Namn på malawi?

#1 - 25 april 2006 17:37
Jag köpte ett gäng malawis för ett tag sedan i en affär, jag har glömt bort namnet på dem och han i butiken minns inte vilka jag menade. De är i alla fall silverblåa med svarta ränder. Ryggfenan är i toppen svart och silverblåfärgad nedtill. Vid stjärtfenan är det gula prickar. Liknar lite "Cynotilapia afra, Nkhata Bay" fast inte mörkt huvud utan i samma färg som kroppen. Annars samma form.

Någon som vet vad det kan vara för typ? Han i affären sa att det var en ganska ovanlig malawi.
#2 - 26 april 2006 08:12
Ingen som har en aning eller?
#3 - 26 april 2006 08:22
du har inte någon bild?
#4 - 27 april 2006 01:49
kollat bland artbeskrivningarna ?

kan nämligen välja att bara se malawi samtidigt som du kan välja att se bilder istället för namnet på dom.
#5 - 27 april 2006 08:26
[quote=Raven]kollat bland artbeskrivningarna ?

kan nämligen välja att bara se malawi samtidigt som du kan välja att se bilder istället för namnet på dom.[/quote]

tackar, jag har suttit och letat bland de olika artnamnen, blev en massa klickande samt att vissa bilder bara visas om man är goldmedlem. Jag har fått lite mer koll på vad det kan vara. Troligtvis en Labidochromis caeruleus, Nkhata Bay
Vit Labidochromis, Nkhata Labidochromis.

Du vet inte om denna art kan ha ränder? tänkte om honorna eller hannnarna hade det. Jag har nämligen någon firre som nästan är utan sträck.

En annan som är lik just med fläckarna vid stjärten och ränderna är Metriaclima zebra, Lumbaulo
Blå zebra, Lumbaulo-zebra, men den har inte samma ryggfen samt är lite för blå, mina är mer silvriga. (Kanske kan bero på ålder eller hur fina de är )
#6 - 28 april 2006 13:48
Nu vet jag vad den heter! Labidochromis caeruleus "Nkali". Verkar inte vara så vanlig med tanke på att det inte går att hitta den på zoopet! Nån som kan nåt om den?
#7 - 1 maj 2006 12:06
Labidochromis caeruleus är knallgul utan ränder. kan det möjligtvis vara Pseudotropheus socolofi du har? Den kan ha ränder beroende på humör.
#8 - 1 maj 2006 14:18
[quote=ki0alma]Labidochromis caeruleus är knallgul utan ränder. kan det möjligtvis vara Pseudotropheus socolofi du har? Den kan ha ränder beroende på humör.[/quote]

Jag har fått reda på att det är en fisk som heter Nkali. Vilken är släkt med golden. Kallas ibland "vit golden". Den ser ut som Pseudotropheus socolofi som du säger.

Otroligt fina med ränderna.
#9 - 1 maj 2006 16:13
Hej bjugge. jag ser nu att du har rätt. Den var ju fin! Är de lika lugna och "snälla" sinsimellan som den gula varianten?
#10 - 1 maj 2006 16:18
[quote=ki0alma]Hej bjugge. jag ser nu att du har rätt. Den var ju fin! Är de lika lugna och "snälla" sinsimellan som den gula varianten?[/quote]

Jag har 4 golden och 5 nkali, och de funkar kanon tillsammans, precis samma beteende som golden. Kanske till och med finns risk att de korsas, vem vet. Har du planer på att skaffa? Gör det, otroligt snygga
#11 - 2 maj 2006 08:49
[QUOTE=bjugge]Jag har 4 golden och 5 nkali, och de funkar kanon tillsammans, precis samma beteende som golden. Kanske till och med finns risk att de korsas, vem vet. Har du planer på att skaffa? Gör det, otroligt snygga[/QUOTE]
Har du planer på att skaffa? Gör det, otroligt snygga

Prövar att citera din mening. vet inte om det är såhär man gör men måste ju lära mig någon gång! Det var en bra ide på fisk du hade!
#12 - 2 maj 2006 08:52
jaha, lärt mig:)
#13 - 2 maj 2006 10:42
[quote=ki0alma]jaha, lärt mig:)[/quote]

haha bra det :)

Annons