Nån som har tips på hur jag skall göra?

#1 - 22 november 2004 11:28
Hej allihopa i snöyran!

Jag är ju en amatör men en glad och nyfiken sådan. Med andra ord vill jag gärna lära mig om det jag inte kan.
Jag har ett problem som jag är helt övertygad inte skall behöva vara ett.
Jag har ett akvarium på 750 liter.
Därtill har jag två pumpar, en i vattnet och en på golvet( Ehreim) för 1200 liter..
Problemet är följande.
Jasg vågar inte göra rent pumpen på golvet.
När vi installerade akvariet i somras så hade vi ett helvete aTT FÅ DET tätt.. Vattnet sprutade ut på golv och väggar..
det måste väl finnas tips och knep hur man skall göra, för inte hade det väl funnits så många ägare till akvarium om det skulle innebära översvämmning varje gång?!.
Jag byter vatten varje vecka och rengör den pumpen som är i akvariet varje gång...men som sagt, det är nog hög tid att fixa den andra nu också!
En annan lite fråga är hur ofta man skall tillsätta salt och hur mycket?
Ni får gärna använda enkla termer så att jag fattar vad det är jag skall göra...
Jag önskar många svar så att jag kan testa mig fram vilket sätt som funkar för mig...
Tack på förhand...
Maria[8)]
#2 - 22 november 2004 12:00
För det första ska det inte vara några problem att få ett fiter tätt. Var läcker det? Slangkopplingar eller saknas packningar?

För det andra ska du inte behöva göra rent filtret redan. Enda gången det behövs är om du märkbar försämring i trycket. Även då kan det innebära att du bara behöver göra rent delar av filtermassan. Typ om man har använt något väldigt finporigt som lätt sätter igen.

För att bakteriefloran ska få en chans att starta upp ska du generellt inte göra rent filter oftare än 1 gång/år +- några månader. Om du ändå anser att det behövs ska filtermaterialet försiktigt tvättas i "akvarievatten".