http://www.animalsmatter.org/default.asp
Namn och epostadress är allt som behövs!
Kjell Fohrman skrev:
Är det förövrigt inte denna organsiation (det är en engelsk i alla fall) som kräver förbud på att hålla akvariefisk?
Kjaer skrev:Nej, då tænker inte jag skriva på:D
quarantino skrev:Däremot, när du tar upp frågan, så tycker jag att det är tvivelaktigt att man hur som helst, utan kunskap, kan köpa fiskar och misshandla dem(pga okunskap), ofta in till döden? Jag har själv gjort det, och säkert du med! Men jag är tveksam till att försvara rätten till att göra som man vill(även om man har goda uppsåt) eftersom man behöver rätt mycket kunskap för att det inte ska gå snett! Hur en kontrollapparat skulle se ut vet jag inte, och jag är också skeptisk till kontrollapparater!
Dock behöver djur skyddas av nåt då de bevisligen inte kan försvara sig mot människor som inte har kunskap, eller som inte reflekterar över maktsituationen. Bara för att man kan göra som man vill behöver det inte vara rätt!
Och jag ifrågasätter mitt eget psykologiska behov av att hålla fiskar på deras bekostnad. Svaret är att jag sätter mitt behov före deras, eftersom jag i praktiken har dem! Och jag är övertygad om att fiskar många gånger har det bättre i akvarier än i det vilda!:)