras banner täcker ju hälften av "knapparna" så jag åker dit. Hoppas dom kan hjälpa mig :D

http://www.marinakvariet.com/index.php?Itemid=30&option=com_content

;)
#8 - 5 september 2007 10:55
Annars kan du ju göra det själv om du är ordentlig.
Köp akvariesilikon och sedan drar du en lång remsa där du ska ha silikonet.
Därefter tar du lite diskmedel och vatten på fingret och drar ditt finger över silikonremsan så det bildar en fin fog.
svårare än så är det inte :)
#9 - 5 september 2007 12:10
diskmedel!? Har lärt mig att man skall inte ens göra rent karet på UTSIDAN med rengöringsmedel eftersom diskmedel och liknande kan ta död på fiskarna, att då använda det på insidan...?
#10 - 5 september 2007 12:20
Dom hade stängt idag =( Men jag vet inte om jag vågar göra det själv. Tantens systers man har gjort det 2ggr med typ 720-900l kar å dom har gått läck båda gångerna.. Det är väl inte bara å smeta dit lite silicon. Måste jag inte ha bra tryck på det osv? För får jag en tjockare fog så blir det ju ett jävulskt tryck på det när man fyllt upp dom 1100 litrarna.. Nått mer bud på firmor annars i stan som kan göra det? Bra å ha flera å jämnföra priserna med
#11 - 5 september 2007 14:53
Annaica skrev:
diskmedel!? Har lärt mig att man skall inte ens göra rent karet på UTSIDAN med rengöringsmedel eftersom diskmedel och liknande kan ta död på fiskarna, att då använda det på insidan...?

Men alltså du rengör ju akvariet noggrant efter att silikonen torkat ;)
hehe :P

Det är så man silikonar och gör fogar, varesig du tycker det är konstigt eller inte :P
#12 - 5 september 2007 17:05
tummen skrev:
En hel del glasmästare avsäger sig dylika projekt, just på grund av risken att det inte blir bra,

Men det finns kanske mer än en glasmästare i Göteborg, och det finns en del glasmästeri som gör akvarium.
Annars kan du kanske höra med glasmästeriet http://www.jagefeldt.nu/ som tillverkar akvarium, men de håller till i Lysekil.
#13 - 5 september 2007 17:44
hos gubbero zoo kan man mått beställa akvarium, så dom kanske kan säga vem som limmar deras kar?
#14 - 5 september 2007 20:02
Det löser sig nog. Skall hämta glaset om nån vecka. Fan vad nice det skall bli.. Ännu mer vatten i lägenheten. Dock måste 375 baljan flyttas till tjejen men va gör det har ju fler här =) Blir å köpa på sig lite "tillbehör" nu.
Men 1100l borde ju räcka åt en Afrikansk Gädda (Hepsetus odoe) å en Arowana (Scleropages jardinii) å 2st Pacus.
#15 - 6 september 2007 13:33
Behöver man nått specielt silicon till större kar? Tänkte eftersom det blir högre tryck. Vilket silicon rekomenderas?? Skall ju inte ta död på fiskarna heller =)
#16 - 6 september 2007 21:30
Freke skrev:
Behöver man nått specielt silicon till större kar? Tänkte eftersom det blir högre tryck. Vilket silicon rekomenderas?? Skall ju inte ta död på fiskarna heller =)

Du måste vara mycket noggrann med att använda silikon som inte innehåller antimögelmedel, annars kommer firrarna att må riktigt illa.

Du kan t.ex. använda Sikasil - E Transparent, OBS mycket viktigt att du använder transparent, de andra färgerna innhåller antimögelmedel. Finns på välsorterade byggmarknader och järnhandlare. Be att få se produktdatabladet på Silikonet, alla säljare är skyldiga att tillhandahålla sådana på alla kemikalier de säljer. Däri bör stå att produkten är lämpad för akvarier. T.ex. gör det det i Sikas datablad för Sikasil E. Finns nog till och med på deras hemsida om du letar lite.

När det gäller hållfasthet och hur tjocka fogar du bör ha, så prova att kontakta Sika och fråga dem, de borde veta hur mycket deras produkter håller för. Fast om du ska börja med att ta isär akvariet som du sen ska foga ihop igen, så ser du ju hur det är fogat från början, gör likadant, så håller det.

Viktigt är också att rengöra glaset ordentligt där du ska foga. T.ex. med aceton eller någon form av sprit. Så att du får bort fett med mera som kan hindra silikonen att fästa ordentligt. Spriten dunstar ju bort, så den ställer inte till nåt för fiskarna sen.

Angående tvål/diskmedel på fingrarna. Fogar man snyggt behöver man inte släta ut med fingrarna, men det kan behövas lite träning och en bra fogpistol. Sedan finns det också små gummispatlar på byggmarkander etc som man kan snygga till fogar med utan att använda kemikalier, fingrar eller annat.

Lycka till! Och hör av dig och berätta hur det gick sen!

Hejhej
#17 - 6 september 2007 21:40
Majornas Glas limmar stora burkar - kontakta dom.

MVH Lasse
#18 - 6 september 2007 22:08
Snackade med en glas firma i lunden för en av dom so jobbar där e bekant med min farsa. Så dom förklarade lite med rengösring maskering o ev slipa/skruppa kanten fint sandpapper eller typ stål ull. Självklart utan rengöringsmedel :D

Alla glas firmor jag pratat med säger att dom har för mycket å göra eller så gör dom inte sånna jobb. Dock inte ringt majorna. Problemet e att om jag har satt ihop det innan så skall det in i lägenheten oxå å jag vet att man lyfter inte ett 1100l kar så så lätt. Tyckte det va lite halv tungt när tjejen skulle hjälpa mig med 375l baljan. Som tur e bor jag på första våningen men min hall e lite trång.

Dom på glas firman jag snackade med sa att siliconet e starkare än glaset om man bara gör det rätt så det fäster. Dom sa nått silcon man kunde ha antingen hade dom svart eller transparant kostade typ 50kr tuben. Men det är anitmögelmedel man skall undivka. Fins det andra ämnen som inte får innehållas oxå eller?? Skall lägga upp en lite tråd sen på projekt när jag närmar mig start.

Måste flytta om dom andra karen å fiskarna först
#19 - 7 september 2007 19:58
ThomasX skrev:
Du måste vara mycket noggrann med att använda silikon som inte innehåller antimögelmedel, annars kommer firrarna att må riktigt illa.

Du kan t.ex. använda Sikasil - E Transparent, OBS mycket viktigt att du använder transparent, de andra färgerna innhåller antimögelmedel. Finns på välsorterade byggmarknader och järnhandlare. Be att få se produktdatabladet på Silikonet, alla säljare är skyldiga att tillhandahålla sådana på alla kemikalier de säljer. Däri bör stå att produkten är lämpad för akvarier. T.ex. gör det det i Sikas datablad för Sikasil E. Finns nog till och med på deras hemsida om du letar lite.

Hejhej

nonsens!. jag har gjort 10 talet kar med siakasil E svart och det é inget antimögel i den

samt det skall vara ett ättiksbaserat silicon!
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 7 september 2007 20:12
Freke skrev:
Dom på glas firman jag snackade med sa att siliconet e starkare än glaset om man bara gör det rätt så det fäster. Dom sa nått silcon man kunde ha antingen hade dom svart eller transparant kostade typ 50kr tuben. Men det är anitmögelmedel man skall undivka. Fins det andra ämnen som inte får innehållas oxå eller??

Står det på tuben att silkonet är OK för akvarier så innehåller det inte antimögelmedel - detta har inget att göra med huruvida silikonet är transparent eller svart.
Olika silikoner har olika kvalité (dvs olika hållfasthet) - man får vad man betalar för. Dock även de billigaste silikonerna är stsrkt nog för mindre akvariet.
Annat att tänka på
rengöringen som flera redan har nämnt
bäst före datum - använd aldrig silikon som inte är märkt med bäst före datum, eller där tiden gått ut. Gammalt silikon har sämre hållfasthet
#21 - 8 september 2007 09:24
nonsens!. jag har gjort 10 talet kar med siakasil E svart och det é inget antimögel i den

samt det skall vara ett ättiksbaserat silicon!

Instämmer med Magic. Jag har varit i kontakt med Sika ang detta.
Det är bara på den transparenta som det står att den kan användas till akvarium, men dom andra färgerna är precis samma sak förutom just färgen.

Jag lägger dock en lite reservation för den vita, då jag har för mig att den var den enda som innehöll antimögel.

Obeservera att detta gäller Sikasil-E och inget annat (finns ju andra Sikasil varianter)
#22 - 8 september 2007 11:20
Ok en annan fråga. Kan man limmat ihop 2 bottnar med varandra om man säger så?? Har nämligen funderat på att gör karet som ett L. Botten ligger ju ändå plant mot ett bänk om man säger så.
#23 - 8 september 2007 12:27
Glöm inte att kolla med försäkringsbolaget vad dom säger om egetlimmat akvarium. Sen är det väl knappast en bra idé att limma ett såpass stort akvarium om man aldrig limmat något tidigare. Limma som ett L funkar om jag kopplar rätt med hur du menar.
#24 - 8 september 2007 13:12
Clas Ohlsson säljer genomskinlig akvariesilikon.
#25 - 8 september 2007 15:52
Jag tänka om man limmar 2 botten plattor mot varandra å sen över skarven lägger jag en liten tunnare glasskiva som limmas på. Kommer ju ändå inte å synas när sanden ligger där.. Säg att måtten e 200x75x75 kapar jag en sidan så den e 150x75x75 så kan jag göra den korta biten som sticker ut 60x75x50. Baksidan måste ju då bli 135x75x50 å botten 135x50. Men frågan e skarven i botten.. Hade blivigt ett grymt hörnakvarie brevid soffan nämligen:D Kanske e orimligt men mina fiskar slutar aldrig å växa desutom vill man alltid ha fler [:o] Så därför skenar tankarna iväg.

Nån som vet om typ nått byggaruhus säljer alu gavlar i V profil?? Måste kunne få upp hållbarheten avsevärt med alugavlar som siliconas på utsidan (som ett vanligt alu kar)
#26 - 18 september 2007 15:45

Jag har visst skrivit lite galet. Det är bara den vita som uttryckligen innehåller antimögelmedel. Och det är bara den transparenta som uttryckligen rekommenderas till akvarier. Detta enligt Sikas produktdatablad.

Hejhej

Thomas

Annons