Nån som bytt ut bottenrutan på ett aluramsakvarium?

#1 - 6 februari 2010 16:16
Tjo har fortfarande kvar mitt gamla 540 kar i källarn där bottenrutan sprack som ett X, är det någon som lyckats byta ut den med ett lyckat resultat? man lär väl säkert plocka isär hela skiten eller?
Känns så synd att ha ett till kar som bara står och har inte haft mage att köra det till tippen heller =)
#2 - 7 februari 2010 08:41
Har en kompis som bytte botten i ett 840 l. Han tog bort den övre ramen, mittstag och all silikon. Sedan la han en exakt skuren skiva direkt på den gamla botten och limmade. Vart ju en hel del jobb, men billigare än att köpa nytt.
#3 - 9 februari 2010 23:04
Jag har stt akvarium som är lagade på det viset som Jerry C beskriver. Hör med glasmästaren vad han tar frö att byta ut det.
#4 - 10 februari 2010 14:33
Glasmästaren behöver egentligen inte hjälpa till, bara fixa glaset. Det trixiga kan vara att få ner glaset i burken. Nu är det ju ingen jätteskiva vi talar om, antar att den är 150*60 cm, men använd "sugklockor" som glasmästarn använder så går det kanon. Och sen är det bara att börja kladda ;)
#5 - 11 februari 2010 00:24
skulle ju kunna vara ett alternativ =) ohärdat glas va?
#6 - 12 februari 2010 10:35
CuRSeD skrev:
skulle ju kunna vara ett alternativ =) ohärdat glas va?

Jag är nognte rätt man att svara på det, men jag har för mig att man brukar använda ohärdat i alukar. Härdat är mycket tåligare och dyrare, men det har glasmästarn koll på.
#7 - 13 februari 2010 04:27
använd vanligt valsat glas, floatglas är mycket dyrare och tempererat glas direkt olämpligt!
#8 - 17 februari 2010 22:31
Glasmästaren behöver egentligen inte hjälpa till, bara fixa glaset. Det trixiga kan vara att få ner glaset i burken. Nu är det ju ingen jätteskiva vi talar om, antar att den är 150*60 cm, men använd "sugklockor" som glasmästarn använder så går det kanon. Och sen är det bara att börja kladda ;)

Jag tänkte mer på att man slapp o ta risken själv med att få ner glaset i karet det kan vara värt en slant. :D
#9 - 19 februari 2010 08:23
Mick13 skrev:
Jag tänkte mer på att man slapp o ta risken själv med att få ner glaset i karet det kan vara värt en slant. :D

Sant;)
#10 - 19 februari 2010 12:11
CuRSeD skrev:
Tjo har fortfarande kvar mitt gamla 540 kar i källarn där bottenrutan sprack som ett X, är det någon som lyckats byta ut den med ett lyckat resultat? man lär väl säkert plocka isär hela skiten eller?

Känns så synd att ha ett till kar som bara står och har inte haft mage att köra det till tippen heller =)

finns en enklare och billigare lösning att laga en sprucken botten såvida det står på en plan botten och ingen aluminiumställning.
om det är ett ramkar så se till att palla upp botten med nån lagom tjock plyfaskiva så botten ligger direkt mot bordet den står på (med ställning måste man ha en riktigt tjock plyfa mellan ställning och kar så det blir ett bord om det ska funka), sen silikonar man bara fast en tunn plexiskiva på insidan, det blir tätt, hållbart, billigt och går fort att göra, ett helglaskar som står på ett bort behöver ju bara plexiskivan så ca 2minuters jobb :)
smidiga med tunn plexi är att den går att böja så man måste inte ta isär ett ramkar för att kunna laga det på detta vis.
#11 - 20 februari 2010 17:36
Fuzzop skrev:
finns en enklare och billigare lösning att laga en sprucken botten såvida det står på en plan botten och ingen aluminiumställning.

om det är ett ramkar så se till att palla upp botten med nån lagom tjock plyfaskiva så botten ligger direkt mot bordet den står på (med ställning måste man ha en riktigt tjock plyfa mellan ställning och kar så det blir ett bord om det ska funka), sen silikonar man bara fast en tunn plexiskiva på insidan, det blir tätt, hållbart, billigt och går fort att göra, ett helglaskar som står på ett bort behöver ju bara plexiskivan så ca 2minuters jobb :)

smidiga med tunn plexi är att den går att böja så man måste inte ta isär ett ramkar för att kunna laga det på detta vis.

Det osmidiga med plexi är att silikonet inte fäster ordentligt på det...

Jag hade ett 450 som botten gick på... lämnade in det i en akvarieaffär som jag visste jag kunde lita på... på så sätt får man det även "Fackmannamässigt utfört" vilket är mera safe hos försäkringsbolagen om man får en läcka igen...
#12 - 20 februari 2010 19:58
det finns olika kvalitet på silikon, har själv ett akvarie som är plexiglas (9mm) på allt sidor utom fronten och ena sidan (45cm högt), har limmat det själv för många år sen och bra silikon fäster bättre på plexi än glas, däremot får man ofta köra nåt starkt avfettningsmedel först på vissa plexiskivor som tenderar vara något oljiga.
Men måste nog hålla med om man inte har full koll på vad man gör är det nog säkrare att lämna in det till nån som kan.
#13 - 20 februari 2010 20:04
annars funkar iofs en stålplåt oxå att lappa med, är den bara inte flottig fäster allt silikon riktigt bra på det, måste ju dock efterbehandlas för att inte rosta så lite mera pill med då och lite dyrare om man ska få tag i nån bra färg som är giftfri och lämpad att vara under vatten.
Råkar man ha ett ganska stort kar och bor lite dumt till (typ tredje våningen utan hiss) kanske man inte gärna släpar iväg det för att lagas och då kan det va ett vettigt alternativ som är svårt att misslyckas med :)

Annons