Några Malawifrågor, typ sant el falskt!

#1 - 21 maj 2007 22:10
Hej,
Jag har sammanställt några ja/nej-frågor "påståenden", då jag inte vet om jag ska tro att mina Melanochromis är sjuka. (4st i 250 liter). De håller sig gömda, men ser inte "hängiga" ut i övrigt...

1. Fiskarna blir skygga av att stå i mörkt rum i källaren, trots akvariebelysning och timer. (De kan bli mörkrädda av att själva vistas ljust, men inte se vad som händer utanför akvariet).
2. Det är helt normalt att fiskarna ibland sömnigt halvligger på botten, mot en sten el dyligt. De bara vilar sig lite...
3. Att det emellanåt flyger runt 5cm-1dm många vita bajssträngar i karet är inget att oroa sig över, om allt annat verkar normalt. (Det kan bero på födan).
4. Om man matar med ett bra flingfoder i 2 veckor i sträck och sedan övergår till fryst räkmix (eller tvärt om) får fiskarna lätt Bukvattensot.
5. Räkmix kan man gott bara bryta bitar av och låta tina, direkt i akvarievattnet. Att fiskarna är och nafsar av det innen det hunnit tina gör inget!
6. Fiskarna påverkas inte negativt av att vara i källaren och påverkas inte negativt av "källarlukt" osv.
7. Att fiskarna är superskygga just nu, beror troligen på att de blir stressade av att vara bara 4st i ett 250 liters akvarium. -Skaffa fler, så ordnar det troligen till sig!
8. Det är lämpligt att byta vatten första gången, efter ca 3 veckor efter nystart, då man haft fisk i det de sista 2 veckorna. (Med tanke på filterbakterier osv).
9. Att akvariet blir brunsvart av Kiselalger, påverkar inte fiskarna negativt.

Hoppas ni hänger med på min lilla frågesport! ;)

Mvh
//Matts
#2 - 21 maj 2007 23:22
MaKa6778 skrev:
1. Fiskarna blir skygga av att stå i mörkt rum i källaren, trots akvariebelysning och timer. (De kan bli mörkrädda av att själva vistas ljust, men inte se vad som händer utanför akvariet).
Nej. Fisken blir däremot skygg ifall akvariet står där det normalt sett inte rör sig folk.

2. Det är helt normalt att fiskarna ibland sömnigt halvligger på botten, mot en sten el dyligt. De bara vilar sig lite...
Normalt nattetid, normalt för vissa arter även dagtid.

3. Att det emellanåt flyger runt 5cm-1dm många vita bajssträngar i karet är inget att oroa sig över, om allt annat verkar normalt. (Det kan bero på födan).
Trådig vit avföring är fiskars motsvarighet till diarré, dvs jo, det är nåt att oroa sig över.

4. Om man matar med ett bra flingfoder i 2 veckor i sträck och sedan övergår till fryst räkmix (eller tvärt om) får fiskarna lätt Bukvattensot.
Nej.

5. Räkmix kan man gott bara bryta bitar av och låta tina, direkt i akvarievattnet. Att fiskarna är och nafsar av det innen det hunnit tina gör inget!
Japp.

6. Fiskarna påverkas inte negativt av att vara i källaren och påverkas inte negativt av "källarlukt" osv.
Se 1.

7. Att fiskarna är superskygga just nu, beror troligen på att de blir stressade av att vara bara 4st i ett 250 liters akvarium. -Skaffa fler, så ordnar det troligen till sig!
Kanske. Brist på rörelse gör onekligen fisk skygg.

8. Det är lämpligt att byta vatten första gången, efter ca 3 veckor efter nystart, då man haft fisk i det de sista 2 veckorna. (Med tanke på filterbakterier osv).
Nä, byt vatten från start. Det går kanske något lite långsammare att få akvariet att stabilisera sig, men å andra sidan mår fisken bättre.
9. Att akvariet blir brunsvart av Kiselalger, påverkar inte fiskarna negativt.
Stämmer. Kiselalger är sällan giftiga.
#3 - 22 maj 2007 07:46
Fråga 9 och 5

Nä, det som Azur säger men en massa Kiselalger är ju ett tecken på att någonting inte är bra och Malawis borde spänna sig och fjanta till sig fast de är få, tycker jag... Jag skulle tolka det som att något inte är bra... Använd näsan, luktar vattnet gammal groddamm???? Så luktade mitt lilla nystartade överbefolkade räkakvarium när jag fick nitrit och kiselalger... Blää.. [xx(]
Jag skulle tvätta bort så mycket som möjligt och byta vatten... [:o]

Fråga 5. Varför inte låta maten tina innan man ger firrarna... Det är samma som att inte blöta upp ciklidkulorna, de sväller ju i magen sen och det kan inte vara behagligt, vi vill själva inte äta så :D

Lycka till...
#4 - 22 maj 2007 13:53
MaKa6778 skrev:

Det kan stämma. Fiskarna kan bli mycket skygga när det är få i karet. Kan också,som Azur sa,vara så att de blir skygga om de står någonstans där ingen passerar särskilt ofta. Skulle inte vara allt för orolig över just det.
#5 - 23 maj 2007 20:49
Bra svar, Tack för dom!

Kanonbra och seriösa svar (Särskillt du Azur, som får en liten guldstjärna )! ;)

Just nu har jag stoppat mina 4 Mbunas i ett litet 60l akvarium och börjat med en kur Oktazin, bara ifall... (Hade problem med att ALLA, 12st, mina tidigare fiskar dog i bukvattensot/flagilater och vill inte ta någon risk). 2 av de 4 står mest still i ett hörn på botten och så var det minsann inte i början...
Just Oktazin är tydligen också en väldig "snäll" medicin, som man rekomenderat mig att använda i ett tidigt skede om jag misstänker bukvattensot.
Annars vill jag inte använda medicin, om det inte är en sista utväg. Medicin kan ställa till det en lång tid efter avslutad behandling, om det t ex slår ut bakterierna i filter osv.
Oktazin ska inte göra det, utan koncentrationen avtar med tiden i takt med vattenbytena.

Nåja det var lite kuriosa, för den som är intresserad...
- Nå, vi får se om fler svar inkommer! :p

//Matts

Annons