nån som har funderat på? ...

#1 - 16 april 2012 13:13
... att mata fisk med grodägg? eller grodyngel för den delen?
#2 - 16 april 2012 13:20
många har försökt

många har oxå sett att fiskar dör av alla de parasiter som de drar med sig.......

är nog bara lämligt i stora dammar till guldfisk som lever ute hela året.....

.
#3 - 16 april 2012 13:35
Och grodyngel är liksom grodägg i princip fridlysta!
Man kan ta in dom för att studera utvecklingen men sedan skall de tillbaka till fångstplatsen!
#4 - 16 april 2012 13:36
Men innan de blev fridlysta för 30 år sedan på ett ungefär försökte jag mata en stor sjoestedtihanne med grodyngel men han blev dålig och dog - kanske pga kosten - kanske inte
#5 - 16 april 2012 13:39
hum okej det va ju lite synd... petade ner några till min black ghost och jag han knapt blinka innan det va borta...
men det gör jag uppenbarligen inte om!
finns det nått som man kan hitta i naturen som man kan ge fisken eller är det bara "affärs mat" som är bra?
#6 - 16 april 2012 13:55
massor

Ex
Mysis och mygglarver

bara frågan om du har orken / tiden att leta upp ett bra vattendrag och sedan håva in och frysa.

är det inte erikthur som brukar fånga tonvis med mysis ???

.
#7 - 16 april 2012 14:07
va e mysis? och kan man inte ge levande mygglarver?
ne jag kommer ju inte att lägga ner hur mycket tid som hälst men det vore kul för fisken att få nått annat än va dom får...
mina lykttetror är galna i flugor så det åker ner i karet då ja lyckas träffa en ... vi har inte så mycket av det böset än
#8 - 16 april 2012 14:14
problemet är jobbet om du skall ha det levande hela tiden.

man kan nog hålla mindre mängd levande mygg i en burk under några dagar / någon vecka.

sedan får man ge sig ut på jakt igen.

ergo....man fryser in en fet fångst och knaprar av en liten bit till karet varje dag / vecka.

Mysis:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pungr%C3%A4ka
#9 - 16 april 2012 14:20
vi har en damm 1 meter från huset... så dom får det jag får upp det är inget som dom ska äta på heltid utan bara variation på det fyrsta
#10 - 16 april 2012 18:36
Kensa skrev:
massor

Ex

Mysis och mygglarver

bara frågan om du har orken / tiden att leta upp ett bra vattendrag och sedan håva in och frysa.

är det inte erikthur som brukar fånga tonvis med mysis ???

Var det inte eriahl?
Jag håller mej till mygglarver och moina...
Vättern lär ju innehålla mysis men var någonstans och i vilka mängder är frågan....
#11 - 17 april 2012 11:10
Inga stora mängder men klart att finns det mysis så håvar man lite lagom. Frysen är inte stor och när något onödigt som mat åt oss ska in blir det upprörda kommentarer om att inget får plats för mysis. Men mysis och någon karta med artemia och cyklops är väl naturligt innehåll i varje frys?
#12 - 17 april 2012 14:09
har inte kommit så långt i mitt vetande... från att inte ha nått akvarium till att ha 3 igång på heltid så lär jag mig fortfarande
vet bara att mina får svarta mygg som basföda sen liten bit fiskbulle och ärter
har tänkt att testa artemia är det fryst man ska ha eller är det svårt att föda upp det själv?
eller vilken föda passar till

teror
barber
botier
väderål
black ghost
eldstjärt

det är väl bas djuren =)
#13 - 18 april 2012 16:13
Jag vet inte när grodynglen blir giftiga, men när de börjar få ben är de definitivt olämpligt foder. Om man har grodyngel i små mängder vatten utan vattenbyten lär de hämma varandras tillväxt. Om detta ämne som avges (om det inte är en myt, men jag har erfarenheter från min skoltid som antyder det) påverkar även fisk vet jag inte.
#14 - 18 april 2012 18:43
Är det inte paddynglen som är giftiga och såna som kan ha följt med in när fisk dött? Det är iofs inget problem längre då dom är fridlysta som sagt
#15 - 19 april 2012 11:23
Även grodor är giftiga, men paddor är giftigare, åtminstone som vuxna.
#16 - 19 april 2012 11:25
Har under många år varje sommar plockat grodägg och slängt i akvariet, roligt för dom äggen som klarar sig, har nog fått en 20-50 grodor ur akvariet som då släppts ut. Aldrig någon fisk som gått hädan.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#17 - 23 april 2012 18:06
är det för att dom inte ätit av äggen? då jag slängde ner äggen så var barberna på dom men det var min BG som slabba i sig dom illa kvickt
men jag ska leta annat gott till mina fishisar så fort ja blir frisk =)

Annons