Några grundläggande frågor till er proffs därute!

#1 - 11 juli 2011 08:36
Hej!

Nytt 60-liters "Juwel"

1. Hur ofta bör det blå svampfiltret bytas? Kramas det bara ur i så fall, eller toktvättas?
2. Har satt in ett 15W (!) akvarieväxtlysrör från affären. Tycker växterna blir bruna på bladen. Men det växer alger (ruta och lite skäggstubbiga mörkgrönda, gärna på bladen). Nåt fel?

Tackar!

//Dag
#2 - 11 juli 2011 08:53
bytas behöver inte göras förrän den är helt söndertvättad eller deformerad

rengöra är väll som vilket filter som helst krama ur det som stoppar cirkulationen genom filterbiten om vattnet som rinner igenom fortfarande blir lite brunfärgat gör det inget betyder bara att du fortfarande har lite bakteriekultur kvar i det vilket hjälper igång biologiska filterfunktionen igen.

angående växtröret så gynnar det även alger lite

men troligen är problemet övermatning rekomenderat för små fiskar är ca en matflinga per fisk.

i mitt 60l brukar jag slänga i ungefär ½ tesked mat och det är 15 vinkeltetror 2 slöjstjärtar och en ancistrius mal som ska dela på det
och ungefär varannan dag slänger jag i en algtablett endast till ancistriusen även om guldisarna går hårt åt den också.

om maten blir liggandes mer än ca 1 timme på botten utan att nån av fiskarna äter upp det är ett bra täcken på att du matar för mycket och därmed göder algerna
#3 - 11 juli 2011 08:53
bytas behöver inte göras förrän den är helt söndertvättad eller deformerad<br><br>rengöra är väll som vilket filter som helst krama ur det som stoppar cirkulationen genom filterbiten om vattnet som rinner igenom fortfarande blir lite brunfärgat gör det inget betyder bara att du fortfarande har lite bakteriekultur kvar i det vilket hjälper igång biologiska filterfunktionen igen.
#4 - 11 juli 2011 09:17
[SIZE=2][FONT=arial]Tack för info. Det kanske är övermatning; vi ger en liten nypa morgon och kväll; inte mycket, men kanske för mycket trots allt...
Har 5 stycken [/FONT][FONT=arial narrow][COLOR=#000000][FONT=arial]Iriatherina werneri, två glasmalar och en ancistrius.

Har hittills inte rensat filtret, verkar inte vara något som hindrar flödet, tvärtom.

[/FONT][FONT=arial]
[/FONT]
[/COLOR][/FONT][/SIZE]
#5 - 11 juli 2011 13:17
generellt ska du inte behöva rengöra filtret förrän du märker att trycket markant har minskat

finns väll många tekniker men jag ger bara mina fiskar mat på morgonen

men typ 7-10 flingor borde vara lagom på morgonen till din burk + nån liten maltablett till ancistriusen om du har stora tabletter ge en halv bara såvida det inte är ett stort exemplar (större än 10cm) som faktiskt skulle kunna äta upp en hel...
#6 - 11 juli 2011 13:39
Ancistrus bör man inte ha i ett så pass litet kar och inte heller slöjstjärt!;)
#7 - 11 juli 2011 14:11
Halvt OT -Det finns ju inte så många proffs här på Zoopet förutom Ordförande Kjell och några enstaka till...

Annons