Hej,
Jag har sammanställt några ja/nej-frågor "påståenden", då jag inte vet om jag ska tro att mina Melanochromis är sjuka. (4st i 250 liter). De håller sig gömda, men ser inte "hängiga" ut i övrigt...
1. Fiskarna blir skygga av att stå i mörkt rum i källaren, trots akvariebelysning och timer. (De kan bli mörkrädda av att själva vistas ljust, men inte se vad som händer utanför akvariet).
2. Det är helt normalt att fiskarna ibland sömnigt halvligger på botten, mot en sten el dyligt. De bara vilar sig lite...
3. Att det emellanåt flyger runt 5cm-1dm många vita bajssträngar i karet är inget att oroa sig över, om allt annat verkar normalt. (Det kan bero på födan).
4. Om man matar med ett bra flingfoder i 2 veckor i sträck och sedan övergår till fryst räkmix (eller tvärt om) får fiskarna lätt Bukvattensot.
5. Räkmix kan man gott bara bryta bitar av och låta tina, direkt i akvarievattnet. Att fiskarna är och nafsar av det innen det hunnit tina gör inget!
6. Fiskarna påverkas inte negativt av att vara i källaren och påverkas inte negativt av "källarlukt" osv.
7. Att fiskarna är superskygga just nu, beror troligen på att de blir stressade av att vara bara 4st i ett 250 liters akvarium. -Skaffa fler, så ordnar det troligen till sig!
8. Det är lämpligt att byta vatten första gången, efter ca 3 veckor efter nystart, då man haft fisk i det de sista 2 veckorna. (Med tanke på filterbakterier osv).
9. Att akvariet blir brunsvart av Kiselalger, påverkar inte fiskarna negativt.
Hoppas ni hänger med på min lilla frågesport! ;)
Mvh
//Matts