Nån som känner igen dessa alger ?

#1 - 8 december 2006 16:32
Har startat upp mitt första kar på 54 liter.

Och så har jag råkat up för alger =/..
nån som vet vad för slags alger / besvär jag har råkat ut för genom att kolla på bilden ?..
Vet att mitt akvarium saknar bakgruns och att de ser lite risigt ut :P men ska ta tag i det först när jag fått bort alla alger = / :)

Kolla på den liggande stenen i högra hörnet.
Anubiasens blad.
Bottnen.
Glaset
typ nästan allt = / :confused: (V)
#2 - 8 december 2006 16:39
Brunt och lätt att ta bort = Kiselalger
#3 - 8 december 2006 18:01
ett typskt kar som inte kommit i balans ännu! gör små vattenbyten varje vecka (cirka 10L) och rengör filtret ungefär var 3.e vecka så kommer det säkert att bli ordning på det om nån månad...
#4 - 8 december 2006 18:32
Varför ska h*n rengöra filtret så ofta. Då kommer det väl att ta betydligt längre tid innan akvariet kommit i balans.
#5 - 8 december 2006 18:45
batski skrev:
Varför ska h*n rengöra filtret så ofta. Då kommer det väl att ta betydligt längre tid innan akvariet kommit i balans.
såg filtret... ett så litet filter blir ineffektivt ganska fort, det bir så mycket klegg att det blir anearobt... Om man sköljer det i akvarievatten eller ljummet kranvatten så återuppbyggs bakteriestammen på några dagar.
#6 - 8 december 2006 19:12
Ok.
#7 - 8 december 2006 19:16
Kiselalger får man om balansen mellan kväve/fosfat är fel men jag är nybörjare i växt/algträsket så jag hoppas att du får bättre hjälp av någon som kan bättre :). Tvätta filtret tycker jag inte heller du ska göra om det inte är så att flödet har minskat mycket och då i gammalt akvarievatten.
#8 - 9 december 2006 19:20
okok :) tack för hjälpen :)byta vatten och rengörning av akvarium ska bli :D
#9 - 9 december 2006 19:21
okok :) rengörning av pump och vatten byta ska bli :) tack för hjälpen
#10 - 10 december 2006 02:12
Var extra försiktig när du rengör filtret bara. Krama ur det i en hink med akvarievatten och ställ sen tillbaka det i akvariet direkt. Filtret ska ju aldrig bli kliniskt rent. Man ska bara ta bort det värsta.
#11 - 10 december 2006 10:09
Vadå, ska jag ta akvariue vatten och skölja filtret i det sedan hälla tillbaka vattnet i karet igen ?
#12 - 10 december 2006 10:48
Itch skrev:
Vadå, ska jag ta akvariue vatten och skölja filtret i det sedan hälla tillbaka vattnet i karet igen ?

Nej :D Stoppa tillbaka filtret i akvariet direkt...!
#13 - 10 december 2006 12:13
Nitra98 skrev:
Nej :D Stoppa tillbaka filtret i akvariet direkt...!

Precis! Tack för tydliggörandet Nitra98! :)
#14 - 10 december 2006 12:28
Skaffa dej ett par små algätare tex otocinclus, och/eller några småräkor så blir du av med algerna i ett nafs!:)

Thaifighter
#15 - 10 december 2006 12:42
Skaffa dej ett par små algätare tex otocinclus, och/eller några småräkor så blir du av med algerna i ett nafs!:)

Fast otocinclus är stimfiskar så man ska ha minst 5-6 st för att de ska trivas. De är dessutom väldigt känsliga så jag tycker ett gäng räkor skulle vara mycket bättre. De äter dessutom fler sorters alger än otocinclus.
#16 - 10 december 2006 18:09
Jaja:P ja så kan man ju med göra spelar ju ingen roll :P
Men varför ska man skölja det i akvarium vattnet och inte under rinnade vatten ?
#17 - 10 december 2006 18:24
Annars tar man död på de nyttiga bakterierna i filtrert, de är känsliga!!

/Matsvin.
#18 - 11 december 2006 15:30
¨men då kommer ju skräpet som filtret tagit upp kommer det ju tillbaka till akvariumet ? :S
#19 - 11 december 2006 15:42
Nej det gör det inte. Det mesta sjunker ner. Testa själv. Det är ju inte heller meningen att filtermaterialet ska bli kliniskt rent - det skulle bara leda till obalans och problem. Lite skit i filtret är bra. Man ska bara få bort överksottet.
#20 - 11 december 2006 16:16
Alltså för att förtydliga lite till...:)

Du tar och häller över lite akvarievatten i spann. Sedan tar du filtermaterialet (i ditt fall en liten skumsvamp väll) och stoppar ner den i spannen med akvarievatten och trycker och rengör filtermaterialet i spannen. Då överlever nytto bakterierna vilka motverkar nitrit osv osv.
Sen tar du och stoppar tillbaka filtermaterialet i pumpen och häller ut det vattnet du rengjort svampen i(häll det inte i akvariet utan te.x i vasken!). Då försvinner det skitet som satt i pumpen innan och du får en "ren" och fin svamp som kan suga upp ny skit.

//MVH Tulle
#21 - 11 december 2006 18:33
Öhhhhh. Batski säger att man inte ska hälla ut vattnet man sköljde filtret i, och tulle89 säger att man ska göra det :S ganska förvirrande eller så är de jag som är tröt :)
#22 - 11 december 2006 18:49
Jag tror summan av kardemumman är att det inte spelar så jävla stor roll, eftersom det extra böset i filtret inte på något sätt är farligt för akvariumet (snarare tvärt om).
#23 - 11 december 2006 18:57
Itch skrev:
Öhhhhh. Batski säger att man inte ska hälla ut vattnet man sköljde filtret i, och tulle89 säger att man ska göra det :S ganska förvirrande eller så är de jag som är tröt :)

Jo det ska man visst! Var nånstans skulle jag ha skrivit att man inte skulle hälla ut vattnet??? Det som ska in i akvariet igen är filtret, inte vattnet. Man ska göra precis som tulle89 beskriver.
#24 - 11 december 2006 19:43
Frågan är om en filterrengörning hjälper dig att bli av med algerna? tror inte det tyvärr...
#25 - 11 december 2006 21:28
ahahah okok fattar nu :P. och nä jag är inte blond :).
Nähä ? men de kan ju inte bli värre :D
#26 - 11 december 2006 21:41
Det var inte meningen att låta hård... blev ett snabbt inlägg :)
Min son undrar om du vet att itch betyder ett på japanska..
#27 - 11 december 2006 23:10
Itch skrev:
ahahah okok fattar nu :P. och nä jag är inte blond :).

Men du var ju trött sa du och hjärnan är inte alltid med när man är trött :)
#28 - 12 december 2006 15:40
Haha okok, :D nä det visste jag inte :) asså gör de det ? :)..

Hahah nä precis, man kan inte va alert alltid :)

Annons