Hejsan vänner!
Jag har bestämt mig för att köpa mig ett akvarium. Hittat den här sidan och är oerhört glad för de matnyttiga artiklar som finns. Men trots det har jag några frågor, som jag inte har hittat några tydliga svar på ännu.
Mitt akvarium
Jag har köpt ett akvarium från djurmagazinet på 54l, av utrymmesskäl har jag inte plats med ett större även om jag har förstått att det vore en fördel för mig som nybörjare.
Starten
Jag skall starta mitt akvarium i helgen tänkte jag. Men skall resa bort en vecka till fjällen och har därför planerat att införskaffa endast växter och grus och låta akvariet stå under veckan jag är borta. Är detta en för/nackdel?
Skall några medel köpas som tillsäts för att vattnet skall bli av rätt "kvalité" för mina framtida fiskar?
Vänta tills du kommer hem istället, du tjänar inget på att ha det vattenfyllt utan fisk, du ser inte heller om det mot förmodan skulle vara läcka eller nåt om du är borta.
Ja du kan köpa medlet nitrivec, men det är till för uppstarten när du kommer hem!
Växter och grus
Jag har förstått att växter och grus är en smaksak. Men, har ni tips om bra växter som är lättskötta och ger ett snyggt resultat. Jag är inte alls sugen på grönt vatten och alger i hela akvariumet utan vill ha det rent och snyggt.
Växter är jag ganska dålig på, men be om lättskötta snabbväxande växter. Då håller dom sig fina och iom att dom är snabbväxande så tar dom mycket näring och konkurrerar således lite med alger.. Typ.
Städning och vattenbyte
Och nu har vi kommit till min huvudfråga. Det här med städning och vattenbyte, hur fungerar det egentligen. Jag har läst så många olika varianter. En del byter vatten 2 gånger i veckan, en del 2 gånger på halvår. Vad är det egentligen som gäller för ett akvarium i min storlek?
Hur sköter jag annars städning. Några rengöringsmedel, algskrapor eller annat som behövs?
Det finns så klart olika läror, men genom att lyssna på massor har jag tagit åt mig detta:
När karet är "starat"(mer om det sen) så nytt vattnet en gång i veckan, och 25-30% vatten skall bytas.
Nån gång i halvåret eller så, kanske upp mot 50% en gång.
Jag kommer säkert återkomma med fler frågor efterhand. Jag är osäker på hur jag skall göra, men säker på att jag ska starta akvarium. Förhoppningsvis är Du villig att hjälpa mig!
Tack på förhand // Gustav
Nu när du då startar karet, (när du kommer hem) lägg sanden, sätt i växter fyll på vatten, sen låter du karet stå kanske en dag så vattnet får rätt temp. 24-27 grader nåt, beroende på fisksorter så klart.
Efter det kan du redan släppa i ett par, 2-3 fiskar i ditt lilla kar, gärna lite tåligare sort (fråga i affären) häll även nu i nitrivec, och följ det som står på flaskan sen.. (det är nämligen fiskarnas skit osv som kommer köra igång biologin i akvariet, med hjälp av nitrivecen)
Nu skall du ta det vackert i en månad (tiden det tar ungefär för att alla goda bakterier skall bildas i pumpen osv.)
Mata bara varannan dag, och då i princip ingenting, så ta pyttelite, och dela det på hälften, se till att firrarna äter upp det på max en minut. :)
Sen kan du släppa i någon eller några firrar till efter kanske två veckor eller så, och efter en månad kan du släppa i ett par till..
Gör du det så här lugnt så kommer fiskarna må bra, och dom kommer mest troligt överleva osv.
Läs denna tråd med:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
Lycka till!