Nån som har tips på hur jag skall göra?

#1 - 22 november 2004 11:28
Hej allihopa i snöyran!

Jag är ju en amatör men en glad och nyfiken sådan. Med andra ord vill jag gärna lära mig om det jag inte kan.
Jag har ett problem som jag är helt övertygad inte skall behöva vara ett.
Jag har ett akvarium på 750 liter.
Därtill har jag två pumpar, en i vattnet och en på golvet( Ehreim) för 1200 liter..
Problemet är följande.
Jasg vågar inte göra rent pumpen på golvet.
När vi installerade akvariet i somras så hade vi ett helvete aTT FÅ DET tätt.. Vattnet sprutade ut på golv och väggar..
det måste väl finnas tips och knep hur man skall göra, för inte hade det väl funnits så många ägare till akvarium om det skulle innebära översvämmning varje gång?!.
Jag byter vatten varje vecka och rengör den pumpen som är i akvariet varje gång...men som sagt, det är nog hög tid att fixa den andra nu också!
En annan lite fråga är hur ofta man skall tillsätta salt och hur mycket?
Ni får gärna använda enkla termer så att jag fattar vad det är jag skall göra...
Jag önskar många svar så att jag kan testa mig fram vilket sätt som funkar för mig...
Tack på förhand...
Maria[8)]
#2 - 22 november 2004 12:00
För det första ska det inte vara några problem att få ett fiter tätt. Var läcker det? Slangkopplingar eller saknas packningar?

För det andra ska du inte behöva göra rent filtret redan. Enda gången det behövs är om du märkbar försämring i trycket. Även då kan det innebära att du bara behöver göra rent delar av filtermassan. Typ om man har använt något väldigt finporigt som lätt sätter igen.

För att bakteriefloran ska få en chans att starta upp ska du generellt inte göra rent filter oftare än 1 gång/år +- några månader. Om du ändå anser att det behövs ska filtermaterialet försiktigt tvättas i "akvarievatten".

Edit: Angående att tillsätta salt regelbundet till akvarie tycker jag personligen att det hör hemma hos de som sysslar med saltvattenkar. Vissa anser att firrarna mår bättre, andra menar på att fiskarna får sämre imunförsvar.

mvh
Peter
#3 - 23 november 2004 09:07
pumpens läckage kommer ifrån själva locket!Men det verkar ju inte vara någon panik att rengöra det nu!
Vet inte om packningen mellan pumpen och locket satts fel, Finns det någon speciell rutin att ta till när man väl skall göra rent pumpen förutom att den skall stängas av först!
hm,,,kanske dumma frågor för er men viktiga för mig!
tack även för info. ang saltet..då behöver jag inte lägga i det då!
med vänliga hälsningar Maria(amatören)
#4 - 23 november 2004 18:24
Vad är det för ytterfilter, är det en rund eller fyrkantig burk eller vet du rent av vad den heter (ett fyrsiffrigt nummer) ?
Läcker det nu, eller var det som det läckte när ni skulle starta det ?
Ärligt ställda frågor blir aldrig dumma !!!
#5 - 24 november 2004 12:45
Tack för din ödmjukhet Karon. Pumpen läckte när vi skulle starta den . Det är en rund grön pump med namn EHEIM 2217.
Tack för att du vill hjälpa mig!
#6 - 24 november 2004 13:36
Hade innan ett Fluval 404 och den läckte alltid när jag hade öppnat den om jag inte blötte ner o-ringen (packningen) först. Kan också vara så att packningen behöver bytas ut.
#7 - 24 november 2004 13:40
Om du installerade alltsammans i somras så behöver du nog inte tänka på det förrän till nästa sommmar. Tidigast.
#8 - 24 november 2004 19:09
Nu vet jag inte hur 2217 ser ut, men andra eheimfilter jag haft skall man göra precis som nilssonnet skriver: Blöt ner packningen, sätt den längst ner på lockets fläns och tryck i det i behållaren. Ser den ut att ha hamnat snett så gör om det. För att testa, håll för filtrets ena öppning och blås hårt som man blåser upp en ballong i den andra, det skall vara tätt och trycket skall inte sjunka.
#9 - 25 november 2004 07:55
Tja, finns väl inte så mycket att tillägga ;)
Att fukta O-ringen eller smörja den med armaturfett (vaselin ?) gör att det glider på plats lite lättare och det i sin tur gör att O-ringen inte utsätts för samma påfrestningar.
Om du/ni inte redan har dubbelkranar till filtret är det något jag tycker ni alvarligt skall överväga att skaffa (12/16 & 16/22 mm), underlättar servicen avsevärt.
Om det bara läckte lite grand när ni skulle starta det kan det varit som det kommit in vatten under kåpan och sedan långsamt kröp fram.
Lite off-topic kanske, men såg i en affär att dom använde ett 2217 som innerfilter ;)

Annons