Namninsamling - 500 000 namn hittills! Skriv på du också för djurens skull!

#1 - 13 juni 2007 20:17
http://www.animalsmatter.org/default.asp

Namn och epostadress är allt som behövs!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 juni 2007 07:55
Vad är det man skriver på?
Det hela är minst sagt luddigt och mest en massa reklam för att en massa kändisar redan har skrivit på.
Den text som finns är minst sagt luddig och säger inget konkret mer än att ungefär "djur har det hemskt och det är vi emot". Ja det är väl alla, men vad krävs konkret.

Detta anges
By raising the status of animal welfare as an international issue
By encouraging governments to improve their national animal welfare legislation
By providing a basis for animal welfare legislation in countries which don't already have any
By encouraging those industries which use animals to keep welfare at the forefront of their policies
By improving public awareness of the importance of animal welfare
By inspiring positive change in public attitudes towards animal welfare
men det är oerhört luddigt - jag vill ha konkreta förslag på vad de egentligen vill innan jag skriver på.

Är det förövrigt inte denna organsiation (det är en engelsk i alla fall) som kräver förbud på att hålla akvariefisk?
#3 - 14 juni 2007 08:31

Är det förövrigt inte denna organsiation (det är en engelsk i alla fall) som kräver förbud på att hålla akvariefisk?

Nej, då tænker inte jag skriva på:D
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 14 juni 2007 08:35
Kjaer skrev:
Nej, då tænker inte jag skriva på:D

Men jag VET som sagt inte om det var denna organisation. Men oavsett vilket så vill jag ha mer kött på benen med vad de konkret kräver innan jag skriver på.
#5 - 15 juni 2007 12:54
Bra att du ifrågasätter!

I ärlighetens namn så har jag inte läst sådär jättemkt om dem men är allmänt emot förtryck av djur... organisationen verkar rätt stor och jobbar för minskat förtryck och därför har jag länkat till den och vill föra vidare budskapet, väcka tankar!

Men jag kanske ska ta och gå igenom det hela lite bättre.

Här är en länk till organisationen som står bakom petitionen: http://www.wspa-international.org/

Om de är emot akvaristiken har jag ingen aning om!

Däremot, när du tar upp frågan, så tycker jag att det är tvivelaktigt att man hur som helst, utan kunskap, kan köpa fiskar och misshandla dem(pga okunskap), ofta in till döden? Jag har själv gjort det, och säkert du med! Men jag är tveksam till att försvara rätten till att göra som man vill(även om man har goda uppsåt) eftersom man behöver rätt mycket kunskap för att det inte ska gå snett! Hur en kontrollapparat skulle se ut vet jag inte, och jag är också skeptisk till kontrollapparater!

Dock behöver djur skyddas av nåt då de bevisligen inte kan försvara sig mot människor som inte har kunskap, eller som inte reflekterar över maktsituationen. Bara för att man kan göra som man vill behöver det inte vara rätt!

Och jag ifrågasätter mitt eget psykologiska behov av att hålla fiskar på deras bekostnad. Svaret är att jag sätter mitt behov före deras, eftersom jag i praktiken har dem! Och jag är övertygad om att fiskar många gånger har det bättre i akvarier än i det vilda!:)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 15 juni 2007 13:11
quarantino skrev:
Däremot, när du tar upp frågan, så tycker jag att det är tvivelaktigt att man hur som helst, utan kunskap, kan köpa fiskar och misshandla dem(pga okunskap), ofta in till döden? Jag har själv gjort det, och säkert du med! Men jag är tveksam till att försvara rätten till att göra som man vill(även om man har goda uppsåt) eftersom man behöver rätt mycket kunskap för att det inte ska gå snett! Hur en kontrollapparat skulle se ut vet jag inte, och jag är också skeptisk till kontrollapparater!

Dock behöver djur skyddas av nåt då de bevisligen inte kan försvara sig mot människor som inte har kunskap, eller som inte reflekterar över maktsituationen. Bara för att man kan göra som man vill behöver det inte vara rätt!

Och jag ifrågasätter mitt eget psykologiska behov av att hålla fiskar på deras bekostnad. Svaret är att jag sätter mitt behov före deras, eftersom jag i praktiken har dem! Och jag är övertygad om att fiskar många gånger har det bättre i akvarier än i det vilda!:)

En massa lagar som förbjuder vissa sorters akvarier (t.ex runda), små akvarier, vissa fiskarter etc. anser jag mest vara ett slag i luften. Har man inte intresset av att ta hand om sina djur så hjälper det ändå inte med en massa detaljreglerade lagar. Vad som främst krävs är istället bättre information. Att kräva utbildning för att få ha några akvariefiskar blir lite löjligt - man kan ju skaffa en massa barn utan att man måste gå någon utbildning;)

Man får inse att en fisks genomsnittsliv i akvarium är betydligt längre än i naturen så i så måtto har de ett bättre liv i akvariet. Nu är ju dock ett långt liv inte ett så där jättebra kriterium för att man har ett bra liv, utan där finns det ju även annat som spelar in.
Men uppriktigt sagt så tror jag dock inte att fiskar är så smarta att de funderar över var de skulle ha det bäst - de anpassar sig efter situationen och är sannolikt rätt "nöjda" över att i akvariet ständigt slippa vara rädd för att bli uppäten av rovfiskar, ständigt behöva leta efter mat etc. etc.
Så ger man sina fiskar en bra miljö - ett rätt inrett och tillräckligt stort akvarium, samt att man sköter vattenbytena i akvariet, så finns det absolut ingen anledning till att ha ett dåligt samvete för att man håller akvariefiskar.
#7 - 24 juni 2007 11:31
Har kollat lite noggrannare nu, WSPA har en förhållandevis "snäll" profil och det kan nog vara strategiskt klokt för att uppnå en allmän/global förbättring av djurskyddet!

Så skriv på!:)

Annons