Hej
En bra bok är Back To Nature diskus, av Dick Au. Den finns översatt till svenska. Ju större alvariet är, desto bättre växer de. Men ett tag kanske man kan ha 5-7 cm stora diskusar i ett hundraliters, om de inte är för många. Men det är ju såklart alldeles för litet på lång sikt. Man kan ha en hel del malar med dem. Ancistrus, gibbiceps, sturisoma och pansarmalar t.ex. Men en del sugmalar sätter sig gärna på sidorna på diskusar, vilket naturligtvis irriterar dem.
Kardinaltetror går, förutsatt att man inte släpper ner små kardinaltetror till stora diskusar, då blir de nog mat. Hade en diskus som bet några fjäll av en bilbuksfisk en gång, när akvariet var släckt, antagligen såg den nog bara nå´t som glimmade till, och högg.
Praktbotior kan gå, men är ju inte från samma land som diskusar, så nå´n biotop blir det ju inte. Se´n blir ju praktbotior stora, och är rätt livliga, så när de är fullvuxna kan de kanske störa diskusarna. Har aldrig testat det, så säker är jag inte. Diskusar kan även de vara rätt aggressiva, hade en diskushona som attackerade mina halvvuxna scalarer. Och en annan halvvuxen diskus jag hade jagade runt en jämstor scalare. Så diskusar kan de också [:)]
MVH Micke