Nålgräs

#1 - 15 september 2005 07:35
Hej Jag har sökt (eller rättare sagt skummat lite) i forumet om nålgräs. Men hittar inte vad det heter på Latin. För på växtbeskrivingarna finns inget om nålgräs, men den kanske finns där under sitt latinska namn?
#2 - 15 september 2005 07:37
Eleocharis acicularis
#3 - 15 september 2005 07:41
Jag visste att det skulle komma ett snabbt svar. Tackar
#4 - 15 september 2005 07:42
Men det sket sig iallfall.. Den fanns inte med i artbeskrivningarna
#7 - 15 september 2005 17:05
Värt att nämna kanske är att nålgräs finns i en mängd olika sorter som alla har samma namn. Jag har haft minst 2 sorter och den ena kröp utmed botten och såg allmänt tråkig ut och den andra växte snabbt till 25 spikraka centimetrars höjd.

Så se till att få "rätt" sort är mitt tips.
#8 - 17 september 2005 06:53
MAn får tacka. Nu vet jag "allt" om nålgräs. Nu ska jag bara se till att den lokale handlaren tar hem det oxå. Tycker det är snyggt, iallfall i dom karen jag har sett på bilder. Det kanske inte blir lika snyggt hos mej.:)
#9 - 17 september 2005 07:02
Har man bara CO2 och bra med ljus så växer det ganska fort, och visst är det snyggt. Jag fick klippa min gräsmatta en gång i veckan när det växte som bäst, så se till att skaffa en bra tät håv för allt klipp som ska upp ur vattnet...
#10 - 17 september 2005 07:20
Så man måste ha CO2 för att få det att växa. Hmmm jag är lite motståndare till Co2. Mest för att jag tycker det verkar krångligt..;)
#11 - 17 september 2005 07:26
CO2 är inget måste, men för att få bra fart på gräset så går det åt. Jag har haft en svacka med mitt kar över sommaren samtidigt som min CO2 tog slut och inte har gräset växt speciellt mycket, jag har inte friserat det mer än ett par gånger under tiden. Så visst är CO2 bra och inte speciellt krångligt, har du en gång börjat med det så vill du inte sluta :D
#12 - 17 september 2005 07:29
Enligt vad jag har förstått så ska det till en massa ventiler, tuber och en massa annat. Tar stor plats och enligt mej så sak all apparatur gömmas undan ordentligt. En sån där tub är ju ganska stor, vad jag har förstått. Och utrymmet är ju begränsat till ett litet skåp under burken. Kan man förästen använda samma Co2 anläggning till flera kar?
#13 - 17 september 2005 07:50
Joo visst är det ventiler, tuber och lite slangar. Vad gäller ventilerna så sätter man ju dom på tuben, sedan så drar man ju slangen till ytterfiltrets insug eller om man nu har en reaktor. Tuben i sig finns ju i olika storlekar, från 500 gram och sedan är det väl 10 kilos brandsläckare som max. Jag kör med 2 tuber, en 2 kilos och en 6 kilos brandsläckare som jag byter mellan när det blir tomt för att gasen inte ska ta slut. Min 2 kilos som är 50 cm hög får plats i min bänk, och 6 kilos är 75 cm hög, den gömmer jag bakom en möbel. Vad gäller att använda en anläggning till flera kar så visst borde det gå om man kör med en nålventil per kar och T koppling på slangen innan. Har inte provat då familjen tycker att ett kar räcker för mig :)
#14 - 17 september 2005 07:55
så man sätter den till insuget till ytterfiltret?.. Hur då?
Jag ska nog ta och söka lite på forumet om detta. För den här tråden handlade ju ursprungligen om Nålgräs.. hehe
Jag tackar iallfall för hjälpen.
#15 - 17 september 2005 07:59
[QUOTE=Bosse.J]så man sätter den till insuget till ytterfiltret?.. Hur då?
[/QUOTE]

Bara sätt slangen till insuget så att bubblorna följer med in.
Sök runt lite och kolla, det finns en hel del info här på forumet.
#16 - 17 september 2005 08:26
http://www.aquamas.de/aquamas/auktionsbilder/2_ventil.gif
Gör att man kan använda samma anläggning till två kar.

Annons