namn

#1 - 27 oktober 2007 00:57
tjenna.
Vad heter min röda fina växt?

/Fredd
#2 - 27 oktober 2007 01:00
Är inte så duktig på växter, men har en sådan i mitt kar, och en vän sa att den kallas papegojblad?
#3 - 27 oktober 2007 01:19
a vette fasen asså, det står i artbeskrivnigen på den som du nämner att den har svårighetsgrad 4, och min växer som fan och är jätte fin så jag vet inte:p
#4 - 27 oktober 2007 02:08
jag har nyligen köpt en sån växt, hoppas den kommer vilja växa bra hos mig med :)
#5 - 27 oktober 2007 09:01
Kan det vara en sån här? Prova ockå att googla det latinska namnet för fler bilder.
#6 - 27 oktober 2007 10:12
Nitra98 skrev:
Kan det vara en sån här? Prova ockå att googla det latinska namnet för fler bilder.

den är riktigt lik den faktiskt. är 99%säker på att det är den, tack!:D
#7 - 27 oktober 2007 10:14
hehe men som jag skrev till Vic, så blir man lite fundersam när min växer grymt bra, och det står i artbeskrivningen att den är segväxt och svår:P
#8 - 28 oktober 2007 21:18
någon som kan se vad det är för växter under den gula kakadua honan i denna videon?
" target="_blank">
#9 - 31 oktober 2007 12:58
den första växten jag visade, kan man klippa ner den på nått sätt? för dom har växt 5-6cm ovanför ytan nu
#10 - 31 oktober 2007 15:13
Det är en Hemianthus micranthemoides, även kallad "Baby tears" på engelska.
#11 - 31 oktober 2007 17:44
fredd skrev:
någon som kan se vad det är för växter under den gula kakadua honan i denna videon?

" target="_blank">

det var en fin växt, blev sugen

udda musikval i videon tyckte jag :) ok för att fiskarna åt ngt smått som simmade omkring, men det var ju inte särskilt dramatiskt :)
#12 - 31 oktober 2007 17:45
fredd skrev:
den första växten jag visade, kan man klippa ner den på nått sätt? för dom har växt 5-6cm ovanför ytan nu

Jag skulle ha gjort precis som vanligt, alltså klippa av en bit och plantera i sanden så får man ett skott till
#13 - 31 oktober 2007 18:43
skott?
funkar det om jag klipper av lite under halva längden, och sen placerar den övre delen i ett annat kar. och låter "rot delen" vara kvar? Kommer det växa ut en ny sen då?
#14 - 31 oktober 2007 18:56
fredd skrev:
skott?

funkar det om jag klipper av lite under halva längden, och sen placerar den övre delen i ett annat kar. och låter "rot delen" vara kvar? Kommer det växa ut en ny sen då?

Ja, det var så jag menade. Det är iaf vad jag tror kommer hända. Det som växer ut nytt blir nog inte precis likadant som växten såg ut innan, växter brukar ju grena sig när man tar av toppen.

Men jag har inte testat att göra så med just den här växten än, så du kan ju vänta på fler svar om du känner dig osäker. Jag har dock toppat en annan sorts papegojblad och det har gått bra.
#15 - 31 oktober 2007 19:16
Jag har flera såna växter i mitt kar, och har kapat ena för någon vecka sedan. Dom växer verkligen snabbt! Den växten som jag klippte ner har fått 2 nya sidoskott längst upp + några nya skott längre ner på stammen. Den har blivit mer buskigare på så sätt. Dom andra växer bara rakt upp utan sidoskott.

Vad bra att du frågade efter namnet här, jag har undrat länge vad dom heter:)
#16 - 31 oktober 2007 20:18
fredd skrev:
tjenna.

Vad heter min röda fina växt?

/Fredd

hej, vet inte om ni redan luskat reda på namnet.
den ser rysligt lik ut en Alternanthera reineckii "roseafolia".
#17 - 1 november 2007 06:01
tore_hedin skrev:
hej, vet inte om ni redan luskat reda på namnet.

den ser rysligt lik ut en Alternanthera reineckii "roseafolia".

Åh, det kan nog mycket väl vara alldeles rätt! Tack! (jag har också sån)
#18 - 1 november 2007 08:08
Papegojblad = A. reineckii så första svaret var rätt.
#19 - 1 november 2007 09:04
defdac skrev:
Papegojblad = A. reineckii så första svaret var rätt.

Men varken min eller Fredds växt ser ut som den på bilden http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=12

de är mycket mer lika växten i förslag nr 2
#20 - 1 november 2007 09:06

Men varken min eller Fredds växt ser ut som den på bilden http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=12

de är mycket mer lika växten i förslag nr 2

Uh?
#21 - 1 november 2007 09:08
#22 - 1 november 2007 09:09
defdac skrev:
Uh?

jag ska nog gå och gömma mig nu innan jag blir ännu mer pinsam

förlåt [:o]
#23 - 1 november 2007 09:14
alltså, växten som heter Alternanthera reineckii "lilacina", som det länkades till först är inte helt lik enligt mig. Men både den och rosaefolian heller ju Alternanthera reineckii, det var det jag på ngt sätt lyckades sjabbla bort (skyller på att min nya hund väckte mig kvart i fem i morse)
#24 - 1 november 2007 14:43
Knyttet skrev:

så tycker jag min ser ut iaf, tror jag ...haha:p
#25 - 3 november 2007 05:37
Hej,

/citat

Det är en Hemianthus micranthemoides, även kallad "Baby tears" på engelska. /citat

Vill inte vara någon höjdare på något sätt, men det kan vara lite surt att köpa fel växt..

Det latinska namnet stämmer Hemianthus micranthemoides = en superfin växt, men inte "Baby Tears"..

Jag har en drös baby tears, detta är en minnst lika trevligt växt, dock växter baby tears ganska mycket längre än Hemianthus micranthemoides -. Baby tears har dessutom runda små fina blad som just skulle kunna påminna om en bebis tårar.. Tillskillnad från dessa blad som inte har så mycket liknelse till tårar.

Baby tears är absolut en växt jag vill rekomendera, en jäkligt liten tåligt väst och den förökar sig snabbt dessutom.

Det latinska namnet är Micranthemym ubrosum - baby tears

http://www.aquahobby.com/garden/e_umbrosum.php
#26 - 3 november 2007 09:55
#27 - 3 november 2007 13:15
heheh, där verkar det till att vara lite 50/50 =)
#28 - 3 november 2007 13:33
Mmm.. Vacklar du lite? ;)

Annons