namnfråga

#1 - 10 januari 2009 20:21
Nu när vi skaffar en söt Borzoitös är frågan?
Hennes ryska namn som är i stamtavlan = blåbär
Blåbär tycker jag hon ska heta.
Min F1 tokige man tycker hon ska heta Ferrari.
Vad tycker ni? de vi vill ha eller något annat?
Bild är här
#2 - 10 januari 2009 20:29
Jag är inte så bra på detta med namn, men varför inte bestämma er för ett "riktigt" namn som "Tessie", "Smilla", "Miley", "Emma", osv. istället för att döpa henne efter hobbies eller föremål? Blir nog bättre i längden. :)
#3 - 10 januari 2009 20:49
Hur käckt är det att gå runt i kvarteret och ropa blåbär:confused:

Då kommer dom med en vit bil och har med sig jackor utan fickor och man får ta på sig jackan "bakåfram";)

Nej, den hunden ser ut som något nytt och fräscht, så den ska heta Linux:d
#4 - 10 januari 2009 20:49
Om jag hade fått välja hade jag nog hellre tagit blåbär ;) Är väldigt dålig på namn så kan inte komma med några förslag.

Vanliga namn funkar väl, om man vill det dvs. Jag skulle nog aldrig ha döpt en hund till något av det Jojjen skrev. Varför det skulle bli bättre i längden vet jag inte heller :)
#5 - 10 januari 2009 20:54
Johanski skrev:
Jag skulle nog aldrig ha döpt en hund till något av det Jojjen skrev.

Inte jag heller :P

Men är asa trött sen igår, så jag drog upp namnen på våra grannars katter ^^
#6 - 10 januari 2009 20:58
c90368 skrev:

Då kommer dom med en vit bil och har med sig jackor utan fickor och man får ta på sig jackan "bakåfram";)

Linux gillar jättemycket men i mina öron ett namn på en hane. Spetsar fortfarande på blåbär:d
#7 - 10 januari 2009 20:59
Varför inte Firefox när vi ändå håller på? ^^ lol ;)
#8 - 10 januari 2009 21:00
Behåll namnet "Blåbär" men använd den ryska översättningen. En rysk hund skall ha ett ryskt namn.
#9 - 10 januari 2009 21:00
Guy Palm skrev:
Behåll namnet "Blåbär" men använd den ryska översättningen. En rysk hund skall ha ett ryskt namn.

Då fattar jag varför man inte ska importera hundar från afrika.... :D

Edit: Oh shit, jag ska nog inte skriva mer just nu, börjar kanske bli lite små trött.
#10 - 10 januari 2009 21:01
c90368 skrev:

Det kanske blir så när vi ropar blåbär bara vår hund som lysstrar. Håller med dig först tyckte jag namnet var knasigt men ju mer jag går o tuggar på det så smakar det
#11 - 10 januari 2009 21:04
Guy Palm skrev:

bara så svårt att uttala. Men det blir nog oftast det ryska namnet o när man gosar blåbär:D
#12 - 10 januari 2009 21:07
Johanski skrev:
Om jag hade fått välja hade jag nog hellre tagit blåbär ;) Är väldigt dålig på namn så kan inte komma med några förslag.

Vanliga namn funkar väl, om man vill det dvs. Jag skulle nog aldrig ha döpt en hund till något av det Jojjen skrev. Varför det skulle bli bättre i längden vet jag inte heller :)

Blåbär blir gosenamnet sen får vi se. Hon är inte hos oss ännu:d
#13 - 10 januari 2009 21:23
Varför inte Blueberry? :) Har kanske lite bättre klang än Blåbär, som ju även kan ha en annan betydelse på svenska.
#14 - 10 januari 2009 21:26
Om Linux är ett namn på en hane kanske hon kan heta Linuxova :)
#15 - 10 januari 2009 21:36
Hur kommer det att låta på promenaden ? Kom Blåbäret !!! Koooom hiiiiiiiiit....hehe nä det kommer inte att funka Miluhe ;) :)

Det är bättre ni döper den lille söte krabaten till Schumachers förnamn alltså Mike i förkortning :D så har den ändå F1 koppling och ferrari.
Eller modenas kanske ...:D
Eller hmm.....bara bäret...njaeee
#16 - 10 januari 2009 21:58
Laika, givetvis!
Bilagor:
#17 - 10 januari 2009 22:36
[quote="miluhe"]
Citat:
Ursprungligen postat av Guy Palm

bara så svårt att uttala. Men det blir nog oftast det ryska namnet o när man gosar blåbär:D[/quote]

[COLOR=black]черника = chernika (blåbär) låter väl vackert för en tik och inte så svårt att uttala :)[/COLOR]

Mvh Janne
#18 - 10 januari 2009 22:53
HÅLLER MED OVANSTÅENDE FINT NAMN PÅ EN TIK.
Våran jycke heter Zinja som är en blandras tik.
Guest
#19 - 10 januari 2009 23:05
miluhe skrev:
Nu när vi skaffar en söt Borzoitös är frågan?

Hennes ryska namn som är i stamtavlan = blåbär

Blåbär tycker jag hon ska heta.

Min F1 tokige man tycker hon ska heta Ferrari.

Vad tycker ni? de vi vill ha eller något annat?

Bild är här

Hälsa din F1 tokige man att det var synd att det var en tik annars kunde den hetat Kimi ju! :d

Chernika (går ju att ändra stavningen lite)som Janne skriver tycker jag verkar trevligt och passande på en förtjusande tik. Och ni behåller hennes ursprung på det sättet.
Tycker om detta med att behålla ett rätt ursprungsnamn på alla djur.
Tittar man på Islandshästar så får du endast regga dom med ett Isländskt namn. Det tycker jag är skitbra...:)
#20 - 11 januari 2009 00:06
Janne E skrev:
[COLOR=black]черника = chernika (blåbär) låter väl vackert för en tik och inte så svårt att uttala :)[/COLOR]

Mvh Janne

Dikaja Chernika du har så rätt det är hennes riktiga namn.
#21 - 11 januari 2009 00:09
Hon kommer att heta Chernika men kallas blåbär:)
#22 - 11 januari 2009 00:12
drd skrev:
Hur kommer det att låta på promenaden ? Kom Blåbäret !!! Koooom hiiiiiiiiit....hehe nä det kommer inte att funka Miluhe ;) :)

Det är bättre ni döper den lille söte krabaten till Schumachers förnamn alltså Mike i förkortning :D så har den ändå F1 koppling och ferrari.

Ahh jag gillar blåbär Men vi har fortfarande lite att diskutera jag o Schumi angående namnfrågan
#23 - 11 januari 2009 00:12
Tja smaken är som baken ...
[:o]
#24 - 11 januari 2009 00:47
drd skrev:

Jag föredrar att du kommer o fotar mina hundar för det är du bra på:d
Men namnge dem hmmmm
#25 - 11 januari 2009 07:12
miluhe skrev:

Men blåbär är väl ett.... speciellt namn. ;)
#26 - 11 januari 2009 08:05
Det går väl inte att kalla en hund för Blåbär:D:Ddå var det Ryska namnen bättre:)
#27 - 11 januari 2009 08:11
miluhe skrev:

Varför inte Cherry? Då har du blandat både namnet och ett bär, iofs inte ett blått sådant men ändå;).
#28 - 11 januari 2009 11:53
CHERNIKA är väl ett jättebra namn!
Sen har man ju alltid en massa gosenamn, fast man inte vill gå och vråla dem utomhus.
Vår Capella kallas inom hemmets fyra väggar för Capilotta som blev Papiljotta, kul på en pälsras. Men icke sa nicke att nån kommer få höra mig gapa PAPILJOTTA över nejden......
#29 - 11 januari 2009 11:59
Namn med två stavelser brukar väl vara att föredra när det kommer till tilltalsnamn för hundar.
#30 - 11 januari 2009 12:58
miluhe skrev:
Jag föredrar att du kommer o fotar mina hundar för det är du bra på:d

Men namnge dem hmmmm

Hehehe....får ta en fotosession på dom till våren då och tills dess så får ni ha kommit på nåt bra o kalla den lille :D

Annons