Några nybörjarfrågor

#1 - 15 februari 2007 11:24
1) Har jag för många fiskar i mitt 60 liters?
- 6 koppartetror
- 4 black molly (+ 5 yngel)
- 2 kuhli
- 1 ancistrus
Måste jag göra mig av med mina yngel när dom blir stora eller kan dom gå kvar?
Har antalet fiskar enbart med vattenvolym att göra eller beror det också på antalet växter, grenar o rötter i karet etc?

2) Hur ofta rengör man filtret? Ser på många svar här att man gör det när det slammat igen, men hur vet man när det gjort det? Det är ett Eheim 2007 tror jag det heter.

3) Byter jag vatten för ofta om jag byter 6 liter varannan dag?
#2 - 15 februari 2007 11:37
Så småningom kommer du behöva sälja yngel iaf. Man kan ju inte ha hur mycket fisk som helst. Tycker du har lite få tetror då de är en stimfisk.

Antalet fiskar du kan ha har med storleken på fiskarna, vattenvolymen, och mängde växter. Vissa djur vill ha gömställen så då krävs rötter och sånt.

När vattenrörelsen i akvariet minskat betäkligt har det slammat igen.

Nej inte direkt men vore det inte smidigare att byta 20l en gång i veckan?
#3 - 15 februari 2007 11:57
Håller med Lena i det hon säger.

Fråga 2.
Gör rent det när det behövs. Dvs när du märker att pumpkraften avtar. Då är det dags att göra rent det:
Ta en hink med akvarievarmt vatten. Lägg filtermassan i hinken. Daska eller krama försiktigt ut filtret. Tänk på att det är nyttiga bakterier i filtermassan, som du villl ha kvar. Så det skall inte bli "rent".
#4 - 15 februari 2007 12:02
jag tycker det funkar bra att byta varannan dag, jag gör det för att jag läste att molly vill ha täta vattenbyten. men det kanske inte dom andra fiskarna mår bra av?
#5 - 15 februari 2007 12:11
lillalotta skrev:
jag tycker det funkar bra att byta varannan dag, jag gör det för att jag läste att molly vill ha täta vattenbyten. men det kanske inte dom andra fiskarna mår bra av?

Det bästa är att byta vatten hela tiden, fast väldigt lite då :)
Inga fiskar mår dåligt av täta, små, vattenbyten.
#6 - 15 februari 2007 12:28
Stew skrev:
Det bästa är att byta vatten hela tiden, fast väldigt lite då :)

Inga fiskar mår dåligt av täta, små, vattenbyten.

aha va bra, då kan jag alltså fortsätta med det då! :)
#7 - 15 februari 2007 20:57
lillalotta skrev:

Håller i och för sig med Stew men risken är att akvariet inte riktigt hinner återhämta sig när man tillför nytt vatten utan bakteriekultur fast med diverse onyttiga ämnen. Detta gäller främst små akvarium som just 60liter. Tycker en eller kanske två gånger i veckan räcker gott o väl!

MVH Henrik Goth
#8 - 23 februari 2007 06:46
följdfråga om filterrengöringen....

jag märker att det inte är lika mycket strömmning i vattnet nu, flytväxterna håller sig på den sida jag lägger ner dem istället för att åka tvärs över till motsatta sidan som de gjorde förut.
men det är fortfarande rörelse i vattnet, växterna vajar och så.
akvariet har varit i gång i en och en halv månad. kan det vara dags att rengöra?
#9 - 23 februari 2007 07:47
Visst kommer flödet att minska med tiden, du kan säkert vänta ett litet tag 2 veckor till men visst varannan månad är säkert ett bra intervall

Mitt tips är ändå gör rent och se sedan om det gjorde en stor skillnad

Stor skillnad= bra att du gjorde rent 1 1/2 månad är bra

Liten skillnad= ingen skada = kör lite längre nästa gånge
#10 - 23 februari 2007 12:46
tack xul, vilket bra svar! ska göra rent det i helgen då :)

Annons