nålgräs?

#1 - 9 juni 2005 20:04
Hejsan!

har en liten fråga, har tittat på massa bilder där folk har "nålgräs" på botten. jag är grymt suger på att hitta något som kanske någon gång i framtiden täcker det mesta av botten. vilken affär jag än är på så säger dom att dom inte vet vad nålgräs är, någon som har latinskt namn på det? =)

hur mycket nålgräs kan man behöva för att täcka en yta av 60*30 (cm)? kommer det att breda ut sig över hela botten till slut eller går det att göra en "naturlig" avgränsning? behöver det mycket ljus (mitt är lite kass för tillfället +karet är 50cm högt)? osv osv...all info är mycket välkommen =)

// SeanChai
#2 - 9 juni 2005 20:16
Eleocharis acicularis har jag bestämt för mig att det heter. Kolla på Tropica

mvh
Peter
#3 - 9 juni 2005 20:27
[QUOTE=SeanChai]Hejsan!

har en liten fråga, har tittat på massa bilder där folk har "nålgräs" på botten. jag är grymt suger på att hitta något som kanske någon gång i framtiden täcker det mesta av botten. vilken affär jag än är på så säger dom att dom inte vet vad nålgräs är, någon som har latinskt namn på det? =)

hur mycket nålgräs kan man behöva för att täcka en yta av 60*30 (cm)? kommer det att breda ut sig över hela botten till slut eller går det att göra en "naturlig" avgränsning? behöver det mycket ljus (mitt är lite kass för tillfället +karet är 50cm högt)? osv osv...all info är mycket välkommen =)

// SeanChai[/QUOTE]

Fyll i din profil var du bor så kanske någon kan tipsa var du kan hitta det !

Akvarielagret i Stockholm har nästan alltid snygga plantor inne ! Man köper en planta och plockar ner den i smådelar. Planterar dom på den yta man tänkt sig ha matta på och göder med nått bra. Först så händer nästan inget, sedan inget, sedan efter två månader så inser man att mattan är tät och fin ! Lite förenklat dock :)
#4 - 9 juni 2005 20:30
Hej, kallas också nålsäv i virtuella floran. Jag såg den på ett garden center som dammväxt men jag avstod då det såg besvärligt ut att få bort jorden:). Det vetenskapliga namnet stämde som Peter hade för sig.
MVH
Annelie
#5 - 10 juni 2005 04:37
Man köper en planta och plockar ner den i smådelar. Planterar dom på den yta man tänkt sig ha matta på och göder med nått bra. Först så händer nästan inget, sedan inget, sedan efter två månader så inser man att mattan är tät och fin !
Jag har också avundats dessa mattor men de kräver en hel del ljus eller?
#6 - 10 juni 2005 06:06
Nej förvånansvärt lite faktiskt (om man kör med bra CO2-halt osv). Skugga gillar dom iofs inte.

Nålgräs bör man trimma så ofta som möjligt. Varje trimmning tar gräset en jäkla fart.
#7 - 10 juni 2005 06:59
[QUOTE=defdac]Nålgräs bör man trimma så ofta som möjligt. Varje trimmning tar gräset en jäkla fart.[/QUOTE]
Jag har aldrig haft nålgräs, men har varit rätt sugen på att prova. Problemet är att mitt kar bara är 88 liter, så vad som i större akvarium skulle bli en marktäckare blir i mitt akvarium en ganska hög växt.

Iallafall. Hur trimmar man nålgräs? Kan man bara klippa av det högst upp, precis som man skulle klippa en vanlig gräsmatta? (Okej, man klipper inte gräsmattor med sax, men ni fattar...) Jag kan tänka mej att det är grymt svårt att göra på det andra sättet, dvs. ta bort de längsta stråna från botten, eller klippa av dom och plantera om toppen. Så kan man väl inte göra?

Om man kan klippa av dom högst upp bara så kanske det kan funka i mitt kar ändå.
#8 - 10 juni 2005 07:13
Som en vanlig gräsmatta. En del lämnar 1 cm stumpar kvar jag brukar fimpa dom på mitten ungefär med en sax.

Väldigt jobbigt att stå och håva allt gräs sen.
#9 - 10 juni 2005 08:19
[QUOTE=defdac]Som en vanlig gräsmatta. En del lämnar 1 cm stumpar kvar jag brukar fimpa dom på mitten ungefär med en sax.

Väldigt jobbigt att stå och håva allt gräs sen.[/QUOTE]
Okej. Tackar för det. Då kanske det blir lite nålgräs inom en rätt snar framtid. Mina 70x35 cm bottenyta lämnar rackarns lite plats att aquascapa med när man är en newbie som jag, men man lär sig mer för varje gång man gör om i karet.
#10 - 10 juni 2005 08:23

Mina 70x35 cm bottenyta lämnar rackarns lite plats att aquascapa med

Utnyttja det du har istället till sin bästa fördel istället för att hänga upp dig på det du inte har.

Ett aquascape blir inte snyggt per automatik bara för att man har en bottentäckare. Man kan lura en del med en schysst matta, men inte dom designkräsna 8)
#11 - 10 juni 2005 08:31
peter : tackar, då vet jag iaf namnet som jag ska kolla nästa gång jag åker till zooaffären. kan vara en fördel =)

oveb : hara bara inte orkat fylla i allt. har varit på akvarielagret ett par gånger, när jag frågade dom efter "nålgräs" hade dom ingen aning om vad jag menade. om du har lite fint nålgräs till övers så säg till mig innan nu kastar det =)

defdac skrev :"Nej förvånansvärt lite faktiskt (om man kör med bra CO2-halt osv). Skugga gillar dom iofs inte.

Nålgräs bör man trimma så ofta som möjligt. Varje trimmning tar gräset en jäkla fart."

defdac : som jag sa, jag har bara ett 36w till mitt 180l, tror du det kommer att fungerar att få lite tillväxt på nålgräset? ...eer, CO2-halt? är inte det sån där bubbel som alla har ner i karen? går det att fixa på något annat sätt utan att lägga massa pengar på det? dom kanske trivs bra om man kör pmdd (tänkte beställa hem det idag)?

igen, tack för alla svar... ni är ena hyvens grabbar!! =)

// SeanChai
#12 - 10 juni 2005 10:01
Utan CO2 blir det tålamodsprövande.

Jag har planterat några tuvor nålgräs i en Walstad-lowtechare (jordbotten, inga vattenbyten, 15w/60liter, ingen CO2, lite KNO3/KH2PO4 ibland) och det kommer väl typ ett nytt strå i veckan på en utlöpare som börjat växa.
#13 - 10 juni 2005 10:51
defdac : ouch, det låter som om det kan ta lite tid att täcka hela botten alltså. du råkar inte ha någon aning om ca hur mycket nålgräs man får om man köpter det i butik, markytan det tar upp alltså (dvs om man köper en planta eller om man köpter det i knippen eller hur dom nu har det). man kan ju alltid fuska och köpa ganska mycket på en gång =)

// SeanChai
#14 - 10 juni 2005 10:57
Det är lite svårt att svara på. Tropicakrukorna har en omkrets motsvarande en toarulles, vilket alltså är ganska blygsamt för de 40-50:- dom kostar. Men normalt sett så bryter man isär i små tuvor som är stora som pennor och planterar glest så varje tuva får rejält med ljus och börjar sprida sig snabbt.

Det kommer således se ganska glest ut hur du än gör är jag rädd.
#15 - 10 juni 2005 11:00
ok. jaja, hade iaf planer på att ha igång akvariumet en längre tid så det kommer nog med lite tur att bli en fin matte i slutändan =)

tack för svaren

// SeanChai
#16 - 10 juni 2005 12:11
Nålgräset jag köpte var planterat i krukor med diametern 20 mm. Butiken i fråga gav ju inte precis bort dessa gratis heller....

Synd att man inte kan köpa det på färdiga rullar som vanligt gräs. Kanske en affärsidé

//Peter
#17 - 10 juni 2005 13:59
[QUOTE=defdac]Utnyttja det du har istället till sin bästa fördel istället för att hänga upp dig på det du inte har.[/quote]
Ja, det är sant. Det har du helt rätt i. Det är nog iofs det jag gör också, men man kan ju drömma om andra layouter. ;-) Jag har rensat bort en hel del växter och kör numera på dom som funkar bäst och så att det inte blir för plottrigt.

Ett stort H. polysperma-buskage till vänster, Heteranthera zosterifolia i mitten och så H. corymbosa till höger (som jag inte är helt nöjd med). Lite javaormbunke och en minisvärdplanta framför/mellan zosterifolian och corymbosan och så ett par papegojor längst fram till höger.

Egentligen borde jag skapa en "ge mej tips till mitt aquascape"-tråd och lägga upp lite nytagna bilder...

Ett aquascape blir inte snyggt per automatik bara för att man har en bottentäckare. Man kan lura en del med en schysst matta, men inte dom designkräsna 8)

Okej, haha. Ska verkligen ta fasta på det. (Men sen står jag där i butiken och köper nålgräs ändå. Bara för att testa, liksom... ;-) )
#18 - 11 juni 2005 09:32
[QUOTE=Peter_F]
Synd att man inte kan köpa det på färdiga rullar som vanligt gräs. Kanske en affärsidé
[/QUOTE]

Oliver Knott (www.plantella.com) berättade att han hade någon slags fleece-matta med färdigväxt Glossistigma som han använde när han skulle sätta upp showakvarier och jag fick för mig att det var en Tropica-uppfinning.
#19 - 11 juni 2005 14:50
Ett hett tips annars när det gäller nålgräs:

Titta på dammväxter, jag köpte själv krukor ca 10x10cm propp-fyllda med nålgräs (39:-/st) enda "problemt" var att de växte i jord istället för glasull, men det vet i katten vilket som är jobbigast att "tvätta" bort.
#20 - 11 juni 2005 16:02
Har också gått och tittat på nålgräs ett bra tag. Häftigare växt får man ju leta efter! ;) Har dessutom designat om en aning i akvariet och jag tror en nålgräsmatta skulle passa riktigt bra.
Men jag undrar hur mycket ljus man egentligen bör ha. Jag har 4 stycken 36W rör i min 375-litrare och Co2-halten är rätt bra. Tror ni det skulle fungera?
#21 - 11 juni 2005 16:24
Titta på dammväxter, jag köpte själv krukor ca 10x10cm propp-fyllda med nålgräs (39:-/st) enda "problemt" var att de växte i jord istället för glasull, men det vet i katten vilket som är jobbigast att "tvätta" bort.

Vilket fenomenalt tips. Helt klart lättare att tvätta bort jord än stenullen, och det gör absolut inget om det är jord kvar.
#22 - 11 juni 2005 16:46
Vart köper man dammväxter då?
Ngt typ byggvaruhus eller?
#23 - 11 juni 2005 16:51
Många ställen som säljer trädgårdsväxter har även dammväxter.
En del större bygghandel företag har och även en del akvariehandlare.
#24 - 11 juni 2005 16:54
grymt tips angående dammväxter...men, vad heter det då, det råkar inte heta typ lika eller dom kanske har det latinska namnet? jag är inte helt säker på hur det ser ut i verkligheten så vill inte gå och köpa något annat =)

// SeanChai
#25 - 11 juni 2005 17:36
Kolla det latinska namnet, det brukar stå.
#26 - 12 juni 2005 09:59
[QUOTE=defdac]

Vilket fenomenalt tips. Helt klart lättare att tvätta bort jord än stenullen, och det gör absolut inget om det är jord kvar.[/QUOTE]
Hej tydligen märkte ingen att jag redan i början påpekade detta men att plantorna hade väldigt fina korta rötter som jag inte trodde skulle klara en avtvättning, provade lite i skymundan i affären:D .
MVH
Annelie
#27 - 12 juni 2005 10:03
Det missade jag, sorry.

Jag köpte själv och jag tyckte att det fungerade kanon men det kan kanske finnas kavalitets skillnad.
#28 - 12 juni 2005 10:09
[QUOTE=NE]Det missade jag, sorry.

Jag köpte själv och jag tyckte att det fungerade kanon men det kan kanske finnas kavalitets skillnad.[/QUOTE]
De kanske inte behöver så mycket rötter för att klara sig, ska nog prova i alla fall:)
#29 - 12 juni 2005 17:13
Är det så att man köper ett par krukor med nålgräs kan man ju sätta ut dem på ganska stor yta, jag köpte en kruka med nålgräs och det satte jag ut på 15 cm2 yta av botten.
#30 - 12 juni 2005 17:31
Jag hade tur att hamna på Lagret när nålgräs var "veckans växt", 5 plantor för 100:-

De täcker snart 130x55 cm...
#31 - 13 juni 2005 19:51
jag vet inte om man behöver bry sig men jag tycker att akvarielagrets växter är lite för bruna (oansade)..i värsta fall kan man ju göra det själv innan man sätter ner det =)

var på zoot vid drottningatan, den med en stor mammuth utanför (kan inte stockholm alltför bra) och där såg det ut som om dom hade helt underbara växter, alla var utan bruna blad och såg snygga ut =)

// SeanChai
#32 - 14 juni 2005 05:40
[QUOTE=SeanChai]var på zoot vid drottningatan, den med en stor mammuth utanför (kan inte stockholm alltför bra) och där såg det ut som om dom hade helt underbara växter, alla var utan bruna blad och såg snygga ut =)[/QUOTE]
Jag var faktiskt där igår också (Mammut zoo) och la märke till att dom faktiskt hade ovanligt mycket växter. Normalt har dom inte alls samma utbud. Det brukar vara rätt torftigt där. Att jämföra Lagrets växtutbud med Mammuts är som att jämföra [nånting väldigt stort och fint] med [nånting rätt litet och inte lika fint].

Jag la också märke till att Mammut hade slöjstjärtar i rätt märkliga former, samt nånting som dom kallade för "kilfläcksrastetra", haha. (Det var uppenbarligen kilfläckstetra dom menade, och inte kilfläcksrasbora.)
#33 - 19 januari 2008 22:25
defdac skrev:
Som en vanlig gräsmatta. En del lämnar 1 cm stumpar kvar jag brukar fimpa dom på mitten ungefär med en sax.

Väldigt jobbigt att stå och håva allt gräs sen.

Det är därför jag har investerat i ett yngelkar som samlar upp allt. :)
#34 - 19 januari 2008 22:38
Jag håller på att starta upp mitt kar på 200 L just nu. Jag funderar på att efter någon/några månader byta ut några låga växter jag har nu till Nålgräs (de har ju så tunna blad så de mår nog inte så bra av de alger jag får i uppstarten).

Belysningen är väl "normal" 3 Sun-glow lysrör på 30 w vardera och jag använder Pmdd. Tyvärr tillsätts ingen CO2 i vattnet, endast Easycarbo.
Någon som vet hur Nålgräs skulle kunna må under dessa förhållanden?
#35 - 19 januari 2008 23:13
Zanders skrev:
Det är därför jag har investerat i ett yngelkar som samlar upp allt. :)

Hur hamnar de avklippta grästråna som fastnar i hela akvariet ner i ditt yngelkar menar du?
#36 - 19 januari 2008 23:39
defdac skrev:
Hur hamnar de avklippta grästråna som fastnar i hela akvariet ner i ditt yngelkar menar du?

Dom cirkulerar i ytströmmen rätt in i den och stannar där. skulle det vara hjärnfysik ? ;)
#37 - 20 januari 2008 10:30
Solid skrev:

Belysningen är väl "normal" 3 Sun-glow lysrör på 30 w vardera och jag använder Pmdd.

Jag skulle testa att byta ut ett eller två rör till flora-glow eller aquarelle. Tror inte att sun-glow är optimerat för växter.... Hur ser ljuset ut? Är det gulaktigt?
#38 - 20 januari 2008 10:41
SeanChai skrev:
jag vet inte om man behöver bry sig men jag tycker att akvarielagrets växter är lite för bruna (oansade)..i värsta fall kan man ju göra det själv innan man sätter ner det =)

var på zoot vid drottningatan, den med en stor mammuth utanför (kan inte stockholm alltför bra) och där såg det ut som om dom hade helt underbara växter, alla var utan bruna blad och såg snygga ut =)

// SeanChai

Jag gillar akvarielagret massor, men jag ska endå ta en titt vid detta mammut zoo :-)
#39 - 20 januari 2008 15:16
Zanders skrev:
Dom cirkulerar i ytströmmen rätt in i den och stannar där. skulle det vara hjärnfysik ? ;)

Ok, dvs den tar inte de strån som fastnar i hela akvariet (under blad, längs ytkanten osv)..
#40 - 20 januari 2008 17:53
Hehe, städa efter att man klippt gräset är inte precis det roligaste jag vet :D

Sen så fastnar stråna överallt i håven.. och i gallerplantan.
Bilagor:
#41 - 20 januari 2008 18:44
defdac skrev:
Ok, dvs den tar inte de strån som fastnar i hela akvariet (under blad, längs ytkanten osv)..

Jag har ju inte lika höga växter som dig och inte samma problem det medför :)

Men jag tycker detta funkar bra, brukar lämna den i ett par timmar och faktiskt ligger det mesta där i när jag kommer tillbaka, visst det ligger en liten klump bakom min lilla interna pump som jag använder till co2 men det är inte mycket! Funkar kalas för mig iallfall :)

Kanske slutar och fungera sen när jag får bottentäckande och klipper extremt mycket. :)

Annons