Najas SP`?

#1 - 8 december 2006 14:18
Hej

På auktionen i göteborg köpte jag en påse med "Najas SP"
På påsen stog det också att det var en bra räkväxt

Tyvärr hittar jag INGET om denna växt i någon beskrivning.
Någon som har tips?

/Adam
#2 - 8 december 2006 14:34
Försök att lista ut vilken Najas det är först så kanske du hittar lite info.

Det finns ju flera olika arter bla:

Najas graminea
Najas guadelupensis
Najas indica
Najas marina
Najas minor
Najas pectinata
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 8 december 2006 14:53
Det rör sig säkert om en Najas som kommer från samma odlare som jag köpt mina ifrån.

Vilken Najas-art det rör sig om vet jag inte. Hade faktiskt med mig ett prov till Claus på Tropica när jag träffade honom nyligen. Han kunde dock inte på rak arm ange vilken art det var utan en närmare analys. Han fick med sig lite för att kolla upp, men eftersom han just nu är på Madagaskar för att leta växter så har jag ännu inte fått något svar - förhoppningsvis får jag det så småningom
#4 - 8 december 2006 15:20
Säljaren/Magic Fingers vet inte då?

Adamzon: Om du vill veta ungefär, så TROR (?) jag den är ungefär som Vattenpest. Är det inte Egeria najas.
#5 - 8 december 2006 15:32
Leonard skrev:
Säljaren/Magic Fingers vet inte då?

Adamzon: Om du vill veta ungefär, så TROR (?) jag den är ungefär som Vattenpest. Är det inte Egeria najas.

klart jag "vet".
det är troligen Najas guadelupensis
men jag kan inte svära på det ;). därav SP.
köpte den i örebro för 2 år sedan på en auktion...

vattenpest= Egeria densa (om dom inte döpt om den till nått nyligen)
#6 - 8 december 2006 15:55
Ok! Najas guadelupensis it is! :)

Vart hittar man info om den? Har googlat men hittar inget av värde
#8 - 8 december 2006 18:48
vattenpest= Egeria densa (om dom inte döpt om den till nått nyligen)

Finns de inte nåt som liknar den som heter Egeria najas? Är den ändå inte lite släkting med Egeria densa? Den verkar ju vara växa på samma sätt, snabbväxare.
strunt samma, bra med ett svar iaf =) Najas guadelupensis :)
Den borde väl funka i low-tech. Jag har iaf satt dom i nanokaret hemma, dom har inte dött (än ;) )
#9 - 8 december 2006 20:04
min växte som ogräs i min räkflaska, därför det kom så många påasr på auktionen.. :)
#10 - 8 december 2006 20:05
va bra! =)
#11 - 8 december 2006 21:32
Ja det jag beställde från MF växer då som attan! Men jag ser aldrig några räkor på den:D
#12 - 9 december 2006 17:54
Den räkflaskan kom nog jag över. Ska växten flyta omkring i karet eller ska man sticka ner den i sanden?
#13 - 9 december 2006 18:56
jag ville inte ha massa flytväxter, så jag tryckte ner den i sanden (det som såg ut att vara början av växten) :p
Och nu när jag kollade så såg det ut som att den hade slagit någon form av rötter. (vita strängar)

/adam
#14 - 9 december 2006 19:17
ok får trycka ner dem senare.
#15 - 9 december 2006 20:46
Du kan ha dom flytande, men jag (säkert ni alla ni andra) tycker att det ser bättre ut att trycka ner dom i bottnen.
#16 - 9 december 2006 21:32
går som sagt bra vilket som, hursom helst faktiskt...

Annons