I onsdags kom domen mot den man som med 2,17 promille i blodet mördade en mormor med 11 månaders sondotter i Flurkmark: 1,5 års fängelse
Styvpappan stampade sin treåring till döds. Förra veckan dömdes han till tre och ett halvt års fängelse - och överklagade till hovrätten.
En pappa misshandlade sin bebis så att hon slutade växa. Han dömdes till ett och ett halvt års fängelse - som fastställdes av hovrätten i går.
jag vet några killar som åker in och ut på kåken som ett par jojjon, dom anser att straffen är så låga att det är värt besväret att göra om olika brott igen,
[/quote]I onsdags kom domen mot den man som med 2,17 promille i blodet mördade en mormor med 11 månaders sondotter i Flurkmark: 1,5 års fängelse
det är dags att de slutas å dalta med dom som gör fel utan istället ge dom adekvat straff och den rehabilitering dom behöver för att återanpassas till samhället.
det är dags att de slutas å dalta med dom som gör fel utan istället ge dom adekvat straff och den rehabilitering dom behöver för att återanpassas till samhället.
[/quote]I onsdags kom domen mot den man som med 2,17 promille i blodet mördade en mormor med 11 månaders sondotter i Flurkmark: 1,5 års fängelse
och vissa menar att man även blir påverkad av folk omkring en och av samhället. Så är det bara.
precis man måste alltså skärpa dom straff som finns.
straff är per definition inte fängelse utan att man ska bli tvingad till nånting till exempel fängelse eller psykvård
[QUOTE]och vissa menar att man även blir påverkad av folk omkring en och av samhället. Så är det bara.
Det är ju snarare att vi måste få bättre återanpassning till samhället. Har du suttit tio år på kåken och sen kommer ut och inte har nånting,
Jag ursäktar inte,
Om samhället inte bryr sig om de mest svaga och utsatta grupperna så är det inte konstigt om brottsligheten ökar. För att få ett bättre samhälle med färre brott så måste vi börja på dagis och i skolan.
de e de ja skriver man måste ju återinföra dom igen i samhället på en för alla parter bra sätt.
det vill säga ge dom en ärlig chans att få lägenhet få ett arbete till exempel.
det görs inte tillräckligt bra ida.
jojo och däribland tror jag nog mer makt åt lärarna att till exempel kasta ut elever som stör skulle hjälpa.
Ja, men då tycker vi ju helt lika! =)
[quote]jojo och däribland tror jag nog mer makt åt lärarna att till exempel kasta ut elever som stör skulle hjälpa.
låta polisen även få tid att ta itu med petitessbrott (att ingen idag bryr sig om petitessbrotten tror jag är en igång till grövre brottslighet) -
typ snatterier (de skulle straffas t.ex. genom att få jobba några dar på typ äldrevård, rengöra bajjamajjor etc.
sen är det lite mer komplicerat än så.
ena parten kan va väldigt provocerande.
Ojämlikt och ojämlikt, mesig tankegång, det finns många rafyllerister som kör utan körkort/pengar, men hade de ingen bil så skulle de inte kunna köra ratfulla om de nu inte skulle börja själa bilarna.
[quote]sen är det lite mer komplicerat än så.
Ojämlikt och ojämlikt, mesig tankegång, det finns många rafyllerister som kör utan körkort/pengar, men hade de ingen bil så skulle de inte kunna köra ratfulla om de nu inte skulle börja själa bilarna.
kan man inte hantera sin bil ansvarsfullt, så ska man inte äga nån bil.
Citat:
Citat:
sen är det lite mer komplicerat än så.
Så du menar att det är okej att spöa skiten ur eller mörda sin fru för att hon är "provocerande"? [:O] Skulle det vara nån sorts förmildrande omständighet, eller vad menar du?
2st som varit ihop ett tag lär sej precis vad som krävs för att reta upp den andra parten ochs kulle i vissa fall kunna va förmildrande.
har själv gått in och brytit bråk där ena parten gjort allt för att reta upp den andra för att det skulle bli polissak av det hela och för att då kunna sätta ditt den andra parten.
ingen trevlig historia och sluta med att det blev polissak av det men åt andra hållet, va inte släkting eller nåt så var ju opartiskt vittne till det hela.
Tycker dock att det är fel att generellt skuldbelägga offren för deras beteende, utseende, språk, klädsel etc. (finns vissa personer som känner sig provocerade av sådana saker) och på så sätt ursäkta brottslingen.
kan man inte hantera sin bil ansvarsfullt, så ska man inte äga nån bil.
Angående biluthyrarna, så kan de kräva pengar för bilen som är beslagtagen av den dom hyrde ut till.
Grejen är man ska vara tvungen att ta reda på om det är lämpligt att hyra ut en bil till personen, är det inte det så ska de kunna säga nej.
Angående polisen att de inte kan enas: är för vi har för luddiga lagar.
Men jag vet hur det är med straffen för våldtäkt i Sverige, ofta är det värre straff för att ha stulit en bil eller förskingrat lite pengar än för våldtäkt.
När jag personligen pratar om högre straff pratar jag inte om en höjning från 3 till 5 års fängelse. Dödsstraff eller livstid är sådant som kommer upp i min hjärna. Eller som en kompis till mig uttrycker det, "hugg av den". Detta är inte något jag kommer starta en namninsamling för eller försöka få igenom någonstans. Men på nåt sätt känns det som att ett extremt högt straff skulle minska antalet brott. Självklart finns det andra aspekter av det hela också, och jag är verkligen ingen expert inom området.
Jag vet att de inte har tillgång till straffregistret, men de borde få tillgång något register, i alla fall körkortsregistret borde de kolla mot.
På din sista kommentar, detta måste åtgärdas i form av utbildning/uppföljning/kontroll av hur lagarna hanteras på ett bra/enkelt sätt av poliserna.
Bara för att de finns några poliser som inte förstår att tolka lagarna. Så kan du inte säga att alla åtgärder är lönlösa. Vad hjälper det att bara säga polisen är kass och det inte går att förbättra.
Hur kan du läsa in det i vad jag skrev?? Det är för [:-20] precis motsatsen till vad jag skriver. :mad:Men det jag antar att du tycker att det är ointressant hur många som blir våldtagna - det viktiga är ju att man straffar dom rejält.
Citat:
Men det jag antar att du tycker att det är ointressant hur många som blir våldtagna - det viktiga är ju att man straffar dom rejält.
Hur kan du läsa in det i vad jag skrev?? Det är för [:-20] precis motsatsen till vad jag skriver. :mad:
Man får nog ställa sig frågan - Vad är skillnaden.
På tex en person med benbrott och en individ som utför sexuellaövergrepp.
Båda personerna befinner sig uppenbarligen i en situation där någoting i kroppen inte stämmer.....Alltså ska således båda behandlas de därefter !
Man får nog ställa sig frågan - Vad är skillnaden.
På tex en person med benbrott och en individ som utför sexuellaövergrepp.
Båda personerna befinner sig uppenbarligen i en situation där någoting i kroppen inte stämmer.....Alltså ska således båda behandlas de därefter !