Hej alla proffs!
Jag är total nybörjare men ska precis starta upp ett 200-liters akvarium. Jag har dock följande frågor:
1. Ytterfilter ska tydligen inte ge så bra cirkulation i akvariet; ska man då komplettera med en cirkulationspump?
Det beror på vad det är för typ av akvarium du ska ha samt vad det är för kapacitet på pumpen. Ska du ha tex Malawi så kan det vara en bra idé, men ett vanligt sällskapskar behöver ingen extra fart på vattnet.
2. Vilken kapacitet ska man ha på sitt ytterfilter, dvs hur många liter vatten per timme ska det klara av att filtrera?
Det bör ha minst 2x akvariets volym, men tänk på att pumpen förlorar kapacitet när den fylls med filtermedia. Är karet på 200 liter så är en pump som pumpar 700-800 liter per timme inte fel.
3. Vilken typ av filtermaterial ska man ha i sitt ytterfilter?
Det finns hur mycket filtermedia som helst, osh det är svårt att säga vad du ska ha. Kolla med zooaffären vad de har hemma, men biobollar, ehfi-substrat eller liknande och filtermatta är inte fel.
4. Ska man dessutom komplettera med ett bottenfilter?
Har du en bra ytterpump så är det inte någonting att satsa på. Den enda gången som jag numera har bottenfilter är om man har yngel eller andra varelser som kan sugas in i filterpatronen eller insugsröret.
5. Är syretillförseln tillräcklig, eller ska man dessutom ha någon annan syrekälla?
Har du bra ytrörelse så ska det räcka för att förse karet med syre.
6. Jag hade tänkt ha mörk botten för mina neontetras skull. Vad rekommenderar ni; Råda sand eller finkorning, mörk stenblandning?
Helt en smaksak, kolla runt bland affärerna vad de har för utbud och köp den sanden som du själv gillar.
7. Växterna kan väl inte växa enbart i sten? Hur ofta ska man ge växtnäring? Gör man det redan när man startat upp akvariet?
Jo, det är det de kan göra. Sök på PMDD så får du mängder med träffar i den här frågan.
8. Att tvätta sanden när man startar igång; hur länge ska man göra det? Bara i vatten eller någon typ av rengöringsmedel?
Du tvättar ur sanden i en spann med bara vanligt kranvatten tills vattnet är rent. Fyll på med sand 5 cm i spannen och ta duschslangen som kan rinna under tiden som du vispar runt med handen i sanden och tvättar på så sätt ur den. Det är nog det roligaste som finns, att tvätta sand;).....not!
9. Ska man tvätta växterna också?
Det räcker att skölja av dem och ta bort stenullen och krukan som sitter runt rötterna.
10. Rekommenderar ni något typ av karantänsakvarium för nyinköpta fiskar?
De flesta affärerna köper fisk från grossister som redan har haft dem i karantän. Sedan kan det givetvis tillkomma sjukdomar i affärerna så det är en liten avvägningsfråga. Jag gör det inte, men kan kanske oftast se om fiskarna är pigga och krya. Det kan vara en god idé i början av sin akvariekarriär att ha ett karantänskar, men å andra sidan får du då 2 kar att sköta om.