Några funderingar om diskusar.

#1 - 14 juni 2003 19:25
Till hösten är det dags för oss att skaffa diskusar, äntligen har vi bestämt oss så nu måste jag få veta allt om dem!!! Det finns många olika kloka råd på nätet, är det någon som känner till någon pålitlig bok, helst på svenska, som man kan få bra råd från?
Läste att man med fördel kan sätta yngre diskusar som är 5-7 cm i ett 100 l akvarium. Stämmer verkligen det?
Vilka malar kan man ha tillsammans med diskusar?
Kan man ha praktbotior tillsammans med dem?
Går det bra med kardinaltetror?

Ha det så bra och tack på förhand till dig som ger tid till svar!!!
Mvh Kia [:-128]

#2 - 14 juni 2003 19:57
Gå in på denna sidan:

http://www.discusfish.nu

sen kan du ju ladda ner deras Diskus CD, den kan jag starkt rekommendera.
#3 - 14 juni 2003 20:02
Hej

En bra bok är Back To Nature diskus, av Dick Au. Den finns översatt till svenska. Ju större alvariet är, desto bättre växer de. Men ett tag kanske man kan ha 5-7 cm stora diskusar i ett hundraliters, om de inte är för många. Men det är ju såklart alldeles för litet på lång sikt. Man kan ha en hel del malar med dem. Ancistrus, gibbiceps, sturisoma och pansarmalar t.ex. Men en del sugmalar sätter sig gärna på sidorna på diskusar, vilket naturligtvis irriterar dem.

Kardinaltetror går, förutsatt att man inte släpper ner små kardinaltetror till stora diskusar, då blir de nog mat. Hade en diskus som bet några fjäll av en bilbuksfisk en gång, när akvariet var släckt, antagligen såg den nog bara nå´t som glimmade till, och högg.

Praktbotior kan gå, men är ju inte från samma land som diskusar, så nå´n biotop blir det ju inte. Se´n blir ju praktbotior stora, och är rätt livliga, så när de är fullvuxna kan de kanske störa diskusarna. Har aldrig testat det, så säker är jag inte. Diskusar kan även de vara rätt aggressiva, hade en diskushona som attackerade mina halvvuxna scalarer. Och en annan halvvuxen diskus jag hade jagade runt en jämstor scalare. Så diskusar kan de också [:)]

MVH Micke
#4 - 14 juni 2003 20:27
Några tips som jag hade velat fått innan jag började med diskus.
1.Ha inget botten matrial. Rötter och ev växter i krukor.
2.Köp så stora som du har råd med och en grupp på 4-5 st.Dom är betydligt tåligare vid +12cm
3.Köp ej VF.
4.Kör vanligt kranvatten.Börja inte mixtra med pH ibörjan.
5.Se till att akvariet står i en lugn del av bostaden.

Nästan alla L-malar passar perfekt till discus.Kardinaltetror funkar även om en och annan kan bli mat.
Praktbotia skulle jag inte rekommendera då det är en mycket aktiv fisk som stressar diskus som vill ha lugn och ro.
Detta är mina erfarenheter, det finns säkert dom som säger tvärt emot........
#5 - 14 juni 2003 20:31
Varför inget botten matrial? hur kul blir det på en skala?
#6 - 14 juni 2003 20:34
Hur kul är det på en skala med mörka diskusar som är fulla med parasiter?
Försökte bara ge några tips på hur man enklast får diskus att må bra
#7 - 14 juni 2003 20:35
Det GÅR att ha diskus i växtakvarier men jag skulle inte rekommendera det till någon som aldrig haft dikus förut...........
#8 - 14 juni 2003 22:32
Jag kör med bottenmaterial till mina fördta Discus. Kan hålla med om att det hade varit mer praktiskt utan, men det är bra mycket snyggare med. Man får göra ett vattenbyte extra i veckan men det är det värt.

Annons