Några nybörjarfrågor om mitt kar

#1 - 28 december 2004 20:37
Har köpt 2st unga Ancistrus ca 2-3cm långa. Kan jag se nu om det är hona eller hane? Kan man ha 2 hanar samtidigt?

Akvariet stod 5 dagar utan fisk och det har nu gått 1 vecka sedan jag la i malarna. Kan jag lägga i fler fiskar (ev neontetror) eller måste jag vänta längre?

Hur högt upp kan jag fylla med vatten? Det sitter 2 glasskenor på varje sida av långsidorna 1cm ifrån övre kanten. Dit har jag fyllt med vatten. Vad är glasskenorna till för? 63L kar jag har.

Köpte 3 olika växter och 2 av dom har blivit fula. Varför?
Växterna i mitten på bilden är fina. Växten till vänster har bladen börjat mörkna på och en del har tappat färg. Växten till höger tappar färgen och känns klena.
http://w1.380.telia.com/~u38018660/bPC280017.JPG
#2 - 28 december 2004 20:42
det är nog svårt att se skillnad på könen så tidigt. senare kan du kolla på vilka som får längst skägg. jag skulle dock säga att om du inte planerade att odla ancistrus så klarar du dig (och bör nog itne ha fler) än en i det karet.

jag tror nog att du kan ha i lite neontetror.

glasskenorna kansk eär till för att lägga täckglas på? du akn fylla hur höt upp du vill, bara dte itne rinner ut [:)]

växter är inte direkt min tekopp, men jag skulle väl gissa på dåligt ljus och kanske att de växter du harbehöver gödning av något slag.
#3 - 28 december 2004 20:52
har du ett mp kar?
jag ett mp och jag har också glasskenor på kanten, och jag har samma termometer som du har. fast mitt är på 160l.
och jag vet inte heller vad glasskenorna är till för.
och lägg in litegömställen, som typ grottor(krukor funkar) till ancistrusarna.
du kan lätt ha i neontetrorna nu. fast neoner gillar mycket växter, så det skulle vara bra med en lite större bakgrundsväxt. typ vallisneria. det blir snyggare också.

Annons