Nån annan som haft problem med JBL CristalProfi?

#1 - 11 november 2008 18:59
Hej alla,

Jag har JBL CristalProfi 120 respektive 250 ytterfilter till våra två akvarier. 120:an var det första jag köpte, och ungefär ett år efter inköp började pumpen föra ett förfärligt väsen. Det visade sig vara pumphjulets axel som glappade mot godset, Hornbachs personal undersökte och bytte ut mot ny pump utan knot. Nu, när det gått ungefär ett år efter det att jag köpte 250:an så är det precis samma fel på den! Snacka om kvalitet! För låg kvalitet, javisst, men jämn kvalitet, eller hur?

Någon annan som stött på problemet? Jag är orolig för att pumparna skall packa ihop efter det att garantin har gått ut. Jag ser också att JBL inte har kvar dessa modeller längre (nu heter de e700, e900 osv) behöver jag vara orolig?
#2 - 11 november 2008 19:05
hej, ja det merket av pumpen, är nug ingen höjdare, verkar slitas fort, men prova fluval annars, don är riktigt bra faktist, har 3 st ett ytter ock 2 inner, har alldrig haft några större problem med dem. annars är ju ett alternativ eheim.
#3 - 13 november 2008 18:25
Ännu ett pumphuvud bytt...

... av den snälla Hornbach-personalen. Det verkar dock inte som det egentligen är slitage i ordets rätta bemärkelse som ställer till det. Det är nylonbussningen i övre axeländan som trycks ihop med tiden såpass att impellern till sist går emot godset. Jag skulle tro att felet går att fixa genom att trä på en liten bricka på axeln ovanför impellern. Eller så kan man ju byta ut huvudet så länge man har garanti! Så jag behåller nog JBL ett tag till.











Annons