Namn på fiskarna?

#1 - 13 december 2004 20:21
Är jag den enda här som ger alla mina fiskar namn? Jag tycker akvariefiskar kan vara precis lika personliga och roliga att titta på som en liten hamster. Enda skillnaden är att man inte kan ta upp fiskarna och gosa med dom.

Vad heter era fiskar, om ni har namn på dom? Vad mina heter kan ni se i min signatur.
#2 - 13 december 2004 20:28
Jag hadde förut en kampfisk som hette Kurt Kampfisk som vi hadde ett par år. Även mina "speciella" fiskar har namn... Men det skulle inte vara lätt att hålla reda på vad alla mina neontetror skulle heta[;)]
#3 - 13 december 2004 20:29
Jag har så många fiskar men de som finns med från början är döpta:
Kampfisken Robban å hans pingla Bettan (hade en Gittan oxå innan men hon smet ut genom hålet i täckglaset på natten). Malarna är också döpta. Två ancistruspar; Jonatand och Herkules; Malin och Affe. Mina vita guramisar heter Arnold, Lina och Lena. Resten har inte fått några namn för sambon började tycka att det blev svårt att hålla reda på vem som var vem. Å jag som gärna slänger mig med latinska namn döpte dem bara för att han skulle veta vilken fisk jag pratade om. Men nä... om han skall veta vicken jag pratar om så får jag ta med honom framför akvariet och peka på den jag menar.

Tillägg:
Guldfiskarna: Gullan (brun kometslöjstjärthona), Pippi (röd ryunkinslöjstjärthane) och Fiffi (vit slöjstjärthane). Skalarerna heter Sofi, Emil och Svarten.
#4 - 13 december 2004 20:48
Jag fick två ancistrusar av en kompis som hette Äckel och Päckel.
Tyckte det lät lite gulligt, så de kallas så fortfarande.
#5 - 13 december 2004 20:54
Vissa fiskar får man konstigt nog ett personligt band till. Själv har jag en mal på ca 20 cm som jag kallar Orvar Pansarvagn. Namnet står för hans sätt att köra över allt och alla i karet när det vankas "malmat".

#6 - 13 december 2004 21:41
Min ancistrushona heter Lars, tack vare min fantasifulla pojkvän :)
#7 - 13 december 2004 21:45
Verkar vara populärt att namnge sina malar... Våra heter Malin och Milan.
#8 - 13 december 2004 21:45
Min röda kampfiskhanne heter Red Hot Chilipepper, kallas för Chili. Mycket mysig och personlig fisk. Sen har jag 3 ungfiskar (3 mån).De är Dalmatinermollies - honor. Kallar dem Knatte, Fnatte och Tjatte, fastän de är honor.
Mina dvärgklogrodor heter Kermit (ovanligt va ;-) ) och den andra heter Bollan Grod. Min lille som kunde inte säga grodan Boll utan Bollan grod. Så det fick bli så.

mvh Drakulla
#9 - 13 december 2004 22:35
Det är klart att man måste namnge de mera speciella fiskarna!

Ancistrusar: Pervo, Jonas, Snoken, Annika, Bettan, Willy, Gustav, Gulliver och Gudrun.
Scalarer: Oliva, Newton och John
Golden nuggets: Miffo och Company
L-134: Zeb och Ebba (men vi vet inte könet på dem, så bägge kallas Zebebba.
L-160: Sonic
L-104: Herman och Lillbabs
L-200: Gullan och Lillgullan *börjar fantasin tryta?*
Åsså har vi en pansarmal (av 20) som kallas Tjockafetagreta!
#10 - 13 december 2004 22:42
Vet ni att om man döper fiskar dör de, så sant som det var sagt.
Jag har en fisk som heter Grisen, efter min förra gibbiceps som dog, så fi får se hur länge denna lever.
Och en som heter sparven, som nog är död redan, ser ut som han är det iaf.
mvh/
#11 - 13 december 2004 23:15
Mina fiskar dör inte när jag döper dem.... däremot blir det mycket värre att avliva en döpt fisk än en namnlös... tycker jag i alla fall!
#12 - 13 december 2004 23:17
Ja det kanske var så det var:-)
#13 - 14 december 2004 00:57
jo det måste jag erkänna, vissa får namn. bla. en "piebald" clarias batrachus fick det passande namnet Mr. Pink. =D
#14 - 14 december 2004 01:16
Är själv inte så mycke för att döpa fiskarna, men tjejen har nu tvingat på dem namn.

Otocinclus blir ju självklart att de får heta Otto hela bunten (ger de fiskar som lever i stimm ett namn bara)
Kardinaltetrorna får heta Karl Axel, Karl från kardinal och axel från axelrodi.
Amanoräkorna fick heta Bert, utan vidare förklaring...
L018 fick heta Goldie
Sen kom problemet med siameserna. Men så e de ju lika fying fox, och fox e ju räv, o rävar kallas på vissa ställen för mickel... så de fick heta Mikel.
Har inte förstått nyttan med detta ännu, men det kanske inte e det som är meningen heller ;)

Edit: stavfel
#15 - 14 december 2004 08:27
Jag har namn på tre fiskar, av 25 i runda slängar,

1 ancistrus gold heter fantasifullt nog UFO.

de andra två är rödzebror som jag döpt nu när det är första gången de ska bli föräldrar.
hanen heter Knutbypastorn efter ett misstänkt och ett bevisat hustromord, samt mord på en rival.
Den lilla damen andra sidan heter Björn Ranelid, efter förslag från en kopmpis, helt enkelt för att Björn Ranelid är ett väldigt otippat namn på en liten, gul fisk av honkön. Ynglen ska till min kamrats ära heta Jacob allihop.
#16 - 14 december 2004 13:36
Jag har bara en speciell fisk som jag tycker riktigt mycket om. Det är min blå gurami Herkules. Varför han fick heta så har jag glömt. Han är nog upp mot en 4år gammal nu.
#17 - 14 december 2004 13:39
Mitt praktbotiagäng som går under namnet "Björnligan"

<center>[:-170][:-170][:-170][:-170][:-170][:-170]</center>
#18 - 14 december 2004 14:15
Har ett par fjärilscikldider - David och Cecilia, efter mig och min flickvän!
Jag tycker om att jag är den mest färgranna och ståtliga fisken i akvariet, tycker även om att vi jagar varandra ibland och nafsar i stjärten =)
#19 - 14 december 2004 14:28
Jodå även jag "döper" mina/våra fiskar...speciellt malarna...

I 250litarn bor:
ancistrusarna Mark o Jonas...(gissa varför ;-) )
Scalareparet Fredde o Lisa (döpta av dottern)

I 100litarn bor:
Ancistrushonorna Dellen förkortning för "Den lilla nya" e störst idag och Fjutten, Hon var så liten när jag köpte henne och är det fortfarande. De bor e där bara temporärt.
AncistrusHannen Sid, Köptes som en hona och fick då namnet Nancy och när det visade sig att hon bytt kön och sambon har en förkärlek för punk så var det juh givet vad stackarn skulle heta...
Pakistanbotierna Bill o Bull...

8- kantiga karet på ca 54L bor:
Ancistrushannen Astrix även han är köpt som en hon och fick byta från Astrid
Guppyhonan Gelbe... gissa färgen??? nog den mest beresta fisken i sverige Tur och retur Täfteå- Femsjö totalt 220 mil
#20 - 14 december 2004 14:57
Jag är allergisk mot fisknamn sedan jag som 13-åring tvingades ha lillasyrrans äckliga slöjstjärt Guld-Marie i mitt tuffa 37-liters (där jag drömde om att ha pirayor).
mvh Daniel
#21 - 14 december 2004 15:38
Mina tre guldfiskar heter: Gullet, för hon är så söt, svarta ögon och en liten uppnäsa.Brain, för att han har en röd mössa och det var det första jag kom att tänka på när jag såg honom. Buse, behöver väl ingen förklaring.
#22 - 14 december 2004 16:01
[:)]Kunde inte låta bli att småle åt Striders underbara kommentar:
Vet ni att om man döper fiskar dör de, så sant som det var sagt.

Såvitt jag vet så dör saker och ting antingen de är döpta eller inte [:-2] [:-174]

Kram en mycket glad Elinor

#23 - 16 december 2004 09:48
Självklart döpar man fiskarna, även fast det ibland får bli gruppnamn, kan ännu inte separera mina olika kardinaltetror. Mina sju små prakbotior har jag döpt efter de sju dvärgarna i snövit, de två stora är såklart snövit och prinsen :)
#24 - 9 mars 2005 02:16
The beast

Har ingen riktig förklaring till namnet på min extremt stora algätare The beast förutom att han är jäkligt stor
#25 - 9 mars 2005 08:49
Här namnges fiskarna lite godtyckligt... vissa får namn efter en dag och andra är anonyma efter snart två år...
Har mest namn på malarna. L001 som inte vill vara med på bild - Garbo. Ancistruspartet albin och Malin (en albino och en vanlig brun) och förut hade jag en L 200 kallad hulken... *s*
Resten av fisksoppan har inte fått några namn som fastnat ännu.
#26 - 9 mars 2005 08:51
Våra malar heter twister och bruno, väderålen heter blixten och våra prakt botier heter Mamma mu, tigger, fläcken och pricken. Övriga ej namngivna
#27 - 9 mars 2005 11:41
Mitt guldguramipar heter Göran P och Anitra. Nu har jag dock köpt en till hona, men hon får väl heta Annika då... Alternativt att jag byter namn på Anitra och Annika, så att gamla honan heter Annika och nya Anitra. ;)

Mitt stim med kilfläcksrasboror har inget namn heller. Min kvarvarande black molly heter dock originellt nog Polly.

Mina multisar (5 st) som precis har ynglat av sig (minst 7 st) har inte heller fått namn ännu, men jag har bett folk ge förslag på min blogg. Förslagen hittills inkluderar Sven, Sture, Sune, Britt-Inger, Lennart, Birgitta, Barbro, Denholm, Bergren, Pavel och Fisk.

Min flickvän föreslog dock att de skulle heta Janne Schaffer allihop, vilket jag tyckte lät som en bra idé. Så nu heter alla Janne Schaffer, utom ena mamman som jag hann döpa till Berit.

Mina tre nyinförskaffade rubinguramis fick på förslag (återigen från flickvännen) heta Svenne och Lotta. Men den tredje då? Jo, den fick heta Janne Schaffer.
#28 - 9 mars 2005 11:53
Hemma är det dottern som står för namngivningen, eller kanske inte namn, men liknelser till andra varelser. T.ex. så kallas de långsträckta pansarmalarna för sälarna för att de påminner om sälar när de simmar upp mot ytan... (!)...
#29 - 9 mars 2005 12:32
Vis av erfarenheten så döper jag bara fiskar som jag haft några år, som någon annan sa är det lite jobbigt att avliva en fisk som man gett ett namn.
Lite fantasilös är jag nog eftersom mina malar heter Malla, Malte och Malkolm. Malfulda heter den äldsta som jag tyvärr fortfarande inte kunnat avgöra om det är en hona eller hane.
Praktbotiorna heter Berta (efter kanonen Big Berta), Bertil, Bert samt de tre bockarna Bruse (de tre minsta).

En vän till mig döpte en av mina Guldgurami till Bertilsson efter en helt fantastiskt otrevlig kallskänka vi båda jobbat ihop med. Bertilsson jagar givetvis de andra guramisarna i akvariet och är allmänt elak.

Sen är det väl så att man bara döper fiskar som man kan se skillnad på. Mina tigerbarber och de gröna kubotai(erna?) ser likadana ut i princip så de får gruppnamn istället. Så var det med de minsta praktbotiorna, som nu börjar kvalificera sig för att få individuella namn. Berit, Börje och Boris kanske?
#30 - 9 mars 2005 13:29
Min flickvän har döpt mina två dvärggurami. Hanen som var med i februari-tävlingen heter Sven-Bertil, frugan (som ännu inte ställt upp i nån tävling, men som kommer) heter Astrid.
#31 - 9 mars 2005 14:38
Har ju inga fiskar i vårt 112L...än :) Kanske blir en eller 2 ancistrus i helgen...tss..

Men när ja hade mitt 60L (oerfaren då) hette slöjstjärten Pärla, Kampfisken Rocky (väldigt lugn kille faktist), och sedan kommer ja inte ihåg mer *tss* :D
#32 - 9 mars 2005 17:26
Min Ancistrus som jag inte vet könet på fick på dotterns begäran hetta Maliz. Inte så vidare orginellt men hon fick i alla fall sin vilja igenom. Än så länge den enda fisk som har fått namn hemma hos mig. (Problem!! katten vill hjälpa till och skriva, vilket inte blir lätt när han lägger sig på tagentbordet.) ;)
#33 - 9 mars 2005 18:17
mina ancistrus heter Prickis och Bruno
Silverhajarna heter Egon, Bert och Berta
Svärdbärarna heter Kal, Ada och Beda
och resten har fått gruppnamn då de inte går att urskilja individer
#34 - 9 mars 2005 21:10
mina två guldfiskar heter Steven Gerrard (efter fotbollsspelaren, min pojkvän som döpte honom:) ) och Patsy efter en av figurerna i helt hysteriskt, (det ser ut som "hon" har rött läppstift på sig). Mina två slöjstjärtar heter Lillen efter min katt och Pingu efter den animerade ler-pingvinen. I ett annat kar har jag tre platy-tjejer som heter Eddy (efter Iron maiden figuren, trodde att det var en kille först...), prillan efter min gamla höna och mimmi efter mimmi pigg. Har en platy-kille som heter Jonas Larholm efter handbollspelaren också (köpte honom under VM:) ) Har en ancistrus som heter Bosse, för att han ser ut som en Bosse helt enkelt... Sen har jag guppys som så klart heter Steven, Patrick, Morrissey och Magnus & Carlson ;)
#35 - 9 mars 2005 21:14
Hej! Den roligaste tråden här hittils! Jag blev faktist så inspirerad att jag gick och döpte mina nya blåciklider till Kungen och Drottningen!

Så där har vi dom nya regenterna i akvarielandet.
Paletterna fick namn dom med av bara farten. Leonardo da Vinchi och Mona Lisa!

Ha det gott!
/Linnea
#36 - 12 mars 2005 17:59
Hemma hos mej bor det nu;
Kennet och Rut (2 filtrerarräkor)
Charlotta (Anicstrushonan)...
Sedan har ja 3 namnlösa kakaduaciklider, en hane och 2 honor..Kan man få namnförslag??? :D
#37 - 12 mars 2005 18:15
mina skalarer heter flip och flop:)
#38 - 12 mars 2005 19:23
#39 - 16 mars 2005 15:11
Har också ofta döpt mina malar.
När jag hade mina små koi döpte jag dem också. Det har nog att göra med att vissa fiskar verkar personligare. Och att man kan särskilja dem förstås.

När jag frågar Valentin som är 2 år vad den röda fisken heter säger han Platon. Hihi, det är givetvis en Platy.
#40 - 20 mars 2005 18:10
jag har en papegojciklid som heter roger

en påfågelciklid som hette oscar. sen har inga fler namn
#41 - 20 mars 2005 18:13
jag har en pappegojciklid som heter Roger . och en gibbicepc som heter tomas och tre prakt botior som jag kallar för jönsonligan. sen har jag inte döpt några fler
#42 - 22 mars 2005 08:02
hej det här med namnen på firrarna ä kul ett tag om man inte har all för många...
För nåra år sen ca. 5 år för å va mer exact när jag började med Corydoras odling köpte jag ett gäng C. Paleatus där mina barn hade namn på alla å de visste pressis vilka de olika var...med tiden så blev de många av dom...MEN en kommer jag alltid ihåg...tjocka MALIN som än idag bor hos oss...Och nu ska det börjas med Discus å barna har döpp de med...Celine å Spike.
Barn ä så påhittiga...Heheheh
#43 - 22 mars 2005 12:52
Jag gillar namn men är urusel på att komma ihåg dem. Så jag kallar alla fiskar vid namn, bara det att det är olika namn varje gång. Men jag gillar att lära känna alla fiskar som individer även utan namn. Mina kardinaltetror dock får simma vidare okända än så länge. Speciellt eftersom jag planerar att utöka stimmet med 30-40 fiskar till.

/olivia
#44 - 24 mars 2005 12:33
Jag hade som bäst närmare 150-200 fiskar där minst 100 var namngivna och fullt identifierbara... men så var jag arbetslös också :P

Nu är alla utom 1 av mina fiskar hemmaodlade, metallpansarmalen johanna (den första pansarmalen jag någonsin haft, så beroendeframkallande!). Annars har jag 3 vuxna blackmolly, den enorma hanen som när han var liten var hälften svart och hälften vit heter fifty (ooooh...), den lilla hanen som heter Lucifer (så snäll så) och honan Narcassisa och en platy som heter spock II efter sin far, spock som dog efter ett anfall av fisktbc i mitt "lilla" akvarium... modern hette mimmi eftersom hon var en mussepig-platy... minimimmi dog dock av tbc hon med :S

Får se vad jag döper minimollysarna till... Och om det blir några pansarmalsbebisar... :)
#45 - 26 mars 2005 18:17
Vi har också döpt en del fiskar, men långt ifrån alla:
Ancistrus: Minimal, Bigass
Sorgmanteltetra: Willie Bob
Diskus: Fiskus, Disklid
Scalare: Memo, Nemo, B1, B2
Hästnosmal: Concorde
Grenmal: Sticky
Resten har vi inte döpt...
#46 - 27 mars 2005 14:46
Här kommer våra då:
Palletparet = Tux och Blomma (efter våra egna smeknamn)
3 praktbotior = Spike, Rex och ??? (vi hade krig om detta å så minns jag inte den tredje.. suck)
1 grön Kulfisk = Elvis (han blir så fet när han käkar)
1 gibbiceps = Mal Gibbsson (ja de va ju roligt liksom)
+ massa neontetror som är döpta efter alla våra kompisar.. :D

BRA TRÅD och många smarta namn!
#47 - 20 april 2005 20:00
Har nu kompletterat samlingen med:
Kampfiskhanen Tony
Guldguramisarna Gullan, Gudrun, Gunnar, Gert (som hade en trasig stjärtfena)

Två ny svärdbärare, yngel, Vera och Ellen, om vi har osis så är det inga honor och då kanske det får bli namnbyten men i dagens jämnställda samhälle så kanske det går bra ändå!?
#48 - 20 april 2005 20:42
Vissa får namn. Om man köper ett par får dom namnet som är den dan eller dan för/efter i almanackan. Gärna namn som stämmer ihop. Så enklet gör jag det.
Visst dör en del namngivna, men tyvärr dör ibland även de som inte har nåt namn.
Svea
#49 - 27 maj 2005 13:47
Jag har en liten ancistrus mal som heter hjalmar... köpte honom först enbart för att hjälpa mej att hålla algerna i schack, men jag tycker om det lilla livet! Han är stencool ju! Ska nog köpa en liten flickmal till honom när jag byter till ett störe akvarium.

//Elina
#50 - 28 maj 2005 01:11
Jag har oxå döpt nästan alla mina fiskar:

guppy hanar: Gulars & Farbror Blå
guppy honor: Mammy, Sukito & Alfa
guppy hona-yngelet Spiggen
dalmantiner-molly: Supreeme, Mamacass & Blackie
kampfisk-hanen Rocky
kampfisk-honan Roxette
kuhlii-ålar: King, Kul & Cool
Fjärills plecoen Arne
svärdbärar hanen Lennart
svärdbärar honor: Berit & Anett
Gibbicepsen Prickiga Prinsessan - Sessan
silverhaj: Hälge, Besta & Besten
ancistrus-pleco hanen Malte
ancistrus-pleco honan 8:an

Mina albino-pansar malar, ottocinklus-malar, daffodiler & lelupis har inget namn än - de är så lika att jag inte har lyckast skilja dom än... Har oxå en 'äkta' och en 'falsk' flying fox som oxå är namnlösa ;)
#51 - 28 maj 2005 01:53
Jag har oxå döpt mina fiskar :) De har fått namn lite efter färg & beteende och efter mitt humör ;)

Mina guppyhanar heter Gulars & Farbror Blå efter två barnprogram jag gillade när jag var liten. Gulars var en gul fågeldocka som pratade med hemsk bergen-dialekt och bodde i en postlåda... *skratt* De har då blå & gul stjärt ;) Mina guppy-honor heter Alfa för att hon var den första som ynglade i vårt kar och att i 'Sesam-station' i Norge het en gul fågel AlfaAlfa, Mammy för att hon ständigt ser havandes ut, och sen har vi Sukito efter mej :D Visste ni föresten att 'sukito' är ett japanskt verb som betyder 'gillar också' ? ;) I vårt kar simmar det också runt ett litet guppy-yngel som har blivit hetandes Spiggen. Endaste överlevande molly-ynglet från första 'kullen' har fått namnet Supreeme - efter gruppen som gav ut låten 'I will survive' - logiskt?? ;)

Vårt kampfiskpar fick namnen Rocky & Roxette - gizmans vilja där ;) Vår grymma fjärilspleco heter Arne och två av våra dalmatinermolly heter Blackie - han är nästan svart & MamaCass för att hon är så stor :D Jfr 70-talsgruppen Mamas & Papas. I början köpte vi två kuhlii-ålar som fick namnen Kul & Cool dels på grund av artsnamnet & för att jag tycker dom är så roliga att se på :) När vi sen köpte vårt Tanganyka-kar följde det med en ål som vi flyttade över till 110 liters karet så den inte skulle vara så ensam. Den är något större än de andra så den blev kungen - King :D Dom tre nyaste i 110 liters fick namn efter mina svärföräldrar Lennart & Berit - och en ex av min sambo - Anett. Hon är något skev i huvudet - och det var vistnog denna tjej med... *skratt*

I vårt Tanganyka-kar simmar det många namnlösa, men malen Malte var redan döpt när vi köpte karet. Siverhajen fick snabbt namnet Hälge och vår malhona blev uppkallad efter en styrman på spray chat - Mona8 - hon blev malen 8:an ;) Vi hade mamma & pappa på besök när vi köpte två silverhajar som Hälge skulle få leka med - och mamma ville att dom skulle heta svärmor & svärfar. Det tyckte jag lät liiiiite dumt - jag ville juh inte gärna säga till mina svärföräldrar att mina hajar hette 'svärmor & svärfar' typ *ler* Så dom fick det norska namnet som mamma & pappas barnbarn kallar dom - Besta & Besten (förkortning av bestemor & bestefar som betyder mormor/morfar - farmor/farfar). Till slut har vi vår segelfinns pleco som fick namnet Prickiga Prinsessan - till dagligt kallad Sessan :)

Vi har också albino-pansarmalar, daffodiler, otocinclus, leleupis, flying fox & molly-yngel som är udöpta... Puh! hoppas jag inte glömt nån :D
#52 - 28 maj 2005 08:58
Jag började först som "akvarievakt" åt en kursare som skulle plugga en termin i Norge... Det var 1½ år sedan. För att hon inte skulle spola ner firrarna i toaletten då inte jag kunde passa dem under den sommaren (eftersom hon stannade i Norge å jag skulle lämna Uppsala för sommaren) så köpte jag ett eget akvarie. Hennes firrar brydde jag mig inte så mkt om men de sorgmantlar jag köpt för att fylla ut hennes akvarie ville jag inte skulle dö.

Sorgmantlarna gick under kodnamner "pirayorna" för det var vad de var... "Pirayorna" eller "klonerna" kallades de (4 kvar nu, fick sälja några). De andra fiskarna i akvariet lärde sig snabbt att äta maten jag gav dem för annars blev det inget kvar... Tjejens svarttetror (som jag fick ärva) döptes till "torskarna" för det var vad de såg ut som... STORA FETA torskar... :D (Har jag nu skänkt bort) Då det inte gått någon algätare i akvariet (jag hade inte tänkt köpa någon när jag var vakt, det var ju inte mitt akvarie:p ) så fick jag nu införskaffa det... Blev lite lurad att köpa en segelfens pleco på ca 8 cm (handlaren visste att jag inte hade ett akvarie större än 54L, å oviss som jag var så tackade jag bara å betalade :( ). Plecon döptes snabbt till Leo, pga prickarna men döptes om av modern min till "Nessi" för "man ser den lika ofta som man ser sjöodjuret i Loch Ness"... så Nessi heter hon/han än idag även on den visar sig oftare nu.

Samtidig som Nessi införskaffades köpte jag en "städare" som jag ansåg det då. En riktigt ful fisk tyckte jag, men jag behövde något som tog hand om maten på botten... Ful tyckte jag som sagt att den var, å grå, så jag döpte den till "gråsuggan"... Det heter den stackars pansarmalen än idag men den "fula" fisken har nu sällskap av en drös andra "fula" pansarmalar (de häftigaste jag vet nu, mer, mer, mer....:p ). En metallpansarmal heter "Goldie" för den är mer guldfärgad tycker jag. En banditpansarmal (?) heter "Zorro" å min sista stora pansarmal (adolfoi) heter "Lindrik" efter Linda och Fredrik som jag fick den av... :) 12 små "salt och peppar" pansisar (habrosus) är inte döpta än men kallas "småttingarna". Alla firrar ska snart flytta till ett 200L kar, för Nessis skull. Då kommer det trilla in fler pansisar att döpa...
#53 - 28 maj 2005 09:13
Mamma och jag hade tråkigt för någon vecka sedan och då så fick vi en ide om att vi skulle döpa mina två khulii så dem heter numer Algot och Doris:D Sen så har vi en kampfiskhane ochså som fick namnet Karl-Oskar:p

/Glenn
#54 - 5 juni 2005 13:20
Paletthane 1: Bengt
Paletthane 2: Göran
Paletthona 1: Siw
Paletthona 2: Gunnel

Fjärilshona: Svetlana
Fjärilshane: Igor

Scalare 1: Juanita
Scalare 2: Jose'

Gibbiceps 1: T-Rex
Gibbiceps 2: Malte

Lägg märke mina etniska teman
#55 - 6 juni 2005 10:15
Min kuhlii heter Mårten.

Min röda kampfiskhane heter Stalin.

Min ancistrus ska jag nog döpa till Ronaldo för han är ruggig på att sparka runt ärtor man släppt ner till honom.
#56 - 30 mars 2006 15:41
Jag har två marmorguramis som jag namngett. Hane mobbar honan hela tiden. Därför döpte jag han till "Nelson" efter Nelson i "Homer Simpson". Honan heter "Lisa" som är mest för sig själv.
#57 - 9 september 2012 17:01
Jag är nybliven fiskmatte och passar på att haka på denna roliga diskussion. Jag älskar djur och namn och följaktligen också djurnamn. Jag valde fisk för att den skulle vara individuell och kunna ha ett namn. En kampfiskhanne, alltså. Efter en veckas funderingar med de tonåriga barnen, kom vi fram till namnet Fenix (syftande på fiskens fenor). Dotterns första förslag var faktiskt Mein Kampf, men den humorn gillade inte vi andra. Förutom kampfisken har vi en algätande "städarfisk", en liten strömgrönling, som vi inte ännu vet kön på. Det lär klarna när den blir fullvuxen. Men eftersom den far fram som en liten dammsugare, fick den heta Hoover. Passar på både pojke och flicka, tycker jag :).
#58 - 9 september 2012 17:46
Hej fiskmatte och välkommen till Zoopet!

Kul att du ger dig in i diskussionen. Tänkte bara försiktigt säga att det sista inlägget i den här tråden (innan ditt) gjordes för sex år sedan ;)
Men du är välkommen att dra igång den igen!
#59 - 9 september 2012 18:48
Tackar! Ja, jag vet att diskussionen är gammal, men jag ville ändå gärna vara med. Hoppas andra kommer med, så får vi en modernare variant. Ska bli roligt att se vad folk döper sina fiskar till i dag? Växlar namnmodet på fiskar liksom på barn?

Annons